Arama

Çocuk ve TV Sendromu

Güncelleme: 8 Ekim 2008 Gösterim: 10.748 Cevap: 0
Pasakli_Prenses - avatarı
Pasakli_Prenses
Ziyaretçi
8 Ekim 2008       Mesaj #1
Pasakli_Prenses - avatarı
Ziyaretçi
cvts

Sponsorlu Bağlantılar
Tanım:

Zamanının çoğunu Tv. karşısında oturarak, yatarak, seyrederek, geçiren çocuk, genç, her yaşta yetişkin.

Alışkanlık Nedeni: Küçük yaşlarda hatta bebeklikte aile ve çocuğun sakin vakit geçirmesi için çizgi film, dizi film, reklamlar ile oyalanmaları ile Tv. karşısına oturtmak.

Sonuç: Çocuklar (daha küçükler daha çok olmak üzere özellikle 6 - 11 yaşlarında) haftada ortalama 25 saat Tv. seyretmekteler. Bu ise yılda 1300 saat günde ortalama 3,5 saat eder, denetimden uzak çocuklarda günde 6 - 8 saate çıkabilir.

Olumlu Yönleri:
Bir eğitim aracı olarak eğlendirerek eğitim amaçlı çocuk programları az da olsa vardır. Ve olumludur.
-Bilgi verici programlar, dünyaya açılan pencere olarak çocukların ufkunu açar.
-Uygun zaman ve zemin sağlanırsa ailenin bir arada nitelikli programları izledikten sonra üzerinde konuşmak, tartışması olumlu iletişim sonuçları yaratır.


Televizyon ve Şiddet:
  • Günümüzde Tv programlarının yüzde 70`i şiddet içeriyor ve çoğunluğu çocuklar için heyecanlı oluyor. Bu nedenle özellikle Tv kumandasını çocukların bulamayacağı bir yere koyun.
  • Özellikle uykudan önce bu tür programların, çocuklar tarafından izlenmesini uygun birşekilde engelleyin.
  • Şiddet içeren tek bir sahne, çocukta kalıcı bir iz bırakmaz. Ancak bu sahnelerin tekrarı, henüz gerçek değerlendirme tamamlayan, soyut - somut kavramlar oturmamış çocuğu olumsuz etkiler.
  • Bu tür programların sürekli izlenmesi ise, çocuğun bilinç altında yıllar süren kalıcı iz bırakabilir.
  • Bu kalıcı izlerin, ruhsal travma yaratması nedeni ile davranışa da yansıyabileceği unutulmamalıdır.
Olumsuz Yönleri:
  • Tv. pasif bir etkinlik olup sürekli oturmayı, çoğu kez abur cubur yemeyi ve aile içi etkileşimini ne yazık ki olumlu değil olumsuz yönde kılmayı beraberinde getirir.
  • Çocuklara (özellikle gerçek - hayal ürünü ayıramayan küçüklere) gerçek dışı örnek verir. Tv. de gördükleri gerçek dışı kahramanları taklitle sakıncalı, tehlikeli durumlar ortaya çıkabilir.
  • Bu pasif etkinlik, çocukta giderek yaratıcı, beceri geliştirici etkinliklerin yerini alır.
  • Tv. de gördükleri ve sürekli izledikleri şiddet sonucu daha saldırgan olabilirler.
  • Uzun süre tv. seyretme arkadaş ve kardeşleri ile oynamayı engeller, iletişim ve paylaşım üzerine olumsuz etki yapar.
  • Uzun süre Tv. ödev yapma, kitap okuma alışkanlıkları sakıncaları yanı sıra egzersiz alışkanlığını da azaltır ya da ortadan kaldırır.
  • Uzun süre Tv. çocuğun dikkat toplama süresini kısaltabilir. Çünkü ekrandaki görüntü her üç dakikada bir değişmektedir.
Ne Yapmalı?
  • Tv. izlemede sınırlamalar koyun(Hafta içi günde 1 saat, hafta sonu 2 şer saatlik süre yeterlidir. Tutarlı - kararlı olun Diğer zamanlarında ilginç oyun ve etkinlikler yaratır.
  • Çocuğu engellerken siz tüm gece tv. karşısında oturmayın, olumsuz örnek olmayın.
  • Tv. yi kapatması gerektiğinde tartışmaya girmeyin. Açıkça ve kararlılıkla konuşun. Net olun. Rica etmeyin, yalvarmayın, tartışmayın. Sakin bir ses tonu ile ve kararlılıkla Tv. nin hemen şimdi kapanacağını söyleyin.
  • Böylece ailecek bir Tv. rejim program hazırlayın. Tv. Seyretme yerine ailecek
    • Oyun oyun oynamak
    • Spor etkinliğine katılmak
    • Hobi geliştirmek
    • Kitap okumak
    • Müzik dinlemek
    • Aile içi sohbet Tv. rejimine anlam katar.
  • Genellikle 2 haftalık tv. diyeti olumlu sonuç verir.
  • Bir Tv. rejim takvimi hazırlanabilir. Bunu çocuğunuz ile ortak yapın.
ÇOCUK ANNE BABA Pazartesi: Çizgi Film
10 - 11
Kadın Dünyası
16 - 18
Haberler
20
Salı Çocuk Dizisi
9 - 10
Dizi
19 - 20
Belgesel
22 - 23
Çarşamba



