Arama


Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Aralık 2013       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
İletişim, iletilmek istenen mesajın ilgili herkes tarafından anlaşılması amacıyla kanaat ya da düşüncenin, yazı, konuşma ve görsel araçlarla veya bunların bir arada kullanılmasıyla iletilmesi, alınması veya değiştirilmesi olarak tanımlanabilir.
Yani genel olarak iletişim insanlar arasındaki düşünce ve duygu alışverişi olarak ele alınmaktadır.

Kişiler arası iletişim ise; kişilerin birbirlerine bilinçli veya bilinçsiz olarak iletmek
istedikleri duygu ve düşüncelerini aktardıkları süreçtir. Kişiler arası iletişim, kaynağını ve hedefini insanların oluşturduğu karşılıklı iletişimdir. Bu tür iletişimde kişiler, bilgi/sembol üreterek, bunları birbirlerine aktararak ve yorumlayarak iletişimi sürdürürler.

Kişiler arası iletişim birçok farklı ihtiyacın giderilmeye çalışıldığı bir yaşam
boyutudur. Bu ihtiyaçları; biyolojik, duygusal, düşünsel, sosyal gibi birbirinden kesin
çizgilerle ayırmaya çalışmak yerine, şöyle özetleyelim: Var oluşumuzun tadını çıkarmak için başkalarının varlığını hissetmeye ihtiyacımız vardır. İletişimin kişi açısından özel amaçları ne olursa olsun, temeldeki amacı çevre üzerinde etkin olmak, başkalarında davranış, tutum geliştirmek ve değiştirmektir.

Kaynak:


Kaynak, iletiyi (Mesajı) oluşturan ve bir kanal ile hedef kitleye
ulaştıran birim olarak tanımlanabilir.
Kaynakta Olması Gereken Özellikler
Etkileyici bir iletişimden söz edebilmek için kaynağın güvenilir olması gerek. Kaynak
güvenilir olduğunda, alıcı dikkatle dinleyecek, iletiye (mesaja) ilgi artacak, benimsenmesi kolaylaşacaktır.
İletinin (mesajın) etki derecesi üzerinde rol oynayan diğer özellikler yaş, cinsiyet, din, ekonomik düzey, eğitim düzeyi ve toplumsal statüdür.

Görünüş


kişinin fiziksel yapısıyla, giyiminin bir bütünü olarak algılanmaktadır.
Seçilmiş, düzgün bir giyim kaynağın kendisine duyduğu güvenin ve alıcıya karşı duyduğu saygının bir göstergesi olarak algılanır.
İletinin etkinliği üzeride rol oynayan bir diğer öğe de empatidir. Empati iletişimde
bulunan kişinin söylediklerini bireysel değerlendirme yapmadan sorunu ve neler
duyumsadığını anlamaya yönelik bir çabadır. Kişiler arası iletişimde kaynağın tutumları, yetenekleri, sosyal rolleri, sosyal statüsü, benlik kavramı, karşısındakine ilişkin algıları, konuya ilişkin bilgi düzeyi gibi faktörler mesajın oluşturulma ve iletilme süreci üzerinde belirleyici rol oynamaktadır. Aynı biçimde bu faktörler mesajın alınıp yorumlanmasını da belirlemektedir

Kanal:


Kanal, kaynakla alıcı arasındaki iletinin aktarılmasını sağlayan yoldur.

İleti (Mesaj):


İleti (mesaj), kaynak ile alıcı arasındaki ilişkiyi sağlayan öğedir.
Harf, rakam, ses, ses tonu, yüz anlatımı, her çeşit görsel, işitsel anlatımlar bu
arada dokunma, kaynağın alıcıya gönderdiği duygu, düşünce ve davranışların
kodlanmış halidir.

İletinin (Mesajın) Özellikleri:
  • İleti (mesaj), hedef kitlenin dikkatini çekecek biçimde kurgulanmalı ve sunulmalıdır.
  • Anlamı bozmadan aktarılabilecek biçimde, kaynağı ve alıcının ortaklaşa sahip oldukları yaşam deneyimlerini anlatan işaretlerle verilmelidir.
  • Alıcıda ihtiyaç uyandırmalı ve bu ihtiyaçların karşılanıp, giderilebilmesi için önerilerde bulunmalı ve yol gösterici olmalıdır.
  • İleti (mesaj) ile önerilen yol, bireyin içinde yaşadığı grup kurallarına uygun olmalıdır.

Alıcı:


İletinin (mesajın) ulaşması istenen kişi ya da gruba alıcı denir İletişim
sürecinde, verilerin kodlanıp çözümlenmesi kaynak ile alıcı arasındaki bilgi,
düşünce, deneyim, tutum, inanç, gereksinim, istek, ilgi, roller, dil yeteneği,
algılayış biçimi gibi etkenlere bağlıdır.

Geri Bildirim


Geri bildirim iletişim sürecinin son aşamasıdır. Alıcının iletiye (mesaja) verdiği yanıt
alarak tanımlayabiliriz. Geri bildirim yolu ile verilmek istenen iletinin anlaşılıp anlaşılmadığı değerlendirilir. Geri bildirimin alınması verilmek istenen mesajın benimsenmesini sağlayacaktır.

Yüz yüze yapılan iletişimlerde kaynak ve alıcı sürekli yer değiştirir. Kitle iletişiminde
arada mekanik kaynaklar olduğu için iletim daha sınırlıdır. Geri bildirim tam alınmaz.
Kişiler arası iletişim sınıflandırılmaya çalışıldığında, aşağıdaki gibi bir sınıflama ortaya çıkmaktadır.
Son düzenleyen Safi; 8 Kasım 2018 02:39