Arama

Uçaklar nasıl uçar?

Güncelleme: 13 Ocak 2013 Gösterim: 58.767 Cevap: 3
volture - avatarı
volture
VIP "Ipıslak Balık"
18 Ekim 2008       Mesaj #1
volture - avatarı
VIP "Ipıslak Balık"
Uçakların uçmasını, havada tutunmasını, ilerlemesini sağlayan unsurlar vardır. Bunlar gerçekleşmezse uçaklar uçamazlar.
Bunlar;
Sponsorlu Bağlantılar
- Lift (Kaldırma kuvveti)
- Center of Gravity& Weight. (Ağırlık merkezi &Ağırlık)
- Drag (Geri sürükleme)
- Thrust (İtme).
Bu kuvvetler biribirini tamamlayarak uçakların uçmasını sağlar. Örneğin; kanatlar havada tutunmayı, motorlar ileri geri hareket etmeyi sağlar. Uçakların uçması Bernoulli prensibine dayanır. Bir akışkanın, (bu gaz veya sıvı olabilir) hızı arttıkça basıncı düşer. Bu ilkeden yola çıkarak, uygun kanat yapısını da buna ilave edersek, hava akımını kaldırma kuvvetine çevirmiş oluruz. Ancak bu kaldırmanın olabilmesi için de hava akımını ve itmeyi sağlayacak motora ihtiyaç vardır. Bunların yanısıra aerodynamic bir yapıya, kumanda yüzeylerine ve iniş takımlarına da ihtiyaç vardır.
Şimdi gelelim kaldırma kuvvetine (lift): Bir uçakta kanat yapısını inceleyecek olursak, su damlasını andıran bir yapısı olduğunu görürüz. Ancak, kanat üst yapısı daha kavisli, alt yapısı ise üste nazaran daha düzdür. Bu da bir basınç farklılığı yaratır. Kanadın üstünde daha düşük bir basınç, alt yüzeyinde ise daha fazla bir basınç oluşur ki, bu da, kaldırma kuvveti sağlar.
Şöyle ki; kanat yüzeyinin önüne çarpan hava akımı, kanadın üst yüzeyi daha kavisli olduğu için, hızlı bir şekilde, alt yüzey ise daha düz olduğu için, üste göre yavaş hareket eder. Bu da yüksek bir basınç oluşumuna neden olur ve bir kaldırma kuvveti meydana gelir.
Fakat bir uçağın kanadında oluşan bu kaldırma kuvvetinde uçağı havada tutabilmesi için de, uçak havalanma esnasında iken kaldırma kuvvetinin uçağın ağırlığından fazla olması, düz uçuşta ise eşit olması gerekir.
Kanat yapıları uçakların hızına göre değişir. Örneğin; düşük süratli uçaklarda kanat kısmı daha kavisli ve büyüktür. Çünkü kavis arttıkça drag (geri sürükleme) artar. Onun içindir ki yüksek süratli uçaklarda drag’ı önlemek ve hızı azaltmamak için, kanat üst yapısının kavisi daha azdır. Bu yüzden özellikle savaş uçaklarında kanattaki kavisler ve kalınlıkları daha azdır...
Onun içindir ki sürate ve amaca uygun olarak her uçak için ayrı özellikte kanat yapıları geliştirilmektedir.

Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
22 Kasım 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Atatürk Hava Limanı‘nın yanından otobüsle geçerken, neredeyse hiç hareket etmemecesine, havada asılı gibi duran bir yolcu uçağı gördüm :) Hayret etmemek , uçuş sistemini benim gibi bilmeyen şahıslar için elde değildir.. Sonuçta tonlarca ağırlıkta metal yığını uçak , üstüne bir de yolcuların ağırlıkları ve depo bölümü.. uff nasıl kalkacak ya bu alet.. Hemen internet amcamdan, biraz da çok ‘ Büyük Larousse ‘ ansiklopedimden bilgileri dağarcığıma yerleştirdim, sizin de bilginiz olsun.. Dilim döndüğünce anlatıyorum buradan…..
Anlatımı resimlerle zenginleştireyim de kolaylaşsın.. Resimleri Havacıyız.Com sitesinden aldım. Kusura bakmasınlar resimleri yayınladığım için. Ayıp olmasın diye kaynağı da belirttim, şimdi başlayabiliriz..
Sponsorlu Bağlantılar
unu001
Resimde de görüldüğü gibi 4 ana kuvvet uçağa etki eder. Motorların gücü ileri çekici kuvveti temsil eder ve buna etki eden eylemsizlik ve tepki kuvvetleri de geri sürülkeyici kuvveti belirtir.. Uçağın havaya rahat kalkmasını da kanatlarındaki aerodinamik yapı sağlamaktadır..
unu002
Buradaki kanat yapısındaki üst kısmın eğriliği alttaki basıncın üsttekinden daha fazla olmasına olanak tanır ve motorların uçağı ileri hareket ettirmeleriyle birlikte kaldırma kuvvetini oluşturur. kuvvetin yerçekiminden daha büyük olmasıyla birlikte uçak havalanır.
Kısaca sistemin havada kalma olayını anlatmaya çalıştım.
Şimdi de biraz iç işlere karışalım ve olayın ardındaki özelliklere, kalkış ve süzülüş prensiplerine bakalım. Bunu, fazla ayrıntıya ve bilimsel bilgiye başvurmadan anlatmaya çalışacağım biraz Her kesimden insanı ziyaretçi olarak çeken 1. bölüm uçak nasıl uçar yazım şimdi tamamlanmış olacak..
Şimdi şöyle başlayayım.. Bir cismin havada kalabilmesi için, uçuş esnasında cisme en az ağırlığı kadar bir kaldırma kuvveti uygulanmalıdır. 20 tonluk bir uçağın havada süzüldüğünü görebilirsiniz; ancak 200gramlık küçük bir taş parçasını 50metreden yere atarsanız kurşun etkisi yaratabilir. Burada bahsettiğim kaldırma kuvvetini cismin hacmi, genişliği yani yüzey alanı belirler. Tabi dümdüz bir cisim değil, özel aerodinamik yapıya sahip olan cisimlerin yüzey alanını söylüyorum. Bu yapı uçakta kanatlar ve orta alanın inceden kalına gidişidir.

unu002
Bir önceki anlatımda gösterdiğim bu resimde kanadın altındaki basıncın üstten daha fazla olduğunu söylemiştim. Bunun sebebi ise şudur: Uçak havda iken ve belli bir hızda giderken resimde gördüğünüz kanadın önünden hava kütlesi geçecektir. Hava kütlesi geçerken kanadın ucu bunu ikiye ayırır. Gördüğünüz gibi kanadın altı neredeyse düz bir levha, üstü ise daha kıvrımlı ve geniş yüzeye sahip levhadır. Hava kütlesinin bir bölümü üstten bir bölümü de alttan geçecektir. Burada önemli olan, ikiye ayrılan hava kütlesinin aynı zamanda bitişe varma eğiliminde olmasıdır. Bu da şunu gösterir ki daha geniş yüzeye sahip olan
üst kısımda hava daha hızlı hareket etmelidir. ( Örneğin ikiye ayrılan hava alt kısımda 0.1 saniyede 2 metrelik yolu alıp bitime varıyorsa, üst kısımdaki kütle de 0.1 saniyede bitime varmalıdır; ancak üst tarafın mesafesi 2 metreden fazla olduğu için diğerine göre daha hızlı hareket etmelidir. ) Bernoulli prensibine göre hızı artan havanın basıncı düşer. Alt tarafın basıncı da yükseldikçe bu kaldırma kuvveti zamanla uçağın hızının artmasıyla uçağın ağırlığına eşit olur. Bu eşitlik esnasında uçak daha da hızlanırsa daha fazla havaya kalkar. Kolay anlaşılsın diye uzunca anlattım; ancak çok basit bir şey.

Uçak güzel hoş uçuyor ama burada ( her konuda olduğu gibi ) sorunlar ortaya çıkıyor. Resimdeki kanat yapısında uçak hızlandıkça havaya kalkacak. Peki bunun sonu yok mu stratosfer tabakasının da mı üstüne çıkacaklar? Cevabı hayır! Aşağıda gördüğünüz kanadın sonundaki ince, yukarı - aşağı oynayabilen plakalar sayesinde fazla gelen kaldırma kuvveti dengelenir. ( plaka aşağı yukarı inerek üst ve alt kısmın yüzeyini genişletir, yüzeyin genişlediği tarafta basınç düşer, ters yönde kuvvet oluşur )
unu003
Şimdi ortaya şöyle bir şey çıktı: Yazının başında tonlarca ağırlıktaki bir uçak nasıl uçacak diyorduk, şimdiyse çok havalandı biraz aşağı indirelim diyoruz

Daha iyilerini yapmak bizim elimizde. Gençler 5-10 milyar fazla kazanıp daha fazla lüks hayat yaşamayı tercih etme yerine çocuklarının,torunlarının ve ülkesinin geleceğine yatırım yapacak şekilde okuyup meslek sahibi olup iş hayatına girerlerse, şu güzel vatanımız için hayırlı evlat olmaya çalışırlarsa biz bunlardan her şekilde daha iyisini yaparız.. Türk’ün zekâsı tartışılmaz.! Ancak gençlerdeki amerika, avrupa, lüks yaşama şehveti azarsa bu iş vahim hâl alır.. Ben 18 yaşında bir birey olarak yakın arkadaşlarımın bile kendi ülkesi hakkında iyi şeyler düşünmediğini kendi kulağımla işitince çok üzülüyorum.. Her şey biz gençlerin elinde..Yazımı okuyanlara teşekkür ederim..
Quo vadis?
Chelsea_Eny - avatarı
Chelsea_Eny
Ziyaretçi
24 Kasım 2011       Mesaj #3
Chelsea_Eny - avatarı
Ziyaretçi
busenaz - avatarı
busenaz
Ziyaretçi
13 Ocak 2013       Mesaj #4
busenaz - avatarı
Ziyaretçi
kanatlari olmazsa ucamaz zaten

---------- Mesaj tarihi 15:13 ---------- Önceki mesaj tarihi 15:12 ----------

baska cevaplar yokmu?

Benzer Konular

1 Mart 2014 / Misafir Soru-Cevap
27 Mart 2013 / Misafir Soru-Cevap
8 Nisan 2010 / Misafir 249 Soru-Cevap
18 Mart 2009 / ThinkerBeLL Taslak Konular