Tekirdağ’da eğrisel destekli, ahşap kaplamalı evler.
İstanbul: Süleymaniye’de Kirazlı Mescit Sokağı
Amasya’da Yeşilırmak kıyısında bir yalı: Hazeranlar Konağı
İstanbul: Emirgan’da Şerifler Yalısı Selamlığı
İstanbul: Kuzguncuk’ta Fethi Paşa Yalısı
İstanbul: Anadolu Hisarı’nda Amcazade Yalısı
Bodrum’un kübik taş evlerine Karatoprak’tan tipik bir örnek.
Doğu Karadeniz: Çamlıhemşin’de kalas-yığma ahşap bir ambar (serander) ve aynı yöntemle yapılmış bir ev.
Toroslar: Akseki, Ormana’da sık ahşap batıllı, küçük moloz taşlarla yapılan yığma bir ev. Evin yarısı ahşap çatkı ve dış yüzü ahşap kaplamadır.
Yunanistan: Siatista’da Poulkidis Evi’nde çıkma yapan bir odanın sıvalı cephesi. Tepe pencereleri, pencere kapakları, sakaf ve geometrik süslemeler yanında dönemin gözde motiflerinden gemi resmi izleniyor.
İstanbul: Yeniköy’de eklektik üslupta Arif Paşa/ Muhayyeş yalısı.
Çanakkale: Bayramiç Hadımoğlu Konağı’nda üst kat odalarından biri. Oda girişi, musandıra, üstün bir İstanbul manzarası ve barok kıvrımlı sedir kollukları.
Kula: Beyoğlu Evi’nde üst odalardan biri. Sekialtı, ocak ve tepe pencereleri.
İstanbul’da ahşap kaplamalı evlerde pencere ve kafes.
Çanakkale: Bayramiç, Hadımoğlu Konağı’nda barok mermer ocak.
Bursa: Yenişehir, Şemaki Evi’nde Edirnekâri dolap kapakları.
Bursa: Muradiye Evi’ndi hücre üzerindeki Klasik Osmanlı kalem işi bezeme.
Kula: Kestaneciler Evi’nde eyvandan açık sofaya bakış.
Bursa: Muradiye Evi’nde Klasik Osmanlı tavan göbeği.
Hadımoğlu Konağı’nda kabartma tavan süslemesi.
Antalya’da tipik dört eğimli çatı kuruluşu.
Bağlar’da sokaklar dardır. Duvarlar üzerinden sarkan ağaç dalları yola gölge sağlar. Yol kenarındaki arktan sulama suyu akar. Evin yola göre biraz çapraz oturtulmasıyla sokağa, manzaraya bakış elde edilmiş ayrıca ev çeşitli çıkmalarla hareket kazanmıştır. (Taşlıboğaz Sokağı, Hacı Baki Evi )
Türk odasının en önemli özelliği bir yaşama biçimi olarak çok amaçlı kullanılmasıdır. Her odada oturulur, çalışılır, yemek yenir, uyunur, yıkanılabilir. Burada en büyük etken eşyaların taşınır olmasıdır. Eşyalar, gerekli olduğu zaman ortaya getirilir, kullanıldıktan sonra tekrar yerlerine konur. Bu amaçla orta alan boş bırakılmıştır. Bugüne kalmış geleneksel odaların önemli örneklerinden biri olan bu oda sahibi Nezihe Aycan tarafından titizlikle korunmaktadır. (Emirhocazade Ahmet Bey bağ evi.)
Kapılar düz, düşey tahtalarla yalın bir görünümdedir. İki kanatlıdır. İri başlı çiviler(kalpaklı çivi) hem kapıyı süsler hem de arka kuşaklara tahtaları bağlar. Bini, klasik üslupta süslenmiştir. (Kayyumlar şehir evi)
Ev kapıları yalın ama güven veren bir görünümdedir. Menteşelerin (güllap) geldiği yerlerde çiviler güllapa yer ayırmak üzere iki tane çakılmıştır. Üst pervazda eski bir sigorta şirketinin levhası görünmektedir. Üst katın çıkması kapıya bir saçak oluşturur. (Kaymakamlar şehir evi.)
kaynak = kültür.gov.tr