Arama

Paul Bonatz

Güncelleme: 30 Ağustos 2010 Gösterim: 3.797 Cevap: 2
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
27 Mart 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Paul Bonatz
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar

Paul Bonatz (6 Aralık 1877 - 20 Aralık 1956), Türkiye'de bulunduğu 1940'larda II. Ulusal Mimarlık Akımı'nın destekleyici ve yönlendiricilerinden Alman mimardır.
1896-1901 arasında Münih Teknik Üniversitesi'nde mimarlık eğitimi gördükten sonra, Stuttgart Üniversitesi'nde Prof. Theodor Fischer'in asistanı olarak çalıştı (1902-1906),1908'de onun yerine geçti. Türkiye'de çalışmaya geldiği 1943'e değin öğretmenliğini sürdürdüğü gibi, kendi bürosunda mimarlık uygulamalarını da yürüttü. Tübingen Üniversitesi Kitaplığı (1910-1912), Hannover Kent Salonu (1910-1914), yarışma projesi olarak tasarladığı basit biçimlerle sağlanmış bir anıtsallıktaki Stuttgart Garı (F.E. Scholer ile birlikte; 1914-1917), mühendislik yapılarının birer mimarlık konusu olabileceğini gösterdiği Neckar Barajı ve Elektrik Santralı (1926-1935), Stuttgart'taki Zepplin Oteli (1931-1933), İsviçre'de Basel Güzel Sanatlar Müzesi (R. Christ ile birlikte; 1932-1936), çeşitli otoyol köprüleri (1938-1941) bu dönem yapıtlarının başlıcalarıdır.

Bonatz, Türkiye'ye ilk kez 1916'da İstanbul'da yaptırılacak Türk-Alman Dostluk Evi proje yarışması için yer görmeye gelmişti. 1942'de bir kez daha gelerek uluslararası Anıtkabir mimari proje yarışmasında jüri üyeliği yaptı. Ertesi yılın başlarında, Hitler dönemi Alman mimarlığını çeşitli ülkelerde tanıtmak amacını taşıyan Alman Mimarlık Sergisi'ni Ankara ve İstanbul'da sunmak üzere yeniden Türkiye'ye geldi. Onun bu göreve getirilmesi, tarafsız kimliğinin, bu girişimin bir Nazi propagandası olarak görülmesini engelleyeceğini düşünen dönemin Ankara'daki Alman büyükelçisi Franz von Papen tarafından uygun görülmüştü. Bonatz aynı yılın sonunda Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Teknik Öğretim Müsteşarlığı Yapı Bürosu mimarlık danışmanlığa getirildi.
Bonatz'ın Stutgart Garı (Stuttgart Hauptbahnhof)
Ad:  Hbf-stuttgart-2004.jpg
Gösterim: 656
Boyut:  49.2 KB

