Arama

Yunan Dansları

Güncelleme: 15 Nisan 2011 Gösterim: 4.446 Cevap: 3
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
15 Nisan 2011       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Yunan Dansları
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

Byzfres

Bizans dönemine ait bir freskte dans eden kişiler

Dans etmek tarih boyunca Yunan halkı için hep önemli bir etkinlik olmuştur. Antik Yunan'da dans, şarkı ve müzik tiyatronun ayrılmaz parçalarıydı. Öyle ki, Yunanca “XOPOC” (HOROS) sözcüğü hem dansetmeyi hem de şarkı söylemeyi ifade ediyordu. Nitekim “koro” ve “koreografi” sözcükleri de bu Yunanca sözcükten doğmuştur. Öte yandan Antik YunanTheseus söylencesinde, Theseus ve Atina'lı gençler Yeranos (Turna) dansını yapmaktadır. Homeros’un İlyada adlı eserinde ise gençler, el tutuşları ve adımları bakımından günümüzdeki Sirto dansını çağrıştıran bir kalkan dansı yapıyorken betimlenmiştir. Antik kaynaklardaki bu değinmelerin yanı sıra, dansçıları ve müzisyenleri betimleyen pek çok çizim, resim ve küçük heykel veya büst de günümüze ulaşmıştır. Bu eserlerde dansçılar çoğu zaman, günümüzdeki Yunan halk danslarında olduğu gibi, bir çember veya sıra halinde, müzisyenler de genellikle bu çemberin ortasında betimlenmektedir.

Sirtaki dünyanın pek çok yerinde en önemli, hatta ulusal Yunan dansı olarak bilinir. Oysa Yunanistan içinde durum daha farklıdır; en az Sirtaki kadar hatta belki de ondan daha fazla yaygın olan birçok Yunan dansı bulunmaktadır. Ülke içindeki yaygınlığına bakılacak olursa, Yunanlar'ın ulusaql dansı, Sirtaki'ye oldukça benzeyen Sirto'dur. Belli başlı Yunan danslarını yaygın oldukları bölgelerle birlikte şöyle sıralayabiliriz:

  • Arkadia Bölgesi: Sirtos Botaitikos, Sirtos Koftos, Çakonikos(Tsanikos).
  • Ege Makedonyası Halk Oyunları: Andikristos, Levendikos.
  • Epiros Bölgesi: Beratis, Fisuri, Kleftes, Menusis, Sta Dyo, Sta Tria, Zagorisios.
  • Trakya Bölgesi: Sirtos Thrakis (Singathistos), Tapeinos, Zonaradikos.
  • Selanik Bölgesi: Karaguna(Karagouna), Gayda(Gaida)
  • Adalar Bölgesi: Ikariotikos (İkaria), Susta(Sousta) Rodu (Rodos), Pentozali(Girit),Meleviziotiko(Girit).
  • Pan-Helen veya Taverna müziği Dansları: Hasapikos (Hasaposervikos), Hasapikos Argos(Sirtaki), Sirtos-Kalamatianos, Çamikos(Tsamikos).

"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
15 Nisan 2011       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Yunan Dansları Hakkında

Sponsorlu Bağlantılar
Dans Helen toplumu için her zaman önemli olmuştur. Antik dönemde dans şarkı ve müzik hepsi tiyatronun birer ayrılmaz parçasıydı. Tümü bir bütünü tamamlayan parçalardı. İngilizce bir kelime olan “chorus” (koro) chorola”“choir” (koroda üyelerin yeri “choreography hepsi Grek dilindeki “XOPOC” (HOROS) kelimesinden türemiştir.

Bu kelime “dans ve müzik” anlamına gelir. Ayrıca Yunan antik literatüründe sayılamayacak kadar çok dansa dair belge ve eser vardır. Mesela“In the Myth of Theseus”; Theseus ve Athenian gençleri Yeranos yada Crone dansını yaparlardı. Homer’in Iliada Destanında tarif edilen bir Kalkan dansı vardır ki bu Sirto’ya elele tutulması temel adımları anlamında büyük benzerlik gösterir.

