Arama

Bülent Tarcan

Güncelleme: 19 Temmuz 2015 Gösterim: 9.984 Cevap: 3
BARIŞ - avatarı
BARIŞ
Ziyaretçi
24 Kasım 2006       Mesaj #1
BARIŞ - avatarı
Ziyaretçi
BÜLENT TARCAN (1914 – 1991)

“Türk Beşleri”nden sonra, bestecilik alanında dalgalar halinde gelen yeni kuşakların sürdürdüğü gelişimde Bülent Tarcan’ın önemli bir rolü vardır. O, “Beşler” ile sonraki kuşaklara uzanan bir köprü işlevini bilinçle yerine getiren gerçek bir Türk aydınıdır. Verimini bir “beyin cerrahı” olarak hem tıp alanında, hem bestecilikte gerçekleştirmiştir.
Sponsorlu Bağlantılar

Askeri doktor olan babasının Anadolu’da çeşitli kentlerde görev almasından dolayı, Tarcan’ın çocukluğu yurt renkleriyle bezeli bir ortamda geçmiştir.

Müzik yeteneğini çocukluğunda belli eden Tarcan, 9 yaşında Karl Berger’den dersler alarak keman çalmaya başlamıştır. Bu eğitimin getirdiği asıl önemli nokta, 1932 yılında, onun İstanbul Belediye Konservatuarı’nın kompozisyon bölümüne girerek, Cemal Reşit Rey’in öğrencisi olmasıdır. Birkaç yıl sonra Adnan Saygun’la tanışan genç bestecimiz, onun müzikal kavrayışından da etkilenmiştir. 1939 yılında Tıp Fakültesini bitiren Tarcan, 1950 yılında Londra Hastanesi’nde beyin cerrahisi alanında uzmanlık öğrenimini tamamlamış, 1960 yılında profesör olmuştur. Ancak tıp bilimindeki kariyerini, müzik çalışmalarıyla birlikte sürdürmüştür. Bu dönemde besteciliğin yanı sıra, 1939’dan 1953 yılına dek Kadıköy Halkevi’nde orkestra şefliği yapmış, kemancı ve viyolacı olarak İstanbul’da Konservatuar Orkestrası ile, Radyo Senfoni Orkestrası’nda görev almıştır.1954 yılında Yapı Kredi Bankası’nın açtığı kompozisyon yarışmasında Arthur Honegger’in kararıyla birincilik ödülünü almış, yazdığı bu “Bale Suiti”nin ilk iki bölümü, 1956 yılında Francesco Mander yönetimindeki Plazzo Pitti Orkestrası tarafından yorumlanmış, yapıtın tamamını kapsayan “Dünya Prömiyeri” ise 1957’de Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nca gerçekleştirilmiştir. 1960 yılında yazdığı “Orkestra Suiti” ise, önce İstanbul Konservatuarı Orkestrası, 1965 yılında Lessing yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası tarafından seslendirilmiştir.

Bülent Tarcan’ın 1935’te başlayan bestecilik serüveni, üç evreye ayrılabilir. İlk evre “Arayış” dönemi sayılabilir. 1942’de büyük orkestra için yazdığı “Masallar” başlıklı yapıtla, ikinci evrenin tırmanışı başlar. Tarcan, 1960 yılı dolaylarına değin yazdığı orkestra yapıtlarıyla bu ikinci dönemde yükselişini sürdürmüştür. 1967’de yazılan üçüncü suit ve onu izleyen yapıtlar, bestecinin “Olgunluk Dönemi”nin verimleri arasındadır. “Stil” açısından bakıldığında, 1970’ten sonra yeni–klasikçi yaklaşımını aşan bir yaratıcılığa yöneldiği görülür.

1984 yılında tıp fakültesindeki profesörlük görevinden emekliye ayrılan Tarcan, İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi Konservatuarı’nda kompozisyon profesörlüğü yapmaya başlamıştır.

Bülent Tarcan’ın yapıtlarının hakları ailesine aittir. Değerli bir piyanistimiz olan kızı Hülya Tarcan’dan geniş bilgi edinilebilir.
Bülent Tarcan’ın başlıca eserleri şunlardır:

BALE, ŞAN VE ORKESTRA ESERLERİ

1)“Sakarya”, soprano, koro ve orkestra için kantat, 1983.
2)“Ölümsüz Mimar Sinan”, bariton solo, anlatıcı ve orkestra, 1986
3)“Hançerli Hanım”, bale için, 1965.
4)“Deli Dumrul”, bale için, 1977.



ORKESTRA ESERLERİ
1)“Bale Suiti”, (1. suit), 1954.
2)“2. Suit”, piyano suitinin orkestraya uyarlanmış biçimi, 1959.
3)“3. Suit”, 1967.
4)“Deli Dumrul”, (aynı zamanda konser suitidir), 1977.
5)“Orkestra Çeşitlemeleri”, ikili orkestra için, 1972.
6)“Birinci Suit”, (“Rüya” bölümünün eklenmesiyle), 1986.

KONÇERTO VE ODA MÜZİĞİ ESERLERİ
1)“Keman Konçertosu”, 1986.
2)“Piyano Konçertosu”, 1979 – 1980.
3)“Sonat”, keman ve piyano için, 1937.
4)“Sonat”, keman ve piyano için, 1944 – 1945.
5)“Introduction, Passacaglia ve füg”, keman ve viyolonsel için, 1961.
6)“Obualı Dörtlü”, obua, keman, viyola ve viyolonsel için, 1968.
7)“Sirto”, keman ve piyano için, 1980.

ŞAN VE PİYANO, KORO, PİYANO ESERLERİ
1)“Üç Türk Parçası”, bariton ve piyano için.
2)“On Türkü”, koro için, 1964.
3)“Demirkapı Marşı”, koro için, 1941.
4)“Konser Marşı”, koro için.
5)“Suit”, piyano için, 1956.
6)“On Türk Parçası”, piyano için, 1966.
7)“ Parafraz”, piyano için, 1986.
Son düzenleyen Safi; 19 Temmuz 2015 21:39 Sebep: Yazı boyutu
Biyografi Konusu: Bülent Tarcan nereli hayatı kimdir.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
10 Şubat 2012       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Bülent Tarcan (1915 İstanbul-1991 İstanbul),

Sponsorlu Bağlantılar
Besteci.

İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde ve Belediye Konservatuvarı'nda öğrenim gördü. Aynı fakültede doçent (1949) ve profesör (1961) oldu. Tarcan, küçük yaşta keman çalmaya başladı; ortaöğrenim yıllarında ilk bestelerini yaptı. Karl Berger'den müzik dersleri aldı. Cemal Reşit Rey'in yanında armoni, Adnan Saygun'un yanında kotropunto ve besteleme bilgisini geliştirdi.

İstanbul Şehir Orkestrası'nda ve radyo programlarında keman ve viyola çaldı. İstanbul Radyosu'nda açıklamalı müzik programları hazırladı; Akşam gazetesinde müzik eleştirileri yazdı. Mimar Sinan Üniversitesi İstanbul Devlet Konservatuvarı'nda dersler verdi.

Başlıca eserleri:
  • "Keman ve Piyano Sonatı" (1937),
  • "Birinci Süit" (1954),
  • "Piyano Süiti" (1956),
  • "İkinci Süit" (1959),
  • "Hançerli Hanım" (1965),
  • "Keman Konçertosu" (1968),
  • "Sirto" (1980),
  • "Sakarya" (1983),
  • "Ölümsüz Mimar" (1986).
MsXLabs & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
10 Şubat 2012       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Bülent Tarcan
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Bülent Tarcan (d. 23.08.1914 İstanbul – ö. 16.02.1991 İstanbul), Türk besteci, doktor.

Hem tıp mesleğini hem de müzisyenliği bir arada yürütmüş olan Bülent Tarcan, Türkiye’de modern beyin cerrahisinin kurucularındandır ve çağdaş Türk müziğinin Türk Beşleri’nden sonraki ilk kuşak bestecilerinden birisidir. 3 numaralı suit, Deli Dumrul Bale müziği, Masallar adlı senfonik şiir önemli eserlerindendir.

Müzikolog ve piyanist Haluk Tarcan ile mimar Ercüment Rıza Tarcan'ın ağabeyi, Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi’nin kurucusu Selim Sırrı Tarcan’ın yeğeni, piyanist Hülya Tarcan’ın babasıdır.

Yaşamı

1915 yılında İstanbul’da dünyaya geldi. Askerî hekim olan babası Rıza Tarcan’ın görevleri nedeniyle Türkiye’nin değişik yerlerinde geçen çocukluğu sırasında müzik yeteneği ortaya çıktı. Müzik öğrenimine Urfa’da amatör bir öğretmenden keman dersleri alarak başladı[1]. İlk beste denemelerine ortaokul yıllarında başladı.

1931 -1939 arasında İstanbul Tıp Fakültesi’nde tıp öğrenimi gördü. Bu arada Karl Berger’den keman dersleri aldı. Tıp öğrenimine devam ederken 1932 yılında aynı üniversiteye bağlı Devlet Konservatuarı’nın kompozisyon bölümüne girdi ve Cemal Reşit Rey ile Seyfeddin Asal 'nın öğrencisi oldu. 1934’te Adnan Saygun ile tanıştı ve onun sanat anlayışından etkilendi. İlk yapıtlarını konservatuardaki öğrencilik yıllarında veren sanatçı, bunları yapıt listesinin dışında bırakmıştır.

