Arama

Çocuklarda Davranış Eğitimi

Güncelleme: 27 Mayıs 2008 Gösterim: 12.264 Cevap: 3
JuNe - avatarı
JuNe
VIP WaMPiR
25 Eylül 2007       Mesaj #1
JuNe - avatarı
VIP WaMPiR
a) Överek
----------------
Sponsorlu Bağlantılar
b) Gülümseyerek, sarılarak, öperek
-----------------------------------------

c) Sevdiği bir işi yaparak ( Örneğin bir öyküokuyarak, TV de sevdiği bir programı izlemesine izin vererek, parka götürerekgibi.)
-------------------------------------------------------------------------------------------
d) Küçük bir hediye vererek ( Örneğin bir paket şekerleme gibi)
------------------------------------------------------------------------

Unutmayın ki çocuk ödüllendirildiğinde başardığını anlayacaktır, ve bu onun bu davranışısürdürmesini güçlendirecektir.
Unutmayın ki, övgü anababalarında kendilerini iyi hissetmelerini sağlar, devamlı eleştirmek ve tehdit etmekanababaların da kendilerini kötü hissetmelerini sağlar.
Unutmayın istediğiniz davranışıövün ve istemediğiniz davranışı görmezden gelin.
Olumlu davranışları hemen, açıkbir biçimde ve her seferinde ödüllendirin. Çocuğunuza sizin hoşunuza giden şeyin ne olduğunusöyleyin. Olumsuz davranışları her seferinde tutarlı biçimde görmezden gelin.Bu davranışı başkasının ödüllendirmesine izin vermeyin.
Olumsuz davranışlarıyla ilgi çektiklerinde çocuklar sıklıkla bu durumdan hoşnut olurlar.
Onlara dargın olduğunuz zaman bile aslında onlara ilgi göstermiş olursunuzbu nedenle yalnızca görmezden gelmeye çalışın.
Bağırarak, vurarak, küserek de olsa ilgilenmek istenmeyen davranışlarıarttırır.
Eğer onun şeker yemesini istemiyorsanız bu isteği duymazdan gelin, hiç pesetmeyin. Bunu her şeker isteyerek ağladığında yapmalısınız
.
BAZEN İSTENMEYEN DAVRANIŞLARI GÖRMEZDEN GELMEK MÜMKÜN OLMAYABİLİR
------------------------------------------------------------------------------------
Eğer davranışlar tehlikeli ve yıkıcı ise o zaman HAYIR demek zorunda kalabilirsiniz ya da onu oradan uzaklaştırmak ve hareketlerinikısıtlamak gerekebilir.
Sürekli eleştiri bir süre sonra çocuk için anlamsızlaşır. Eğer HAYIR sözünü çok sık duyarsa kulaklarını tıkamayabaşlayacaktır. Bu nedenle HAYIR demenizin çokönemli olduğuna karar verdikten sonra bunu sürdürmelisiniz.
Anababaların yerine getiremedikleri boş tehditleri bir süre sonra çocuğunanababalarının sözüne inanmamasına neden olur.

