Arama

Trafik hakkında bilgi verir misiniz? - Sayfa 2

Güncelleme: 16 Aralık 2012 Gösterim: 21.624 Cevap: 19
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
9 Ocak 2011       Mesaj #11
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bir türlü çıkaramıyorum
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
23 Mayıs 2011       Mesaj #12
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
trafikteki en önemli kuralların listesi madde madde neolur aciilll
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Ekim 2011       Mesaj #13
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
banada trafik ile ilgili bilgiler yaparmısın acillll
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Kasım 2011       Mesaj #14
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
yaya kaldırımı omasaydı ne olurdu
mavikurt - avatarı
mavikurt
Ziyaretçi
8 Kasım 2011       Mesaj #15
mavikurt - avatarı
Ziyaretçi





Trafik Kazası - Trafik Kazaları ve Nedenleri


Trafik Kazası - Trafik Kazaları ve Nedenleri




Trafik Kazası - Trafik Kazaları ve Nedenleri Ülkemizde her Gün yaklaşık 600 ve her Saat 27 trafik kazası oluyor. Bu kazalarda Günde 5-20 kişi ölüyor, 200 kadar kişi de yaralanıyor. Ortalama her yıl 5-6 bin kişi ölmekte ve 100-200 bin kişi de yaralanmaktadır.
Trafik kazalarının oluşmasının en önemli etmeni insandır. Bu oran ortalama %94’lere kadar ulaşmaktadır.
  • İnsan Faktörü %66
  • Sürücü %27
  • Yolcu %1
  • Araç Faktörü %5
  • Yol Faktörleri %1
Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir :
1. İnsan
a) Sürücü
b) Yaya
c) Yolcu
2. Yol
3. Taşıt
4. Çevre
5. Trafik yönetim,denetim ve uygulaması
İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
a) Acemilik,
b) Dikkatsizlik,
c) Uzun süre uykusuzluk,
d) Hatalı sollama,
e) Aşırı hız,
f) Fazla yük taşımak,
g) Alkollü araç kullanmak,
h) Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak,
i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
j) Rutin araç bakımlarını yaptırmamak.
Trafik Kazalarından Korunma Yolları
a) Alkollü araç kullanmayınız,
b) Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
c) Araç kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
d) Hız limitlerine uyunuz,
e) Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
f) Tehlikeli sürüş ve yakın takipten kaçınınız,
g) Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
h) Karşıdan karşıya geçerken geçiş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
i) Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
j) Acelelikten kaçınınız,
k) Trafikte dikkatli ve hoşgörülü olunuz.
Emniyet Kemeri
Neden Emniyet Kemeri?
Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vücudunuz aracın hızıyla yol almaya devam eder. Ta ki direksiyon, ön Cam veya torpido sizi durduruncaya kadar. İşte benzer durumlarda ikinci bir çarpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmaktır.
Emniyet Kemeri ve Önlenen Riskler
Trafik literatüründe 30 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir.
Emniyet kemeri; araç içinde meydana gelen ölümleri %45, ağır yaralanmaları %50 oranında azaltmaktadır.
Ölümle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37, omurga, göğüs yaralanmalarının %8 oranında olduğu görülmektedir.
Sürücü ile Yolcuların Ölüm ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna etkisi 1.kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eşdeğer olduğunu göstermektedir.
Yine araştırmalar bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimalleri, 30 km/s hızla giden araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.
Sürücünün Görme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
Hız arttıkça sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi yavaşlar. Göz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Ancak araç kullanırken görme Açısı hız ile ters orantılıdır. Örneğin 35 km/s hızla görme açısı 104 derece iken, hızı 130 km/s’te çıkardığımızda bu Açı 30 dereceye düşer.
Hız Körlüğü
Artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel verileri, yani eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır. Bunun en önemli ve riskli sonucu, sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.
Tünel Görüşü
Hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Aracın hızı ne kadar artarsa sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve sürücü çevresindeki olayları zamanında algılayamaz.
Alkol ve Kaza İlişkisi
Grafikte görüldüğü gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yüksek bir eğilim göstermektedir. Bunun sonucunda kanında 1,00 promil Alkol bulunan sürücülerin %70’inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır.
1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)
Alkolün Uyuşturucu Etkileri
Kandaki alkol miktarı arttıkça kişinin denge, görme ve işitme gibi beyinsel fonksiyonlarında azalmalar ortaya çıkar. Kas kontrolü gibi çok önemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalır.
Kurtarma Ekiplerinin Trafik Kazalarına Müdahalesi Güvenlik Önlemleri
1- Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet vermeyecek şekilde uygun yere park edilir.
2- Olay yerine emniyet şeridi çekilir, olay yerinin ön ve arkasına 50-150 m reflektör konulur.
3- Gereksiz kişiler şerit dışına çıkarılır.
4- Kaza yapan aracın kontak Anahtarı kapatılır, mümkünse Akü kutup başları sökülür.
5- Yangına karşı gerekli önlemler alınır.
6- Gaz kaçaklarına karşı gerekli önlemler alınır.
7- Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya düşmesi vb.) gerekli önlemler alınır.
bettul - avatarı
bettul
Ziyaretçi
13 Ocak 2012       Mesaj #16
bettul - avatarı
Ziyaretçi
TRAFİK VE EMNİYET:İnsanların.hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketleridir.
YAYA:Araçlarda bulunmayan karayolunda hareketli veya hareketsiz insanlardır.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Şubat 2012       Mesaj #17
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
kaza olurdu ve dünyada cok yaralı olurdu ve günde kac ölü yarlı olurdu ve insanlar arca binmeyi korkardı
Berkant Kılıç - avatarı
Berkant Kılıç
Ziyaretçi
26 Mart 2012       Mesaj #18
Berkant Kılıç - avatarı
Ziyaretçi
RAFİKLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

BİZİM İŞİMİZ SADECE TRAFİK DEĞİLDİR.

Emniyet Genel Müdürlüğüne Bağlı Birim olarak Genel Zabıtanın Sorumluluğunu da Taşımaktayız.

