ALEVÎ
Hz.Ali'yi tutan, ona taraftar olan, Hz.Muhammed (S.A.V.)'den sonra halife olması gereken ilk kişinin Hz.Ali olduğuna inanan.
Hz.Ali'ye taraftar olmak, onu tutmak, onun sevgisinde birleşmek. Peygamberden sonra halifelik hakkının Hz.Ali'nin olduğunu öne sürmek. Alevîlikle aynı anlamda kullanılan terimlerden biıi de "Şiîlik"tir. Şiî, taraftar, Şiîlik de taraftarlık demektir. Hz.Ali'ye taraftar olanlar sık sık bu adla da anılırlar.
Alevîlik İslam siyasî mezheplerinin önde gelenidir. Kendi arasında birçok kollara ayrılmış, bunlar arasında uzlaştırılması imkânsız görüş farkları belirmiştir.
Alevîlerin en ılımlıları, halifelik hakkı Hz. Ali'nin olmakla beraber ondan önce halife olan Hz. Ebubekir ve Ömer ve Osman'a saygısızlık etmeyip, onların halifeliklerini kabullenenlerdir. Bunlara Zeydiye denir. Hz.Hüseyin'in torunu Zeyd'e mensup olanlardır.
Halifeliği, yani devlet reisliğini dinin rükünlerinden biri sayan İmami-ye ise daha sert bir görüş ortaya koyar. Bunlara göre Hz.Ali'den önce halife olan ilk üç halife zalimdir. Bunlara bey'at edenler (uyanlar) da kâfirdir, lmamiyeye râfızîler de denir şîa çoğunluğunu bunlar teşkil eder.
Alevî gruplardan Hz.Ali'yi peygamber, hatta Tanrı mertebesine çıkaran aşırılara ise galiye denir. En sapık görüşlere bunlar sahiptir.
Şiî mezheplerden en etkili olanı, en fazla taraftarı bulunan lmamiye'-dir. İmamiye'nin çok önemli görüşleri vardır. Bunların bazılarını diğer Alevî gruplar da kabullenir. İmamiye'nin sahip olduğu görüşler Alevîlikte önemli kavramlardandır. Bu kavramların en başlıcaları şunlardır:
İmamet (devlet başkanlığı, halifelik) çözümü halka bırakılabilecek basit bir sorun değildir. Namaz, oruç gibi dinin rukünlerindendir. Dolayısıyla Peygamber kendisinden ronra yerine geçecek olanı hayatında tayin etmiştir ki bu Hz. Ali'dir. Ali'den sonra da onun evladıdır.
Halifeliği nas (âyet, hadis gibi dini metin) ile belirtilmiş olan Hz.Ali'den önce kendilerine tâbi olunan ilk üç halife meşru halife değildir. Onlar bir hakkı gasbettikleri için zalimdir ve bunlara uyanlar da kâfirdir.
Bazı imamlar ölmemişler, gizli olarak yaşamaktadırlar. Bir gün dönüp zulümle dolu dünyayı adaletle dolduracaklardır.
Baskı ve zor altında kalan bir Alevî sahip olduğu görüş ve kanaatin aksini benimsemiş görünebilir. Düşman ve muhalifi ile aynı fikirdeymiş gibi davranabilir.