Arama

Okuma biçimleri nelerdir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 2 Aralık 2014 Gösterim: 4.015 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Aralık 2014       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Okuma yöntemleri nelerdir?
Okuma teknikleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI _Yağmur_ verdi
Okuma Yöntemleri Nelerdir?
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Göz ucuyla okuma
Konuyu detaylandırmadan kabaca bilgi edinme amacıyla yapılır Uygulama: Metnin içeriğine ve başlığına bakılır, hızlıca metinde göz gezdirilir, zihinde bir takım sorular uyandırır ve bu soruları yanıtlamak için sorulara yönelik cümlelere bakılır bu sayede detaylara takılmadan ana fikre varılır.

Özetler nitelikte okuma
Ana hatlarıyla konuyu anlamak amaçlanır. Uygulaması yapılırken Metine göz atılmadan evvel, bir kenara “Metinde geçen şahıs ve varlıklar kimlerdir?”, “Olaylar nerede ve ne zaman geçmektedir?”, “Metnin giriş ve sonuç bölümlerinde ne tür değişiklikler olmuştur?” türevlerinde sorular yazılır. Öğrencilerden bu sorulara yönelik cevapları bulmaları istenir. Okuma süreci aralıklarla öğrencilerin okuduğu kısmın özetini çıkarmaları için kesilmektedir. Okuma tamamlanınca arada yazdıkları özetleri bir kaç cümleye düşürmeleri ve bu cümlelerden yeni bir paragraf yaratmaları istenmektedir. Metnin tekrar okunmasının ardından öğrenciler gereken düzenlemeyi sağlarlar.

Not alarak okuma
Hedeflenen: Öğrencilerin etkin kılındığı bu süreçte paragraftaki önemli yerlerin hatırlanmasını sağlamak.

Uygulama:
Farklı çalışma kağıtlarıyla öğrencilerin okumalar esnasında not tutmaları istenmektedir. Sesli okumaya başlamadan evvel öğrencilere hangi konuda not almaları, nelere dikkat etmeleri, nelerin önemli olduğu konusunda bilgilendirmeler yapılır. Öğretmen, vurgu yapmak istediği bölümleri 2.kez okuyarak dikkat çeker. Okuma esnasında alınan notlar bitince değerlendirilir. Sessiz okurken öğrenciler notlarını almayı sürdürmelidir.

İşaretleyerek okuma yöntemleri
Amaç: Konuyu anlamak ve kavramak adına değeri olan yerlerin belirlenmesini sağlamak.

Uygulama: Not alma yöntemine göre farkı öğrenciler işaretledikleri yerlerden anlamlı bir paragraf oluşturarak konuyu kavramaya çalışırlar.

Tahmin yürüterek okuma
Amaç:
Öğrencileri okuma boyunca aktif tutmak metnin devamına dair öğrencilerin kafasında merak uyandırmak.

Uygulama: Öğrencilere, yazıda yer alan cümlelerin yazının devamıyla ilgili olarak fikir vermesi planlanır. Çeşitli yöntemlerle tahmin yürüterek okuma sağlanabilir:

1. Metin öğrenciler tarafından okunduktan sonra, öğretmen tarafından öğrencilere “metinde gelişen ve gelişebilecek olayları” iki ayrı sütunda belirtmeleri istenir, yazıda kalan kısımlar öğretmence okunur ve ardından öğrencilerin yeni bir sütunda yazının devamıyla ilgili fikirde bulunması gerektiği söylenir. Bu yüzden öğrencilerin metinle ilgili tahminlerini yazmaları için 3e bölünmüş bir kağıt almaları gerekir.

2. Öğretmen metnin bir kısmını sesli okuma yöntemini kullanarak okur ve öğrenciler için merak uyandıran bölümleri not eder.

3. Öğretmen, öğrencilerinden metni okumadan evvel kendisi okur ve zaman zaman duraklamalarla metnin kalan kısmında neler olabileceğini tahmin etmelerini ister. Bu sayede öğrenciler aktif katılımda bulunurlar.

Soru sorarak okuma

Amaç: Okumadan evvel ve okurken öğrencilerin metne yönelik dikkatini toplamak ve katılımını sağlamaktır. Uygulama: Bu yöntem iki şekilde uygulanabilir:

1. Metin sesli veya sessiz okunmasından sonra öğrenciler aklına takılan önemli yerleri ve anlamadığı kısımları not eder.

2. Not edilen sorular cevaplanır, cevaplanan soruların üstleri çizilir.

Tartışarak okuma

Amaç: Öğrencilerin, metinde işlenen konuyla ilgili fikirlerini, düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşıp kendi fikirlerini güçlendirmeleri , metnin akılda kalıcılığını arttırmaları ve öğrencilerin birbirleriyle fikir alışverişi yapmalarını sağlamak.

Uygulama:
Bu yöntem, metni veya sınıfı bölümlere ayırarak ya da toplu bir biçimde yapılabilir, bu uygulamanın esası öğrencilerin birbirlerinin fikirlerine saygılı olmasını sağlamaya çalışmaktır.

Eleştirel okuma
Amaç: Öğrencilere okudukları metinle ilgili sorular sorarak metne dair olumlu veya olumsuz görüşlerini belirtmesini sağlamak.

