Arama


The Unique - avatarı
The Unique
Kayıtlı Üye
25 Kasım 2010       Mesaj #28
The Unique - avatarı
Kayıtlı Üye
ALEVÎ

Hz.Ali'yi tutan, ona taraftar olan, Hz.Muhammed (S.A.V.)'den sonra halife olması gereken ilk kişinin Hz.Ali olduğuna inanan.


ALEVÎLİK

Hz.Ali'ye taraftar olmak, onu tut­mak, onun sevgisinde birleşmek. Pey­gamberden sonra halifelik hakkının Hz.Ali'nin olduğunu öne sürmek. Alevîlikle aynı anlamda kullanılan te­rimlerden biıi de "Şiîlik"tir. Şiî, ta­raftar, Şiîlik de taraftarlık demektir. Hz.Ali'ye taraftar olanlar sık sık bu adla da anılırlar.
Alevîlik İslam siyasî mezhepleri­nin önde gelenidir. Kendi arasında birçok kollara ayrılmış, bunlar arasın­da uzlaştırılması imkânsız görüş fark­ları belirmiştir.
Alevîlerin en ılımlıları, halifelik hakkı Hz. Ali'nin olmakla beraber ondan önce halife olan Hz. Ebubekir ve Ömer ve Osman'a saygısızlık etme­yip, onların halifeliklerini kabullenen­lerdir. Bunlara Zeydiye denir. Hz.Hüseyin'in torunu Zeyd'e mensup olan­lardır.
Halifeliği, yani devlet reisliğini di­nin rükünlerinden biri sayan İmami-ye ise daha sert bir görüş ortaya ko­yar. Bunlara göre Hz.Ali'den önce halife olan ilk üç halife zalimdir. Bun­lara bey'at edenler (uyanlar) da kâfir­dir, lmamiyeye râfızîler de denir şîa çoğunluğunu bunlar teşkil eder.
Alevî gruplardan Hz.Ali'yi pey­gamber, hatta Tanrı mertebesine çı­karan aşırılara ise galiye denir. En sa­pık görüşlere bunlar sahiptir.
Şiî mezheplerden en etkili olanı, en fazla taraftarı bulunan lmamiye'-dir. İmamiye'nin çok önemli görüş­leri vardır. Bunların bazılarını diğer Alevî gruplar da kabullenir. İmami­ye'nin sahip olduğu görüşler Alevîlik­te önemli kavramlardandır. Bu kav­ramların en başlıcaları şunlardır:

1- Nas ve Ta'yin
İmamet (devlet başkanlığı, halife­lik) çözümü halka bırakılabilecek ba­sit bir sorun değildir. Namaz, oruç gi­bi dinin rukünlerindendir. Dolayısıyla Peygamber kendisinden ronra yerine geçecek olanı hayatında tayin etmiş­tir ki bu Hz. Ali'dir. Ali'den sonra da onun evladıdır.
2- Ta'n ve Tekfir
Halifeliği nas (âyet, hadis gibi di­ni metin) ile belirtilmiş olan Hz.Ali'­den önce kendilerine tâbi olunan ilk üç halife meşru halife değildir. Onlar bir hakkı gasbettikleri için zalimdir ve bunlara uyanlar da kâfirdir.
3- Rec'at ve Mehdi
Bazı imamlar ölmemişler, gizli olarak yaşamaktadırlar. Bir gün dö­nüp zulümle dolu dünyayı adaletle dolduracaklardır.
4- Tâkiyye
Baskı ve zor altında kalan bir Ale­vî sahip olduğu görüş ve kanaatin ak­sini benimsemiş görünebilir. Düşman ve muhalifi ile aynı fikirdeymiş gibi davranabilir.
Bir bildiğim varsa hiç bir şey bilmediğimdir. (: