Arama

Claude Lévi-Strauss

Güncelleme: 14 Ekim 2015 Gösterim: 10.556 Cevap: 2
KisukE UraharA - avatarı
KisukE UraharA
VIP !..............!
27 Kasım 2006       Mesaj #1
KisukE UraharA - avatarı
VIP !..............!
Claude Lévi-Strauss

Sponsorlu Bağlantılar


Claude Lévi-Strauss (d. 28 Kasım 1908), Fransız antropolog ve yapısalcı antropolojinin en önemli ismi.

Yaşamı

Paris Sorbonne Üniversitesi'nde hukukbilimi ve sosyoloji okudu. Leon'da bir lisede iki yıl kadar ders verdikten sonra, 1935 yılında Sâo Paulo Üniversitesi'nde profesör olarak çalışmaya başladı. 1935'ten 1939'a kadar, Amozonlar'da Etnografik Elciligine el attı. 2.Dünya Savaşından kısa süre önce Fransa'ya geri döndü. Gönüllü askerlik hizmetini yaptıktan sonra, Nev York'ta bir okulda ders vermek için, tekrar Fransa'yı terk etme kararı verdi. Burada Roman Jakobson ile tanıştı ve özellikle onun dilsel düşüncesinin etkisinde kaldı.

1944'te Fransız Dışişleri tarafından Fransa'ya çağrıldı ve ardından Fransız Konsolosluğunun Kültür Danışmanı olarak, yeni araştırmalarını tamamlayabilmesi icin New York'a gönderildi. 1949'da Paris'te Musée de l'Homme'un müdürlüğünü yaptı, 1959'dan 1982'deki emekliliğine kadar, Collège de France'da Sosyal antropoloji profesörü olarak görevde kaldı.

Düşünceleri

Descartes ve Sartre'a şiddetle karşı çıkan yapısalcılığın kurucusu ünlü Fransız antropologudur. Levi-Strauss'a göre, biz öncelikle bilinç değil de, dilin, kültürün ve eğitimin ürünü olan toplumsal yaratıklarız. Felsefeyi çokça meşgul eden özne-nesne ayrımı üzerinde hiç durmayan Levi-Strauss, yapısalcılığın bir bilim olduğunu söyler. Buna göre, yapısalcılık işe, insan etkinliğinin temel öğelerini, eylemleri ve sözleri sınıflayarak başlar ve daha sonra bu öğelerin nasıl birleştiğini inceler; yapısalcılık, bundan dolayı her tür insan etkinliğiyle ilgili nesnel yasalara ulaşmayı amaçlayan bilimsel bir araştırmadır.

Yapısalcılıkla ilgili fikirlerinin temelini Ferdinand de Saussure’un modelinden alan Levi Strauss, aynı zamanda kendisinden sonra gelen kuramcılara da önderlik etmiştir. Saussure yapısal analizi, "ezeli evrensel insan gerçeklerinin" keşfedilmesinde bir yöntem olarak sunmaktadır. Saussure Dil'i bir yapı olarak ele almakla, yani dili kendi içögelerinin işleyişi bakımdan değerlendirmekle bu yöntemi geliştirmiştir.

Levi-Strauss içinse, özellikle, evresensel insan gerçeklikleri, insan olma niteliği sayesinde bütün insanlar tarafından paylaşılır ve yapının her düzeyinde gözlemlenebilir hale gelmektedir. Levi-Strauss, kültürel alanı Saussure'ün yöntemiyle değerlendirmeye girişir. Tıpkı, bir göstergeler sistemi gibi ele alır Kültür olgusunu.

Yapının farklı düzeylerinde ele alınma biçimlerinden biri ise Levi-Strauss'un bu yapı taşları arasındaki ilişkilerin benzerlik ya da farklılık prensibi dahilinde "çift kutuplar" (binary pairs/binary oppositions) etrafında gerçekleşmesidir. Bu çiftler, farklı olmalarıyla Saussure'ün paradigmalar fikriyle, ya da aynı olmalarıyla sentagmalar ile "değiştirilebilir" duruma gelmektedir. Levi Strauss'a göre üniteler ya da ögeler arasındaki ilişkiler çiftler aracılığıyla anlaşılabilir. Elmanın elma olduğunu armut, ya da kavun, ya da karpuz, ya da çilek olmadığını bildiğiniz için söyleyebilirsiniz. Ama elmanın "ne" olduğunu elmayı bir başka ögeyle karşılaştırarak belirleyebilirsiniz. Levi Strauss için A’nın ya da B’nin ne olduğu değil, A ile B arasındaki ilişkiler önemlidir. Çünkü, yapısalcılık, bir şeyin başka bir şeyle ilişkisini temellendiren Sistemin ya da Yapı'nın kendisiyle ilgildir esas olarak.

