Masaüstü Görünümü Üye Ol
Forum Ana Sayfa
Soru-Cevap > Tüketici hakları nelerdir, nasıl aranır?
İlk...8910 1112...Son
«Önceki KonuSonraki Konu»
Misafir01:05, 7 Ocak 2010 
10 gün önce aldığımız koşu bandı arızalı cıktı kurulum için gelen servis bozuk cıktığına dair bir kağıt verip o kağıdı aldığımız yere götürmemizi söyledi 10 gündür hergün telefon etmemize rağmen ürünü geri almadılar bu konuda ne yapabilirim?ben hem maddi hem manevi olarak zarar gördüğüme inanıyorum yasal olarak ne yapabilirim...
Cevap
Daisy-BT01:52, 7 Ocak 2010 
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı:
25 gün önce bir mağazadan elektirikli ısıtıcı aldık 25 günden sonra arızalandı aldığımız mağazadan yenisiyle değiştirebilirmiyiz
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı:
10 gün önce aldığımız koşu bandı arızalı cıktı kurulum için gelen servis bozuk cıktığına dair bir kağıt verip o kağıdı aldığımız yere götürmemizi söyledi 10 gündür hergün telefon etmemize rağmen ürünü geri almadılar bu konuda ne yapabilirim?ben hem maddi hem manevi olarak zarar gördüğüme inanıyorum yasal olarak ne yapabilirim...



Alttaki linke tıklayın ve iletişim bilgilerinden yararlanarak sorununuzla ilgili yardım alın.

Tüketici Hakları Derneği - Ankara (Adres - Telefon Numarası)





KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

Alışverişlerinizde:
Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.

Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.

Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.

Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.

Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.


ayrıca
Temel Tüketici Hakları
Cevap
Misafir19:26, 7 Ocak 2010 
07/01/2010 GÜNÜ MERSİN-MEZİTLİ İLÇESİNDE BULUNAN CEMRE BEBE İSİMLİ İŞYERİNDEN 6 TL KARŞILIĞINDA KLOZET KAPAĞI(KÜÇÜK ÇOCUK OTURMALIĞI) ALDIM.ÜRÜNÜN KÜÇÜK VEYA BÜYÜK OLUP OLMADIĞINI ANLATMAK SORDUĞUMDA HEPSİNİ STANDART OLDUĞUNU,VERDİĞİ ÜRÜNÜN İHTİYACIMIZI FAZLA İLE KARŞILAYACAĞINI SÖYLEDİ,EVE GELİP ÜRÜNÜ KLOZETE TAKARAK DENEDEĞİMDE KÜÇÜK OLDUĞU BU HALİ İLE İHTİYACIMIZI KARŞILAYAMAYACAĞINI ANLADIM VE 1 SAAT SONRA AYNI İŞYERİNE GİDEREK ÜRÜNÜN KÜÇÜK GELDİĞİNİ VARSA BÜYÜĞÜNÜ İSTEDİM,İŞYERİ GÖREVLİSİ BAŞKA ÜRÜNÜN OLMADIĞINI VE PARAYI İADE EDEMEYECEĞİNİ SÖYLEDİ.ANCAK ÖDEDİĞİM PARA KADAR BAŞKA BİR ALIŞ VERİŞ YAPMAK ZORUNDA OLDUĞUMU AKSİ HALDE TALEBİMİ KARŞILAYAMAYACAĞINI BEYAN ATMASİ ÜZERİNE,BUNUN YASAL DAYANAĞI OLUP OLMADIĞINI SORDUM,ÜRÜNÜN AMBALAJININ AÇILMIŞ OLDUĞUNU SÖYLEDİ,BENDE BUNUN AMBALAJI AÇILMADAN DENENEMEYECEĞİNİ SÖYLEDİM VE KENDESİNİ BUNLARIN BOYUTUNUN STANDART OLDUĞUNU SÖYLEDİĞİNİ BENDE BU SÖZ ÜZERİNE AÇARAK DENEMEK ZORUNDA OLDUĞUMU,BU GÜVENCE İLE AMBALAJI AÇARAK DENEDİĞİMİ,AYRICA İADE ALMAMA HUSUSUNU BANA ÜRÜNÜ SATARKEN HATIRLATMADIĞINI BELİRTTİM,BU KONUDA NE YAPABİLİRİM BENİ AYDINLATIR VE NE YAPMAM KONUSUNDA YÖNLENDİRSENİZ SEVİNİRİM.

