YALNIZ TÜRKİYE’NİN DEĞİL DÜNYANIN TEKNOLOJİ DEVİ: TEI
TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI), askeri ve ticari havacılık sanayiinde ileri teknolojiye sahip ürünleri ve modern üretimiyle yalnız ulusal değil, uluslararası başarılara da imza atıyor. NASA, GEAE, TÜBİTAK gibi araştırma geliştirme kurumlarıyla ortak faaliyetler yürüten TUSAŞ Motor Sanayii AŞ, 7 Avrupa ülkesinin ‘Geleceğin Büyük Uçağı’ projesinde de yer alıyor. TEI’nin her geçen gün gelişen teknolojik gücünü TUSAŞ Motor Sanayii Aş Genel Müdürü Tayfun Mutlu anlatıyor...
Askeri ve ticari havacılık sanayiinde yüksek teknolojiye sahip ürünleri, kalitesi ve modern üretimiyle TEI, uluslararası alanda isim yapan kuruluşlarımızdan biri. Bize TEI’yi anlatır mısınız?
Tusaş Motor Sanayii A.Ş. (TEI), Türk ortaklar ve General Elektrik (ABD) arasında imzalanan ortaklık anlaşması ile 1985 yılında kurulmuş olan bir anonim şirket. TEI’nin Türk ortakları, TUSAŞ - Türk Uçak Sanayii A.Ş., Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı ve Türk Hava Kurumu. TEI, öncelikle F-16 uçaklarının F110-GE-100/129 motorları olmak üzere, uçak motorları üretim teknolojisinin transferi, parça üretim kabiliyetinin kazanılması, uçak motorlarının montajı, kontrolü ve test kabiliyetinin kazanılması amacına yönelik kuruldu. Bugün başlangıç hedeflerini aştı, havacılık ve uzay sanayii gibi yoğun rekabete dayalı bir alanda teknoloji ve kalitesi ile bir dünya şirketi konumuna geldi. TEI’nin ana faaliyet alanlarını, uçak/helikopter motorları ve gaz türbinleri için parça imalatı, motor montaj ve testi, satış sonrası hizmetler ve araştırma-geliştirme çalışmaları olarak özetlemek mümkün. Şirketimiz, Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmiş F110-GE-100/129 motorunun montaj ve testinin yanısıra, 17 değişik motor programına ait 363 değişik konfigürasyonlu uçak/helikopter motor ve gaz türbin parçası üretiyor ve ürettiği parçaların yüzde 90’ını ABD, Fransa, Avustralya, Romanya ve İsviçre’ye ihraç ediyor. 1987-2002 yılları arasında gerçekleşen toplam ihracat miktarımız 450 milyon dolar.
TEI, 1998 yılında tamamladığı F110 projesinin ardından gerek askeri gerek ticari motor aksamları üretiminin yanı sıra NATO AWACS uçaklarına ait “TF33 Motoru Depo Seviyesi Bakımı”, “Cougar Helikopteri Makila 1A1 Motor Montajı -Testi” ve “Ejektör Sistemi Geliştirme” gibi projeleri yürüttü. TEI, Türkiye’de uçak motor sanayiinin odak noktası oldu; dahası ufku dünyaya açık bir kuruluş. Gerçekleştirdiği üretim ve ihracat sonucu sağladığı döviz girdisinin yanı sıra, günümüze kadar yaptığı işler ve yarattığı istihdamla da ülkemiz ekonomisine ciddi katkı sağlıyor.
TEI, TÜBİTAK, GEAE ve NASA ile birlikte mühendislik tasarım ve geliştirme projelerini de yürütüyor. Örneğin J85 Ejektör Sistemi Geliştirme Projesi. Bu projeyle de 2002 İhracat Teşvik ödülünü ve General Elektrik Uçak Motorları tarafından “2002 Brian H.Rowe Mühendislik Ödülü”nü kazandı. Bu projeyi ana hatlarıyla anlatır mısınız?