1947'ye değin süren bu görevi sırasında çeşitli kentlerde gerçekleştirilecek sanat enstitüleri için projeler hazırladı. 1943-1944'te Emin Halid Onat ile birlikte İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi olarak kullanılacak Taşkışla'nın onarım çalışmalarına katıldı, 1946-1954 arasında aynı okulda mimari proje öğretmenliği yaptı. Çanakkale Şehitleri Anıtı, İstanbul Radyoevi ve İstanbul Adalet Sarayı gibi önemli yapıların yarışma jürilerinde bulundu. UIA'nın (Uluslararası Mimarlar Birliği) 1948'de toplanan ilk genel kuruluna Türk heyetiyle birlikte katıldı. 1954'te savaş sonrası Almanya'sının yeniden imarında yer almak isteğiyle Almanya'ya geri döndükten iki yıl sonra öldü.
Bonatz'ın sağlamlık, dayanıklılık, yalınlık ilkelerine dayanan mimarlığı, hiçbir döneme bağlı olmadan çağdaş olmak (zeitlos) görüşünden yola çıkar, ama o Türkiye'de kaldığı süre içinde II. Ulusal Mimarlık Akımı'ndan etkilenerek, ulusal kültüre sahip çıkma anlayışı içinde, mimarlıkta yerel öğelerin kullanılması ve yapıların bulundukları bölgeyle uyum içinde olması ilkelerine yönelmiştir. Ankara'daki Saraçoğlu Memur Evleri Mahallesi gibi yapılarının tasarımında, geleneksel Türk konut mimarlığının belirgin öğelerini bu doğrultuda kullanmıştır. 1946'da Ankara Opera Sahnesi'ne dönüştürmekle görevlendirildiği, Şevki Balmumcu'nun sergi salonunu çağdaş anlayışta yeniden ele almıştır. Ankara'daki Falih Rıfkı Atay Evi, (eski) Ankara Havalimanı Terminal Binası, İstanbul Bebek'teki Sirel Evi ve Ortaköy'deki bir apartman gibi Türkiye'deki başka uygulamaları dışında Leben und Bauen (Yaşamak ve Yapı Yapmak,
1950) ve Brücken (F. Leonhardt ile, 1951) adlı iki kitabı yayımlanmıştır.
Biyografi Konusu: Paul Bonatz nereli hayatı kimdir.
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
29 Ağustos 2010       Mesaj #2
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye
Paul Bonatz

