Arama

Ludwig van Beethoven

Güncelleme: 20 Kasım 2012 Gösterim: 104.910 Cevap: 4
virtuecat - avatarı
virtuecat
Ziyaretçi
2 Ekim 2006       Mesaj #1
virtuecat - avatarı
Ziyaretçi
Alman bestecisi (1770-1827).

Sponsorlu Bağlantılar


Beethoven, Ren (Rhein) kıyısındaki Bonn şehrinde doğdu; yoksul bir ailenin çocuğuydu. Daha dört yaşındayken babası onu piyanonun başına oturttu ve çok yetenekli olsuğunu görünce, pek küçük olmasına rağmen, eve para getirmeğe zorladı. Sekiz yaşında oğluna ilk konserini verdirdi.

Beethoven önce Bonn'da, sonra Viyana'da müzik öğrenimini sürdürdü ve 1792'de Viyana'ya yerleşti. O dönemde Viyana, hem Avusturya'nın, hem de müzik sanatının merkeziydi. Mozart Viyana'da ölmüştü ve o sırada şöhretin doruğuna erişmiş olan Joseph Haydn, Viyana'da genç Beethoven'in son ustası olacaktı.

KADERE KARŞI

Herkesin hayranlık duyduğu besteci ve piyanist Beethoven, 1796 yılında ilk sağırlık belirtileri ortaya çıktığı zaman, henüz yirmi altı yaşındaydı. 1819'dan itibaren, bir konuşmayı sürdürmesi imkânsız hale geldi. Artık sadece «konuşma defterleri» aracılığıyla başkalarıyla anlaşabiliyordu; karşısındakiler, ona söylemek istediklerini bu deftere yazıyorlar, Beethoven de karşılığını veriyordu.

Sağır olmak, bir müzikçi için, felâketlerin en büyüğü değil midir? Ama Beethoven, sıkıntıları atlatmayı başardı; bir kere intihara kalkıştıktan sonra, en büyük eserlerini besteledi. Ve sessizliğe, yalnızlığa gömülmüş, bestelediği müziği artık ancak kafasının içinde dinleyebilen bu müzikçi, insanlığa ses yoluyla olağanüstü bir kardeşlik ve mutluluk bildirisi aktardı: Schiller'in bir şiiri üzerine bestelediği Neşeye Övgü. Bu onun ünlü 9. Senfoni'siydi.

Beş piyano konçertosu, bir keman konçertosu, dokuz senfoni, on yedi yaylı sazlar dörtlüsü, otuz iki piyano sonatı, on keman sonatı birbirini izledi. Beethoven 26 mart 1827'de, Viyana'da elli yedi yaşında öldü. On yıldır, hemen hemen tamamen sağırdı.

MODERN BİR BESTECİ

Beethoven, büyük modern bestecilerin ilkidir. Senfoninin ve sonatın klasik biçimlerini altüst etmiş, onları nasıl söylemek istiyorsa öyle yoğurmuş, sert kalıplara uymağa yanaşmamıştır. Böyle yaparak onunla birlikte başlayan romantik müziğin ötesinde, günümüz bestecilerinin her türlü cüretli hareketine yolu açmış bulunuyordu.

ESERLERİ

senfoniler: 3. Senfoni, «Eroica»; 5. Senfoni; 6. Senfoni, «Pastoral»; 7. Senfoni; 9. Senfoni, korolu («Neşeye övgü»).

konçertolar: piyano konçertoları, 3., 4. ve «imparator»; keman konçertosu.

oda müziği: Keman ve piyano sonatları «ilkbahar» ve «Kreutzer»; 3 numaralı viyolonsel ve piyano sonatı; «Arşidük» Triosu; yaylı çalgılar için 4 ve 11 numaralı dörtlüler (kuartetler).

piyano sonatları: 8 numaralı, «Patetik»; 14 numaralı, «Ay Işığı»; 18 numaralı; 23 numaralı, «Appassionata».



9. Senfoni'nin ve «Kahramanlık Senfonisi» diye adlandırılan 3. Senfoni'nin elyazması notaları. Nota defterinin üzerinde, bestecinin bir işitme borusu.