Uygulama: Metin okunurken öğrenciler, onaylayıp onaylamadığı yerleri objektif bir biçimde değerlendirmesi esasına dayanır. Kişisel deneyimlerinden yola çıkarak anlamlandırması hedef alınır



Son düzenleyen _Yağmur_; 2 Aralık 2014 16:44 Sebep: soru düzeni
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
2 Aralık 2014       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Okuma Yöntemleri Nelerdir?
MsXLabs.org
Sponsorlu Bağlantılar

Göz ucuyla okuma
Konuyu detaylandırmadan kabaca bilgi edinme amacıyla yapılır Uygulama: Metnin içeriğine ve başlığına bakılır, hızlıca metinde göz gezdirilir, zihinde bir takım sorular uyandırır ve bu soruları yanıtlamak için sorulara yönelik cümlelere bakılır bu sayede detaylara takılmadan ana fikre varılır.

Özetler nitelikte okuma
Ana hatlarıyla konuyu anlamak amaçlanır. Uygulaması yapılırken Metine göz atılmadan evvel, bir kenara “Metinde geçen şahıs ve varlıklar kimlerdir?”, “Olaylar nerede ve ne zaman geçmektedir?”, “Metnin giriş ve sonuç bölümlerinde ne tür değişiklikler olmuştur?” türevlerinde sorular yazılır. Öğrencilerden bu sorulara yönelik cevapları bulmaları istenir. Okuma süreci aralıklarla öğrencilerin okuduğu kısmın özetini çıkarmaları için kesilmektedir. Okuma tamamlanınca arada yazdıkları özetleri bir kaç cümleye düşürmeleri ve bu cümlelerden yeni bir paragraf yaratmaları istenmektedir. Metnin tekrar okunmasının ardından öğrenciler gereken düzenlemeyi sağlarlar.

Not alarak okuma
Hedeflenen: Öğrencilerin etkin kılındığı bu süreçte paragraftaki önemli yerlerin hatırlanmasını sağlamak.

Uygulama:
Farklı çalışma kağıtlarıyla öğrencilerin okumalar esnasında not tutmaları istenmektedir. Sesli okumaya başlamadan evvel öğrencilere hangi konuda not almaları, nelere dikkat etmeleri, nelerin önemli olduğu konusunda bilgilendirmeler yapılır. Öğretmen, vurgu yapmak istediği bölümleri 2.kez okuyarak dikkat çeker. Okuma esnasında alınan notlar bitince değerlendirilir. Sessiz okurken öğrenciler notlarını almayı sürdürmelidir.

İşaretleyerek okuma yöntemleri
Amaç: Konuyu anlamak ve kavramak adına değeri olan yerlerin belirlenmesini sağlamak.

Uygulama: Not alma yöntemine göre farkı öğrenciler işaretledikleri yerlerden anlamlı bir paragraf oluşturarak konuyu kavramaya çalışırlar.

Tahmin yürüterek okuma
Amaç:
Öğrencileri okuma boyunca aktif tutmak metnin devamına dair öğrencilerin kafasında merak uyandırmak.

Uygulama: Öğrencilere, yazıda yer alan cümlelerin yazının devamıyla ilgili olarak fikir vermesi planlanır. Çeşitli yöntemlerle tahmin yürüterek okuma sağlanabilir:

1. Metin öğrenciler tarafından okunduktan sonra, öğretmen tarafından öğrencilere “metinde gelişen ve gelişebilecek olayları” iki ayrı sütunda belirtmeleri istenir, yazıda kalan kısımlar öğretmence okunur ve ardından öğrencilerin yeni bir sütunda yazının devamıyla ilgili fikirde bulunması gerektiği söylenir. Bu yüzden öğrencilerin metinle ilgili tahminlerini yazmaları için 3e bölünmüş bir kağıt almaları gerekir.

2. Öğretmen metnin bir kısmını sesli okuma yöntemini kullanarak okur ve öğrenciler için merak uyandıran bölümleri not eder.

3. Öğretmen, öğrencilerinden metni okumadan evvel kendisi okur ve zaman zaman duraklamalarla metnin kalan kısmında neler olabileceğini tahmin etmelerini ister. Bu sayede öğrenciler aktif katılımda bulunurlar.

Soru sorarak okuma

Amaç: Okumadan evvel ve okurken öğrencilerin metne yönelik dikkatini toplamak ve katılımını sağlamaktır. Uygulama: Bu yöntem iki şekilde uygulanabilir:

1. Metin sesli veya sessiz okunmasından sonra öğrenciler aklına takılan önemli yerleri ve anlamadığı kısımları not eder.

2. Not edilen sorular cevaplanır, cevaplanan soruların üstleri çizilir.

Tartışarak okuma

Amaç: Öğrencilerin, metinde işlenen konuyla ilgili fikirlerini, düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşıp kendi fikirlerini güçlendirmeleri , metnin akılda kalıcılığını arttırmaları ve öğrencilerin birbirleriyle fikir alışverişi yapmalarını sağlamak.

Uygulama:
Bu yöntem, metni veya sınıfı bölümlere ayırarak ya da toplu bir biçimde yapılabilir, bu uygulamanın esası öğrencilerin birbirlerinin fikirlerine saygılı olmasını sağlamaya çalışmaktır.

Eleştirel okuma
Amaç: Öğrencilere okudukları metinle ilgili sorular sorarak metne dair olumlu veya olumsuz görüşlerini belirtmesini sağlamak.

Uygulama: Metin okunurken öğrenciler, onaylayıp onaylamadığı yerleri objektif bir biçimde değerlendirmesi esasına dayanır. Kişisel deneyimlerinden yola çıkarak anlamlandırması hedef alınır



"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

22 Aralık 2010 / melile Cevaplanmış
21 Nisan 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
31 Ekim 2011 / Misafir Soru-Cevap
17 Aralık 2013 / Misafir Cevaplanmış
7 Ekim 2015 / Misafir Taslak Konular