Arama

Uçaklar nasıl uçar? - Tek Mesaj #2

Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
22 Kasım 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Atatürk Hava Limanı‘nın yanından otobüsle geçerken, neredeyse hiç hareket etmemecesine, havada asılı gibi duran bir yolcu uçağı gördüm :) Hayret etmemek , uçuş sistemini benim gibi bilmeyen şahıslar için elde değildir.. Sonuçta tonlarca ağırlıkta metal yığını uçak , üstüne bir de yolcuların ağırlıkları ve depo bölümü.. uff nasıl kalkacak ya bu alet.. Hemen internet amcamdan, biraz da çok ‘ Büyük Larousse ‘ ansiklopedimden bilgileri dağarcığıma yerleştirdim, sizin de bilginiz olsun.. Dilim döndüğünce anlatıyorum buradan…..
Anlatımı resimlerle zenginleştireyim de kolaylaşsın.. Resimleri Havacıyız.Com sitesinden aldım. Kusura bakmasınlar resimleri yayınladığım için. Ayıp olmasın diye kaynağı da belirttim, şimdi başlayabiliriz..
unu001
Resimde de görüldüğü gibi 4 ana kuvvet uçağa etki eder. Motorların gücü ileri çekici kuvveti temsil eder ve buna etki eden eylemsizlik ve tepki kuvvetleri de geri sürülkeyici kuvveti belirtir.. Uçağın havaya rahat kalkmasını da kanatlarındaki aerodinamik yapı sağlamaktadır..
unu002
Buradaki kanat yapısındaki üst kısmın eğriliği alttaki basıncın üsttekinden daha fazla olmasına olanak tanır ve motorların uçağı ileri hareket ettirmeleriyle birlikte kaldırma kuvvetini oluşturur. kuvvetin yerçekiminden daha büyük olmasıyla birlikte uçak havalanır.
Kısaca sistemin havada kalma olayını anlatmaya çalıştım.
Şimdi de biraz iç işlere karışalım ve olayın ardındaki özelliklere, kalkış ve süzülüş prensiplerine bakalım. Bunu, fazla ayrıntıya ve bilimsel bilgiye başvurmadan anlatmaya çalışacağım biraz Her kesimden insanı ziyaretçi olarak çeken 1. bölüm uçak nasıl uçar yazım şimdi tamamlanmış olacak..
Şimdi şöyle başlayayım.. Bir cismin havada kalabilmesi için, uçuş esnasında cisme en az ağırlığı kadar bir kaldırma kuvveti uygulanmalıdır. 20 tonluk bir uçağın havada süzüldüğünü görebilirsiniz; ancak 200gramlık küçük bir taş parçasını 50metreden yere atarsanız kurşun etkisi yaratabilir. Burada bahsettiğim kaldırma kuvvetini cismin hacmi, genişliği yani yüzey alanı belirler. Tabi dümdüz bir cisim değil, özel aerodinamik yapıya sahip olan cisimlerin yüzey alanını söylüyorum. Bu yapı uçakta kanatlar ve orta alanın inceden kalına gidişidir.

unu002
Bir önceki anlatımda gösterdiğim bu resimde kanadın altındaki basıncın üstten daha fazla olduğunu söylemiştim. Bunun sebebi ise şudur: Uçak havda iken ve belli bir hızda giderken resimde gördüğünüz kanadın önünden hava kütlesi geçecektir. Hava kütlesi geçerken kanadın ucu bunu ikiye ayırır. Gördüğünüz gibi kanadın altı neredeyse düz bir levha, üstü ise daha kıvrımlı ve geniş yüzeye sahip levhadır. Hava kütlesinin bir bölümü üstten bir bölümü de alttan geçecektir. Burada önemli olan, ikiye ayrılan hava kütlesinin aynı zamanda bitişe varma eğiliminde olmasıdır. Bu da şunu gösterir ki daha geniş yüzeye sahip olan
üst kısımda hava daha hızlı hareket etmelidir. ( Örneğin ikiye ayrılan hava alt kısımda 0.1 saniyede 2 metrelik yolu alıp bitime varıyorsa, üst kısımdaki kütle de 0.1 saniyede bitime varmalıdır; ancak üst tarafın mesafesi 2 metreden fazla olduğu için diğerine göre daha hızlı hareket etmelidir. ) Bernoulli prensibine göre hızı artan havanın basıncı düşer. Alt tarafın basıncı da yükseldikçe bu kaldırma kuvveti zamanla uçağın hızının artmasıyla uçağın ağırlığına eşit olur. Bu eşitlik esnasında uçak daha da hızlanırsa daha fazla havaya kalkar. Kolay anlaşılsın diye uzunca anlattım; ancak çok basit bir şey.

Uçak güzel hoş uçuyor ama burada ( her konuda olduğu gibi ) sorunlar ortaya çıkıyor. Resimdeki kanat yapısında uçak hızlandıkça havaya kalkacak. Peki bunun sonu yok mu stratosfer tabakasının da mı üstüne çıkacaklar? Cevabı hayır! Aşağıda gördüğünüz kanadın sonundaki ince, yukarı - aşağı oynayabilen plakalar sayesinde fazla gelen kaldırma kuvveti dengelenir. ( plaka aşağı yukarı inerek üst ve alt kısmın yüzeyini genişletir, yüzeyin genişlediği tarafta basınç düşer, ters yönde kuvvet oluşur )
unu003
Şimdi ortaya şöyle bir şey çıktı: Yazının başında tonlarca ağırlıktaki bir uçak nasıl uçacak diyorduk, şimdiyse çok havalandı biraz aşağı indirelim diyoruz

Daha iyilerini yapmak bizim elimizde. Gençler 5-10 milyar fazla kazanıp daha fazla lüks hayat yaşamayı tercih etme yerine çocuklarının,torunlarının ve ülkesinin geleceğine yatırım yapacak şekilde okuyup meslek sahibi olup iş hayatına girerlerse, şu güzel vatanımız için hayırlı evlat olmaya çalışırlarsa biz bunlardan her şekilde daha iyisini yaparız.. Türk’ün zekâsı tartışılmaz.! Ancak gençlerdeki amerika, avrupa, lüks yaşama şehveti azarsa bu iş vahim hâl alır.. Ben 18 yaşında bir birey olarak yakın arkadaşlarımın bile kendi ülkesi hakkında iyi şeyler düşünmediğini kendi kulağımla işitince çok üzülüyorum.. Her şey biz gençlerin elinde..Yazımı okuyanlara teşekkür ederim..
Quo vadis?