Biyografi Konusu: Ludwig van Beethoven nereli hayatı kimdir.
mustafa_95 - avatarı
mustafa_95
Ziyaretçi
29 Mayıs 2008       Mesaj #2
mustafa_95 - avatarı
Ziyaretçi
Beethoven kimdir, Beethoven biyografi

Sponsorlu Bağlantılar
Ludwig van Beethoven

(Bonn, 1770 - Viyana, 1827)

Üzerinde çalıştığı her müzik formunda reform yapan tek besteci olan Beethoven, müzik tarihindeki en büyük isimlerden biridir.

Beethoven ailesinin kökleri Belçika’da bulunan Brabant’a dayanır. Dedesi Köln elektörünün hizmetine şarkıcı olarak girince Bonn’a yerleşmiş, daha sonra ise hiç beste yapmamasına rağmen müzik direktörü olmuştur.

Alkole karşı olan zaafıyla bilinen Beethoven’in babası Johann da saray müzisyeniydi. Aynı Mozart’ın babasının yaptığı gibi oğlunun yeteneklerini sömürmek istemişti; ancak Beethoven’in güçlü kişiliği buna hiçbir zaman izin vermedi. Daha sonraki donemde Beethoven’ın ihtilalci kimliğinin oluşmasında çocukluğunda gördüğü baskının rolü büyüktür. Beethoven kendisini saray veya aristokrasinin değil bütün herkesin sanatçısı olarak görüyordu. Bu nedenle ömrünün çok kısa bir bölümünde sarayın hizmetinde çalışmış, bağımsız güç olarak kendi ayaklarının üzerinde kalmıştır.

İlk müzik eğitimini babasından aldıktan sonra, 1779’da Christian Gottlob Neefe’yle çalışmaya başladı. 1783’te ilk bestesi olan Dressler’in Marşı Üzerine Çeşitlemeler Neefe’nin yardımıyla yayımlandı. 1786’da Viyana’ya yaptığı ziyaretin ardından, annesinin olumu üzerine Bonn’a geri döndü ve Kont Walstein’ın hizmetine girdi. 4 yıl boyunca kontun orkestrasında viyola çaldı.

1792 Bonn gezisinde Beethoven’in bestelerini gören Haydn, Ludwig’i beraber çalışmak için Viyana’ya davet etti. Bu davet üzerine Viyana’ya yerleşen Beethoven ölene değin bu şehirde yaşamıştır. Müziğin iki büyük isminin anlaşması kolay değildi. Bu nedenle Beethoven, Haydn ile uzun süre çalışma imkânı bulamadı. Besteci olarak tekniğini geliştirmek için Schenk’ten, kontrpuan ustası Stephansdom’dan ve Albrectsberger’den müzik tekniği; Salieri’den vokal kompozisyon dersleri aldı.

1798 yılında Beethoven işitme problemleri yaşamaya başladı. Bu tarihten itibaren 21 yıl boyunca hiç kimseyle iletişim kurmadı. Ancak 1819 yılına gelindiğinde yazarak insanlarla diyalog kurmaya başladı. 21 yıl boyunca çekilen yalnızlık çok derin acılar yaşamasına neden oldu. Beethoven bütün senfonilerini işitme problemi yaşamaya başladıktan sonra bestelemesi de dikkate değer bir olaydır.

Beethoven ömrü boyunca birkaç kadını sevmesine rağmen hiç evlenmemiştir. Bunlar içinde evlenmeye en çok yaklaştığı ve en çok sevdiği Ölümsüz Aşık’tır. Kim olduğu kesin olarak bilinmemekle birlikte bu kadının, Frankfurtlu bir tüccarın karısı olan Antonie Brentano olduğu sanılmaktadır. Sevdiği kişiye kendini bütünüyle veren Beethoven, Diabelli Varyasyonları’nı Ölümsüz Aşkı’na adamıştır.

Beethoven her sabah gün ağarırken uyanır, öğlen üçe kadar çalışırdı, Yemeğin ardından yaz, kış demeden kar da yağsa, çok da sıcak olsa mutlaka 2-3 saat süren öğleden sonra yürüyüşlerine çıkardı. Bu yürüyüşler sadece dinlenme ve rahatlama amaçlı değil; ayni zamanda müziği için ilham bulmak içindi. Bunun ardından evine dönen Beethoven, geceleri çok nadiren eserleri üzerinde çalışır, genellikle kitap okurdu. Saat onu geçmeden ise mutlaka uyumuş olurdu.