“... Ayrıca o bir yeşili incelikle işlemiştir tıpkı Deadulus’un bir keresinde aşkı Ariadne için Crossula yaptığı gibi. Burada oğlanlar ve bakireler –herbiri birbirine kur yapan- elleri diğerlerinin kol bileğinde olarak dans ederler... Bazı zamanlarda bir halka şekline çok becerikli ve neşeli ayaklarla danslar yaparlar... Ve bazı zamanlar bunları başkalarıyla bir sıra halinde yaparlar... Burada bir ozan da vardır hem şarkı söyler hem de Lir çalar dans edenlere. Ozanın yaptığı ritimde iki TUMBLERS (su bardağı – Cambaz) onların ortasına gider ve performansını yapar...” Homer The Iliad. Book 18

Bundan başka antik çağdan ve Bizans döneminden kalan dansçıyı ve müzisyeni anlatan çok çeşitli çizimler boyamalar ve küçük heykelcikler mevcuttur. Değişmez olarak dansçılar daire yada çizgi halinde genelliklede müzisyen yada müzisyenler merkezde yer alır. Dansçılar aynı günümüz Grek Folk Dansındaki gibi elele tutuşarak bir araya gelirler. Bu elele tutuş ifadesi omuzdan tutuşu zincir tutuşu ve çoğunluklada el ele tutuş ve dirseklerin aşağı gösterdiği şekli içerir.

Günümüzde Grekler birçok nedenden dolayı dans ederler. Mesela kutlamalar sırasında kendini ifade etmek için ve hatta hüzünlerini ritualize etmek ve bastırmak için. Bundan dolayı dans Grek toplumu için hala antik dönemdeki kadar önemlidir. Birincisi dans etmek kutlamaların bir parçası olarak önemli bir fırsattır. Mesela önemli kutlama günleri: evlilik törenleri vaftiz törenleri isim günü (Saint’s Day) ve tüm dini tatiller.

Tavernelarda ve evlerde dans kendiliğinden ortaya çıkar. Eğer ortam yani ahalinin hali ruhsal durumu müsait ise Grek yaşamında dans kaçınılmaz olarak oradaki yerini alır.

Kutlamalar mutluluğun eğlencenin ifade edildiği anlardır. Dans Grek toplumu için kendini ifade aracıdır demiştik. Dolayısıyla dansın burada karşımıza çıkması şaşırtıcı değildir. Kendini ifade etmek için dans eden dansçı “yeni bir dans” yaratır. Bu diğer dans varyasyonlarının basit adımlarının bir karışımıdır. Bu ne öncekilere benzer nede gelecekte böyle olacaktır. Bu empravizasyon (anında uyarlanan) kişiseldir ve grek dansının ilginç ve önemli bir parçasıdır.

Bu nedenle her seferinde Grekler biraz daha farklı dans ederler ve edeceklerde. Bu farklılık büyük değildir. İnce bir farklılık vardır ve buda dansçının kendini ifade etmesinden ortaya çıkan farklılıktır. Dansçı dans sırasında kendini dolayısıyla duygularını; mutluluğunu kahramanlığını kederini zerafetini gücünü gururunu öfkesini itirazını başkaldırısını acınacak halini komikliğini ve diğer tüm duygularını açığa vurur ve bunları anlatır.

Grek literatüründe; örneğin Zorba (Zorba The Greek’te) ağırlıkla çok eğlendiği yada çok kederli olduğu zamanlar dans eder. Tıpkı antik grek dramalarında güçlü duyguların dans ve müzikle temizlenmesi katalize edilmesinde olduğu gibi. Grek danslarında değişik duyguların ifadesini görürüz. Mesela; yavaş Zeybek’te kederi Sirto’da mutluluğu Tsamikos’ta yada Beratis’te kahramanlığı ve erkekliği…

Dans aynı zamanda ritualistik dramada oyunlarda gösterilerde karşımıza çıkar. Dansın rituel olarak kullanılması geleneksel Bizans düğünlerinde (ve hala günümüzde buna benzerdir) göze çarpar. Bu törende gelin ve damat papaz ve konuklar daire şeklinde masanın etrafına dizilir ve üç kere “Isaia Horeve” şarkısını bir dizi işlemle söylerler. Bu ritual işlem bir dansa tekabül eder ve açık bir daire şeklinde ve saat yönünün tersine hareket şeklindedir. Tıpkı temel Grek danslarında olduğu gibi. Bunu takiben yeni çift bir taçla yada çiçekle yapılmış bir taçla onurlandırılır. Bu da yeni çiftin (androgyno) yeni bir duruma geçtiğinin işaretidir. Buradaki “Horeve” kelimesi dansı anlatır. Aynı zamanda “dans ve şarkı”yla da eşanlamlıdır.