1- Karayolu üzerinde seyreden kişilerin can ve mal güvenliği ile ilgili olarak gerekli tedbirleri alır bu doğrultuda ihtiyaç sahiplerine yardımda bulunuruz.
2- Yapılan denetimlerde, aranan suçlular ile çalıntı mal ve araçlardan ele geçenler hakkında yasal işlem için el konulup gereği yapılır.
3-Meydana gelen kazalarda, almış olduğumuz eğitim ve bilgimiz ile yaralılara ilk yardımda bulunarak, en yakın sağlık kuruluşuna intikal etmesini sağlarız.
4- Kazalarla ilgili olarak, kazanın oluşu hakkında kaza tespit tutanağı tanzim edilerek, adli mercilere yardımcı olmaktayız.
5- Yaya ve sürücülere periyodik olarak imkanlarımız nispetinde eğitim verilerek, trafik Kuralları hakkında bilgilendirilmektedir.

GEÇME KURALLARI
Sürücülerin en çok ihlal ettiği kurallardan bir tanesidir. Kendi şeridini takip etmemek ve hatalı sollama yapma sonucu karşıdan gelen araçlar ile çarpışarak sürücüler kazaya sebebiyet vermektedirler. Bu tür kazalar ölümle sonuçlanmaktadır. Bu nedenle; yol şerit çizgileri ve işaret levhaları nerelerde sollama yapılacağını ve yapılmayacağını göstermektedir. Bu işaretlere uyan sürücüler kaza yapma riskini en aza indirmiş olurlar.

Yapılan istatistiklere göre ülkemizde her 1.2 dakikada bir kazanın meydana geldiği ve her 24 saatte meydana gelen kazalarda 8 kişinin hayatını kaybettiği belirlenmiştir. 1950 yılından bugüne kadar trafik kazalarında 208.760 vatandaşımız hayatını kaybetmiştir.
Ölümlü kazaların büyük bir kısmı hatalı geçme (sollama) sonucu meydana gelmiştir.

Sürücülerin en çok ihlal ettiği kurallardan bir tanesidir. Kendi şeridini takip etmemek ve hatalı sollama yapma sonucu karşıdan gelen araçlar ile çarpışarak sürücüler kazaya sebebiyet vermektedirler. Bu tür kazalar ölümle sonuçlanmaktadır. Bu nedenle; yol şerit çizgileri ve işaret levhaları nerelerde sollama yapılacağını ve yapılmayacağını göstermektedir. Bu işaretlere uyan sürücüler kaza yapma riskini en aza indirmiş olurlar.



Hatalı sollama yapma, Sevenlerin seni bekliyor unutma!
Gündüz korna çalarak, geceleri ise sellektör yaparak önümüzdeki araç sürücüsünün sizi görmesini sağlayın,

Sol dönüş lambası ile şerit değiştireceğiniz işareti verin, Aynalardan arkanızı, sol omuz üstünden de ayna kör alanında araç olup olmadığını kontrol edin, Önünüzdeki aracı geçmeye başladığınızda araçla aranızda takip mesafesi kadar bir mesafe bulundurun, (Gitmiş olduğunuz kilometre hızının yarısı kadar)

Sol şeritte bulunduğunuz süre içerisinde sol dönüş lambanızı yanar durumda bulundurunuz.

Geçtiğiniz aracı, sağa geri aynasından görünceye kadar, geçiş şeridinde (Sol şerit) kalınız,

Daha sonra sağ sinyal lambasıyla işaret vererek, sağ şeride girerek geçişinizi tamamlayınız.


TRAFİK SAYGI İŞİDİR BAŞARAN ÇAĞDAŞ KİŞİDİR

Yol çizgilerinin ve düşey işaretlerin geçmeye uygun olması,Sizi arkadan takip eden sürücülerin, geçmeye başlamamış olması,Önünüzdeki sürücünün, başka bir aracı geçme eylemini belirten uyma işaretlerini vermemiş olması,Geçişte kullanılacak sol şeridin, karşıdan gelenler için tehlike yaratmayacak mesafede boş olması,Görüşün açık olması gerekmektedir.

TRAKTÖR SÜRÜCÜLERİ
Öncelikle kendi can ve mal güvenliğinizi düşünerek kullanmış olduğunuz aracın teknik özelliklerini göz önünde bulundurun.Trafikte güvenliğin önemli şartı "Görme ve görülmedir" Trafiğe çıkmadan önce kullanmış olduğunuz traktörünüzün tüm ışık donanımlarını mutlaka kontrol ediniz. Her an teknik bir arızanın olacağını unutmayınız. Römorklara takılması zorunlu olan yansıtıcı reflektör ve ışık donanımı bulunmayan römorkla trafiğe çıkmayınız. Gün doğmadan önce, gün batımından sonra mümkünse trafiğe çıkmayınız. Karayolunu kullanırken diğer araçların sizin aracınıza göre daha hızlı hareket ettiklerini asla unutmayın. Trafik güvenliğini tehlikeye düşürmemek ve trafik akışını etkilememek için trafik yoğunluğunun az olduğu yolları tercih ediniz. Yolun mümkün olduğu kadarı ile en sağından gidiniz. Kullanmakta olduğunuz aracın kullanılmaktaki asıl amacının tarım aracı olduğunu ticari amaçla yük ve yolcu taşınamayacağını unutmayınız. Zorunlu hallerde yapılan yük ve yolcu taşımacılığında gerekli güvenlik önlemlerini alınız. Trafik kurallarının tek amacının trafik güvenliğini sağlayarak sizlerin can ve mallarını korumaktır. Sizin ve başkalarının can ve malına zarar vermemek için trafik kurallarına uyunuz. Trafik kazasının insan için en büyük ceza olabileceğini asla unutmayınız. Sizlerin hayatı bizler ve sevdikleriniz için önemlidir. Kendinize saygı duyulmasını istiyorsanız trafik kurallarına uyunuz. Trafiği polis değil saygı düzenler.


KIŞ MEVSİMİNDE ARAÇTA BULUNMASI GEREKENLER


1-OTOMOBİLLERDE:
Kriko, Bijon anahtarı, yedek ampul, pense, tornavida, seyyar lamba, el feneri, patinaj zinciri, çekme halatı, reflektör, takoz, yangın söndürme cihazı, sağlık çantası.

2-OTOBÜS, KAMYON VE ÇEKİCİLERDE:
Otomobilde bulundurulması gereken araçlara ilave olarak, engel işareti, madeni levha bulundurulması gereklidir.

