MsXLabs

MsXLabs (https://www.msxlabs.org/forum/)
-   Sanat ww (https://www.msxlabs.org/forum/sanat-ww/)
-   -   Titian (Tiziano Vecellio) (https://www.msxlabs.org/forum/sanat-ww/243030-titian-tiziano-vecellio.html)

ThinkerBeLL 8 Nisan 2009 01:40

Titian (Tiziano Vecellio)

Resim sanatının babası sayılan Titian (Tiziano Vecellio)’ın doğum tarihi bir bilmece, daha doğrusu bir rakamlar kördüğümüdür. 1476-1477 yıllarında doğmuş olması ihtimali olmakla beraber, bazı kayıtlara göre bu tarihin 1488 veya 1489 olması da muhtemeldir.
İtalyan ressam Titian, Yüksek Rönesans’ın temsilcisi ve Venedik Okulu’nun en büyük ustasıdır. 9 yaşındayken Venedik’te Sebastiano Zuccato’nun atölyesine çırak olarak girdi. Daha sonra ustası tarafından Gentile Bellini’nin yanına verildi.
1513’te Venedik’te kendi atölyesini kurdu. 1516’da Giovanni Bellini’nin ölümünden sonra Venedik’in en büyük ressamı durumuna geldi. Santa Maria Gloriosa dei Frari Kilisesi için yaptığı Meryem’in Göğe Yükselmesi adlı resimden sonra karşılayamayacağı kadar çok sipariş almaya başladı. 1519-1526 arasında Venedik’in çeşitli kiliseleri için resimler yaptı.
İlki 1530, ikincisi de 1532-1533 yıllarında resim yapmak üzere Roma-Germen İmparatoru XV. Charles (Charles Quint) tarafından iki kez Bologna’ya çağrıldı, 1533’te İmparatorluğun resmi ressamlığına getirildi. 1540 papa III. Paulus’un çağrısı üzerine gittiği Roma’da görkemli bir biçimde ağırlandı. Papalığa hizmetleri nedeniyle Roma vatandaşlığına alındı. 1548’de çağrıldığı Augsburg’da XV. Charles’in ve oğlunun, gelecekteki İspanya Kralı II. Felipe’nin, Saksonya Elektörü Johann Friedrich’in ve çevrelerindeki soyluların portrelerini yaptı.
1550'den sonra bir daha Venedik’ten ayrılmadı. 1576 yılında bir veba salgını sırasında öldü.
Titian sanatındaki gelişme üç döneme ayrılır. Çıraklık dönemi, ustası Giorgione’in etkisi altındadır. Bu etki öylesine güçlüdür ki, uzmanlar Giorgione’in son dönem ürünleri ile Titian’ın başlangıç yapıtlarının hangisine ait olduğunu kesinlikle anlayabilmiş değildir. Yaklaşık olarak 1520-1545 arasını kapsayan ikinci döneminde Titian, başlangıçtaki üslubunun özelliklerini daha da belirginleştirmiştir. Dinsel yapıtlarındaki figürlerin ruhsallığı, mitolojik yapıtlarındaki figürlerinin ise duyumsallığı artmıştır. Rengi, zaman zaman tek bir rengin çeşitlenmesine dayanan bir tekdüzelik içinde kulanmış, ama bu onun yoğun bir renkçilik anlayışı geliştirmesini engellememiştir. Titian’ın olgunluk dönemi üslubu, ruhsallık boyutunun giderek daha özgürce bir anlatıma dönüşmesiyle belirginlik kazanır. Üslubu yaşadığı çağda, Tintoretto dışında hiçbir ressam tarafından anlaşılmamıştır.
Ünlü Alman şairi ve fikir adamı Goethe, Titian’ın son resimleri için şöyle demiştir:
“Sanatçı gençlik çağlarında taştan daha sağlam olarak inşa ettiği eserlerini son yıllarında sadece birer sembol halinde çizdi. Yani önceleri bir kadife kumaşı en ince ayrıntılarına kadar işlerken, sonradan aynı kadifeyi sadece fikir olarak vermekle yetindi.”
Venedik Okulu’nun ve başka İtalyan ustaların bir çoğu onun üslubunu ruhsuz bir biçimde kopya etmişlerdir.





MaRCeLLCaT 9 Nisan 2009 19:57



_Yağmur_ 11 Aralık 2012 15:00

Tiziano Vecellio (1488-1490 arası Pieve di Cadore/İtalya-1576 Venedik),
MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Venedikli ressam. Gençliğinde, resim öğrenmek üzere Venedik'e gitti. Önce Centile ve Giovanni Bellini'nin atölyelerinde çalıştı. 1507'de, üslubundan büyük ölçüde etkilendiği Giorgione'nin asistanı oldu. Tiziano, Giorgione'nin ölümünden sonra onun yarım kalan birçok yapıtını bitirdi. Bellini'nin ölümünden sonra (1516), Venedik hükümet ressamlığına getirildi. Bunu izleyen on yıl içinde en önemli yapıtlarını ortaya koydu. Bunlar arasında, Venedik'teki bir kilise için yaptığı iki büyük mihrap resmi önemlidir. Bu resimler, Venedik'in yüksek Rönesans'ın merkezi hâline gelmesine yol açtı. Çağdaşları tarafından bir dâhi olarak değerlendirilen Tiziano, kralların, papaların ve soyluların resimlerini yaptı. Yaşamı boyunca başyapıt niteliğinde birçok portre, dinî ve mitolojik konulu resim ortaya koydu.


