Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
22 Aralık 2009       Mesaj #9
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
SÜREÇ

Öğretmen sınıfa getirdiği; kömür, odun, su, tahta parçası, tahta kaşık, cilalı tahta, toprak, toprak saksı, plastik saksı, koyun yünü, yün eldiven, plastik eldiven, pamuk bitkisi, pamuklu kumaş, yapma çiçek, canlı çiçek gibi maddeleri öğrencilerin incelemesini ister. Gruplar ön bilgilerini kullanarak bu maddelerin doğal- işlenmiş- yapay şeklinde sınıflandırılmasını tartışır. Sınıflandırırken kullandıkları nedenler tahtaya yazılır. Gruplara toprak- toprak saksı, odun- tahta kaşık, koyun yünü- yün eldiven, pamuk bitkisi- pamuklu kumaş vb. örnek çiftleri verilir. Örnekleri karşılaştırıp aralarındaki ilişkiyi belirtirler. Doğal- işlenmiş kavramları arasındaki fark sezdirildikten sonra çevrelerinden örnekler vermeleri istenir. Gruplar verilen yün eldiven- plastik eldiven, toprak saksı- plastik saksı, yapma çiçek- canlı çiçek vb. örnek çiftlerinden hangilerinin yapay olduğunu tartışır. Yapay olarak ayrılanlara neden yapay dendiğini açıklarlar. Çevrelerinden yapay maddelere örnekler vermeleri istenir. Başlangıçta yapılan sınıflandırmalar sınıfça tartışılıp doğal- işlenmiş- yapay kavramları arasındaki fark vurgulanır. Pastörize süt, cilalı tahta, beton vb. örnekler üzerinde tartışılarak bazı maddelerin doğal- işlenmiş- yapay ayrımında ara durumlarda kaldığı, dünyamızın hep siyah ve beyazlardan oluşmadığı gerçeği sezgisel olarak kavratılır.
Gruplar aşağıda anlatıldığı gibi yapay tahta örneği üretir.
Gruplar tutkal ve odun talaşını bir kapta karıştırır. Aynı büyüklükte ve şekilde ambalaj kutusu levha halinde kesilir. Levhaların bir yüzeyini kaplayacak şekilde mum sürülür. Bu tutkalın levhalara yapışmasını önler. Karışım düz zemin üzerinde hazırlanan levhaların mumlanan yüzeyleri arasına koyup sıkıştırılır. Levhanın üzerini kaplayacak şekilde bir ağırlık konulur. Tutkal tamamen kuruyup sertleşinceye kadar bekletilir. Doğal tahta parçası ile yaptıkları tahta parçasını karşılaştırıp doğal- yapay arasındaki farkı tartışırlar.
Öğrenciler aşağıda verilen konularda hazırladıkları posterleri sınıfta sunar. Doğa olaylarının madde üzerine etkisini ve doğal kaynakların dikkatli tüketilmesi gerektiğini tartışırlar.