Kalıcı uçak motor sanayiinden bahsedebilmek için vazgeçilmez önemde olduğuna inandığımız ürün geliştirme konusunda yıllardan bu yana büyük gayretler sarfediliyor, çok önemli adımlar atılıyor. Geçtiğimiz dönem içinde ürün geliştirme konusunda çok önemli aşamalar kaydedildi. J85 Ejektör Sistemi Geliştirme projesi bunlardan biri. Bu projeye, AR-GE çalışmalarımız kapsamında ağırlıklı olarak gerçekleştirilen bilgisayar destekli tasarım ve bilgisayar destekli mühendislik uygulamaları çerçevesinde somut projeler üretme çabasıyla 1996 yılında başladık. T38 ve F5 uçaklarında yakıt tasarrufu sağlayacak ve motor tepkisini artıracak bir ejektör ‘nozul’un tasarımı, geliştirilmesi, uçuş ve yer testleri, sertifikasyonu, imalatı ve pazarlanması amacıyla yürütmekte olduğumuz bu proje, fiziksel üretimden bilgi üretimine geçiş döneminin en önemli adımlarından biri.
J85 Motoru Ejektörünün prototip tasarımı, TEI ve GEAE mühendisleri tarafından planlanan bir işbölümü içinde gerçekleştirildi. Prototip imalatı, TEI’de geliştirilip tamamlandı; 1998 yılında, yer ve uçuş testleri yapıldı ve beklenilen performans değerleri başarıyla elde edildi. 1998 yılı ortalarında kalifikasyon parçası tasarımı yapıldı; yeni tasarımın üretimi 2000 yılında TEI’de tamamlandı ve prototiplerin son testlerinin yapılmasının ardından, seri üretim çalışmalarına geçildi. Bu projede üretim halen yoğun olarak devam ediyor. Bugüne kadar toplam 107 uçaklık ejektör kit üretildi ve müşteriye teslim edildi.
TEI, yedi Avrupa ülkesi tarafından desteklenen bir konsorsiyum projesi olan A400M Geleceğin Büyük Uçağı/FLA programına da katılıyor. Bu projeden söz eder misiniz? TEI’nin bu projeye katkısı ne olacak?
TEI olarak son yıllarda özellikle AR-GE bölümünün büyütülmesi ve altyapısının sağlamlaştırılması için çalışmalara hız verdik; gerekli her türlü donanımı da sağladık. Ejektör Sistemi Geliştirme Projesi ile mühendislik, tasarım ve geliştirme konularında çok önemli olan altyapıyı oluşturduktan sonra yeni projelere yöneldik. Geçtiğimiz günler içinde gerek ulusal havacılık sanayimiz gerekse şirketimiz açısından önemli olan Geleceğin Büyük Uçağı (FLA) Projesi ile ilgili bir süreden beri devam eden yoğun çalışmaları sonuçlandırdık. TEI, Avrupa’nın önde gelen uçak motor firmaları ile birlikte, Airbus Military Corporation tarafından üretilecek Geleceğin Büyük Uçağı (FLA)’nın TP400-D6 motorlarının tasarım, geliştirme ve üretim faaliyetlerini gerçekleştirecek. FLA projesi, halihazırda Avrupa ülkelerinde kullanılmakta olan askeri nakliye uçaklarının yerini alacak bir uçağın hem tasarımı, hem geliştirilmesi hem de üretimi faaliyetlerini içeriyor. Proje kapsamında uçak tasarım ve üretim faaliyetlerini yürütmek üzere ana yüklenici olarak Airbus Military Corporation firması kuruldu ve 2009-2021 yıllarında Türkiye, Almanya, Fransa, İngiltere, İspanya, Belçika ve Lüksemburg için uçak üretimi yapılması planlandı. Projede Avrupa’lı motor üreticileri var. Fransa’dan Snecma Moteurs, İngiltere’den Rolls Royce, Almanya’dan MTU ve İspanya’dan ITP oluşturduğu EPI (EuroProp International) grubunun teklif ettiği TP400-D6 motoru, Airbus Military Corporation tarafından 6 Mayıs’ta seçildi. “Three-Shaft Turboprop” teknolojisi ile üretilecek motor projesinde, TEI ve ITP (Industria de Turbo Propulsores-İspanya) firmaları işbirliği yapıyor. TEI, ITP firmasıyla Haziran’da “Endüstriyel İşbirliği Anlaşması” imzaladı. TEI, motorun tasarım ve geliştirme çalışmalarına, TEI-Eskişehir tesisleri ile İspanya’nın Madrid ve Bilbao şehirlerinde iştirak edecek.