Son yıllarda ortaya çıkan istatistiki verilere göre 6 - 11 yaş çocuklar hafta da ortalama 25 saat televizyon izlemektedir. Bu da ortalama günde 3,5 saat izlem anlamına gelmektedir. Daha küçük yaş grubunda ya da ebeveyn denetimi az, hatta Televizyon seyretmeye yönlendirme ve, örnek olarak özendirme çok olan çocuklarda günde 6 - 8 saatte dek çıkabilmektedir.
Kuşkusuz televizyonun olumlu özellikleri çoktur.
  • TV, dünyaya açılan penceredir.
  • İyi programlar ile iyi bir BİLGİ hazinesidir.
  • Okul öncesi çocukluk dönemi başta olmak üzere her yaş dönemi çocuklarda eğlendirerek öğreten iyi bir yaygın EĞİTİM aracıdır.
  • Nitelikli programların ailecek birlikte izlenebileceği iyi bir AİLE BİRLİĞİ sağlar.
Ancak bu olumlu özellikler yanı sıra soyut - somut kavramları henüz ayıramayan, bir başka değişle gerçek ile hayal gücü ürünlerini birbirinden ayırmakta zorlanan okul öncesi yaş döneminde olumsuz örnekleri taklit etmeye dayalı sorunlar yaşanabilir. (Süpermen gibi uçmak isteği ve uygulaması)
  • Çocukların zihinsel, sosyal ve el becerilerini geliştirme amaçlı oyunların yerini alır.
  • Tüm zamanları dolduran ve çocuğun pasif durumda kalmasına neden olan, egzersiz alışkanlığından uzaklaşma, TV karşısında abur - cubur yeme - içme alışkanlığı kazandıran bir etken olabilir.
  • TV programlarında sıklıkla karşılaşılan şiddete dayalı olaylar olumsuz etkilenmeler yaratabilir yada ruhsal travma nedeni olabilir.
  • Uzun süreli TV seyretme, çocuğun dikkat süresini azaltabilir. Çünkü bir televizyon programında ekrandaki görüntü her 3 saniyede bir değişir. Özellikle reklamlarda sürekli değişken görsel şimşekler yaratılarak farkına varmadan etkileme, temel amaçtır. Bu sürekli değişen görsellik ve sesler küçük bir bebek için bile ilgi çekicidir. Ancak kısa süreli değişik görüntülere alışma, giderek uzun süreli dikkati aynı nokta da toplamayı güçleştirir. İleri yaşlara kayan bir iş üzerinde ya da derste yoğunlaşma zorluğu yaşanabilir.
Çözüm: Televizyon izleme süresi kısıtlanmalı, dengelenmelidir.
Süre: Günde bir saat hafta sonları en çok iki saat seçilen uygun bir programın izlenmesi uygundur.

NELER YAPMALI
  • Çocuğun TV izleme süresini dengelemeye çalışırken evdeki diğer büyüklerin mutlaka olumlu örnek olması gerekli, hatta zorunludur.
  • UNUTMAYINIZ! TV bağımlısı iseniz ÇOCUKLARINIZ DA TV Bağımlısı olacaktır.
  • Gününü değişik oyun ve etkinlikler ile doldurmasına olanak sağlayın. Boş zaman değerlendirme konusunda yardımcı olun.
  • Uzaktan kumandayı kolay ulaşabilir yerde bulundurmayın.
  • Gerekirse TV kumanda kilidi alın.
  • Çalışmadığı zamanlarda TV yi fişten çekin.
  • Kitap okuma alışkanlığı kazanmasında birlikte kitap okuyup yorumlar yaparak katkıda bulunmaya çalışın.
  • TV izleme ilkelerini birlikte kararlaştırın. Ancak bu konuda tartışmayın. Kapaması için yalvarmayın, bağırıp sinirlenerek çözümsüz kaldığınızı hissettirmeyin.
    SAKİN OLUN: TUTARLI ve KARARLILIĞINIZI NET BELLİ EDİN.
  • Ortaya çıkan olumlu sonuçları, gelişmeleri, el becerilerini övün, pekiştirici sözler söyleyin, yeni aktiviteler için yüreklendirin.
  • TV izleme sınırlılığına uyum gerçekleştikçe sevdiği sosyal aktiviteler yaratarak (arkadaşları ile evde kutlama, istediği bir eğlence, piknik vs. gitme) mutlu olmasını sağlayın.
  • Çocuğunuzun anne - baba ve kardeşler ile geçirdiği zamanı anlamlı, nitelikli kılma çabalarını gösterin (aile oyunu, piknik, yürüyüş, bisiklet gibi)
  • Aile birlikteliğinin böylesine artması yanı sıra boş zamanlarını dolduracak aktiviteler de arttıkça TV izlem süresi kısalacaktır.
  • En zor dönem, Tv izlemeyi dengelemek için alınan ortak karardan sonra geçen ilk 2 - 3 haftalık süredir.
Bu sürenin sonun da aile bireyleri birbirlerine 'Ben Televizyonu ne zaman nasıl izleyeceğimi biliyorum ve mutluyum' yazılı kutlama yazıları verebilirler. Ya da çocuğunuzun odasına sürpriz bir şekilde 'Ne zaman - nasıl TV izleyeceğini bilen çocuğumuz olduğu için, mutluyuz, grurluyuz' şeklinde espirililerle de süslenmiş bir yazı asılabilir.


Benzer Konular

12 Haziran 2016 / A.Arda Moda
1 Ekim 2012 / Misafir Cevaplanmış
28 Mart 2009 / HipHopRocK Tıp Bilimleri
4 Mayıs 2008 / Pollyanna Tıp Bilimleri
2 Mart 2008 / galatasaraylı18 Taslak Konular