Beethoven hayat boyunca zatürre, tifo, erythema gibi birçok hastalıkla mücadele etmek zorunda kaldı. 1826’da kardeşi Karl ile Gneixendorf’ta yaptığı tatilin ardından Viyana’ya dönüşünde, siroz hastalığı iyice ilerlemiş, yataktan kalkamaz olmuştu. 26 Mart 1827’de hava iyice bozmuş, durmadan yağmur yağıyordu. O sırada akan büyük bir şimşekle Beethoven’in odası aydınlandı. Aynı anda, yumruğunu havaya kaldıran Beethoven’in gözleri birkaç saniyeliğine hayata meydan okurcasına açıldı, ve ardından bir daha açılmamak üzere kapandı. Doktorlar bunun Beethoven’in anlamlı bir hareketi değil, sadece ışığa karşı bir tür refleks olduğunu söylemektedirler. Beethoven yaklaşık 30.000 kişinin katıldığı bir cenaze töreninin ardından Wahring mezarlığına defnedildi. 1888’de ise naaşı Viyana Merkez Mezarlığı’na Schubert’in mezarının yanına aktarıldı.

Beethoven’in 9 senfonisi, 5 piyano konçertosu, bir keman konçertosu , bir piyano keman ve çello için üçlü konçerto, 32 piyano sonatı ve birçok oda müziği eseri bulunmaktadır. Sadece 1 opera bestelemiştir. Orijinal ismi Elonore olan Fidelio operası en güzel operalardan biridir. Beethoven’in başarıyı yakaladığı en önemli yapıtları ise senfonileridir. İlk senfonisini 1800 yılında tamamlamıştır. Eroica isimli 3. senfonisini Napolyon’a adamıştır. Bu dönemde Napolyon birçok ülkeyi, o ülkelere bağımsızlık getireceğini vaat ederek işgal ediyordu. Napolyon kendi yazılarında bunun sadece savaşa girdiği ülkenin direncini kırmak için bir taktik olduğunu söyler. Napolyon’un kendini imparator ilan etmesinin ardından Beethoven ithafını geri çekti. 9. senfoni ise gelmiş geçmiş en iyi senfoni olarak değerlendirilebilir.

Beethoven yavaş çalışan bir müzisyendi. Üzerinde çalıştığı eseri oya gibi işlerdi. Taslakları incelendiğinde başlangıçta önemsiz gibi görülen çalışmalar, sonunda eşsiz bir esere dönüşür, minuet mükemmel bir scherzo olurdu. Müziği, ifade gücü ve teknik olarak çok üst seviyedir. Daha enerjik ve dinamik eserler üretebilmek için Mozart’ın müziğindeki eleganslıktan uzak durmuştur. Ayrıca Mozart’ın müziğinde pek görülmeyen bilinçaltı dünyası Beethoven’in yapıtlarında önemli bir yer tutar. Eserleri klasik formda olmakla birlikte, özellikle Op. 109 piyano sonatıyla beraber Romantik Döneme geçişi hızlandırmıştır.

Hakkında yazılanlar

1.Eroika Ludwig Van Beethoven'in Fırtınalı Yaşamı
Fan S.Noli
Belge Yayınları / Yaşam ve Anılar Dizisi

"Beethoven Fransız Devriminin çocuğudur" Romain Roland- Kitabı büyük ilgiyle okudum. Beethoven'le ilgili her şeyi iyi bildiğimi sanırdım. Bu kitapta benim için yeni olan pek çok şey var." Jean Sibelius- Kitabı gerçekten büyük heyecanla okudum... Bu Beethoven literatürüne gerçek bir katkıdır." Thomas Mann- Kitap bir din adamının vaazı ya da bir aziz öyküsü değil, birinci sınıf bir eleştirmenin ve biyografi yazarının yapıtıdır. Başından sonuna büyük bir zevkle okudum." G. Bernard Shaw-
GusinapsE - avatarı
GusinapsE
Ziyaretçi
29 Eylül 2008       Mesaj #3
GusinapsE - avatarı
Ziyaretçi
BEETHOVEN’İN ÇELLO SONATLARI