İSTENMEYEN DAVRANIŞLARI NASIL AZALTIRSINIZ?
-----------------------------------------------------------------
Sonunda pes edip ödüllendirdiğinizde çocuğun istemediğiniz davranışınısürdürmesini sağlamış olursunuz. Eğer her seferinde şeker almak için çığlıkatmasını istemiyorsanız çığlıklarını duymazlıktan gelin ve böylece sizinsöylediğinizi yapan biri olduğunuzu öğrensin.
Eğer beş on dakika sonra pes ederseniz eğer o süre boyunca bağırırsa sizinsonunda boyun eğeceğinizi öğrenecektir. Bu nedenle pes etmeden sonuna kadargidebilmelisiniz.
Genellikle anababalar yalnızca çocukların olumsuz davranışlarını onlarıntutturucu hallerini görürler, sorun çıkarmadığı iyi davrandığı zamanları farketmezler. Halbuki istediğiniz davranışı övmeniz ve istemediğiniz davranışıgörmezden gelmeniz gerekir.
NASIL DAVRANAN BİR ÇOCUK İSTERSİNİZ
--------------------------------------------------------
1. Net ve açık kurallar koyun: Örneğinyatağa yatış saati, yemek zamanları belli
---------------------------------
değişmez düzen içinde gerçekleşsin.Bu tür bir değişmezlik çocuğun kendini güvende hissetmesini sağlar. Neyin kabuledilir, neyin kabul edilemez olduğunu çocuk daha iyi bilir. Evdeki tümerişkinlerin bu kurallar konusunda anlaşması gereklidir. Farklı ve uyumsuzmesajlar çocuğun kafasını karıştırır.
2. Yapmasını istediğiniz şeyleri net vetutarlı biçimde anlatın.Çocuğunuzun sizin
--------------------------------------------------------------------
ne söylediğinizi tam anladığından emin misiniz?
3. Yeni istenen davranışlar öğretin:
--------------------------------------------
a) Yönlendirme: Göstererek, yardımcı olarak ve yapabilmesine izinvererek yeni
-------------------
bir davranış öğretebilirsiniz
b) Her seferde tek bir adım: Zorişleri daha küçük adımlara bölerek çocuğun her
---------------------------------
seferde bir adım öğrenmesinisağlayabilirsiniz.
c) Başkalarından öğrenme: Çocuklar anababalarını örnek alır onlar
---------------------------------
gibidavranırlar.
d) Çocuğunuzun sizin istediğiniz gibi birşey yaptığını farketmeye dikkat edin ve onu övün
--------------------------------------------------------------------------

ÇOCUĞUNUZA DUYGULARIYLA NASIL BAŞEDECEĞİNİ ÖĞRETİN
1. Çocuğunuzun size anlattıklarını dikkatle ve sessizce dinleyin
2. Onların duygularını anladığınızı kısaca ifade edin ( evet, anladım gibi)
3. Çocuğunuzun tanımlamaya çalıştığı duygusunun adını koyun. (çok kırılmışolmalısın vs.. gibi)
Unutmayın : Tüm duygular kabuledilebilir ancak bazı davranışlar kabul edilemez ve sınırlanmalıdır.

ELEŞTİRİ DEĞİL İŞBİRLİĞİ
------------------------------------
Çocuğunuza olumlu tutumları öğretirken eleştiri yerine işbirliği yaparakbirlikte çalışın. Şunları yapmaktan kaçının:
1. Suçlamak
" Yine kardeşini ağlattın. "
2. İsim takmak
" Kıskanç bir çocuksun"
3. Tehdit etmek:
" Bunu bir daha yaparsan seni evden atarım"
4. Emir vermek:
" Hemen derslerini bitirmeni istiyorum"
5. Konferans çekmek:
" Kardeşini üzmenin ne kadar kötü bir davranış olduğunu bilmiyor musun,böyle yaparsan ilerde de kimseyle geçinemezsin. "
6. Uyarılar:
" O duvara çıkma, düşersin"
7. Acındırma cümleleri:
" Böyle davranman yüzünden hastalanıyorum, görmüyor musun? Seninyüzünden ölüp gideceğim."
8. Kıyaslamalar:
" Komşunun kızları ne kadar iyi notlar alıyor, sen neden onlar gibideğilsin?"
9. Alay etme:
" Dersini ne kadar da çabuk bitiriverdin, sen bir dahi olmalısın. "
10. Geleceğe yönelik tahminler:
" Böyle gidersen sen adam olamazsın."

SORUNLARLA BAŞETMEK İÇİN NE YAPABİLİRSİNİZ?
---------------------------------------------------------------
1. Problemi tanımlayın
" Koridor çamur içinde kalmış"
2. Bilgi verin:
" Çamurlu ayakkabıların eve girmeden önce çıkması iyi olur."
3. İsteğinizi kısaca tek kelimeyle belirtin:
" Ayakkabılar"
4. Kendi duygularınızı anlatın:
" Silip temizlediğim yerleri çamur içinde görünce çok kızıyorum"
5 . Hatırlatıcı notlar yazın:
" Lütfen eve girer girmez ayakkabılarınızı çıkarın"

