Arama

Yaylı Çalgılar - Viyolonsel (Çello)

Güncelleme: 13 Ağustos 2018 Gösterim: 20.049 Cevap: 4
asla_asla_deme - avatarı
asla_asla_deme
VIP Never Say Never Agaın
28 Eylül 2009       Mesaj #1
asla_asla_deme - avatarı
VIP Never Say Never Agaın

viyolonsel

Ad:  çello.JPG
Gösterim: 972
Boyut:  25.5 KB

ÇELLO olarak da bilinir,
Sponsorlu Bağlantılar

keman ailesinden dört telli, bas sesli çalgı.
Telleri alt orta Do'dan yukarıya doğru Do-Sol- Re-La düzeninde akort edilir. 70 cm kadar olan gövde boyu, sapla birlikte yaklaşık 119 cm’yi bulur. Viyolonselin kasnakları kemanınkilere oranla daha geniş, sapı daha kısadır.

İlk kez 16. yüzyılda geliştirilen viyolonsel daha çok beş telli yapılır ve genellikle çalgı topluluklarında bas melodi çizgisini desteklemek için kullanılırdı. Bir solo çalgısı haline ancak 17. ve .18. yüzyıllarda, viyola da gambanm yerini alarak geldi. 17. yüzyılda sürekli bas partileri için viyolonselle klavsenin bir arada kulanılması yaygınlaştı. Haydn, Mozart ve daha sonraki besteciler çalgı toplulukları için yazdıkları yapıtlarda viyolonsele gittikçe daha önemli bir yer verdiler.

Seçkin viyolonsel yapıtları arasında, J. S. Bach’ın eşliksiz viyolonsel için altı süiti, Beethoven’in viyolonsel ve piyano için 5 sonatı, Dvorak ve Kodâly’ın konçertoları ve Heitor Villa-Lobos’un 8 viyolonsel ve soprano ses için Bachianas Brasileiras NoSi sayılabilir. Emanuel Feuermann, Pablo Casals, Pierre Fournier ve Mstislav Rostropovich 20. yüzyılın seçkin viyolonselcileri arasındadır.
kaynak: Ana Britannica

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Son düzenleyen Safi; 11 Ağustos 2018 17:36
Şeytan Yaşamak İçin Her Şeyi Yapar....
Yavru_Aslan - avatarı
Yavru_Aslan
VIP VIP Üye
4 Mayıs 2010       Mesaj #2
Yavru_Aslan - avatarı
VIP VIP Üye

Çello Müzik Aleti


Viyolonsel (ya da çello), 16. yüzyıl’da ilk örnekleri Fransa’da ortaya çıkan, esasen şekli kadın vücudunu andıran yaylı bir çalgıdır. Bu çalgının atası’Viola da gamba’ adı verilen perdeli bir çalgıdır.Viyolonsel, Keman, viyola ve kontrabas ile aynı ailedendir. Keman ile viyolonselin şekilleri büyük oranda birbirini andırsa da boyutları çok farklıdır. Karşıdan bakıldığında gövdesinin orta bölümünde bulunan ve el yazısı ile ‘f’ harfini andıran 2 ses deliği vardır. Yayın tellere teması ile titreşen tellerden çıkan ses, gövdenin içindeki havayı titreştirerek bu deliklerden geri döner.
Sponsorlu Bağlantılar

Tellerinin adları (Bastan Tize doğru)
-do -sol -re -la
görüldüğü üzere 5 li akort sistemi uygulanmaktadır. 7 pozisyon a kadar numaralandırılır. Daha sonrası 7. pozisyon ve de ilerisi olarak geçer.

Akort ve çalınışı
Çalarken pus yani baş parmak hariç geri kalan 4 parmak kullanılır. Başparmakta kullanılır. Parmaklar sırasıyla pus hariç 1. 2. 3. ve 4. parmaklar olarak adlandırılır. Başparmak, ilk başlarda pek kullanılmamakla beraber teknik ilerledikçe müziğe dahil edilir. 7. pozisyon ve de ilerisinde daha doğrusu pus kullanılırsa 4. parmak yani serçe parmak nadiren kullanılır. 7. pozisyon ve ilerisinde pus daha sık kullanılır.