Beethoven’in ilk kez 1795’te halk önüne çıktığında parlak bir piyanist olarak tanınmaya başlamıştı. Oda müziği, piyano parçaları yanı sıra bugün 2. konçerto olarak bilinen, aslında ilk yazılan konçertosuyla o yıllarda kendini besteci olarak da kanıtlamaktaydı. Yaşamı boyunca bestelediği beş çello sonatından ilk ikisini 1797’de 27 yaşındayken yazdı. Bunların yapısı bestecinin diğer ortamlar için yazdığı o zamanki sonatlarından çok farklıdır: Adagio girişten sonra geleneksel sonat formunda bir Allegro gelir ve bir Rondo’yla sona erer. Bunlardan oniki yıl sonra bestelediği (op.69) La Majör üçüncü sonatında ve 45 yaşında bestelediği (op.102) son iki çello sonatından dördüncüde aynı yapı geçerlidir. Bir tek son çello sonatı olan op.102, no.5, diğerlerinden farklı olarak gelişkin bir ağır bölüme sahiptir.

Bestecinin 1798’de başlayıp 1802’den sonra iyice ağırlaşan sağırlığı bir süre krizler yaratmış, kendi içi dünyasına kapanmasına, çevreyle ilişkisini kesmesine yol açmıştır. 1803-1826 arasındaki yıllar onun en verimli dönemidir. Artık sağırlığını kabullenip, yazgısına kahramanca karşı koyabilmek peşindedir. Etkileyici bir anlatım dili, dramatik bir karakter oluşturmuştur. Eroika ile başlayan senfoniler zinciri sekizinci senfoninin sonuna dek bu dönemin içinde yer alır. Keman konçertosu, orkestra uvertürleri, Fidelio operası, dört piyano konçertosu, nice kuvarteti, keman ve piyano sonatı, bu dönemin başlıca ürünleridir.

Op.69, La Majör No.3 Çello ve Piyano Sonatı, 1809’da, Pastrol Senfoni ve ‘İmparator’ başlıklı piyano konçertosuyla aynı günler içinde bestelenmiştir.
Daisy-BT - avatarı
Daisy-BT
Ziyaretçi
2 Kasım 2010       Mesaj #4
Daisy-BT - avatarı
Ziyaretçi

Ad:  499px-Beethoven.jpg
Gösterim: 868
Boyut:  82.2 KB

Ludwig van Beethoven (16 Aralık 1770-26 Mart 1827) Alman klasik müzik bestecisi.
Ludwig van Beethoven 1770 yılında Bonn’da 8 oğlu olan, fakat bunların hepsinin de özürlü olduğu bir ailenin çocuğudur. İlk müzik öğretmeni babasıdır. Alkolik bir müzisyen olan babasının Beethooven’a piyano eğitiminde çok sert ve acımasız davrandığı bilinir. Mutsuz bir çocukluk geçiren Beethoven, küçük yaşlarda ailesinin geçimine katkıda bulunmak için kilisede piyano çalarak çalışmaya başlamıştır.

1787 yılında Mozart'la çalışmak umuduyla Viyana'ya gitti. Mozart ile bir süre çalışma fırsatı bulsa da annesinin hastalığı nedeniyle Bonn'a döndü. 1792'de Viyana'ya geri döndüğünde Mozart'ın ölmüş olduğunu öğrendi.

1792 yılında Viyana’ya giden Beethoven klasik müziğin ünlü bestecisi Joseph Haydn’ın yanında çalışmaya başladı. Joseph Haydn kısa sürede Beethoven’ın üstün yeteneğini fark etti ve her konuda ona destek oldu. Beethoven, başlarda besteci olarak değil piyanist olarak adını duyurdu. Daha sonra yaptığı bestelerle klasik müziğin 19. yüzyılın sonuna kadar yaşayan tüm müzisyenlerini etkiledi.