KIŞIN ALINMASI GEREKEN TEDBİRLER
1- Sisli ve yağışlı bölgelerde araçlar arasındaki takip mesafesinin arttırılması mecburidir.
2-Sisli havalarda mecbur kalmadıkça sollama yapılmaz.
3-Sisli ve yağışlı havalarda dikkatli ve yavaş seyredilmeli.
4-Araçlar teknik ve donanım yönden kontrol edilerek, mevcut aksaklıkların giderilmesi.
5-Özellikle aşınmış lastikler kullanılmamalı.
6- Görüşü azaltan sisli, yağışlı ve benzeri havalarda gündüzleri de yakını gösteren ışıklar yakılmalı.
7-Karlı ve buzlu yol kesimlerinde bütün taşıtlar zincir takmalı. (çivili lastikli araçlar hariç)


AŞIRI YÜKÜN ZARARLARI
1-Fren sistemi, aşırı yük nedeniyle tutmayacağından trafik güvenliğini tehlikeye düşürmekte, kaza riskini artırmaktadır. Aracın mekanik yapısını bozarak, zamanından önce parça ve lastik ihtiyacını artırmaktadır.
2-Çok büyük masraflarla yapılan otoyol ve diğer yollarımızın, olması gereken zamandan çok önce bozulmasına neden olmaktadır. Bu durum ise, aracı rahat sürme imkanını ortadan kaldırmaktadır.


OTOYOLDA TRAFİK
A- Azami Genişlik
2.55 M
Frigofirik yapılarında
2.60 M
B- Azami Yükseklik
4.00 M
C- Azami Uzunluk

İki veya çok dingilli motorlu araçlarda
12.00 M
Yarı römorklu araçlarda
16.00 M
Bir römorklu katarlarda
18.75 M
İki römorklu katarlarda
22.00 M
D- Toplam Ağırlıklar

İki dingilli araçlar ve yarı römorklarda
18 Ton
Üç dingilli araçlar ve yarı römorklarda
25 Ton
Üç dingilli ve mafsallı otobüslerde
28 Ton
Dört dingilli motorlu araçlarda
36 Ton
Yarı römork dingil grubu 20 ton olan dört dingilli yarı römorklu araçlarda
38 Ton
Beş veya daha çok dingilli yarı römorklu katarlarda
40 Ton
Konteynır taşıyan yarı römorklu araçlarda
44 Ton

TONAJ (FAZLA YÜK VE YOLCU TAŞIMAK) VE TARTI TOLERANSLARI

Araçlara istihap haddinden fazla yük ve yolcu alındığı zaman sürücü kullanmış olduğu Aracın idaresini kaybeder. Çünkü aracın teknik kapasitesi sınırlı sayıda yolcu ve yüke göre ayarlanmıştır. Ayrıca fazla yük ve yolcu taşıma esnasında aracın kapasitesi aşıldığı için lastik tekerlekleri patlar ve frenleri tutmaz. Bu tür kural ihlali yapan sürücülere ve yük veren kişi yada kurumlara ayrı ayrı para cezası tatbik edilir.

1- Karayolunda yapılacak olan sabit veya seyyar Ağırlık kontrolleri esnasında, aracın azami toplam ağırlığının en çok %2si kadar tartı toleransı tanınır.

2-Ocaklardan çıkarılan ve ocak sahası içinde tartılamayan madenlerin, paketlenmemiş veya herhangi bir şekilde, seçilerek stok sahalarına depolanması.

3-Zirai ürünlerin üretildiği araziden stoklama alanına yapılacak seri aşıma amaçlı depolamalar sırasında, her türlü karayolu üzerinde bir Km. ye kadar, yakın mesafeli taşımalarda, taşıtların hızı 60 km./s'i geçmemek şartı ile, istiab haddini %15 oranın da aşabilmeleri mümkündür.


AŞIRI YÜKLERİN TESPİTİ VE CEZAİ SORUMLULUKLARI
A) Karayolları trafik yönetmeliğinin 128. maddesince uygun yükleme yapmayan kamyon -çekici ve kamyonet sürücülerine;

Karayolları Trafik Kanununun 65/1-b ve 65/5 maddeleri gereği cezai işlem yapılır. Buna göre;

Kanunun 65/1 -b maddesinde:
Taşıma sınırı üstünde yük almak veya taşıma sınırı aşılsın veya aşılmasın, dingil ağırlıklarını aşacak şekilde yüklemek:
Kanunun 65/1 -c maddesinde:
Karayolu yapısı ve kapasitesi ile trafik güvenliği bakımından tehlikeli olabilecek tarzda yükleme yapmak:
Kanunun 65/1-d maddesinde:
Tehlikeli ve zararlı maddeleri gerekli izin ve tedbir alınmadan taşımak:
Kanunun 65/1-e maddesinde:
Ağırlık ve boyutları bakımından taşınması özel izine bağlı olan eşyayı izin almadan yüklemek, taşımak veya taşıttırmak:
Kanunun 65/1-f maddesinde:
Gabari dışı yük yüklemek ve yük üzerine veya araç dışına yolcu bindirmek.
Kanunun 65/1 -g maddesinde:
Yükü karayoluna değecek, düşecek, dökülecek, saçılacak, sızacak, akacak veya kayacak, gürültü çıkaracak şekilde yüklemek:
Kanunun 65/1-h maddesinde:
Yükü her çeşit yolda ve yolun her eğiminde dengeyi bozacak, yoldaki bir şeye takılacak sivri çıkıntılar hasıl edecek şekilde yüklemek:
Kanunun 65/1-1 maddesinde:
Aracı sürücünün görüşüne engel olacak, sürme güvenliğini bozacak ve tescil plakaları, ayrım işaretleri, fren ve dönüş ışıkları ile yansıtıcıları örtecek şekilde yüklemek:
Kanunun 65/1-i maddesinde:
Gerekli şartlar ve tedbirler yerine getirilmeden araç çekmek:
Kanunun 65/5 maddesinde:
Yük nakli yapılan araçlara, azami toplam ağırlıklarının üzerinde yükleme yapmak:
Yasanın 14.ncü maddesinde ise:
karayolu yapısı üzerinde, trafiği güçleştirecek, tehlikeye sokacak veya engel yaratacak, trafik işaretlerinin görünmelerini engelleyecek veya güçleştirecek şekilde bir şey atmak, dökmek, bırakmak v.b. hareketlerde bulunmak ve karayolu yapısı ve güvenlik tesisleri ile trafik işaretlerine zarar vermek, yerlerini değiştirmek veya ortadan kaldırmak . Masraflar sorumlulara ödetilir. denmektedir.
Kanunun 59.ncu Maddesinde:
Yerleşim birimleri dışındaki karayolunda zorunlu haller dışında duraklama ve park etme kural ve yasaklarına riayet etmemek : dir. Arıza hallerinde ise, öncelikle reflektör koyarak önlem alınması gerekmektedir. Otoyollarda daha dikkatli tedbirler almak kaza riskini azaltır.

