Saygun (Ahmet) Adnan
(d. 7 Eylül 1907, İzmir - ö. 6 Ocak 1991, İstanbul),
Sponsorlu Bağlantılar
İzmir Milli Kütüphanesi’nin kurucularından matematik öğretmeni Celâl Bey’in özendirmesiyle küçük yaşta müziğe başladı. İzmir İttihat ve Terakki İdadisi’ndeyken, okulun müzik öğretmeni İsmail Zühtü Bey’in kurduğu dört sesli koroya katıldı. Onun önerisiyle Rossati adında bir öğretmenden piyano dersi aldı. 1922’de Macar Tevfik Bey’in öğrencisi oldu. Okulu bitirince, üniversiteye girmeyerek kendini tümüyle müziğe verdi. 1923 sonlarında, o yıl İzmir’e yerleşen Hüseyin Saadettin Bey’den (Arel) iki ay kadar armoni dersi aldı. Daha sonra kendi kendine armoni bilgisini ilerletti ve kontrpuan çalıştı. 1926’da Ankara Musiki Muallim Mektebi’nde verdiği bir sınavdan sonra İzmir Lisesi’nde müzik öğretmenliği yaptı. 1928’de açılan sınavı kazanarak müzik öğrenimi görmek üzere, devlet bursuyla Paris’e gönderildi. Ünlü müzik okulu Schola Cantorum’da Vincent d’Indy, Eugene Borrel, Souberbielle, Amedee Gastoue gibi öğretmenlerin derslerini izledi. 1931’de Türkiye’ye dönünce Ankara Musiki Muallim Mektebi’nde kontrpuan öğretmenliğine atandı. 1934’te kısa bir süre Riyaseticumhur Filarmoni Orkestrası’nı yönetti. 1936’da İstanbul Belediye Konservatuvarı’na (bugün İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı) öğretmen atandı.
Aynı yıl Türkiye’ye gelen Bela Bartök’un Anadolu gezisine katıldı. 1939’da Cumhuriyet Halk Partisi’nin müzik danışmanlığına ve Halkevlerinin müzik müfettişliğine getirildi. 1940’ta birkaç arkadaşıyla birlikte Ses ve Tel Birliği adlı bir dernek kurdu. Bu dernek Batı müziğinin çeşitli dönemlerine ait koro yapıtlarının seslendirildiği birçok konser düzenledi, müzik konusunda kitaplar ve broşürler yayımladı.
1946’da Ankara Devlet Konservatuvan’nda öğretmenliğe dönen Saygun bir süre sonra kompozisyon bölümünün başına getirildi. 1972-78 arasında TRT Yönetim Kurulu üyeliği yaptı. 1973’ten sonra İstanbul Devlet Konservatuvarı’nda (bugün Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı) kompozisyon ve etnomüzikoloii öğretmenliği yaptı. Uluslararası Halk; Müziği Konseyi’nin yönetim kurulu üyeliğinde bulunan Saygun’a 1971’de “devlet sanatçısı”, 1985’te “sanatçı profesör” unvanları, 1981’de de Atatürk Sanat Armağanı verilmiştir.
Türk Beşlen arasında yer alan Adnan Saygun, ritim ve melodi bakımından Türk halk ve sanat müziklerinin etkilerini taşıyan yapıtlarında zaman zaman izlenimci, zaman zaman da romantik estetiğe bağlı kaldı. Çok sayıda beste yaptı. Özsoy (Feridun, 1934) adlı tek perdelik operası Cumhuriyet döneminin ilk operasıdır. Taşbebek (1934), Kerem (1947-52), Köroğlu (1973) ve Gılgamış 11962-83) öbür operalarıdır. Yunus Emre (1946) adlı bir oratoryo, Bir Orman Masalı (1939-43) adlı bir bale müziği bestelemiştir.
ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI.
Orkestra yapıtı.
Birinci Piyano Konçertosu (1952-58), Birinci Senfoni (1953), İkinci Senfoni (1958), Üçüncü Senfoni (1960), Keman Konçertosu (1967), Dördüncü Senfoni (1976), Viyola Konçertosu (1977), Beşinci Senfoni (1984), İkinci Piyano Konçertosu (1985), Viyolonsel Konçertosu (1987).
Oda müziği.
Opus 12 Sonat (1935), Opus 20 Sonat (1941), Birinci Yaylılar Kuarteti (1947), İkinci Yaylılar Kuarteti (1957), Opus 37 Trio (1960), Üçüncü Yaylılar Kuarteti (1966), Nefesli Sazlar İçin Kentet (1968), Opus 55 Trio (1975), Concerto da Camera (1978), Uç Türkü (1983).
Kitap.
Türk Halk Musikisinde Pentatonizm (1935), Rize, Artvin ve Kars Havalisi Türkü, Saz ve Oyunları Hakkında Bazı Malumat (1937), Musiki Nazariyatı (1958-62, 4 cilt); Toplu Solfej (1967-68, 2 cilt), Modal Solfej (1968), Bela Bartök’s Folk Music Research in Turkey (1976; Bela Bartök’un Türkiye’deki Halk Müziği Araştırmaları), Atatürk ve Musiki (ty).
kaynak: Ana Britannica
Son düzenleyen Safi; 2 Mart 2018 16:34
Biyografi Konusu: Ahmed Adnan Saygun nereli hayatı kimdir.
Gerçekçi ol imkansızı iste...