F A
Cevap
Misafir19:15, 8 Ocak 2010 
geçen kış sezonunda bir mağazadan saat aldım.saatin 2 yıl garantisi var ama ben garanti belgesini kaybettim.saat bozuldu ve garnti belgesi olmadan hiç bir işlem yapılamayacağını söylediler.ne yapmam gerektiğini tam olarak bilemiyorum.zaten saat 2 yıl garantili ve kullanalı bir yıl oldu.saatin arkasında 2008 kış diye yazıyor zaten.biz 2009 kış sezonundayız daha.yani ürün garantili olduğu çok net.ne yapmak gerektiği konusunda bilgi veririseniz çok sevinirim.fatoş yüce.
Cevap
Misafir12:26, 10 Ocak 2010 
bir dizüstü bilgisayarı kredi kartı ile taksitle satın aldım.bilgisayar yeni sipariş verildiğinden daha elime geçmedi.satın aldığım bu bilgisayarı batarya ömrünün düşük olduğunu öğrendikten sonra bir netbook bilgisayar ile değiştirmek istiyorum.mümkün müdür.
Cevap
Misafir03:04, 11 Ocak 2010 
ferroli marka kommı aldık 3 ıle 4 sefr arıza yaptı ama memnun deyılyız deyıştrın dıyoruz yeyyırştırmıyorlarda ne yapmamız gerkır
Cevap
Misafir18:42, 12 Ocak 2010 
başka yokmu
Cevap
Misafir22:26, 13 Ocak 2010 
garanti bankasından kredi çektim iki gün sonra mesaj geldi eureko sigorta yapmışlar garanti bankasından ilgili kişilere ulaşamadım bu işten kurtulmak istiyorum nasıl?teşekkürler
Cevap
Misafir22:05, 15 Ocak 2010 
1) Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Barınma,ısınma, aydınlanma, içecek ve kullanacak su bulma,haberleşme, ulaşım tüketicilerin en temel ihtiyaçlarıdır. Her tüketici, bu temel ihtiyaçların karşılanmasını talep edebilir.

2) Sağlık Ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulan her türlü mal ve hizmetin insan yaşamı ve sağlığı açısından kullanıcısına zarar vermeyecek durumda olmasıdır.

3) Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicinin mal ve hizmeti satın alırken doğru karar verebilmesinin sağlanması için tüketicinin gerekli bilgilere ulaşabilmesi ve zararlı, yanıltıcı reklamdan, etiketten, ambalajdan korunmasıdır.

4) Eğitilme Hakkı: Tüketicinin hak ve çıkarlarını koruyabilmesi, tüketici bilincine sahip olması için eğitim kurumlarında eğitilmesidir.

5) Zararların Giderilmesi Hakkı: Satın alınan mal veya hizmetten dolayı tüketicinin uğramış olduğu zararın giderilmesi, o mal veya hizmetin yeniden tüketiciye ulaştırılmasıdır.
6) Sağlıklı Bir Çevrede Yaşama Hakkı: Sağlık koşullarına uygun bir çevrenin oluşumunda ülke ve
Doğal kaynakların doğru kullanımı ile çevrenin korunması, temiz ve sağlıklı bir şekilde gelecek nesillere bırakılmasıdır.

7) Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı: Tüketiciye kıyaslama imkanı verecek çeşitte mal ve hizmetin en uygun fiyattan sunulması, satış sonrası her türlü teknik destek ve servisin tüketiciye ulaştırılmasıdır.

8) Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli ürün ve hizmetlere istedikleri zaman ulaşabilmeleri anlamındadır. Rekabetin tam olarak işlemediği pazarlarda devlet aksaklıların giderilmesi için yapacağı düzenlemeler ile uygun kalite ve fiyatlarda mal ve hizmetlerin tüketicilere sunulmasını sağlamalıdır.

9) Temsil Edilme, Örgütlenme, Sesini Duyurma Hakkı: Yukarıda sayılan hakların elde kullanılabilmesi, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri, mağduriyetlerinin giderilmesinde bir araya gelerek güç birliği oluşturmaları ve hükümetlerin ekonomik ve siyasi politikaların da dikkate alınma ve kamu kurumlarında temsil edilebilmesidir.
Cevap
01112:03, 16 Ocak 2010 
ben bir cekyet takımı aldım kolları süreklı arıza veriyor her arızada servısı cagrıp yapıyorlar fakat 1 ay sonra tekrardan aynısı oluyor vıda sureklı gevseme yapıyor ve yalama yapmiş oluyor 5 sefer servis cagırdıgıma dair kagıt var elımde sureklı anı arıza nedenıyle degişmelerini istedim FAKAT DEGİŞMEDİLER bunun yerine başka kol yapalım aynı şekılde olmasın başka kol olsun dedim hayır olmaz aynı koldan yaparız dediler ben zaten aynı kollar arıza veriyor dıyerek degiştirilmesını ıstıyorum satıcı fırmada degişebilecegini söylemişti şimdi ben neyapmalıyım cevabınızı beklıyorum tuketici hakklarına şikayet edecegim deddiğim halde edin dediler cok rahat bir şekilde
Cevap
İlk...8910 1112...Son
«Önceki KonuSonraki Konu»
Tüm Soru-Cevap Konuları
Benzer Konular
Tüketici hakları numarası ücretli midir?
Temel Tüketici Hakları
THD - Tüketici Hakları Derneği
Tüketici hakları ile ilgili sloganlar nelerdir?
Tüketici Hakları Derneği - Ankara