Safi 17 Ağustos 2015 22:43

5 ek
Alıntıdaki Ek 35753

Alıntıdaki Ek 35754

Alıntıdaki Ek 35755

Alıntıdaki Ek 35756

Alıntıdaki Ek 35757

TİTİAN
(Tiziano VECELLİO, —denir), İtalyan ressam (Pieve di Cadore 1489’a doğr. ? - Venedik 1576). Uzun meslek yaşamı boyunca, etkisi tüm Kuzey İtalya'ya ve İtalya dışına yayılan venedik sanatına egemen oldu. Esteli Alfonso ve Federico Gonzaga, Paulus III Farnese, François I ve Kari V (Tiziano’yu saray kontu yapmıştı) sanatçıya büyük siparişler verdiler.
Çok genç yaşta Venedik'e gelen Tiziano özellikle Gentile, sonra da Giovanni Bellini’nin öğrencisi oldu, ilk yapıtlarından biri olan Aziz Petrus'a takdim edilen Ja- copo Pesaro'da (Anvers) Gentile'nin etkisi görülür. Tiziano daha sonra Giorgione' den etkilendi ve 1508'de, Fondaco dei Te- desehi'nin cephesini süsleyen fresklerin yapımında onunla birlikte çalıştı. Ancak, Giorgione'nin tondan tona geçişlerinin yerine, dengeli kütleler yaygın ritimler ve yeni bir figür anlayışı getirerek, kısa zamanda kişiliğini buldu. Gerçekçilikle görkemi bağdaştırdı, Yaratılış'ın güzelliğini ve ruhun atılganlığını yüceltti: Padova’daki Scuola del Santo freskleri (1511), özellikle de Kutsal’ Aşk ve Dindışı Aşk (1515-16’ya doğr, Borghese galerisi), Flora’ (Uffizi) ve Eldivenli Peri ile çoban adam (Louvre) ya da Malta şöva/yes/’nin (1570’e doğr. - 1576) (Uffizi) beyazlı grili ciddi figürleri.
Bu yapıtların ardından dinsel konulu bir dizi başyapıt gerçekleştirdi: Yükselişi 1518, Frari kilisesi, Venedik), Aziz Francesco ve aziz Alvisa'ya görünen Isa (1520, Ancona). Mezara konuş (1523'e doğr. - 1525, Louvre), Madonna di Ca'Pesaro (1526, Frari), Meryem'in Tapınak'a takdimi (1534 - 1538, Accademia, Venedik). Bunlara koşut olarak Ferrara dükü için konusunu mitolojiden alan bir dizi yaptı: Venüs'e sunu, Bacchanatia (Prado), Bacchus ile Ariadne (1538, Utfizi) ile Vicenzo Mosti, Ippolito Rinaldi, la BellaAretino'nun (1545) portreleri (dördü de Pitti sarayı’nda) aynı döneme aittir.

Dikenli taç giymiş İsa'dan da (Louvre) anlaşıldığı gibi, manierismoculuk kaygısına, kuvvetli renkler ve ince uzun biçimler tutkusuna Tiziano, 1540-1545'e doğru Roma'dayken kapıldı. Ancak sanatçı, kısa bir sûre sonra yeniden içe dönük coşkunluğa yöneldi. Bu değişim, tablolarındaki kişilerin giydikleri süslemeli elbiselerin titizlikle ölgünleştirilmiş renklerinde de hissedilir: Roma'ya geldiğinde sanatçıyı kabul eden Paulus III Farnese (Napoli), Oturan Kari V (Münih) ya da Mühlberg galibi at üstünde Kari V (Prado), koleksiyoncu Jacopo Strada (1567, Viyana). Muştulama . (1566'ya doğr., S. Salvatore kilisesi, Venedik), Aziz Laurentius'un martyri (1570'e doğr., Cizvitler kilisesi), Uıcretia (Accademia), Dikenli taç (Münih) ve son yapıtı (Genç Palma tarafından tamamlandı) dramatik nitelikli Pietâ (Accademia), daha ciddi bir hava yansıtır. Ustanın kendi mezarı için yapmaya başladığı. Pietâ’da geri plandaki güçlü mimari bezemeler, yapıta, zamanın akışından etkilenmeyecek gibi görünen, dingin bir sağlamlık kazandırır.

Tiziano'nun, özellikle Yaşlı Palma, il Veronese ve Paris Bordone gibi çağdaşı ressamlar, bir sonraki yüzyılda da Rubens, Rembrandt, Poussin, Velâzquez, yani modem resim üzerinde büyük etkisi olmuştur.


Kaynak: Büyük Larousse


Safi 17 Ağustos 2015 22:44

5 ek
Titian (Tiziano Vecellio)

Alıntıdaki Ek 35758

Alıntıdaki Ek 35759

Alıntıdaki Ek 35760

Alıntıdaki Ek 35761

Alıntıdaki Ek 35762


Safi 17 Ağustos 2015 22:45

5 ek
Titian (Tiziano Vecellio)

Alıntıdaki Ek 35763

Alıntıdaki Ek 35764

Alıntıdaki Ek 35765

Alıntıdaki Ek 35766

Alıntıdaki Ek 35767


Safi 17 Ağustos 2015 22:46

5 ek
Titian (Tiziano Vecellio)

Alıntıdaki Ek 35768

Alıntıdaki Ek 35769

Alıntıdaki Ek 35770

Alıntıdaki Ek 35771

Alıntıdaki Ek 35772


Safi 17 Ağustos 2015 22:48

5 ek
Titian (Tiziano Vecellio)

Alıntıdaki Ek 35773

Alıntıdaki Ek 35774

Alıntıdaki Ek 35775

Alıntıdaki Ek 35776

Alıntıdaki Ek 35777


Safi 17 Ağustos 2015 22:49

4 ek
Titian (Tiziano Vecellio)

Alıntıdaki Ek 35778

Alıntıdaki Ek 35779

Alıntıdaki Ek 35780

Alıntıdaki Ek 35781



Saat: 19:52

©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık