Arama

Kutsal Yerler - Kâbe - Tek Mesaj #1

ThinkerBeLL - avatarı
ThinkerBeLL
VIP VIP Üye
31 Mayıs 2009       Mesaj #1
ThinkerBeLL - avatarı
VIP VIP Üye

Kâbe

Ad:  Kabe.JPG
Gösterim: 2338
Boyut:  51.7 KB

Mekke’de Harem-i Şerifin ortasında bulunan ve bütün Müslümanların namaz kılarken yöneldikleri kutsal yapı. Beytullah (Tanrı’nın Evi), Beytü’l-Haram (Kutsal Ev), Beytü’l-Atik (Eski Ev) ve Mescidü’l- Haram (Kutsal Mescid) gibi adlarla da anılır.

Kuran’a göre Kabe, insanlar için ilk kurulan evdir. Hz. İbrahim’in makamının da bulunduğu bu kutsal yeri, gücü yeten herkesin haccetmesini istemek, Tanrı’nın insanlar üzerindeki bir hakkıdır (Âl-i İmran 96-97). Tanrı bu kutsal evi insanlar için bir toplantı ve güven veri (Bakara 125), bir kıyam evi (Mâide 97) yapmış, yerini de Hz. İbrahim’e açıklamıştır, (Hacc 26). Gene Hz. İbrahim’ le oğlu Hz. İsmail’e, tavaf ve ibadet edenler için Kâbe’yi temizlemelerini buyurmuştur. (Bakara 125). Kuran’a göre Hz. İbrahim ve Hz. İsmail Kâbe’yi birlikte inşa etmişlerdir (Bakara 127).

Kâbe, planı 12 m x 10 m boyutlarında, yüksekliği 15 m olan dikdörtgenler prizması biçiminde bir yapıdır. Yörenin siyah renkli taşından yapılmıştır. Şazarvan denen, 25 cm yüksekliğindeki, 30 cm kadar dışa taşan bir taban üstünde yükselir. Köşeleri (rükn) dört ana yöne bakar. Doğu köşesi Rüknüş Şarki ya da (Hacerü’l-Esved’in bu köşeye yakın olması nedeniyle) Rüknü’l-Esved, batı köşesi Rüknü’ş-Şami, güney köşesi Rüknü’l-Yemani, kuzey köşesi de Rüknü’l Iraki olarak anılır. Kuzeybatı duvarında, yerden yaklaşık 2 m yükseklikte bir kapısı vardır. Bu kapı kullanılacağı zaman önüne, tekerlekleri tahtadan bir merdiven (daraç ya da madrac) getirilir. Doğu köşesinde, yerden yaklaşık 1,5 m yükseklikte duvara yerleştirilmiş olan Hacerü’l-Esved ile kapı arasında kalan bölüme Multazam adı verilir. Hacılar ellerini bu bölüme koyarak dua ederler. Kuzeybatı duvarının üstünde altın yaldızlı bir oluk (mizab) yer alır. Yağmur suları bu oluktan mozaikti taş döşemeye akar. Kâbe’nin içinde tavanı taşıyan üç tane ahşap sütunla, çatıya çıkmak için kullanılan bir merdiven yer alır; tavanda belli zamanlarda kullanılan altın ve gümüş kandiller vardır. Duvarlar ve döşeme mermer kaplıdır.

Kâbe, yere kadar inen ve ucundaki bakır halkalarla şazarvana tutturulan siyah bir örtü ile örtülür. Kisve ya da sitare denen örtünün kapı ve oluklara rastlayan yerleri kesiktir. Kesik yerlerin kenarları sırma işlemelidir. Her yıl yenisiyle değiştirilen bu örtü, Osmanlı döneminde Mısır’da özel olarak dokutulurdu. 17. yüzyılda da İstanbul’da hazırlanıp surre alayıyla Mekke’ ye götürülmeye başladı. Bu örtünün üstüne altın ya da gümüş sırma ile kelime-i şahadet işlenirdi. Örtünün üstüne yukarıdan aşağıya doğru üçte ikisini kaplayacak biçimde geçirilen altın işlemeli şerite hizam denir; bunun üstüne çeşitli sureler yazılıdır. Her yıl 25 ya da 28 Zilkade’de bu örtü kaldırılır, yerine geçici olarak, uçları yerden ancak 2 m yukarıya kadar inen beyaz bir örtü örtülür. Buna Kâbe’nin ihrama girmesi denir. Hac bittiği zaman da Kâbe yeni örtüyle örtülür.

Kâbe’nin kuzeybatı duvarının tam karşısında, 1 m yükseklikte ve 1,5 m kalınlıkta, yarım daire biçiminde beyaz mermerden bir duvar vardır. Uçları, Kâbe’nin batı ve kuzey köşelerine 2 m kadar yaklaşan bu duvarın çevrelediği alana Hatim adı verilir ye Kâbe’nin içi sayılır. Hicr ya da Hicr-i İsmail de denen bu bölümde Hz. İsmail ile Annesi Hacer’in gömülü olduklarına inanılır.

Kâbe’nin tavaf edildiği taş döşemenin adı Metaf’tır. Bu döşeme üstünde, Kâbe’nin kuzeyine gelen yerde Mahzen ya da Nican (tekne) denen sığ bir çukur vardır. Hz. İbrahim ve Hz. İsmail’in Kâbe’yi yaparken bu çukurda harç kardığı söylenir. Gene aynı yönde, Metaf’ın biraz dışında Makam-ı İbrahim denen bir taş bulunur. Bugün küçük kubbeli bir yapı ve cam bir muhafaza içine alınmış olan bu taşı Hz. İbrahim’in Kâbe’yi inşa ederken iskele gibi kullandığına, üstündeki çukurluğun da onun ayak izi olduğuna inanılır. Makam-ı İbrahim’in biraz daha dışında Zemzem kuyusu bulunur.

Ad:  Kabe2.JPG
Gösterim: 1341
Boyut:  71.3 KB
Hadislerde bildirildiğine göre Âdem dünyaya indirildikten ve tövbesi kabul edildikten sonra, ibadet etmek için Tanrı’dan bir yer ister. Kendisine, meleklerinki gibi bir mescit yaparak orada ibadet etmesi söylenir. Âdem, meleklerin de yardımıyla Kâbe’ yi inşa eder; Cennet’ten getirdiği bir taşı da Kâbe’ye yerleştirir. Başlangıçta bembeyaz olan bu taş, zamanla günahkârların ellerinin ve kesilen kurbanların kanlarının sürülmesiyle siyahlaşan Hacerüfüsved’dir. Kâbe, gene bu rivayetlere göre Âdem’in ölümünden sonra göğe çekilmiş ya da Nuh Tufanın da yıkılarak yeri belirsiz hale gelmiştir. Hz. İbrahim’e Kâbe’yi yeniden yapması buyrulunca, ilk yeri ona bir bulut aracılığı ile gösterilir. Eski ölçülerine uygun biçimde yeniden yapılan Kâbe’nin duvarları biraz yükselince, Nuh Tufanı’ndan beri Ebu Kubeys Dağında bulunan Hacerü’l-Esved getirilerek yerine yerleştirilir.

Kâbe İslam tarihçilerinin verdikleri bilgiye göre çeşitli zamanlarda birçok kez yeniden yapılmış ya da onarılmıştır. Örneğin Amalekliler (Âmalikalılar) ve Cürhümlüler onu ikinci ve üçüncü kez yeniden yaptılar. Hz. Muhammed’in büyük dedelerinden Kusay bin Kılab, Kâbe’yi dördüncü kez inşa etti. Hz. Peygamber 35 yaşlarındayken beşinci kez yeniden yapılan Kâbe, tütsü yapan bir kadının yol açtığı yangında yandı, arkasından da sel suları duvarlarına zarar verdi. Duvarlar yıkılıp eski temeller üstünde yeniden inşa edildi; Cidde kıyılarında karaya oturan bir geminin keresteleri getirilerek tavan yapıldı. Kâbe, Abdullah bin Zübeyr’ in halifeliğini ilan etmesi üzerine Mekke’nin Emevi ordularınca kuşatılması sırasında yandı ve duvarları çatladı. Kuşatmanın kaldırılmasından sonra Abdullah, Kâbe’yi yıkarak el-Hatim’i de içine alacak biçimde altıncı kez yeniden yaptırdı. Mekke’yi ele geçirerek Abdullah bin Zübeyr’i öldüren Haccac bin Yusuf Kâbe’yi eski durumuna çevirdi. Osmanlı padişahı I. Ahmed döneminde onarımdan geçirilen (1611) Kâbe’nin IV. Murad döneminde (1623-40) sel sularına dayanamayan iki duvarı yıkıldı. IV. Murad’ın görevlendirdiği mimar Rıdvan Ağa da bütün duvarları yıktıktan sonra, eski temeller üstünde yeniden yaptı.

BAKINIZ

> İslam'ın Şartları - Hac (Hacca Gitmek)

> Hac ve Umrenin Yapılışı



Kaynak: Ana Britannica
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
Son düzenleyen Baturalp; 3 Ocak 2017 13:31
Tanrı varsa eğer, ruhumu kutsasın... Ruhum varsa eğer!