OTOYOLDA TRAFİK VE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

Otoyollarda ulaşım talebinin çok fazla olduğu kesimlerde inşa edilen diğer yollara oranla yapım ve işletme giderleri ağır olan, yolu kullananlar için yeni olanaklar, getirirken değişik özellikleri nedeniyle ileri bir trafik düzeninin gerektirdiği yöntemleri öğrenmeyi ve uygulamayı zorunlu kılan yüksek standartlı yollardır.

Kavşaklarda araçların karşılaşmasını, diğer bir deyişle trafiğin hem zemin olarak kesişmesini önlemiş olması, gidiş ve geliş yönlerinin fiziki olarak ayrılmış bulunması, duraklama ve park yapmayı yasaklamış olması, ayrıca motorsuz taşıtların, yayaların, hayvanların ve imal hızı saatte 40 km' nin altında olan motorlu araçların girmesinin, yoldan yararlanmasının engellemesi otoyolların başlıca özellikleridir.

Bu özellikleri ile otoyollar daha güvenli, hızlı ve ekonomik bir ulaşım gerçekleştirmekte, araç kullananların rahat seyahat etmelerini sağlamaktadır.


Otoyola giriş
1.Otoyola girmeden önce yolda kalmamanız için gerekli bütün tedbir ve tertipleri düşünerek aracınızı iyi bir kontrolden geçiriniz. Yola çıkmadan önce can ve mal güvenliğinizi düşünerek aracınızın bütün donanımları sıkı bir şekilde kontrol ediniz ve eksiklerinizi gideriniz.

2. Otoyala girerken, bu yoldan geçmekte olan taşıtların ilk geçiş hakları olduğunu unutmayınız. Bu maksatla konulmuş TRAFİK İŞARET LEVHALARINA uymalı tehlikeli olabilecek davranışlardan kaçınmalısınız.

3. Otoyola girişinizi, hızlanma şeridini izleyerek yapınız. Böylece otoyoldaki trafik akış hızına uyum sağlar ve diğer araç kullananların davranışlarına dikkat ederek güvenli giriş yapabilirsiniz.

4. Otoyol boyunca alışılmış olduğu kadar sık akaryakıt ve servis istasyonu gibi tesisler yoktur. Bu nedenle ihtiyaçlarınızı önceden gidererek kendinizi buna göre ayarlayınız.

OTOYOLDA İLERLEME
1. Otoyola girdikten sonra hızınızı akmakta olan trafiğin hızına uydurmak bakımından bir süre öndeki araçları geçmeyiniz.

2. Seçeceğiniz hıza göre başkalarının hareketlerini güçleştirmeyecek yol şeridini izleyiniz. Gereksiz şekilde şerit değiştirmeyiniz.

3. Otoyolda hız sınırlaması olduğunu unutmayınız. Hızınızı o anki hevesinize göre değil, aracınızın cinsine ve diğer şartları da göz önünde bulundurarak, kanunla tespit edilmiş ve işaretlerle belirtilmiş sınırları aşmayacak şekilde ayarlayınız.

4.Otoyoldaki trafiğin belli bir hızla akmasını sağlamak bakımından işaretlerle belirtilen en az hız miktarının altına da inmeyiniz.

5-Önünüzdeki araçlarla aranızda kullandığınız aracın kilometre cinsinden saatteki hızının en az kol ve grup halinde araç kullananlar araçları arasında diğer araçların güvenle girebilecekleri mesafe bulundurmak zorundadırlar.

6.Otoyolda seyir halinde bulunduğunuz sürece diğer araçların hareketlerini gözleyiniz. Otoyolda azami hız 130 Km. dir.

OTOYOLDA DURAKLAMA VE PARK
1. Otoyollar üzerinde duraklamak ve park etmek kesinlikle yasaktır.

2. Zorunlu durumlarda yolu trafiğe açık bırakacak şekilde EMNİYET ŞERİDİNE girilerek durulur.

3.Bıraktığınız aracın en kısa zamanda kaldırılması için otoyol boyunca yerleştirilmiş telefonlardan faydalanarak

155 ALO TRAFİK birimini veya KARAYOLLARI İŞLETME ve BAKIM BAŞMÜDÜRLÜĞÜ' ne haber veriniz.

OTOYOLDAN ÇIKIŞ
1.Otoyollarda geriye gidilmez, geri dönüş yapılmaz.

2.Otoyoldan çıkış yerini geçerseniz ikinci geçiş yerini kullanmaktan başka seçeneğiniz yoktur.

3.Çıkış yerine yaklaşırken işaretlerinizi vererek YAVAŞLAMA ŞERİDİ'ne giriniz. Hızınızı rahat bir çıkış yapabilecek miktarda düşürünüz.


AŞIRI HIZ VE SONUÇLARI

Hızın Sürücü ve Yolcuların Ölüm ve Yaralanmasındaki Etkisi:

Araştırmalar, 30 km/h hızda çarpmanın araç içerisindekilerin vücuduna etkisinin 1.kattan düşmeye, 90 Km/h hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eş olduğunu göstermektedir.Çarpışma şiddetini, araçtaki emniyet kemeri, hava yastıkları gibi pasif emniyet sistemleri; en aza indirmeyi hedefler.Yine araştırmalar; bırakın yüksek hızları, 80 Km/h hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme olasılığının, 30 Km/h hızdaki araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir. Unutmayın ! Otomobil sürücüsü iseniz, devlet yollarında azami hızınız 90 Km/h’tir Ancak bu hız; hava, yol ve trafik koşullarına göre azaltılmalıdır.