Viyolonsel, kulak dediğimiz kısımdan akort edilir büyük akortlar buradan yapılır. İnce ayar akortları fix dediğimiz küçük ****l parçalardan yapılır. Parmaklar, tuşe değilen siyah bölgeye konur. Köprüyle (eşik de denir) tuşenin arasındaki boşluktan arşe yardımıyla çalınır.Seslerin net çıkması için arşenin biraz sert bastırılması gerekir keman ve viyolaya göre çünkü viyolonselin telleri daha kalındır.Parçalara göre arada parmakla da çalınabilir.Arşe yerine sağ elimizle genelde işaret parmağımızın ucuyla teli çekerek çalınır. (bu tekniğe pizzicato denir) Viyolonsel “insan sesine en yakın” ses çıkaran müzik âletidir.
Son düzenleyen Safi; 6 Temmuz 2018 01:36
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
24 Haziran 2011       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Viyolonsel (Çello)
Yaylı çalgılar ailesinden tenor sesli çalgı.

Dört telli olan bu çalgı kemana benzer, ancak kemandan çok daha büyüktür. Viyoladan bir oktav daha kalın sesi vardır. İri gövdesi, tok ve ahenkli sesiyle senfoni orkestralarında, oda müziğinde genellikle piyanoya eşlik eden ya da solo olarak dinlenen viyolonsel ilk olarak 17. yüzyılda İtalya'da ortaya çıktı. Çello da denir.

MsXLabs & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi
Son düzenleyen Safi; 11 Ağustos 2018 17:37
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Jumong - avatarı
Jumong
VIP VIP Üye
11 Ocak 2015       Mesaj #4
Jumong - avatarı
VIP VIP Üye
Viyolonsel
Keman ailesinin üyesi olan yaylı bir çalgı. Çello da denir. Kemandakine benzeyen bir yayla çalınır. Keman şeklinde olmakla beraber daha büyüktür. Yaklaşık 1,2 m uzunlukta ve en geniş yerinde 40 cm civarında olan viyolonsel bu boyutları nedeniyle oturarak çalınır. Yere dayanan bir çubuk üzerinde duran viyolonsel müzisyenin bacakları arasına alınıp bir yayla çalınır. Keman gibi dört yaya sahiptir ve müzisyenin ellerinin perdeler üzerinde gezmesiyle değişik tonlar elde edilir. Bu nedenle viyolonselin ses genişliği dört oktavdan fazladır. Rostropoviç, Pablo Cassals, Jacquelin de Pera, Misch Maisky, William Lloyd Weber ünlü violonsel solistleri arasındadır.

Günümüze kadar da kalabilen bazı viyolonseller 1560′larda, İtalyan yapımcı Andrea Amati tarafından yapılmışlardır. On sekizinci yüzyılın sonlarına değin viyolonsel ön plânda olan bir enstrüman değildi ve yalnızca müzikteki bas sesi vererek parçadaki boşlukları doldururdu. Ancak, Barok dönemde, Antonio Vivaldi ve Luigi Boccherini gibi besteciler yalnızca viyolonsel için de suitler yazdılar. On dokuzuncu yüzyıla gelindiğindeyse Johannes Brahms ve Antonin Dvorak gibi büyük isimler viyolonsel için konçerto ve benzeri eserler bile yazmıştı. Yirminci yüzyılda da Sergei Prokofiev ve Dmitri Shostakovich gibi besteciler viyolonselin olanaklarını keşfedip onu bir solo enstrüman olarak ele alan besteler yaptılar.
Son düzenleyen Safi; 11 Ağustos 2018 17:37
🌘 🚀
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
13 Ağustos 2018       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM
ÇELLO
(ital. vıoloncello'nun kısaltması olan çello'dan). Keman ailesinden çalgıların bas’ı. (Teknesinin uzunluğu 75 ya da 76 cm'dir. Oranları XIX. yy.'dan bu yana değişmemiştir Bacakiar arasında çalınır. Dayama çubuğu, XVIII. yy sonlarından bu yana kullanılmaktadır. 1750'ye doğru viola da gamba'nın yerini aldı.

Sesi onunkinden daha güçlüdür. Kemanın geçirdiği yapısal değişimleri çello da geçirmiştir.) [Eşanl. VİYOLONSEL]
Kaynak: Büyük Larousse
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

22 Ağustos 2012 / _cesminaz_ Sanat
16 Ağustos 2009 / _cesminaz_ Sanat
28 Eylül 2009 / asla_asla_deme Sanat
7 Mayıs 2010 / _Yağmur_ Sanat
7 Mayıs 2010 / _Yağmur_ Sanat