Arama


fadedliver - avatarı
fadedliver
Ziyaretçi
17 Nisan 2009       Mesaj #4
fadedliver - avatarı
Ziyaretçi
Dinleme bir beceridir ve bu beceri birtakım ilke ve yöntemlerle daha etkili bir şekilde kullanılabilir. İnsan iletişiminin yaklaşık %90 ı sözel olarak yapılmaktadır. Aradan daha fazla zaman geçtiğinde ise %20 - 25 ini bile zor hatırlarız. Bu nedenle etkili dinleme ilke ve yöntemlerini öğrenmek önem kazanır.

Etkili dinleme sadece söylenenleri duymak değil, aynı zamanda söylenenleri önemli bulmak, kavramak ve değerlendirmektir. Özellikle derslerde öğretmeni duyuyor fakat dikkatinizi veremiyor olabilirsiniz.

Bu durum dinleme ve duyma arasındaki farkı ortaya koyar. Duyma pasif, biyolojik bir süreçtir. Çevreden gelen sesler kulak tarafından alınır. Dinleme ise bilişsel bir etkinliği kapsayan bir süreçtir ve gelen bilgi yorumlanır. Dinleme amaçlı ve kısıtlıdır, düşünmeyi içerir.

Dinlemede dikkatin ders süresince sürdürebilmesi ve anlatılanların öğrenilebilmesi dinleme becerisinin geliştirilmesine bağlıdır. Derste dinleme yolu ile öğrenme, öğrencinin kendi başına öğrenmesinden hem daha etkili hem de daha kısa sürede gerçekleşir.

Çünkü;
- Sınıf içinde yapılan sözlü anlatımlar konunun özünü ve can alıcı yanlarını öğrenciye verme olanağı sağlar.
- Anlatımda yazı tahtası, harita, çizelge vb. görsel araçların kullanılması görsel – işitsel dinleme olanağı sağlar.
- Sınıf içi etkileşimde öğrenci, sınavlarda sorumlu olduğu yerlerin ipuçlarını öğrenir. Bu da öğrencinin sınav hazırlığını daha bilinçli yapmasına yardımcı olur.

İyi bir dinleyici olmak etkin dinleme becerilerine sahip olmayı gerektirir ve bu beceriler geliştirilebilir.

- Etkin dinlemenin ön koşulu dinlemeye hazırlıklı olmaktır. Bunun için dersten önce hazırlık yapılmalıdır.
- Dinleme karşılaştırma sürecidir; düşünceleri yakalama, düşüncelerin önemini saptama ve diğer düşüncelerle ilişkileri bulmayı içerir.

- Öğrenci dersi dinlerken öğretmenin söylediklerinden yola çıkarak daha sonra söyleyeceklerini kestirmeye çalışmalıdır.

- Öğrenci dikkatin konudan kaymasını önlemek için konunun ana ve yardımcı düşüncelerini bulmaya çalışmalıdır. Temel düşünceleri bulmak için şu sorular sorulabilir;

Bu dersin amacı nedir? Öğretmenin mesajı nedir? Dersin ana noktaları nelerdir? Düşünceler nasıl düzenlenmiştir?

- Öğretmenin özellikleri ve bireysel biçimine değil dersin özüne odaklaşmak gerekir.

Etkin dinleyici olmak için ders süresince şunlar yapılmalıdır;

– Ders süresince kendinize sorular sorun.

– Aralarda konunun ana noktalarını özetleyin.
– Sonuçları kendi kendinize çıkarın.
– Derste geçen düşüncelerin yaşamla ilişkisini kurun.

Öğrenci konuları derste öğrenmek istiyorsa devamı aksatmamalı, öğretmeni en iyi dinleyebileceği yere oturmalı ve öğretmenin anlattıklarını içinden tekrar etmelidir.

İnsan zihni, dakikada 600 kelimelik konuşma hızını algılama kapasitesine sahiptir. Oysa; normal bir konuşmanın hızı, 150 kelime civarında olduğuna göre, dinleme esnasında zihnimizde her bir dakika için 450 kelimelik bir boşluk doğmaktadır. Bu boşluk dikkatimizin dağılmasını kolaylaştırır ve dağılması için de adeta teşvik eder. Bu olumsuz durumun önüne geçmenin yöntemi ise, dikkatimizi, konuşmacıya ve konuya yoğunlaştırmaktır.