CEZALANDIRMAK YERİNE NELERYAPILABİLİR: ----------------------------------------------------------
1. O andaki duygunuzu çocuğun kişiliğine saldırmadan net şekilde anlatın:
" Notlarının düşük olmasına çok üzüldüm."
2. Kendi beklentinizi ifade edin:
" İkinci dönem notlarının daha yükseleceğini umarım"
3. Çocuğa kendini affettirme yolu gösterin:
" Derslerine daha fazla zaman ayırarak bunu halledebilirsin"
4. Çocuğunuza seçme şansı verin:
" Kendin çalışabilirsin ya da sana derslerinde yardımcı olacak birisiolabilir, nasıl istersin?"
5. Problemi çözmek için birlikte çalışın:
a) Çocuğunuzun duygularını konuşun
" Bu karne senin için de çok üzücü olmalı"
b) Çocuğunuzu bu konuda birlikte bir çözüm üretmeye teşvik edin
" Bu sorunu çözmek için sen neler düşünüyorsun?"
c) Ortaya çıkan fikirlerin listesini yapın ve bu fikirler içindenhangilerini uygulamaya koyacağınıza birlikte karar verin.
" Evet , bu söylediğini yapabiliriz."
d) İzleyin ve eyleme geçin:
" Bu söylediğini gerçekleştirmek için bir plan yapalım. "
e) Hiçbir zaman çocuğun sizi suçlamasına izin vermeyin:
" Sen hiç beni çalıştırmadın."
" Suçlama yok. Burada nasıl bir çözüm üretebileceğimizi düşünmeyeçalışıyoruz."

ÖVGÜ ----------
Övgüler çocuğun kendine güvenini arttırır ve yaptığı işe daha da heveslesarılmasını sağlar.
Överken şunlara dikkat edin:
----------------------------------------
1. Genel şeylerden kaçının. Onun yerine gördüğünüz şeyi tanımlayın.
" Çok güzel bir resim yapmışsın " yerine " Bu resimde canlı renkler birarada kullanılmış"
2. Geleceğe yönelik yansıtmalar yapmayın, şimdiye yönelin:
" Sen büyük bir ressam olacaksın" yerine" Bu resim üzerinde gerçektensabırla uğraştın."
3. Kendi duygularınızı anlatın:
" Bu resme bakmak içimi sevinçle dolduruyor."
4. Çocuğun övülmeye değer davranışını kısaca tanımlayın:
" Bu resim çok özenli bir çalışmanın ürünü."İstediğinizdavranışları nasıl arttırabilirsiniz?
__________________
Ne MUTLU TÜRKÜM Diyen !Türkiyem
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
4 Ekim 2007       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Abdullah FIRAT
Kâzım Karabekir İlköğretim Okulu
Sponsorlu Bağlantılar
MALATYA