Uçağın stratejik ve taktik görev performansını karşılayabilmek üzere, her uçakta dört adet kullanılacak yeni jenerasyon TP400-D6 motorunun tipi Three-Shaft Turboprop, gücü 11.000+ shp (Deniz Seviyesi), maksimum pervane hızı 840 rpm, basınç/sıkıştırma oranı 25, ağırlığı 1,830 (Kuru), uzunluğu 3,500 mm, pervanesi 17,5 feetpropeller, 8 blades olacak. TEI, uluslararası TP400-D6 motor projesinde Front Structure Modül tasarımını, bunun geliştirilmesini, sertifikasyon testlerinin yapılması ve üretimini üstlenecek. Ayrıca Turboprop Nozzle Modülü’nün de aynı şekilde tasarımını, geliştirilmesini, sertifikasyon testlerinin yapılması ve üretimini yürütecek. Avrupa’da 5 farklı motor bremzesinde gerçekleştilecek motor test faaliyetleri için “Özel Test Ekipmanları (ÖTE)” tasarımı ve tedariği de TEI’nın bu projedeki görevleri içinde. Bu noktada TEI, tasarım teknolojileri edinimi kapsamında uçak motorlarına ait soğuk bölgelerin tasarımı konusunda “Aerodinamik Tasarım, Mekanik Tasarım, Detaylandırma, Yapısal Analiz, Termal Analiz, Ağırlık Hesapları, Ömür Hesapları, Malzeme ve Prosesler ile Hava ve Yağlama Sistemleri Tasarımı” kabiliyetlerini kazanarak, uluslararası projelerde söz sahibi olacak. İleri teknoloji mühendislik yazılım ve donanımlarının kullanılacağı Ar-Ge çalışmaları, TEI’nin mühendis ve teknisyenleri tarafından 2009 yılına kadar Türkiye ve İspanya’da sürdürülecek. Seri üretimi, 2009 yılından itibaren başlayacak ve TEI-Eskişehir tesislerinden motor modüllerinin sevkiyatları gerçekleştirilecek. İş bölümü çerçevesinde, TEI tarafından tasarlanıp, geliştirilen ve üretilen modüller ve motorun ömrü boyunca yedek parça ihtiyaçları da TEI tarafından sağlanacak.
TEI’nin üretim tesisleri gerçekten bu kadar büyük projelerin altından kalkabilecek ölçüde, en yüksek teknoloji, tezgah ve teçhizatla donatılmış durumda. Burada ürettiğimiz yüzbinlerce motor aksamı ile modülün çoğunda tek tedarikçi TEI. Kurulduğumuz tarihten itibaren yüklendiğimiz bütün projeleri başarıyla yerine getirdik. Sonuçta da havacılık ve uzay sanayii gibi yoğun rekabete dayalı bir alanda kullandığımız ileri teknoloji ve kaliteli üretimle bir dünya şirketi haline geldik.
ABD ile İngiltere’nin ortaklaşa yürüttükleri, 2008 yılından itibaren servise girecek olan Müşterek Taarruz Uçağı (JSF) Projesi’ndeki TEI’nin faaliyetleri hakkında bilgi verebilir misiniz?
TEI, 1998 yılından beri proje kapsamındaki tüm faaliyetlere iştirak ediyor. Lockheed Martin, Boeing, General Electric ve Pratt & Whithey firmalarıyla muhtelif görüşmeler yapıldı ve projede gerek araştırma ve geliştirme gerekse üretim ve satış sonrası faaliyetlerden iş payı almak hususunda çalışmalar sürdürüldü. Havacılık sektöründe 21.yüzyılın en önemli projelerinden biri “Joint Strike Fighter Projesi” olacak. Bu projede de Türkiye’nin önde gelen motor ve motor aksamı üreticisi olarak TEI yer alıyor. Sistem geliştirme ve uygulama fazından itibaren ürün geliştirme, üretim ve satış sonrası hizmet alanındaki tüm faaliyetlerde bulunmak amacıyla çalışma ve temaslarımız devam ediyor.