Beethoven’ın dokuz senfonisi, beş piyano konçertosu, bir keman konçertosu, bir piyano, keman ve çello için üçlü konçerto, otuz iki piyano sonatı ve birçok oda müziği eseri bulunmaktadır. Sadece bir opera, Fidelio, bestelemiştir. İlk senfonisini 1800 yılında yapmıştır. 3. senfonisini, Eroica olarak da bilinir, Napolyon’a Avrupa’ya demokrasi getirdiği için adamıştır. Ancak daha sonra Napolyon kendini İmparator ilan ettiğinde bu adamayı geri almıştır. 9. senfoni ise en çok bilinen ve bugün Avrupa Birliği marşı da olan en çarpıcı senfonisidir.

Beethoven çok titiz çalışan bir müzisyendi. Müziği, ifade gücü ve teknik olarak çok üst seviyedeydi. Beethoven, Haydn ve Mozart’tan devraldığı prensipleri geliştirdi, daha uzun besteler yazdı ve daha tutkulu, dramatik eserler oluşturdu. Özellikle Op. 109 piyano sonatıyla Klasik müziğin Romantik Dönemini başlatmıştır.

Yaşamı boyunca sağlık problemleri çeken Beethoven 1801’de işitme problemleri yaşamaya başlamış ve 1817’de tamamen sağır olmuştur. Bu dönemden sonra sağırlığı müzik yaşamını hiçbir şekilde etkilememiştir. Hatta hepimizin çok iyi bildiği 9. senfoniyi sağırlık döneminde bestelemiştir.

1827 yılında 56 yaşındayken dünyaca tanınan bir besteci olarak ölmüştür ve cenazesine otuz bine yakın insan katılmıştır.

Beethoven'ın imzası
Ad:  Signature_Van_Beethoven.jpg
Gösterim: 797
Boyut:  57.0 KB

Ludwig van Beethoven'ın yüzünün kalıbı örnek alınarak yapılan büstü
Ad:  402px-Beethoven_bust_statue_by_Hagen.jpg
Gösterim: 895
Boyut:  32.7 KB


Medya
  • Overtüre c-moll, op. 62
  • 5th Symphony, Movement 1
  • 5th Symphony, Movement 2
  • 5th Symphony, Movement 3
  • 5th Symphony, Movement 4
  • Pathetique Sonata, mvt. 1 & 2
  • Sonata opus 111-1
  • Sonata opus 111-2
  • [[:Medya opus30-1]]
  • [[:Medya opus30-2]]
  • [[:Medya opus30-3]]
  • opus47-1
  • opus47-2
  • opus47-3
  • concerto4-1
  • concerto4-2
  • Für Elise
  • Moonlight Sonata, movement 1 (computer generated)
  • Moonlight Sonata 1st movement
  • Moonlight Sonata 2nd movement
  • Moonlight Sonata 3rd movement
MIDI'ler
  • Moonlight Sonata, movement 1
  • 9th Symphony, Movement 1
  • 9th Symphony, Movement 2
  • 9th Symphony, Movement 3
  • 9th Symphony, Movement 4
  • Ode an die Freude (converted to ogg)
  • 10th String Quartet, Presto
  • 13th String Quartet, Cavatina
  • Waldstein Sonata 1st movement
  • Waldstein Sonata 2nd movement
  • Waldstein Sonata 3rd movement
Diğerleri
  • Beethoven-5-1-2.mid
  • Beethoven-5-1-3.mid
  • Beethoven-5-2-1.mid
  • Beethoven-5-1-2-2.mid
  • Beethoven4-4.mid
  • Beethoven4-2.mid
Vikipedi
bekirr - avatarı
bekirr
VIP VIP Üye
20 Kasım 2012       Mesaj #5
bekirr - avatarı
VIP VIP Üye
LUCWIG VAN BEETHOVEN
Beethoven’in Dünyası


27 Mart 1827’de bütün zamanların en çok sevilen bestekârı Beethoven Viyana’da öldü. Cenazesine 20 bin Viyanalı katıldı. O zamana göre büyük bir kalabalık toplanmıştı. Zavallı Mozart’ın sahipsiz cenazesi ve naaşının kitlevi bir çukura atılması ile karşılaştırıldığında, bu cenaze töreni muhteşem bir görünümdü.