Bireyin davranışlarını istendik yolda değiştirme süreci” eğitimin en çok bilinen tanımlarından biridir.Bu tanım eğitimin bir davranış değiştirme olayı olduğunu gösterir.Neden davranışları değiştirme ihtiyacı duyuyoruz?Bu davranışlar olumsuz davranışlar mı? Yoksa bizim olumsuz veya sorunlu olarak telâkki ettiğimiz davranışlar mı?Bu soruları cevaplamak için davranış sorununun ne olduğunu, iyi anlamamız gerekir.
Her şeyden önce bilmeliyiz ki ‘davranış sorunları olan çocuk’ terimi belli bir çocuk için, yani öğrenme güçlüğü, otizm veya dikkat eksikliği olan çocuklar için kullanılan bir terim olmayıp genel bir terimdir.Davranış sorunu, çocuğun kendisinden beklenen davranışı yerine getirmeyip kendisi ya da başkaları için sorun oluşturan şeyler yapmasıdır.
Davranış sorunları ne denli şiddetli olursa olsun, çocuğun yaptıklarından kaynaklanmaktadır, çocuğun kendisinden değil. Eğer sorunu çocuğun kendisinde görürsek, çocuk var oldukça olumsuz davranışın var olacağını, daha doğrusu çocuğun kendisinin her hâlükârda bir sorun olduğunu peşinen kabul etmiş oluruz ki bu bizi hiçbir yere götürmez.Bu nedenle sorunlu davranışları tespit etmek için şu hususları göz önünde bulundurmamız gerekir:
1-Davranış sorunları terimi çocuğun yalnızca yapmamayı öğrenebileceği davranışlar için kullanılmalıdır.Örneğin ağır geldiği için elindeki vazoyu taşıyamayıp yere düşüren çocuğun davranış sorunu olduğunu söyleyemeyiz. Doğru davranışlarda bulunabilecek bir çocuğa davranışının yanlış olduğu öğretildiği hâlde çocuğun bu davranışlarda ısrarcı olması, sorunlu bir davranıştır.
2-Toplumumuzda çocuk davranışlarına farklı farklı tepkiler gösterilmesi meseleyi içinden çıkılmaz bir hâle getirmektedir. Bir evde kabul gören bir davranış, başka bir aile tarafından çok yanlış olarak kabul edilebilir. Meselâbir aile “Ali kalemi eline geçirdi mi babasının kitaplığındaki kitapları indirip karalıyor. Bu çok kötü...” derken diğer aile “Çocuğum kalem tutup yazmaya çok hevesli, istekli, ne güzel...” diyebiliyor.Bu nedenle zihnimizde çocuğun nasıl davranmasını istediğimizi belirlememiz gerekir.
3-Bazen çocuğun yaramazlıkları da davranış sorunu olarak görülebilir.Oysa yaramazlık zamanla ortadan kalkan bir çocukluk özelliğidir. Ancak yaramazlık olayı çocuğun yaşına göre değişir.Meselâ üç yaşındaki bir çocuk için evin duvarlarına yazı yazmak yaramazlık iken yedi yaşındaki çocuk için artık bu bir davranış sorunudur.
4-“Çocuğun sorunu davranış sorunu mu yoksa duygusal bir sorun mu?” Bu sorunun cevabı oldukça karmaşıktır. Sorun, duygusal sorun ya da kişilik sorunu olarak görülürse ona bazı sıfatlar yakıştırılır: ‘anneye bağımlı, aç gözlü, saldırgan, tembel ’ gibi. Davranış sorunu bu sıfatlarla tanımlanırsa bunu düzeltmek için çaba göstermeyip bütün bu sorunların çocuğun kişiliğinden kaynaklandığını kabul etmiş oluruz.Eğer sorun davranış sorunu olarak ele alınırsa o davranışı değiştirmek için bir şeyler yapılabilir. Bu anlamda “Ali saldırgan” yerine “Ali küçük kardeşini çimdikliyor” veya “Ali aç gözlü” yerine “Ali başkalarının tabağından yiyecek alıyor” şeklinde durum tespiti yapmak, sorunu çözmeye bir adım daha yaklaşmak demektir.
Davranış sorununu tanımladıktan sonra, sorunlu davranışın nasıl kazanıldığını irdelersek, büyüklerin, özellikle de anne ve babanın olumsuz davranışlar kazanılmasında etkili olduğunu görürüz. Anne ve babalar istemeden, farkında olmadan çocuğa yanlış davranışlar öğretebiliyorlar. Meselâ alışveriş yaparken bir arkadaşınızla karşılaştınız ve konuşuyorsunuz. Bu arada çocuğunuz kulağınıza fısıldayarak bir istekte bulundu.Siz karşılaştığınız kişi ile konuştuğunuz için çocuğunuzun isteğini yerine getiremediniz.Çocuk bu sefer ses tonunu yükseltmeye, dahası ağlayıp tepinmeye başlar. Bu durumda anne ya da baba hemen çocuğun isteğini yerine getirir.Böylece ağlama ve tepinmenin isteklerini yerine getirmede bir yöntem, bir davranış şekli olduğu çocuk tarafından öğrenilmiş olur.Oysa ebeveyn böyle bir durumda konuşmayı kısa kesip çocuğunu dinlemeli ve çocuğun olumsuz davranışla dile getirdiği isteği uygun bir dille reddetmelidir.
Çocuk eğitiminin temellerinin atıldığı ailede çocuğa olumsuz davranışlar kazandırmamak için çok dikkatli olunmalıdır. Anne babalar çocuklarının sorunlu davranışlarını düzeltmek için aşağıda sıralanan birkaç tedbiri aile içi eğitim sürecinde uygulayabilirler:
1-Çocuğu ciddiye (kaale) almak:Çocuk bir şey anlattığında onu dinlemek, sorduğu soruları cevaplamaya çalışmak gerekir.Aksi hâlde çocuk önemsiz biri olduğu duygusuna kapılacak ya da sesini size duyurmak ve sorularına cevap bulmak için olumsuz davranışlar geliştirecektir.
2-Çocuğu küçümsememek ve aşırı koruyucu olmamak:Ayakkabısının bağcığını bağlamaya çalışan çocuğa “sen bağlayamazsın, gel ben bağlayayım” şeklindeki yaklaşım çocuğun öz güvenini sarsacak ve çocuğu anne babaya bağımlı hâle getirecektir.Bu da çocuğun kendisinin yapması gereken işler hususunda yanlış davranışlar geliştirmesine neden olacak, dolayısıyla sorumluluk bilincinin oluşması da gecikecektir.
3-Çocuğa yalan söylememek:Hasta olan çocuğunuzu hastaneye iğne yaptırmaya götürüyorsunuz ve hastanede “bu amca iğneci değil, sana iğne yapmayacak” diyorsunuz. Anne babanın bu davranışı, çocuğa yalanı öğretmenin en güzel yoludur. Böylece çocuğun ebeveynine ve büyüklerine olan güveni de sarsılacaktır.
4-Sözünde durmak:Çocuğa yerine getirilemeyecek sözler asla verilmemeli, söz verildiğinde de mutlaka bu söz yerine getirilmelidir. Bu davranış çocukta doğruluk, dürüstlük gibi ahlâkî kavramların gelişmesini sağlar. Aksi hâlde çocukta tam tersi davranışlar yerleşmeye başlar.
5-Kendi seçimini yapmasına izin vermek:Çocuğun olgunluğuna paralel olarak yaşamında kendini ilgilendiren seçimler yapmasına izin vermek gerekir.Meselâ kucağa alınmayıp yürümek isteyen çocuğun ille de kucakta götürülmesi veya bir yere misafirliğe gitmek isteyen çocuğun zorla evde bırakılması gibi davranışlar çocuğun tercihlerine saygısızlık olacak, aynı zamanda çocuğun kendini geliştirmesini engelleyecektir.
Ebeveyn olarak her türlü yaklaşım ve tutumumuz, çocuğun eğitiminde, davranışlarının şekillenmesinde oldukça belirleyicidir. Dolayısıyla çocuklara gösterdiğimiz olumlu davranış biçimi, onların sağlıklı bireyler olarak yetişmesine yardımcı olur.


