Arama


Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
11 Nisan 2009       Mesaj #8
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Alıntı
Brcn adlı kullanıcıdan alıntı

Bana çok ama çok acilllll : Türk Sanat Müziği'nin ÖZELLİKLERİ lazıım Msn Sad. Performans ödevim. Ama ne kadar arayıp taradıysam bulamadım. Eğer bi bilgi yoksa bile elinizde özellik derken ne demek istediğini söleseniz yeter. Msn SadMsn Sad LÜTFEN. ÇOK ACİL.

Tsm 'nin özelliği
Klasik Türk Müziği; daha önceki çeşitli İslam müziklerinin oluşturduğu zengin birikime dayanan osmanlı müzikçilerinin ürünü olan makamsal müziktir. Makam ise, ayrıcalıklı birkaç sesin çevresinde "seyir" denen ve sesler arasındaki ilişkiyi belirleyen kurallara göre melodinin biçimlendiği çerçevedir. 600 ü aşkın makam adına rastlansa da 200 kadarı günümüze kadar gelmiş, 40-50'si yaygın olarak kullanılmıştır. Bunlardan belli başlıları ; hicaz, uşşak, rast, buselik, karcığar, kürdi, hüseyni, muhayyer, mahur, hicazkâr, şehnaz, suzinâk, suzidil, evcârâ, evç, neva, saba, bestenigar, dügâh, sultaniyegâh, segâh, hüzzam, nihavend, acemaşiran, ırak v.s.

Türk Müziğininden uzaklaştığımızdan yakınıyoruz ve yakınmakta haklıyız. Ama tamamen uzaklaşmamız umarım hiç olamayacak. Belki kültürümüzden tam manasıyla koptuğumuz vakit... Aslında her gün farklı makamlarda namaza çağırılışın ahengiyle ruhlarımız arınıyor. Diğer taraftan önceki yaşayanların asaletini, naifliğini, latifliğini gösteren o güzel ifadeler makamların musikinin kişiliğiyle varlık bulmuştur ve hiçbir zaman değerinden de bir şey kaybetmiyor. Buna ilginin az olması çok acı ve yerine konulan şarkıların basitliğine şahit olmak da...

Farabi Makamların psikolojik etkilerini de şöyle ifade etmiştir:

1-rehavi makamı: subh-i kâzip'te (aldatıcı fecirden önce)etkili,
2-hüseyni makam: subh-i sadık'ta (tan yeri ağarmasında ) etkili
3-rast makamı: güneşin iki mızrak boyu yükseldiğinde etkili,
4-buselik makamı:Vakt-ı duha'da (kuşluk) etkili,
5-zirgüle makamı:Nısf-i nehar da (öğle) etkili,
6-uşşak makamı:vakt-i zuhr'da (öğle sonrası) etkili,
7-hicaz makamı: beyne's-salavateyn'de (iki namaz arası) etkili,
8-ırâk makamı: vakt-i asır'da (akşam üstü) etkili,
9-ısfahan makamı: vakt-i gurub'da (gün batışı) etkili,
10-neva makamı: Vakti leyl'de (gece) etkili,
11-büzürk makamı: vakt-ı şa'da (yatsı sonrası) etkili,
12-zirefkend makamı: vakt-ı nevm'de (uyku zamanı) etkili
...
Günümüzde türk musikisinin psikolojik etkileri ve çeşitli hastalıkları ise tedavi edici bir yöntem olarak kullanılmakta. Bu da müzikterapi kavramını ortaya çıkarıyor.

Müzikterapi, ihtiyaç duyan bireylerin fiziksel, psikolojik, sosyal ve zihinsel gereksinimlerini karşılamada müziği ve müzik aktivitelerini kullanan bir uzmanlık dalıdır. II. Dünya Savaşı'ndan yaralı çıkan askerlerin rehabilitasyonu esnasında önemini fark edilen müzikle tedavi günümüzde hastanelerde, kliniklerde, gündüz bakımevlerinde, okullarda, madde bağımlılık merkezlerinde ve benzeri birçok yerde uygulanmaktadır. Son 50 yıl içinde yapılan araştırmalar, fiziksel rehabilitasyon süresince, tıbbî tedaviye ilaveten müziğin kullanılmasının, kişinin motivasyonunu artırdığını, kendisine ve ailesine duygusal destek sağladığını, duygularını ifade etmesini kolaylaştırdığını ortaya koymuştur.


Evliya Çelebi’de, musiki ile tedavi konusunu şu şekilde anlatmıştır:
" Merhum ve Mağfur Bayezid Veli Hazretleri Vakıfiyesinde, hastalara deva, dertlere şifa, divanelerin ruhuna gıda ve defi seva olmak üzere 10 adet hanende ve sazende gulan (genç erkek) tayin etmiş ki, üçü hanende, biri neyzen, biri kemancı, biri musikarcı, biri santurcu, biri çengi, biri çeng santurcu, biri udçu olup, haftada 3 kez gelerek hastalara ve delilere musiki faslı ederler. Allah'ın emriyle , nicesi saz sesinden hoşlanır ve rahat ederler
Quo vadis?