Hızın, Yayaların Ölümlerine Etkisi

Trafikte yayalar, korunmasız yol kullanıcısı şeklinde tanımlanır. Yayalar her zaman, trafiğin yüksek risk altındaki unsurlarıdır.Bu nedenle, her hangi bir kazaya maruz kaldıklarında, sürekli ölüm riskiyle karşı karşıyadırlar.Şehir içindeki hız limiti 50 Km/h’tir. Bırakın yüksek hızları, bu hızda bile çarpılan bir yayanın ölüm olasılığı % 50’dir. Yani yaşama şansı=ölüm ihtimalidir.Araştırmalar; 32 Km/h hızla çarpılan yayaların % 5’nin yaşamlarını yitirdiğini, hızın 64 Km/h’e çıkarıldığında ise ölüm riskinin her 100 yayadan 85’nin öldüğünü göstermektedir.Şehir içinde sürücülere getirilen 50 Km/h’lik sınırlama tesadüf değildir. Hatta Avrupa Birliği üyesi ülkelerde, okullar gibi yüksek riskli bölgelerde, hız limitleri 30 Km/h’e indirilmektedir.

Hız ve Sürücünün Görme Yeteneği Arasındaki İlişki:

Hız arttıkça, sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi zayıflar. Bu görme ve algılama zaafı, deneyimli-deneyimsiz, genç-yaşlı tüm sürücüler için geçerlidir.Göz, 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Gözlerimiz bu alandaki tüm hareketleri, renk ve ışık değişimlerini kontrol edebilir.Ancak, araç kullanırken görme açısı hız ile ters orantılı olarak daralır. Örneğin 35 Km/h hızda görüş açısı 104 derece iken, hızı 130 Km/h’ye çıkardığınızda bu açı, 30 dereceye düşer.

Unutmayınız !
Trafik ortamındaki görme ve görülme, güvenliğin temel koşuludur.

Hız Körlüğü:

Hız körlüğü; artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel verileri, yani eşya ve olayları, tam olarak algılayamamasıdır. Hız körlüğünün en önemli ve riskli sonucu; sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.Hız körlüğü etkisindeki bir sürücü, hızını ortalama 20-30 Km/h daha az algılar.Hız körlüğü etkisindeki sürücü, yaya hareketlerinin yoğun olduğu şehir geçişlerinde veya şehir içlerinde, yayalar için çok büyük risk yaratır. Bu nedenle şehir içinde veya transit yolların şehir geçişlerinde, 50 Km/h hızın üzerine çıkılmamalıdır.

Tünel Görüşü:
Tünel görüşü, hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur.Aracın hızı ne kadar artarsa, sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır. Bu durumda sürücü, yol çevresindeki olayları ve riskleri zamanında algılayarak önlem alamaz.Aşırı hız nedeniyle kaza yapan bir çok sürücünün “Aniden karşıma çıktı ! Nasıl oldu ? Nereden geldi anlayamadım ?” dediklerini sıkça duyarsınız. İşte bu ifadedeki “ fark edememenin” nedeni, “tünel” görüşüdür.
Lütfen Sizde Çocuğunuzu Eğiterek Yaşamına Katkıda Bulunun!

TRAFİK KAZASINA NEDEN OLAN KURAL İHLALLERİ
AŞIRIHIZ: Meydana gelen trafik kazalarında en büyük etkenlerin başında aşırı derecede hız yapmaktır. Aşırı hızın neden olduğu kazalar genellikle ölümlü ve yaralamalı olarak sonuçlandığından, bu tür kazaları önleyebilmek için:

a)Bölge Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü olarak; ilimizi çevre il ve ilçelere bağlayan karayolları üzerinde 24 saat kesintisiz olarak 8 tane sivil radar aracı ve 2 tane resmi radar aracı olmak üzere TOPLAM 10 TANE VİDEO-KAMERALI radar aracı ile denetim yapmaktayız. Bu araçlarımızın üzerilerinde ileri derecede teknik kapasitede video-kamera sistemi mevcut olup yapılan denetimler bant kaydına alınarak 10 gün süre ile muhafaza altına alınmaktadır.

-Aşırı hız yaptığı tespit edilen sürücünün yapılan bilgisayar sorgulamasında geriye doğru bir yıl içerisinde 5. Kez hız ihlali yaptığının tespiti halinde, yasanın 51.Maddesi gereği sürücü belgesi bir yıl süre ile geçici olarak geriye alınır.

-Hız sınırlarını tespite yarayan radar cihazlarının yerini belirleyen veya sürücüyü ikaz eden cihazları araçlarda bulunduran sürücüler, mahkemeye sevk edilerek, para cezası ve 2 aydan 3 aya kadar hapis cezasına çarptırılır. Bu cihazları imal ve ithal eden kişilerde para ve 6 ay hapis cezasına çarptırılırlar.

ARAÇ CİNSLERİNE GÖRE HIZ SINIRLARI

Karayolları Trafik Kanun ve Yönetmeliğinde yazılı kayıt ve şartlar dışında yol üzerinde hız sınırları ile ilgili levha bulunmadığı müddetçe araçların hız sınırları aşağıya çıkartılmıştır.
Araç Cinsi
Yerleşim Yeri İçinde
Yerleşim Yeri Dışında
Otoyolda
Otomobillerde
50
90
120
Otobüs
50
80
100
Minibüs,Kamyon ve Kamyonetler
50
80
90
Arazi Taşıtları ve Motorsikletler
50
70
80
Tehlikeli mad. Ve Özel yük taşıyan araçlar belgesinde aksine hüküm yoksa
30
50
60
Motorlu ve Motorsuz bisikletler
30
50
Giremez
Traktör, İş makinası arızalı araç çekerler
20
20
Giremez
Zorunlu haller dışında şehirler arası karayolunu kullanan motorlu araçlarda, araç cinsi gözetmeksizin asgari hız sınırı 15 Km./S. tir.
Tehlikeli madde taşımaya mahsus olup, boş olarak trafiğe çıkan araçlar yukarıda belirtilen kendi sınıfına giren araçlara ait hızla sürebilirler.