KAYNAKÇA
KüçükAdımlar, Macquairie Üniversitesi, Sidney.
Öğretmenler İçinÖğrenci Psikolojisi (Önce RuhsalEğitimi), (Derleyen: Füsun Aytaç).
Prof. Dr.MehmetÖzyürek, Sınıfta DavranışEğitimi (Uygulamalı DavranışEğitimi).
KENCISii - avatarı
KENCISii
Ziyaretçi
6 Ekim 2007       Mesaj #3
KENCISii - avatarı
Ziyaretçi
  • Dinlenildigini anlayan çocuk konusmaya daha hevesli olur, sözel gelisimi daha hizlanir. Konusma yetenegi artar, kelime bilgisi gelisir, kendini daha iyi ifade etme becerisi kazanir.
  • Herhangi bir sorunu var ise bunu davranisla göstermek yerine ( hirçinlik, aglamak, saldirganlik gibi) kelimelere dökerek rahatlar bu da hirçinlasmasini engeller.
  • Anlasildigini hissetmek yetiskinlerde oldugu gibi cocukta da rahatlik ve huzur yaratir. Bu da onun kisisel ve sosyal gelisimine katkida bulunur, kendine güveni artar.
  • Cocuk ile egitici (veya ebeveyn) arasinda yakinlik dogar, cocuk onlara danismayi ögrenir, aralarindaki diyalog zenginlesir.
  • Söyledikleri dinlenen çocuk da ögretmenini dinlemeye baslar.
bluerosealp - avatarı
bluerosealp
Ziyaretçi
27 Mayıs 2008       Mesaj #4
bluerosealp - avatarı
Ziyaretçi
selam

bu öğretmenlerin hepsi bence **** kendi küçüklükleriniş bilmeden öğrencileri eleştiriyorlar
Son düzenleyen bluerosealp; 27 Mayıs 2008 10:13 Sebep: Mesajlar Otomatik Olarak Birleştirildi

Benzer Konular

3 Haziran 2008 / Misafir Psikoloji ve Psikiyatri
27 Şubat 2009 / ThinkerBeLL X-Sözlük
3 Aralık 2009 / ThinkerBeLL Fizik
23 Ekim 2009 / Misafir Taslak Konular