Sponsorlu Bağlantılar
Paul Bonatz
(d. Solgne Metzyak 1887 - ö. Stuttgart 1956), Alman mimar.
Münih Teknik Üniversitesi’nde Karl Hocheder (1854-1917) ve Friedrich von Thiersch’le (1852-1921) öğrenim gördükten sonra, Münih Kent Planlama Dairesi’nde ve 1902’de Fischer’in asistanı olarak Stuttgart Teknik Üniversitesi’nde çalıştı. 1908’de Fischer’in Münih’e çağrılmasının ardından, Stuttgart’ta profesör oldu ve meslek yaşamının büyük bir bölümünü burada geçirdi.
Paul Bonatz büyük, kaba taş yapılarından etkilendiği Fischer’in ilkelerini çağdaşlaştırarak sürdürdü. Bu üslup değişimi Friedrich Eugen Scholer’le (1874-?) birlikte gerçekleştirdiği Stuttgart Garı (1911-28) tasarımlarında gözlenmektedir. Ana kulenin tepesine yerleştirilmiş minyatür tapınak gibi tarihsel biçimleri içeren 1911’deki ilk öneri bu özellikleriyle tarihsel üsluplara yakınlık gösterirken, 1913’te yapı kanatlarının büyük kulenin çevresinde asimetrik düzenlenmesiyle meydana gelen son tasarım göreceli olarak Tarihselcilik’ten bağımsızlaşmış; Wilhelm Kreis (1873-1953) ile Edmund Körner’in (1875-?) Almanya’da, Berlage’ınsa Hollanda’da gerçekleştirdikleri çağdaş yapıtlarla benzerliklere sahip olmuştur.
Üçüncü Reich sırasında ana görevi otoyol ağındaki köprüleri tasarlamak olan Bonatz; anıtsal, çağdaş taş üslubunu köprü tasarımlarında da sürdürdü. Giderek anıtsal olması gerekmeyen yapılar için, bir bölümünde Güney Alman mimarlığının yerel geleneklerinden esinlendiği mütevazı, ince bir Yeni-Klasikçilik geliştirdi. Tübingen’deki Üniversite Kütüphanesi (1909-12) Bonatz’ın sanatının bu kişisel yönünü vurgular. Yapı yalın sıvalı cephesi, kiremit çatısı, sıra halindeki uzun pencereleri, iç mekânda mermer döşeme ve tavan işleriyle zengin bir görsel etki yaratır. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra verdiği yapıtlar az olmasına karşın Bonatz, bütün meslek yaşamında sürdürdüğü ve çağdaşlarının birçoğunda eksik olan tutarlılığı elden bırakmamıştır. Kreis gibi Uluslararası Üslup’u benimsemediği gibi German Bestelmeyer (1874-1942) ve Paul Schmitthenner (1884-1972) gibi Modern Mimarlık’ın karşısında yer almaktan da kaçınmıştır. Weimar hükümetinin ilk yıllarında Sosyal Demokrat Parti’ye yakınlığı, Üçüncü Reich’ın son yıllarında Bonatz’ı pozisyonunu yitirmekle karşı karşıya getirdi. 1908’den 1943’e kadar Stuttgart’ta öğretim üyeliği görevini sürdüren mimar, Üçüncü Reich’ta tutuklanmaktan öğrencileri arasındaki popülerliği sayesinde kurtulduğunu öne sürerken, Speer, “Inside the Third Reich” (Üçüncü Reich’ın İçinde) adlı kitabında kendisinin ve Fritz Todt’un (1891-1942) Bonatz’ı koruduğunu yazmıştır.
İlk kez 1916’da İstanbul’da yaptırılması tasarlanan Türk-Alman Dostluk Evi’nin proje yarışması için Türkiye’ye gelen Bonatz, 1942’de de Anıtkabir’in mimari proje yarışmasında seçici kurul üyesi olarak Türkiye’de bulundu. Çanakkale Anıtı, İstanbul Radyoevi ve İstanbul Adalet Sarayı gibi yapıların proje yarışmalarında da seçici kurul üyeliği yapan mimar, 1943’te Milli Eğitim Bakanlığı’nda danışman mimarlık görevine getirildi. 1946-55 arasında da İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Fakültesi’nde öğretim üyeliği yaptı, fakültenin yer aldığı Taşkışla’nın onarım çalışmalarına katıldı. Türkiye’de bulunduğu yıllarda çeşitli projeler de gerçekleştiren Bonatz, Saracoğlu Memur Evleri’nde (1945, Ankara) geleneksel Türk evini çağdaş konut gereksinimlerine uyarlamak istedi. İşlevsel olmaktan çok biçimci bir davranışla tasarlanan bu yapıları, Ankara Teknik Öğretim Müsteşarlığı Teknik Bürosu’yla birlikte planladığı Kız Teknik Öğretmen Okulu ve Erkek Teknik Öğretmen Okulu izledi.
Bonatz, 1948’de Şevki Balmumcu’nun Ankara Sergievi binasını Büyük Tiyatro Binası’na çevirdi. II.Ulusal Mimarlık akımını destekleyen Bonatz’ın anıtsal mimarlığa ilişkin düşünceleri Türk mimarlar üzerinde etkili olmuştur. 1948’de Lozan’da toplanan ilk Uluslararası Mimarlar Birliği genel kurul toplantısına Türk heyetiyle birlikte katıldı; 1950’lerde Abercrombie’yle birlikte, İzmir için açılacak uluslararası planlama yarışmasının hazırlık çalışmalarında görev aldı; 1951’de İstanbul Boğazı’nda köprü kurulmasına ilişkin çalışmalara yardımcı oldu. Bonatz’ın “Leben und Bauen” ve “Brücken” (1951; F.Leonhardt ile) adlı iki de kitabı bulunuyor.



A. Erktin; "Bonatz, Paul", Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1, s.271, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 1997
Kaynak


Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
30 Ağustos 2010       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
paulbonatzeminonat


Paul Bonatz ve Prof. Emin Onat. Arû’nun Gümüşsuyu’n da ki evinde (1955). Kemal Ahmet Arû arşivi.

Benzer Konular

12 Eylül 2015 / _KleopatrA_ Bilim ww
8 Mayıs 2011 / BrookLyn Edebiyat ww
12 Mart 2010 / _KleopatrA_ Sanat ww
12 Mart 2010 / _KleopatrA_ Sanat ww
5 Kasım 2015 / Jumong Müzik ww