1939 yılında Tıp Fakültesi’ni bitiren Tarcan, Anatomi Enstitüsü’nde asistan oldu; 1944’te başasistanlığa yükseldi. 1943-1945 yıllarında Kadıköy Halkevi’nde orkestra yönetti. 1948’de anatomi dalında doçent olduktan sonra cerrahi konusunda uzmanlaşmak üzere Londra’ya gitti. 1950-51 yılları arasında London Hospital’da görev yaptı. Tıp çalışmalarına ağırlık verdiği bu dönemde bestecilik yönünü kendi kendine geliştirmeye uğraştı.

Yapı Kredi Bankası’nın 1954’te açtığı bir beste yarışmasında yazdığı piyano suiti ile birinci olmasından sonra tıp ve müziği bir arada yürütmeye başladı. Leslie Oliver’dan çeviri “Nöroşürjinin Esasları” (1954) ve kendi eseri olan “Ağrı Cerrahisi” (1956) adlı kitapları yayımlayark Türkiye’de ilk nöroşürji kitaplarını yayımlayanlardan birisi oldu. Çapa Hastanesi’nde nöroşurji kürsüsünü kurdu. 1960 yılında tıp alanında profesör oldu, 1984 yılında emekliye ayrıldı.

Emekliliğinde İstanbul Üniversitesi Mimar Sinan Konservatuarı’nda kompozisyon dersleri verdi.

İlk evliliğini piyanist Necla Tiner ile yapan Bülent Tarcan’ın bu evlilikten Hülya adında bir kızı vardır.

Yaşamı, Evin İlyasoğlu tarafından "Bir Hekimin Senfonik Öyküsü" (2006) adıyla kitaplaştırmıştır.


Eserleri
  • Bale, Şan ve Orkestra Eserleri
    • “Sakarya”, soprano, koro ve orkestra için kantat, 1983.
    • “Ölümsüz Mimar Sinan”, bariton solo, anlatıcı ve orkestra, 1986
    • “Hançerli Hanım”, bale için, 1965.
    • “Deli Dumrul”, bale için, 1977.
  • Orkestra Eserleri
    • “Bale Suiti”, (1. suit), 1954.
    • “2. Suit”, piyano suitinin orkestraya uyarlanmış biçimi, 1959.
    • “3. Suit”, 1967.
    • “Deli Dumrul” (aynı zamanda konser suitidir), 1977.
    • “Orkestra Çeşitlemeleri”, ikili orkestra için, 1972.
    • “Birinci Suit” (“Rüya” bölümünün eklenmesiyle), 1986.
  • Konçerto ve Oda Müziği Eserleri
    • “Keman Konçertosu”, 1986.
    • “Piyano Konçertosu”, 1979 – 1980.
    • “Sonat”, keman ve piyano için, 1937.
    • “Sonat”, keman ve piyano için, 1944 – 1945.
    • “Introduction, Passacaglia ve füg”, keman ve viyolonsel için, 1961.
    • “Obualı Dörtlü”, obua, keman, viyola ve viyolonsel için, 1968.
    • “Sirto”, keman ve piyano için, 1980.
  • Şan ve Piyano, Koro, Piyano Eserleri
    • “Üç Türk Parçası”, bariton ve piyano için.
    • “On Türkü”, koro için, 1964.
    • “Demirkapı Marşı”, koro için, 1941.
    • “Konser Marşı”, koro için.
    • “Suit”, piyano için, 1956.
    • “On Türk Parçası”, piyano için, 1966.
    • “ Parafraz”, piyano için, 1986.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
19 Temmuz 2015       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM
Ad:  978975304342714528.jpg.png
Gösterim: 1154
Boyut:  296.8 KB

TARCAN
(Bülent), türk besteci (İstanbul 1915 - ay.y. 1991). İstanbul Belediye konservatuvarı'nda Kari Berger, Cemal Reşit Rey ve Adnan Saygun'un öğrencisi oldu. Yükseköğrenimini Tıp fakültesi’nde tamamladı, aynı fakültede doçent (1948). profesör (1961), Nöroşirürji kürsüsü başkanı (1967) olarak mesleğini sürdürdü. Yaylı çalgılar, Filarmoni derneği, Radyo senfoni orkestralarında keman ve viyola çaldı. Asıl ününü çoksesli müzik alanındaki besteleriyle.elde etti. Özellikle türk ezgileri ve halk müziği öğelerine dayalı “yeni-modal" yazım tekniğiyle uyguladığı yapıtları Türkiye’de ve çeşitli ülkelerde seslendirildi. Başlıcaları: Keman ve çello İçin ikili (1961), Hançerii hanım (bale müziği, 1965), Orkestra süiti (1967), Keman konçertosu (1971), Deli Dumrul (bale müziği, 1978), Piyano konçertosu (1982), enstrümantal ve vokal parçalar.

Kaynak: Büyük Larousse

Benzer Konular

19 Temmuz 2015 / _Yağmur_ Spor tr
31 Temmuz 2008 / thedoctor_611 Sinema tr
2 Temmuz 2010 / Daisy-BT Müzik tr
9 Mayıs 2007 / Misafir Sanat tr
11 Temmuz 2015 / Safi Asker tr