Sponsorlu Bağlantılar
Askeri ve ticari havacılık sanayiinde yüksek teknolojiye sahip ürünleri, kalitesi ve modern üretimiyle TEI, uluslararası alanda isim yapan kuruluşlarımızdan biri. Bize TEI’yi anlatır mısınız?
Tusaş Motor Sanayii A.Ş. (TEI), Türk ortaklar ve General Elektrik (ABD) arasında imzalanan ortaklık anlaşması ile 1985 yılında kurulmuş olan bir anonim şirket. TEI’nin Türk ortakları, TUSAŞ - Türk Uçak Sanayii A.Ş., Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı ve Türk Hava Kurumu. TEI, öncelikle F-16 uçaklarının F110-GE-100/129 motorları olmak üzere, uçak motorları üretim teknolojisinin transferi, parça üretim kabiliyetinin kazanılması, uçak motorlarının montajı, kontrolü ve test kabiliyetinin kazanılması amacına yönelik kuruldu. Bugün başlangıç hedeflerini aştı, havacılık ve uzay sanayii gibi yoğun rekabete dayalı bir alanda teknoloji ve kalitesi ile bir dünya şirketi konumuna geldi. TEI’nin ana faaliyet alanlarını, uçak/helikopter motorları ve gaz türbinleri için parça imalatı, motor montaj ve testi, satış sonrası hizmetler ve araştırma-geliştirme çalışmaları olarak özetlemek mümkün. Şirketimiz, Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmiş F110-GE-100/129 motorunun montaj ve testinin yanısıra, 17 değişik motor programına ait 363 değişik konfigürasyonlu uçak/helikopter motor ve gaz türbin parçası üretiyor ve ürettiği parçaların yüzde 90’ını ABD, Fransa, Avustralya, Romanya ve İsviçre’ye ihraç ediyor. 1987-2002 yılları arasında gerçekleşen toplam ihracat miktarımız 450 milyon dolar.
TEI, 1998 yılında tamamladığı F110 projesinin ardından gerek askeri gerek ticari motor aksamları üretiminin yanı sıra NATO AWACS uçaklarına ait “TF33 Motoru Depo Seviyesi Bakımı”, “Cougar Helikopteri Makila 1A1 Motor Montajı -Testi” ve “Ejektör Sistemi Geliştirme” gibi projeleri yürüttü. TEI, Türkiye’de uçak motor sanayiinin odak noktası oldu; dahası ufku dünyaya açık bir kuruluş. Gerçekleştirdiği üretim ve ihracat sonucu sağladığı döviz girdisinin yanı sıra, günümüze kadar yaptığı işler ve yarattığı istihdamla da ülkemiz ekonomisine ciddi katkı sağlıyor.
TEI, TÜBİTAK, GEAE ve NASA ile birlikte mühendislik tasarım ve geliştirme projelerini de yürütüyor. Örneğin J85 Ejektör Sistemi Geliştirme Projesi. Bu projeyle de 2002 İhracat Teşvik ödülünü ve General Elektrik Uçak Motorları tarafından “2002 Brian H.Rowe Mühendislik Ödülü”nü kazandı. Bu projeyi ana hatlarıyla anlatır mısınız?
Kalıcı uçak motor sanayiinden bahsedebilmek için vazgeçilmez önemde olduğuna inandığımız ürün geliştirme konusunda yıllardan bu yana büyük gayretler sarfediliyor, çok önemli adımlar atılıyor. Geçtiğimiz dönem içinde ürün geliştirme konusunda çok önemli aşamalar kaydedildi. J85 Ejektör Sistemi Geliştirme projesi bunlardan biri. Bu projeye, AR-GE çalışmalarımız kapsamında ağırlıklı olarak gerçekleştirilen bilgisayar destekli tasarım ve bilgisayar destekli mühendislik uygulamaları çerçevesinde somut projeler üretme çabasıyla 1996 yılında başladık. T38 ve F5 uçaklarında yakıt tasarrufu sağlayacak ve motor tepkisini artıracak bir ejektör ‘nozul’un tasarımı, geliştirilmesi, uçuş ve yer testleri, sertifikasyonu, imalatı ve pazarlanması amacıyla yürütmekte olduğumuz bu proje, fiziksel üretimden bilgi üretimine geçiş döneminin en önemli adımlarından biri.