A
EMNİYET KEMERİNİN ÖNEMİ
Seyir halindeyken, araç sürücülerinin ve aracın ön kısmında oturan yolcuların emniyet kemeri takmamaları durumunda, meydana gelen kaza esnasında ölüm ve yaralanmalar meydana gelmektedir. Bu tür olaylarda en fazla yaralanma ve ölüm sebebi ise kişilerin başını ön cama çarpma neticesi oluşmaktadır.

Sürücü ve Yolcular Emniyet Kemerini Takınız!
Lütfen Çocukları Ön Koltuklara Oturtmayalım !
Seyir Halinde Cep Telefonu ile Görüşme Yapmayalım !

UYKUSUZ VE YORGUN ARAÇ KULLANMAK
Kişinin devamlı araç kullanması halinde 4 saat sonra yorgun düştüğü ve reflekslerini kaybettiği tespit edilmiştir. Hiç durmadan 4 saatten fazla araç kullanıldığı zaman kaza kaçınılmaz olmaktadır. Bu nedenle; özel araç sürücülerinin yolculuk esnasında her 4 saatte bir dinlenmeleri gerekmektedir. Yolcu taşımacılığı yapan araçlarda ise birden fazla sürücü bulundurularak, her 4 saatte bir değiştirilir.

100 CEZA PUANI UYGULAMASI
Karayolları Trafik Kanununun 118.nci maddesi uyarınca, sürücülerin yapmış olduğu kural ihlalleri sonucunda, her suçun yasada belirtilen ceza puanı, bilgisayar ortamında sürücü belgelerinin sicil dosyalarına kaydedilerek değerlendirmeye tabi tutulur.
- Bu değerlendirmeler neticesinde, sürücünün en son işlemiş olduğu trafik suç tarihinden geriye doğru bir yıl içerisinde 100 ceza puanını doldurmuş ise, 2 ay süre ile sürücü belgesi geçici olarak geriye alınır. Süresi sonunda sürücü belgesini verme aşamasında, belge sahibi Şoförler Cemiyetince eğitime tabi tutulur ve sürücü belgesi iade edilir.

- Aynı sürücü bir yıl içerisinde ikinci defa 100 ceza puanını doldurması halinde 4 ay süre ile sürücü belgesi geri alınır. Süresi sonunda, sürücü psiko-teknik değerlendirmeye tabi tutulur.
- Bir yıl içinde üç defa 100 ceza puanını dolduran sürücülerin sürücü belgesi süresiz olarak iptal edilir.
Ölümle sonuçlanan trafik kazalarına asli kusurlu olarak sebebiyet veren sürücülerin sürücü belgeleri ise 1 yıl süre ile geriye alınır.
Sürücü belgeleri, belge alındıktan sonra bu kanunun 41.maddesinin (e) bendinde yazılı bulunan suçlardan biri ile mahkûmiyeti halinde süresiz geri alınır.

TRAFİK KAZASINA KARIŞAN SÜRÜCÜLER NE YAPMALI
1- Tek taraflı veya çift taraflı kazaya karışmış olsanız da, kaza sonucu, ölümlü , yaralamalı veya maddi hasarlı olsa bile, her halükarda haber verildiği esnada Trafik Polisi Olay mahalline gelecektir. Telefon ile 155–156 numaralardan birisini aramanız yeterli,
2- Kaza sonrası, can ve mal güvenliği için mutlaka aracınızda bulunan trafik işaretini yaklaşık olarak 50 metre mesafede yol üzerine bırakın,
3- Şayet aracınız çalışır durumdaysa hemen stop edin ve kesinlikle sigara içmeyin, çünkü aracınızdan sızan yakıt her an yanabilir.
4- Kazada yaralanan kişi varsa mutlaka ilk yardım ekibi gelinceye kadar, yangın veya boğulma gibi durumların dışında yaralıya müdahale etmeyiniz,
5- Kazaya karışmış olan araçların hiç birini olay yerinden kaldırmayınız. Çünkü duran araçların konumu kazanın oluş şekline ışık tutacaktır. Kasko ve Sigorta dan sizin veya karşı tarafın zararını karşılama imkanınız olacaktır.
6- Olay mahalline gelen Trafik Polisi, kaza ile ilgili olarak, olay öncesi ve esnasında gelişen olaylar ile ilgili bilgileri toparladıktan sonra, kazaya karışan araçların en son konumlarına göre objektif olarak olay yerinin krokisini çizerek olaya, mahkeme aşamasında veya sigorta şirketlerine müracaat aşamasında ışık tutacak Kaza Tespit Tutanağı tanzim eder.
7- Meydana gelen kazada ölüm olayı meydana gelmiş ise, varsa yaralıları hastaneye sevk ederek, durumu Cumhuriyet Savcılığına haber verir ve C. Savcısının talimatları doğrultusunda hareket eder.

TRAFİK KAZALARI

Trafik Kazası: Karayolu üzerinde hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma veya maddi zararla sonuçlanmış olan olaydır.

Maddi Hasarlı Trafik Kazasına Karışanlar:
Hareket halinde iseler trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durmak, kaza mahallinde trafik güvenliği için gereken tedbirleri almak, sorumluluğun saptanmasında yararlı olacak kanıt ve izler dahil, kaza yerindeki durumu değiştirmemek,
Kazaya karışan kişiler tarafından istendiği takdirde kimliğini, adresini, sürücü ve trafik belgesi sigorta poliçe ve numarasını bildirmek ve göstermek,
Kazayı; yetkili ve görevli memurlara bildirmek, bunlar gelinceye kadar veya bunların iznini almadan kaza yerinden ayrılmamak,
Sürücü mal sahibi veya ilgili kişilerin bulunmadığı sırada araç, eşya veya yüklere zarar veren sürücüler, zarar verdikleri araç, eşya veya mülkün sahibini veya ilgili kişileri bulmak, ilgilileri bulamadıkları takdirde durumu tespit etmek ve zarar verilen şey üzerine yazılı bilgi bırakmak, ilgili zabıtaya en kısa zamanda bilgi vermek,
Anlaşma hali dışında zabıtanın iznini almadan zaruret dışında olay yerinden ayrılmamak zorundadırlar.
Maddi hasar meydana gelen kazalarda, kazaya karışan kişilerin tümü, yetkili ve görevli kişinin gelmesini lüzum görmezler ise, bunu aralarında yazılı olarak saptamak suretiyle kaza yerinden ayrılabilirler.