Tabii ki dansın bir rituelin parçası olarak kullanıldığı başka alanlar da vardır. Damat dansı olarak kullanılan bazı danslar (Horos Tis Nyfis) Trakyalıların ateşte yürüme dansı (Anastenaria) gibi…



SYRTOS – KALAMATIANOS:

Sirtolar Yunanistan’ın ulusal dansı olarak tanınır ve kabul edilir. Sirto tüm Grekler tarafından her yerde farklı formlarda yapılır. Sirto kelimesi Yunanca’da sürüklemek kaydırmak kelimesinden gelmektedir ve bu isim dansa da etki etmiş ve dolayısıyla sirtolar pürüzsüz ve akıcı yapılır.

Kalamatianolar da aynı temel adımlara sahiptir fakat sıklıkla daha sekmeli ve zıplamalı bir karaktere sahiptir. Gerçekte bu iki dans arasındaki temel fark ölçüdür ritimdir. Gerçi çoğu Yunanlı farkı bilmese de müzisyenler her zaman 2/4 yada 4/4 ritimle Sirto’yu çalar ritimle de Kalamatiano çalar. Müzik aynı zamanda dansçıya nasıl dans edeceğini de söyler; bazı müzikler kaygan pürüzsüz adımlarla bir başka müzikte yüksek sıçramalı adımlarla…

BİÇİM: Dansçılar açık daire şeklinde ve eller omuzda dirsekler kırık ve aşağı dönük olarak dururlar. Eller omuzu ileri doğru itmez tam tersi omzun arkasında rahat bir pozisyonda tutulur.

KARAKTERİSTİK: Bu dans hem kadın hem de erkek tarafından yapılır. Erkekler daha enerjik bir tarza sahip olabilirler ve bazı zamanlarda ki dansın çizgi halinde yapıldığı zamanlarda özelikle müziğin tınısı daha kadınsı yada erkeksi olarak dansın sitili belirler. Müziğe bağlı olarak dans pürüzsüz yada sıçramalı bir sitilde yapılır.

NOTA: Adımlar Sirto’larda ve Kalamatiano’larda aynıdır. Ritim farklıdır ve buda dansın şeklini belirler. Biz dansı 7/8 ritminde açıklayacağız fakat Sirto’da aynı açıklamayla yapılır yalnız adım vuruşlarının süresi değişir.
Kalamatiano’lar: 7/8 ölçü: 3/8 2/8 2/8 (Yavaş Hızlı Hızlı yada 1 2 3 şeklinde sayılır)
Sirto’lar: 4/4 ölçü: 4/8 2/8 2/8 (Yavaş Hızlı Hızlı yada 1+ 2 3 şeklinde sayılır)

HASAPİKO (KASAP DANSI): İstanbul’un Bizans dönemindeki kasap loncasının dansıdır. O dönemde Makellarikos olarak adlandırılır. Buda kasaplar arasında temiz pürüzsüz anlamına gelen bir ifadeye denk düşer.

Bu dans İstanbul’da Batı Anadolu’da ve Bazı Adalarda ve Yunanistan'da hala yaşar. Daha sonraları ise rembetiko müziği bu dansı etkilemiş ve daha da helenik hale getirmiştir. Günümüzde bu dans denizcilerle birlikte popüler olmuş ve bazı limanlarda “Naftiko” diye adlandırılmıştır. Burada “Zorba The Greek” filmine teşekkür etmek lazımdır. Çünkü bu dansı dünyada en çok bilinen Grek dansı yapmıştır. Sayısız çeşidi vardır ve iki herhangi grup aynı rutini yapmaz. Dans omuzdan tutularak ve dansçıların anında varyasyonların sırasını uydurmasıyla ve bunu da bitişikteki dansçının omuzlarına dokunarak belirtmesiyle yapılır. Dansın iki bölümü vardır. Biri yavaş diğeri hızlı. Yavaş ve hızlı bölümler çoğunlukla ayrı parçalar olarak çalınırken bazen de bir parçada bir araya gelir.

Hızlı kasabın adımları ise Yunan danslarının dışındaki danslarda da bulunur. Çünkü İstanbul’un kültürel etkisi dansın doğduğu dönemlerde yaygındır.

SİRTAKİ : Yavaş Kasabın basitleştirilmiş bir hali de Sirtakidir. Sirtaki ilk 1950’lerde Fransa’da yapılmış ve Yunanistan’a geri gelmiştir. Basit adımlara ek olarak sitili de derin konsantrasyon isteyen yavaş kasaba oranla daha dağınıktır. Bununla birlikte bazı varyasyonlar iki dans arasında da değişken olarak kullanılabilir. Hatta isimleri bile Amerika’da karıştırılarak kullanılır. Amerikalılar bazen bu dansa filimin getirdiği popülariteden ötürü “Zorba” da derler.

KARŞILAMALAR /ANTİKRYSOS

Bir çift dansıdır. Karşılama ve Antikrysto Türkçe ve Yunaca kelimelerdir. Yüzyüze karşı karşıyayı ifade eder ve çiftlerin karşılıklı dans etmelerinden gelir.

Yunanlılar iki kelimeyi de kullanırlar. Dans Osmanlı İmparatorluğunda yaygın olarak bilinmekteydi ve farklı inançtaki insanlar farklı şekillerde yaparlardı.

1922’den önce Ege’de çok popülerdi ve hala Makedonya Tarakya ve Kıbrıs’ta dahi bulunmaktadır. “Symrina Greklerinin” etkisi altında rembetiko müziği içerisinde yer buldu. Hemen hemen tüm Karşılama şarkıları 9/8 liktir (2+2+2+3 yada 2+3+2+2).

Dansçılar adımları temel kurallar içerisinde emprovize ederler. İyi Karşılama dansçıları partnerinin adımlarına kendini uydurabilen ve birbirlerinin adımlarının simetriğini yapabilenlerdir.

Orta Batı Amerika’da Grekler “marinella” şarkısıyla bu dansı yapmayı alışkanlık haline getirmişlerdir.

ZEİBEKİKO :

Grek dünyasının dışında meşhur olmuş bir solo danstır. Doğum yeri Batı Anadolu'dur. İzmir ve Bursa arasındaki dağlık yörelerde yaşayan ahalinin hangi inanç ve etnisiteden olursa olsun en sevdikleri danstı bir zamanlar. Bu dans bir süre sonra hem Türkiye'de hem de Yunanistan'da farklı stillerde yapılır oldu. Yunanistan'da bu dansa Anadolu'dan göçen rebetlerin etkisi büyük oldu. Yani bu dans onların etkisi ile 9/8lik senkop müzikle yapılan bir karakter dans nefasetine büründü.

TSİFTE-TELİ:

Basit popüler bir göbek dansıdır. Profesyoneller tarafından yapılan göbek dansıyla karıştırılmamalıdır. Göbek dansı binlerce yıllık Anadolu’da bereketlilik dansıdır. Modern çiftetelli Türk dansıdır ve Grek rebetleri tarafından Türklerden öğrenilip 1922 yılından sonra Atina’ya getirilmiştir. Yalnızca Smyrna (İzmir) tarzı Rembetiko müziği ile yapılır ve 4/4lük (1 ve 3-4) ritmi popüler Grek müziği tarafından tutulmuştur...




"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
15 Nisan 2011       Mesaj #3
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Sirtaki
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Sirtaki, Yunan kültürünün ayrılmaz bir parçası haline gelen bir dansı türüdür. Osmanlıİstanbul'da oynanan "Hasapiko" (kasap) dansından doğmuştur. Hasapiko ağırlıklı olarak İstanbul'un Fener ve Balat semtlerinde, kasap loncaları arasında doğdu ve 1900'lü yılların başına kadar kasap loncalarında popülerliğini korudu.

Ancak İstanbul'da günlük yaşamdan kesitler sunan bir eserde, kasapların hayvanları kesmeden önce bir tür vicdan rahatlatma ritüeli olarak hayvanların etrafında döndükleri, önlerinde diz kırıp çöktükleri türünden bilgilere rastlanır. O dönemde İstanbul kasaplarının çoğu Arnavut olduğu halde, Hasapiko'nun niçin bir Yunan dansı olarak ünlendiği ise başka bir muammadır. Ama eminiz ki yeni çalışmalar ortaya çıktıkça dansın kökenine ilişkin bilgilerimiz zenginleşecek, değişip çeşitlenecektir.