J85 Motoru Ejektörünün prototip tasarımı, TEI ve GEAE mühendisleri tarafından planlanan bir işbölümü içinde gerçekleştirildi. Prototip imalatı, TEI’de geliştirilip tamamlandı; 1998 yılında, yer ve uçuş testleri yapıldı ve beklenilen performans değerleri başarıyla elde edildi. 1998 yılı ortalarında kalifikasyon parçası tasarımı yapıldı; yeni tasarımın üretimi 2000 yılında TEI’de tamamlandı ve prototiplerin son testlerinin yapılmasının ardından, seri üretim çalışmalarına geçildi. Bu projede üretim halen yoğun olarak devam ediyor. Bugüne kadar toplam 107 uçaklık ejektör kit üretildi ve müşteriye teslim edildi.
TEI, yedi Avrupa ülkesi tarafından desteklenen bir konsorsiyum projesi olan A400M Geleceğin Büyük Uçağı/FLA programına da katılıyor. Bu projeden söz eder misiniz? TEI’nin bu projeye katkısı ne olacak?
TEI olarak son yıllarda özellikle AR-GE bölümünün büyütülmesi ve altyapısının sağlamlaştırılması için çalışmalara hız verdik; gerekli her türlü donanımı da sağladık. Ejektör Sistemi Geliştirme Projesi ile mühendislik, tasarım ve geliştirme konularında çok önemli olan altyapıyı oluşturduktan sonra yeni projelere yöneldik. Geçtiğimiz günler içinde gerek ulusal havacılık sanayimiz gerekse şirketimiz açısından önemli olan Geleceğin Büyük Uçağı (FLA) Projesi ile ilgili bir süreden beri devam eden yoğun çalışmaları sonuçlandırdık. TEI, Avrupa’nın önde gelen uçak motor firmaları ile birlikte, Airbus Military Corporation tarafından üretilecek Geleceğin Büyük Uçağı (FLA)’nın TP400-D6 motorlarının tasarım, geliştirme ve üretim faaliyetlerini gerçekleştirecek. FLA projesi, halihazırda Avrupa ülkelerinde kullanılmakta olan askeri nakliye uçaklarının yerini alacak bir uçağın hem tasarımı, hem geliştirilmesi hem de üretimi faaliyetlerini içeriyor. Proje kapsamında uçak tasarım ve üretim faaliyetlerini yürütmek üzere ana yüklenici olarak Airbus Military Corporation firması kuruldu ve 2009-2021 yıllarında Türkiye, Almanya, Fransa, İngiltere, İspanya, Belçika ve Lüksemburg için uçak üretimi yapılması planlandı. Projede Avrupa’lı motor üreticileri var. Fransa’dan Snecma Moteurs, İngiltere’den Rolls Royce, Almanya’dan MTU ve İspanya’dan ITP oluşturduğu EPI (EuroProp International) grubunun teklif ettiği TP400-D6 motoru, Airbus Military Corporation tarafından 6 Mayıs’ta seçildi. “Three-Shaft Turboprop” teknolojisi ile üretilecek motor projesinde, TEI ve ITP (Industria de Turbo Propulsores-İspanya) firmaları işbirliği yapıyor. TEI, ITP firmasıyla Haziran’da “Endüstriyel İşbirliği Anlaşması” imzaladı. TEI, motorun tasarım ve geliştirme çalışmalarına, TEI-Eskişehir tesisleri ile İspanya’nın Madrid ve Bilbao şehirlerinde iştirak edecek.