Hollanda asıllı Beethoven, 1770’in Aralık ayında Bonn’da doğdu. Hayatını Viyana’da geçirdi. Romantik dönemin en ilginç bestekârı demiyorum, münevveriydi. Bugün en genç hekimin bile teşhis koyup kolaylıkla tedavi edeceği kulak hastalığı hayatını karartmış, sağırlaşmıştı. Bütün Avrupa gibi Napoleon savaşlarından ve onun Avrupa’yı istilasından etkilenmişti; monarşilerin ve kilisenin hâkimiyeti bitecek diye bekliyorlardı.

Avusturya’da bütün zamanların üç müzik dâhisi birbirini tanımıştır; Haydn, Mozart, Beethoven. Birisi en çok beste yapan Mozart, öbürü dâhilere pek çok şey katmış Haydn idi; Beethoven ise sadece musiki dünyasını değil, Avrupa’nın altüst olduğu dönemde bütün grupları etkilemişti. Koruyucusu imparatorluk ailesinden olup kendini kiliseye adayan Kardinal Arşidük Rudolf’tu. Goethe ile ahbaptı; bir gün birlikte yürürlerken İmparator I. Franz, arabadan Weimar’lı devlet adamı, Alman edebiyatının ve ilminin en güzide insanı Goethe’yi değil, Beethoven’i selamlamıştı.

3. Senfoni’yi yani “Eroica”sını Napoleon için bestelemiştir ama Napoleon’un despotizm ve imparatorluğunu ilan etmesi eserin “bir kahramana” ithafıyla sınırlı kalmasına sebep olmuştur.

Klasisizmden Romantizme Geçişi Temsil Ediyordu

Döneminde Almanca konuşan dünya, en verimli çağını yaşıyordu. Özellikle Kant felsefesi Almanları oldukça etkiliyordu. Joseph Hammer, İran edebiyatını, ezcümle “Hafız”ı çevirmişti. “Hafız” çevirisi edebiyat ve felsefe çevrelerini altüst etti. Hegel onun yerli bir rüzgar getirdiğini söyledi. Goethe “Hafız” divanının çevirisini okuyup etkilenmiş ve “Batı-Doğu” divanını ortaya koymuştu. Fransa, Sylvester de Sacy gibi adamlarla doğunun tarihini ve edebiyatını Voltaire’in diline getiriyordu. Otokrat Rusya bile yeni bir döneme başlamıştı; Mart 1809’da Rus edebiyatını hem mizahı hem dili hem tarihçi fantezisiyle aydınlatacak Nikolay Gogol doğmuştu. Rusya’nın edebiyatı Almanya’nın müziğiyle Avrupa kültürünü ebedileştirecekti. Her yer bir yandan Napoleon sonrası monarşist ve tepkici Avrupa’nın, Metternich Avusturyası’nın ve Bourbone restorasyonunun havasını yaşarken yeni İtalya ve yeni Doğu Avrupa doğuyordu...

Beethoven müziği ile bu yeni dönemin üç “B”sinden biri olarak tanınır; öbür ikisi kendisinden çok evvelki Bach, diğeri kendinden sonraki Brahms’dır. Yani 18’inci yüzyılın müzik klasisizminden 19’uncu yüzyılın romantizmine geçişi temsil eder. İnsanların zihninde “Fidelio” operasındaki hürriyet ve direniş ile Schiller’in ölümsüz “An die Freude” şiirine yani “sevince” dayalı 9. Senfoni ile yer etmiştir. Tabii her büyük ve bilinen eserin baka eğilimlerle ucuzlatılması da mümkündür. Bugün 9. Senfoni’nin finali ve Schiller’in bu şiiri hangi bağlamda Avrupa Birliği’nin marşı oluyor, izahı güç...

Beethoven Mozart gibi mali sıkıntı içinde yaşamasa da ıstırap; yalnızlık ve hastalıkla boğuştu. Sadece 19’uncu yüzyılın müziğine damga vurmakla kalmadı, o yüzyılın Avrupalı münevverinin portresi olarak Avrupa dünyasından geçti.

kaynak...Defterimden Portreler (İlber ORTAYLI)

Benzer Konular

11 Eylül 2008 / Bia Eğitim Bilimleri
27 Mart 2012 / Mira Sanat ww