Sirtaki ve Hasapiko

İsimlendirme konusunda, özellikle de Yunan olmayanlar arasında ciddi bir kavram kargaşası söz konusudur. Yine de kimi isimlendirmeler artık yerleşik hale gelmiş durumda. Öncelikle, Sirtaki görece yeni bir sözcüktür, 1960'lı yıllarda kullanılmaya başlamıştır. O yıllara kadar asıl kullanılan sözcük Hasapiko ve onun türevleridir; Hasapiko Argo (Ağır Kasap), Hasapiko Grigoro (Hızlı Kasap) ve Hasaposerviko (Sırp Kasabı) gibi.

Peki Sirtaki nereden çıktı? Sirtaki sözcüğü, bir diğer Yunan dansının adı olan Sirto sözcüğüne, Yunanca'da küçültme ve şirinleştirme eki olan -aki soneki eklenerek elde edilmiştir. Bu yeni isimlendirmeye Hasapiko'da yapılan bir değişiklik nedeniyle ihtiyaç duyulmuştur. Böylece Hasapiko Argo ile Sirtaki arasındaki farka gelmiş oluyoruz; Hasapiko Argo aynı ritimle başlayıp biten yavaş bir danstır. Ancak özellikle Theodorakis ve Hacıdakis gibi bestecilerin 1960'lı yıllarda geleneksel Yunan müziklerine getirdikleri yeni yorumlarla birlikte, geleneksel Yunan dansları da bu dönemde belli bir değişime uğramıştır. Ağır bir ritimle başlayan Hasapiko Argo belli bir noktadan sonra giderek hızlandırılmaya başlamıştır. İşte bu yeni türü saf Hasapiko'dan ayırmak için Sirtaki sözcüğü türetilmiştir. Yani Sirtaki, Hasapiko Argo ile başlayan ama bir süre sonra hızlanan dansın adıdır.
Öyleyse Sirtaki hem Hasapiko'ya bağlıdır hem de ondan bağımsızdır.


Öte yandan, bu isimlendirmeleri karmaşık hale getiren şey çeşitli kesimlerin bu danslar karşısındaki tutumlarıdır. Bu anlamda Sirtaki sözcüğü günümüzde bir parça aşınmıştır. Yunan kültürünün özgünlüğü hakkında kaygı taşıyan çevreler Sirtaki sözcüğünü dejenere olmuş, içi boşaltılmış bir sözcük olarak görür ve bu yüzden genellikle Hasapiko sözcüğünü kullanırlar. Bu kültürü fazlaca bilmeyenler ise Hasapiko Argo için bile Sirtaki isimlendirmesini kullanırlar.

Sirtaki-Hasapiko Müzikleri

Sirtaki-Hasapiko parçalarının müziksel yapısı çoğu zaman 2/4'lük bir ölçüye dayanır. Tempo genellikle 60-65 bar/dakika biçimindedir. Bu standart ölçünün yanı sıra, özellikle Sirtaki parçaları 2/4'lük Hasapiko ölçüsü ile başlayıp, 4/4'lük Hasaposerviko ölçüsü ile bitmektedir. Bu tür parçalarla dansedilirken, dansa ağır Hasapiko ritmi ile başlanır, daha sonra şarkının bir yerinde müziğe bağlı olarak yumuşak ya da sert bir geçişle Hasaposerviko'ya geçilir. Bazı Hasapiko müziklerinde, özellikle de eski parçalarda taksimia denilen uzun bir intro bölümü vardır; ancak yeni parçalardaki taksimialar çok daha kısadır, hatta kimi yeni parçalar doğrudan ritimle başlamaktadır.

Sirtaki-Hasapiko Müziklerinin Enstrümanları

Sirtaki-Hasapiko müziklerinin geleneksel enstrümanı kuşkusuz Buzuki'dir. Yunanca'daki "buzuki" sözcüğü Türkçe'deki "bozuk" sözcüğünden türemiştir; zira buzuki olarak bilinen çalgı, Anadolu'da yaygın bir şekilde kullanılan Bozuk Saz'ın küçültülmüş bir türevidir. Buzuki dışındaki Sirtaki-Hasapiko müzik enstrümanları arasında şunlar sayılabilir: bağlama (baglama), ud (udi), santur (santuri), kanun (kanoni), çimbalo (santurun biraz daha geliştirilmiş türevi), laterna, tulum (gayda), davul (daoli) ve akordeon. Yeni müziklerde bunlara org, gitar ve piyano da eklenmiştir. Sirtaki müziklerinde kimi zaman bu enstrümanlardan birkaçı, kimi zaman da tümü çeşitli kombinasyonlarla bir araya getirilerek, birlikte veya dönüşümlü olarak kullanılmaktadır. Ancak buzuki ve baglama çoğu parçada temel enstrümanlar olarak öne çıkar.

Figürler

Sirtaki-Hasapiko, balo salonlarında büyük bir disiplin ve ciddiyetle icra edilen "avant-garde" danslardan oldukça uzak bir karaktere sahiptir. Modern batı danslarıyla kıyaslandığında, Sirtaki-Hasapiko yalın bir danstır. Ama basit değildir. Bu dansta da belli bir beceri ve ustalık gerektiren birçok karmaşık figür vardır. Bununla birlikte, çeşitli sıçrama ve bükülmeleri saymazsak, Sirtaki-Hasapiko'da bedeni çok zorlayan veya aşırı bir çeviklik gerektiren figürler çok fazla değildir. Hayatlarında hiç dansetmemiş bazı öğrencilerim bile çoğu figürü kolayca öğrenebildi. Ama tuhaf olan şu ki, insanlar esasen basit figürlerde daha çok zorlanıyorlar. Belki de böylesi figürleri hafife aldıkları için! Genel olarak bakıldığında, Bu dansta öğrenilmesi zor olan şey figürler değildir; esas zorluk, bu figürlere can ve ruh kazandıracak bir tarzı ve havayı kazanma noktasında karşımıza çıkıyor. Yani Sirtaki-Hasapiko öğrenilirken üzerinde en çok durulması gereken şey estetiktir. Figürlerin bedene iyice oturup refleksleşmesi anlamına gelen estetik ise zamanla, ancak bir figür defalarca yapıldıktan sonra kazanılabiliyor. Sevindirici olan şey şu ki, diğer danslarla kıyaslandığında, bu süreç Sirtaki-Hasapiko'da çok hızlı işliyor; öğrenci birkaç hafta içinde çarpıcı bir gelişim kaydedebiliyor.

Sirtaki-Hasapiko ve diğer Yunan danslarının figürleri üzerine pek çok araştırma yapılmıştır. Yunan halk dansları üzerine yaptıkları önemli araştırmalar ve çalışmalarla tanınan Prof. Alkis Raftis ve Dora Stratou gibi araştırmacılar çeşitli figürlerin ortaya çıkışı ve bu figürlere yüklenmiş anlamlar üzerinde hayli ilginç gözlemlerde bulunmuşlardır. Bu çerçevede ele alındığında, Sirtaki-Hasapiko figürleri üç farklı kategoriye ayrılır; coşku ve sevinç figürleri, koyverme ve dağıtma figürleri, toparlanma ve durulma figürleri. Bu figürlerin tümü aynı müzik parçasında ardışık olarak yapılabilir; öte yandan bazı parçalar belli bir figür grubuna daha uygundur.
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
15 Nisan 2011       Mesaj #4
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Sirto
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Sirto (Syrtos, Sirtos, Syrto), Yunanca: Συρτός Yunanistan'ın ulusal dansı ve müziği olarak bilinir. Sirto tüm Yunanlılar tarafından farklı formlarda yapılır. Sirto kelimesi Yunanca’da sürüklemek, kaydırmak kelimesinden gelmektedir. 2/4 ya da 4/4 ritime sahiptir.

Sirtolar Kıbrıs'ta çok sevilen oyun türleri arasında yer almaktadır. “ Sirto “ sözcüğü, Türkçe bir sözcük olmasada ezgilerinde ve hareketlerinde Türk motifleri açıkca görünmektedir. Bugün çok sevilen ve oynanan Aziziye Sirto(Hicaz Sirto) oyununun ezgisi Sultan Abdulaziz ’e aittir. Rumlarda da bu oyun Azizies Sirtos olarak adlandırılmıştır.

Sirto oyunlarının her birirnin ayrı ayrı isimleri vardır;
  • Şeherli Sirtosu
  • Aziziye Sirto
  • Iskele Sirtosu
  • Azize
  • Kına Sirtosu
  • Feslikan
  • Kara Gözlü Hasanım
  • İzmir Sirtosu
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

3 Şubat 2013 / asla_asla_deme Sanat
11 Mart 2009 / Misafir Sanat
19 Ekim 2012 / Hi-LaL Mitoloji
5 Haziran 2008 / Bia Türk ve İslam Dünyası