Önemli eserleri
  • Les Structures élémentaires de la parenté (1949)
  • Race et histoire (1952) Irk ve Tarih
  • Tristes tropiques (1955) Hüzünlü Dönenceler
  • Anthropologie structurale (1958) Yapısal Antropoloji
  • Le Totemisme aujourdhui (1962)
  • La Pensée sauvage (1962) Yaban Düşünce
  • Mythologiques I-IV
    • Le Cru et le cuit, 1964,
    • Du miel aux cendres, 1966,
    • L'Origine des manières de table, 1968,
    • L'Homme nu, 1971,
  • Anthropologie structurale deux (1973)
  • La Voie des masques (1972)
  • Paroles donnés (1984)
  • Histoire de lynx (1991)
  • Regarder, écouter, lire (1993)
Kaynak: Vikipedi



.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen KisukE UraharA; 13 Ocak 2008 11:48
Biyografi Konusu: Claude Lévi-Strauss nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...
Rower - avatarı
Rower
VIP MazessezaM
6 Ağustos 2012       Mesaj #2
Rower - avatarı
VIP MazessezaM
Claude Lévi-Strauss
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar

(1908 Brüksel), Fransız etnoloğu. Öğretmenlik yaptı. Güney Amerika'da ve Asya'da incelemelerde bulundu. Etnolojiyi düşünsel yapıların araştırması olarak belirledi, böylece yapısalcılığın öncüsü oldu. Etnoloji araştırmasını her şeyden önce bir ruhbilim araştırması olarak değerlendiriyordu. Etnoloji, insanın zihinsel etkinlikleriyle ortaya koyduğu ürünleri, yani ruhsal kaynaklı ve düşünsel kaynaklı kültür verilerini araştıran ve değerlendiren bir bilim olmalıydı. Böylece etnolojiyi düşünce ürünlerinin ya da kültür nesnelerinin araştırılmasına indirgeyen Lévi-Strauss bu bilimi bir üstyapılar bilimi olarak tanımladı, altyapıların araştırılmasını etnografiye bıraktı.

Ayrıca, etnolojinin bilinç ürünlerinden çok bilinçaltı ürünlerini incelemesi gerektiğini bildirdi, çünkü ona göre en önemli araştırmalar düşüncenin gizli örnekleriyle ilgili olanlardı. Demek ki etnoloji Lévi-Strauss'a göre genel anlamda bir ruhbilim olmaktan çok bilinçaltı ruhsallığın bilimiydi. Lévi-Strauss araştırmalarını ilkel diye adlandırılan toplumların kültür etkinliklerine yöneltti, bu toplumların genellikle sanıldığı gibi ilkel olmadığını, ilkel insanların da soyutlama yapabilen, evren üzerine düşünceler ortaya koyabilen insanlar olduğunu bildirdi, böylece ilkel düşünceyi modern düşünce karşısında doğrulamak hatta üstün kılmak istedi. Benimsediği ilkel düşünce araştırması belli bir kültürel yapıda karşıtlıkları belirlemek anlamı taşıdığı için elbette dural bir araştırma olacaktı. Buna göre ilkelin araştırılması yapısal yönteme dayanarak eşzamanlılık içinde bir belirtiler sınıflaması yapmak anlamı kazandı. Lévi-Strauss böylece etnoloji-felsefe bağlamında yapısalcı düşünceyi temellendirirken evrim kavrayışının tümüyle dışında yer aldı, böylelikle evrimci kavrayışa dayalı toplumcu dünya görüşüyle karşılaştı.

Başlıca yapıtları: "Anthropologie Structurale" (Yapısal Antropoloji, 1958), "La Pensée Sauvage" (Vahşi Düşünce, 1962), "Le Totémisme Aujourd'hui" (Bugünkü Totemcilik, 1962), "Le Cru et le Cuit" (Çiğ ve Pişmiş, 1964), "Du Miel aux Cendres" (Baldan Küllere, 1966).

Gölgen misali yanındayım!Msn Thunder
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
14 Ekim 2015       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Claude Lévi-Strauss

Ad:  Claude Lévi-Strauss.jpg
Gösterim: 465
Boyut:  23.2 KB

Benzer Konular

13 Kasım 2015 / KisukE UraharA Sinema ww
11 Temmuz 2013 / Efulim Müzik ww
6 Eylül 2009 / kaf_kef Edebiyat ww
6 Ağustos 2012 / Rower Edebiyat ww
5 Şubat 2016 / Safi X-Sözlük