Arama

Davud el-Kayseri

Güncelleme: 25 Aralık 2012 Gösterim: 3.853 Cevap: 0
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
25 Aralık 2012       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Davud el-Kayseri (1258/1261 - 1350)
MsXLabs.org
Orhan Gazi tarafından Osmanlıların ilk medresesine Baş Müderris olarak tayin edilen Davud el-Kayseri, Osmanlı eğitim sisteminin kurucularından biri olarak kabul edilmektedir.
Sponsorlu Bağlantılar
Davud el-Kayseri, ilk Osmanlı medreselerinin kurucusu, başmüderrisi, filozof, mutasavvıf ve yazardır. Muhyiddin Arabi'nin Vahdet-i Vücud denilen sufi öğretisinin Osmanlı İmparatorluğu'ndaki ilk temsilcilerinden ve yorumcularından birisidir.
Davud el-Kayseri 1258 veya 1261 yılları dolaylarında Kayseri'de dünyaya geldi. Kayseri, o dönemdin Selçuklu ilim ve kültür hayatındaki sayılı merkelerden biriydi. Kayseri'de dönemin meşhur alimlerinden Kadı Siracettin el-Ümrevi'den dersler aldı. Onun Konya'ya tayin edilmesinden sonra burada diğer hocalardan da eğitim gördü.

Davud el- Kayseri, kendisini yetiştirdikten sonra Kahire'ye gitti. Bir süre burada da eğitim gördü. Dört yıl kadar kaldığı Kahire'den Kayseri'ye döndü. İlim aşkı ve çabası, onu dönemin şöhretli alimi Abdürrezzak Kaşani ile görüşmek için İran yollarına düşürdü. Orada ondan tasavvuf dersleri aldı. Böylece din ilimlerinde hem de dünya ilimlerinde büyük şöhret oldu. Konya, Aksaray ve Bursa'ya gitti. Yazdığı “Matla'u hususi'l Kelim filmaani Fususi'l Hikem” adlı eseriyle Osmanlı Padişahı Orhan Gazi'ye kadar ulaştı. Davud el Kayseri Nihayet-ül Beyan fi drayetizzaman adlı eserini de bitirdikten sonra şöhreti Anadolu sınırlarının dışına taşmaya başladı. Bunun üzerine 1336 yılında Orhan Gazi kendisini İznik'e çağırdı. Günlük 30 akçe maaşla burada kurduğu Osmanlıların ilk medresesine Başmüderris tayin edildi. 15 yıl süreyle çalıştığı bu medresesinin sistemini kurdu. Böylece osmanlılarda medrese eğitiminin temeli fiziki olarak Orhan Gazi, ilmi olarak da Davud-u Kayseri tarafından atılmış oldu.
Davud el-Kayseri'nin Osmanlı medrese eğitim sistemine verdiği disiplin asırlarca devam etti. Dünya çapında binlerce ilim adamı, sanatkar ve edebiyatçı yetişti. Bu bakımdan Davud-u Kayseri'ye o dönemlerde din ve milletin şerefi anlamına gelen "Şerefu'd Din ve Mille" lakabı verildi. Tasavvuf yönündeki bilgisi ve yaşayışından dolayı Şeyh ve Hanefi mezhebinde olduğu için de El Hanefi gibi unvanlar verildi.
1350 yılında vefat eden Kayserili Davud, İznik'e defnedildi.


Tasavvuf Anlayışı
Davud el-Kayseri, el-Kaşani Sadretin Konevi kanalıyla Muhyittini Arabi'ye bağlanan tasavvufi görüşünde Vahdet-i Vücud'u kabul eder. Onun ancak son asırda çözülen astrofizik ilminde çok dikkate değer görüşler ortaya koyduğu bilinmektedir. (Tabiatın enerjiden meydana geldiği) görüşünü savunan ilk kişi odur. (Kainata Küll Unsur, suya beyaz atom, varlıklara sabit öz) diyen Davud-u Kayseri hayatın sevgi üzerine kurulduğu ve insanın insanı sevmesiyle Allah'ı sevip ona ulaşabileceğini savunur.

6. asırdan bu yana metafizik alanında, tasavvufta ve dini bilgilerde önderliği ve tesiri hala devam etmektedir.
Kayseri, Vahdet-i Vücud'u felsefi bir dille izah etmeye çalışanların başında gelmektedir. Hocası yine bir Vahdet-i Vücud savunucusu ve Fusus yorumcusu olan Kaşanidir. Kendisinin bu alandaki eserleri Arabi'nin eserlerinin yorumu olmakla birlikte hem İslam tarihinde hem de hali hazırdaki Batılı araştırmalarca müstakil olarak değerlendirilip üzerine yorumları yapılmıştır. Zamanın felsefe ve ilim dili olarak Arapça kullanıldığından kendisi de kitaplarını Arapça kaleme almıştır. Kendisinden yapılan ilk çevirinin tarihi 1997'dir.



Kitapları

Türkçe
  • er-Resail / Şerefüddin Davud b. Mahmud b. Muhammed Davud-i Kayseri, 751/1350 [yay. haz. Mehmet Bayrakdar, İstanbul: Kayseri Büyükşehir Belediyesi, 1997. (Giriş bölümü Türkçedir.)]
  • Mukaddemat; Matlau hususi'l-kelim fi meani fususi'l-hikem / Şerefüddin Davud b. Mahmud b. Muhammed Davud-i Kayseri, 751/1350 [thk. Turan Koç, Hasan Şahin, Seyfullah Sevim, Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi, 1997.]
  • Mukaddemat-Fusûsu'l-Hikem'e Giriş [Çeviri Turan Koç ve Mehmet Çetinkaya, İnsan Yayınları, 2011]
  • Aşk Şarabı ve Hayat [Çeviri Turan Koç ve Mehmet Çetinkaya, İnsan Yayınları, 2011]
Arapça
  • Şerhu Füsûsı'l-Hikem
  • Risâletü fî'ilmi't-Tasavvufi
  • Şerhu Te'vilâti'l-Besmele bi's-Sûrâti'n-Nev'iyyeti'l-İnsâniyyeti
  • Keşfu'l-Hıcabi 'an Kelâmi Rabbi'l-Erbâbi
  • Risaletü fi Marifeti'l-Mahabbeti'l-Hakikiyyeti
  • Esasü'l-Vahdaniyyeti ve Menbâ'i'l-Ferdaniyyeti
  • Nihayetü'l-Beyan fi Dirâyeti'z-Zemân
Ek okuma
  • Emil Homerin, The Wine of Love and Life: Ibn al-Fârid's al Khamrîyah and al-Qaysaî's Quest for Meaning, Didle East Documentation Center, Chicago, 2005.
  • Mehmet Bayraktar, "Dâvûd el-Kayserî", TDV İslam Ansiklopedisi, cilt:9, İstanbul, 1994, ss 32/35
  • Muhammed Rustom, "Dâwûd al-Qaysarî: Notes on His Life, Influence and Reflections on the Muhammedan Reality" Journal of the Muhyiddin Ibn 'Arabî Society, Vol. xxxııı, Oxford, 2005

Derlemedir.

Biyografi Konusu: Davud el-Kayseri nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!

Benzer Konular

2 Nisan 2010 / _KleopatrA_ Din/İlahiyat
11 Eylül 2008 / Bia Taslak Konular
23 Kasım 2010 / Ziyaretçi Taslak Konular