Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Eylül 2008       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ

Yapılacak iş ve işlemlerin sırası program geliştirme modellerinin ortaya çıkmasına neden olmuştur.
Programda bulunması gereken temel öğeleri ortaya koymak için yapılan işlemler farklılaşmaktadır. En yaygın olan program modelleri;
  1. Taba modeli
  2. Tyler modeli
  3. Taba, Tyler modeli
  4. Süreç yaklaşımı modeli
  5. Sistem yaklaşımı modeli
  6. Yenilikçi durumsal model
  7. MEB modeli
  8. Demirel modeli



1. Taba Modeli

Amaçların belirlenmesini, ihtiyaçların belirlenmesinden sonra ister. Program geliştirmede tümevarım yaklaşımını ele alır. Model aşağıdaki basamakları içerir.

A. İhtiyaçların belirlenmesi
B. Amaçların belirlenmesi
C. Içeriğin seçimi
D. içeriğin düzenlenmesi
E. Öğrenme yaşantılarının seçimi
F. Neyin nasıl değerlendirileceğinin saptanması

2.Tyler Modeli
  1. Genel amaçların belirlenmesi
  2. Kesinleşmiş amaçlar
  3. öğrenme yaşantıları
  4. değerlendirme

3.Taba-Tyler Modeli

Rasyonel Planlama modeli olarak da bilinir.
  1. İhtiyaçlar
  2. Genel amaçlar
  3. Amaçlar
  4. İçerik
  5. öğrenme aşantıları
  6. Değerlendirme(değerlndirme sonucunda program başarısız olursa amaçlar basamağına geri dönülür.
  7. Süreç Yaklaşımı Modeli

A. Genel Amaçlar
B. İçerik Bağlam
C. öğrenme Durumları
D. Değerlendirme

5.Sistem Yaklaşımı Modeli

A.
Problemin tanımı: Amacın belirlenmesi,
B. Gelişme: Amaçların davranışlara dönüştürülmesi, uygun ders planlarının yazılması, öğretim materyallerinin geliştirilmesi, öğrenme ortamının desenlenmesi
C. Değerlendirme: Sonuçların değerlendirilmesi ve sürekli dönüt sağlanması

6.Yenilikçi Durumsal Model

Skillbeck tarafından geliştirilmiştir. Okul Merkezli program geliştirme anlayışına odaklanmaktadır.

7. MEB Modeli

Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kullanılan program geliştirme modelidir. Aşağıda verilen aşamaları izlemektedir;

A. Çerçeve-amaç-süreç, komisyonların oluşturulması, ihtiyaçların belirlenmesi
B. Hedefler
C. Ana konu başlıkları
D. öğretim stratejileri, ünite planları, ders kitapları, öğretim materyalleri
E. Alan testi, hizmet içi eğitim, genel uygulama, genel değerlendirme
F. Alan testinden sonra düzeltme, genel değerlendirmeden sonra tekrar

8. Demirel Modeli

A.
İhtiyaç saptama, analizi-değerlendirilmesi
B. Hedeflerin belirlenmesi, uzak, genel, özel, taksonomik sınıflama
C. Içerik seçimi, düzenlenmesi
D. öğrenme ortamının düzenlenmesi, çoklu ortamların seçilmesi
E. Programın denenmesi, sonucun değerlendirilmesi, Alan testinin uygulanması
F. Bir yıl uygulamadan sonra tekrar veya genel Uygulama
Son düzenleyen BrookLyn; 8 Eylül 2008 15:15