Uçağın stratejik ve taktik görev performansını karşılayabilmek üzere, her uçakta dört adet kullanılacak yeni jenerasyon TP400-D6 motorunun tipi Three-Shaft Turboprop, gücü 11.000+ shp (Deniz Seviyesi), maksimum pervane hızı 840 rpm, basınç/sıkıştırma oranı 25, ağırlığı 1,830 (Kuru), uzunluğu 3,500 mm, pervanesi 17,5 feetpropeller, 8 blades olacak. TEI, uluslararası TP400-D6 motor projesinde Front Structure Modül tasarımını, bunun geliştirilmesini, sertifikasyon testlerinin yapılması ve üretimini üstlenecek. Ayrıca Turboprop Nozzle Modülü’nün de aynı şekilde tasarımını, geliştirilmesini, sertifikasyon testlerinin yapılması ve üretimini yürütecek. Avrupa’da 5 farklı motor bremzesinde gerçekleştilecek motor test faaliyetleri için “Özel Test Ekipmanları (ÖTE)” tasarımı ve tedariği de TEI’nın bu projedeki görevleri içinde. Bu noktada TEI, tasarım teknolojileri edinimi kapsamında uçak motorlarına ait soğuk bölgelerin tasarımı konusunda “Aerodinamik Tasarım, Mekanik Tasarım, Detaylandırma, Yapısal Analiz, Termal Analiz, Ağırlık Hesapları, Ömür Hesapları, Malzeme ve Prosesler ile Hava ve Yağlama Sistemleri Tasarımı” kabiliyetlerini kazanarak, uluslararası projelerde söz sahibi olacak. İleri teknoloji mühendislik yazılım ve donanımlarının kullanılacağı Ar-Ge çalışmaları, TEI’nin mühendis ve teknisyenleri tarafından 2009 yılına kadar Türkiye ve İspanya’da sürdürülecek. Seri üretimi, 2009 yılından itibaren başlayacak ve TEI-Eskişehir tesislerinden motor modüllerinin sevkiyatları gerçekleştirilecek. İş bölümü çerçevesinde, TEI tarafından tasarlanıp, geliştirilen ve üretilen modüller ve motorun ömrü boyunca yedek parça ihtiyaçları da TEI tarafından sağlanacak.
TEI’nin üretim tesisleri gerçekten bu kadar büyük projelerin altından kalkabilecek ölçüde, en yüksek teknoloji, tezgah ve teçhizatla donatılmış durumda. Burada ürettiğimiz yüzbinlerce motor aksamı ile modülün çoğunda tek tedarikçi TEI. Kurulduğumuz tarihten itibaren yüklendiğimiz bütün projeleri başarıyla yerine getirdik. Sonuçta da havacılık ve uzay sanayii gibi yoğun rekabete dayalı bir alanda kullandığımız ileri teknoloji ve kaliteli üretimle bir dünya şirketi haline geldik.
ABD ile İngiltere’nin ortaklaşa yürüttükleri, 2008 yılından itibaren servise girecek olan Müşterek Taarruz Uçağı (JSF) Projesi’ndeki TEI’nin faaliyetleri hakkında bilgi verebilir misiniz?
TEI, 1998 yılından beri proje kapsamındaki tüm faaliyetlere iştirak ediyor. Lockheed Martin, Boeing, General Electric ve Pratt & Whithey firmalarıyla muhtelif görüşmeler yapıldı ve projede gerek araştırma ve geliştirme gerekse üretim ve satış sonrası faaliyetlerden iş payı almak hususunda çalışmalar sürdürüldü. Havacılık sektöründe 21.yüzyılın en önemli projelerinden biri “Joint Strike Fighter Projesi” olacak. Bu projede de Türkiye’nin önde gelen motor ve motor aksamı üreticisi olarak TEI yer alıyor. Sistem geliştirme ve uygulama fazından itibaren ürün geliştirme, üretim ve satış sonrası hizmet alanındaki tüm faaliyetlerde bulunmak amacıyla çalışma ve temaslarımız devam ediyor.
Son düzenleyen NeutralizeR; 13 Mart 2017 20:09
yasamak kucuk bir umut we insana duyulan sewgiden ibarettir..