Ölümlü ve Yaralamalı Trafik Kazasına Karışanlar:
Ölümlü ve yaralamalı trafik kazaları, kamu davası kapsamında olduğundan, mahalli zabıta veya Cumhuriyet Savcısı tarafından adli tahkikat yapılmasını gerekmektedir.

Ölümlü ve yaralamalı trafik kazasına karışanlar;

Harekat halinde iseler, trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durmak, trafik güvenliği için ışıklı işaret veya yansıtıcı cihazları koymak ve gereken tedbiri almak,

Kaza yerindeki mevcut durumu değiştirmemek

Yaralılara ilk yardım ve acil müdahale yaptırmak maksadıyla kaza mahallinden ayrılma hali hariç, olayı; yetkili ve görevlilere bildirmek ve bunlar gelinceye kadar veya bunların izini olmadan kaza yerinden ayrılmamak

İstendiği takdirde kimliğini, adresini, sürücü ve trafik belgesi ile sigorta poliçe tarih ve numarasını bildirmek ve göstermek,

Kaza yerinde usulüne uygun ilk yardım tedbirlerini almak zorundadırlar.

SEVGİLİ ÖĞRENCİLER BUNLARI BİLİYORMUSUNUZ

Sevgili Çocuklar...
Ülkemizde meydana gelen trafik kazalarının yaklaşık % 90'ı insanların hataları sonucu meydana gelmektedir.
Bu nedenle trafik kazalarından korunmak için trafik kurallarını öğrenip, bu kuralları uygulamak çok önemlidir.

Trafik kurallarını öğrenmeniz, uygulamanız, uymayı alışkanlık haline getirmeniz ve uymayanları uyarmanız, trafik kazalarına karışma ihtimalinizi azaltacak en önemli güvenceniz olacaktır.

TRAFİK NEDİR ?
"İnsanların, hayvanların ve araçların karayolları üzerindeki hal ve hareketleridir."

YAYA NEDİR ?
"Araçlarda bulunmayan, karayolunda hareketsiz veya hareket halinde bulunan insandır."

YAYALARIN UYMASI GEREKEN TRAFİK KURALLARINI ÖĞRENELİM.
NERELERDEN YÜRÜMELİYİZ?
Cadde ve sokaklarda yürürken daima yaya kaldırımlarından yürüyünüz.
Yaya kaldırımlarından yürürken daima sağ taraftan yürüyünüz.
Yaya kaldırımlarında, sizden başka yayaların da olacağını düşünerek dikkatli davranınız
Yaya kaldırımı bulunmayan cadde ve sokaklarda yürümek zorunda kaldığınızda, yolun sol kenarından yürüyünüz. Çünkü, ülkemizde trafik sağ taraftan çalıştığı için sizde sağ taraftan yürüdüğünüzde yolun sağını kullanan araçlar sizin arkanızda kalacak ve siz araçları göremeyeceksiniz. Ancak sol taraftan yürüdüğünüzde karşınızdan gelen aracı rahatlıkla görebilir ve herhangi bir tehlike anında kendinizi kurtarma şansınız olacaktır.

KALDIRIMI OLMAYAN YOLLARIN SOL KENARINDAN YÜRÜYÜNÜZ.
KARŞIDAN KARŞIYA NASIL GEÇİLİR?
*Yola inmeden önce kaldırımın / banketin kenarında durunuz.
Önce Sola, daha sonra sağa, tekrar sola bakılarak yol kontrol edilir, eğer araç gelmiyorsa veya çok uzak mesafedeyse yol dik olarak koşmadan hızlı adımlarla yürünür, Yolun ortasına gelindiğinde tekrar sağa bakılarak, hızlı adımlarla yürünür ve geçiş tamamlanır.
*Sevgili Çocuklar, karayolları taşıtlar için yapılmıştır. Bu nedenle ilk geçiş hakkının araçlara ait olduğunu asla unutmayınız.
*Şoför amcalar, biz çocuğuz, hata yapabiliriz.
Siz lütfen iki kere dikkatli olun.

Sevgili Çocuklar; Yollarda gece yürümek zorunda kaldığınızda yine yolun sol kenarından yürüyünüz ve sürücüler tarafından görülmeniz için üzerinizde açık renkli giysiler veya elinizde el feneri, yansıtıcılı eşya vb. bulunmalıdır.

SEVGİLİ YAYALAR….
HER KONUDA HATA YAPABİLİRSİNİZ, ZAMAN İÇERİSİNDE YAPTIĞINIZ HATAYI ÇOK ÇABA SARFEDEREK TELAFİ EDEBİLİRSİNİZ.
ANCAK, TRAFİKTE YAPILAN HATANIN TELAFİSİ MÜMKÜN DEĞİLDİR. BU NEDENLE; LÜTFEN TRAFİK KURALLARINA EKSİKSİZ OLARAK UYUNUZ.

KARŞIDAN KARŞIYA NERELERDEN GEÇİLİR?
1- Alt geçitlerden,

2- Üst geçitlerden,

3-Yaya geçitlerinden

4- Okul geçitlerinden,

5- Trafik Polisinin bulunduğu yerlerden,

6- Trafik ışıklarının bulunduğu yerlerden,

7- Sayılanların hiç birisi yoksa köşe başlarından geçilmelidir. Çünkü; hangi yönden gelirse gelsin tüm araçları rahatlıkla görebilirsiniz.

YAYALARI İLGİLENDİREN TRAFİK İŞARETLERİNİ TANIYALIM


YAYA GEÇİDİ: Bu levha sürücülere yönelik hazırlanmış tehlike uyarı işaretidir. Yaya geçidine yaklaşıldığını bildirir ve yayalar bu levhanın bulunduğu yerlerden taşıt yolunu kullanarak karşıya geçemezler. Sürücülerde hızlarını azaltmak zorundadırlar.

OKUL GEÇİDİ: Yaya geçidi levhası gibi bu levha da sürücülere yönelik hazırlanmış tehlike uyarı işaretidir. Okul geçidine yaklaşıldığını bildirir ve öğrenciler bu levhanın bulunduğu yerlerden taşıt yolunu kullanarak karşıya geçemezler.

YAYA GEÇİDİ: Yaya geçidi levhası, sürücülerin hızlarını azaltmalarını ve kurallara uygun olarak karşıdan karşıya geçen yayalara ilk geçiş hakkını vermeleri gerektiğini bildirir. Yayalar da bu levhanın bulunduğu yerlerden geçebilirler.

OKUL GEÇİDİ: Okul geçidi levhası, sürücülerin hızlarını azaltmalarını ve kurallara uygun olarak karşıdan karşıya geçen öğrencilere ilk geçiş hakkını vermeleri gerektiğini bildirir. Öğrenciler bu levhanın bulunduğu yerlerden güvenli bir şekilde karşıya geçebilirler.

Sevgili Çocuklar;Okula, eve, çarşıya vb. yerlere giderken en kısa yolu değil, en güvenli yolu seçmelisiniz.

Sevgili Çocuklar;Trafik kazalarından korunmanız, yalnız trafik kurallarını öğrenip bu kuralları uygulamakla mümkün olur.

NERELERDE OYUN OYNANIR?

Boş arsalarda veya alanlarda,
Çocuk oyun Parkları
Oyun alanlarında,
Okul bahçelerinde oynanmalıdır.
Caddelerde ve sokaklarda kesinlikle oyun oynanmamalıdır.

BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ ?

- Karşıdan karşıya geçişlerde ilk geçiş hakkının araçlara ait olduğunu biliyor muydunuz?

- Ülkemizde trafiğin sağ taraftan çalıştığını biliyor muydunuz?

- Kaldırımı olmayan yolların sol kenarından yürünmesi gerektiğini biliyor muydunuz?

- Trafik ışıklarından kırmızı ve yeşil ışığın yanma sürelerinin trafiğin yoğunluk durumuna göre ayarlandığını, sarı ışığın ise sadece 3 saniye yandığını biliyor muydunuz?

- 11 yaşını bitirmemiş çocukların yollarda bisiklet kullanamayacağını biliyor muydunuz?
- 11 yaşından küçüklerin araçların ön koltuğunda oturamayacağını biliyor muydunuz?

SERVİS ARAÇLARINDA GÜVENLİ YOLCULUK

OKUL TAŞITLARI

Eğer okulumuz evimize uzaksa ya da birkaç araç değiştirmemiz gerekiyorsa bir çoğumuz okula kadar servis araçları ile gidip dönmeyi yeğliyoruz. Özellikle büyük kentlerde yaşayanlar için durum böyle. Yalnızca çocuklar değil, büyükler de işe gidip gelirken kendi servis araçlarına biniyorlar.
Servis araçları hayatımızı kolaylaştırıyor ve bize oldukça zaman kazandırıyor. Bu yüzden hayatımızdaki yeri oldukça önemli. Ancak bu tür araçlardan gerçekten faydalanabilmek için onları doğru bir şekilde kullanmayı da bilmemiz gerekiyor. Bu bilginin anahtarı ise:


TRAFİK ORTAMINDAKİ SORUMLULUKLARIMIZIN FARKINA VARMAK ve BU DOĞRULTUDA DAVRANMAK

Okulunuza gidip gelirken bindiğiniz araçların arkasında yazan "OKUL TAŞITI" ifadesini hepiniz biliyorsunuz. Bu, okul servisinin karayolundaki diğer araçlar tarafından kolayca tanınmasını sağlamak içindir. Bu araçları gören diğer sürücüler, daha dikkatli davranarak sizin güven içinde inip binmenize yardımcı olurlar. "Evet ama bu diğer taşıt sürücülerinin sorumluluğu" mu diyorsunuz? Haklısınız. Peki burada bize düşen sorumluluk nedir? Bu sorunun cevabı, "bineceğimiz aracın gerekli koşullara sahip olmasına dikkat etmek" olabilir mi?
Evet, öncelikle bindiğimiz servis aracı gerçek bir OKUL TAŞITI olmalı ve bir okul taşıtının bütün özelliklerine sahip olmalı. Doğru bir taşıt aracını kullanmak bizim seçimimiz. Bu konudaki sorumluluğumuzun farkında olmalıyız ve bu doğrultuda davranmalıyız. Bu sorumluluğu paylaştığımız kişiler de var elbette: Anne-babalarımız bizim bu konuda en doğru seçimi yapmamıza katkıda bulunacak en önemli kişilerdir. Tabii servis aracının sürücüsü ve bize bu hizmeti veren kuruluşun sorumlulukları da var. Bu araçları kullanan kişiler olarak bizler en doğru seçimi yapmaya çalışarak ilk sorumluluğumuzu yerine getirmiş oluyoruz. Peki bir okul taşıtı nedir? Okul Taşıtı, okul öncesi, ilköğretim ve orta dereceli okulların öğrencileri ile yalnızca onlara yardımcı olacak kişilerin taşınmalarında kullanılan taşıttır.

BİR OKUL TAŞITINDA
Işıklı DUR işareti bulunmalıdır. Bu işaretin, öğrencilerin araca inmeleri ve binmeleri sırasında yakılması ve inip binmeleri tamamlanıncaya kadar yanar durumda bulundurulması gereklidir.
Işıklı DUR işareti yakıldığında arkadan gelen bütün araçların durması zorunludur.
Okul taşıtlarına fazla öğrenci binmemelidir. Yolculuk edecek herkes için mutlaka oturacak yer bulunmalıdır. Bir okul taşıtında AYAKTA YOLCULUK EDİLMEMELİDİR.
Okul taşıtları gidiş geliş saatlerine ve okul tarafından belirlenen taşıma programına uygun olarak çalışmalıdır.
Bir okul taşıtında araç içi düzeni sağlamak ve araca iniş ve binişlerinde öğrencilere yardımcı olmak üzere ya bir rehber öğretmen ya da bu işle görevli bir görevli bulunmalıdır.
Bir okul taşıtında öğrencilerin yetişebileceği camların ve pencerelerin güvenli ve sabit olması gereklidir.
Şimdi düşünün bakalım siz bu konudaki seçiminizi doğru yapmış mısınız? Yoksa anne babanızın gözünden kaçmış bazı sorunlar mı fark ettiniz? Eğer emin değilseniz bu konuyu anne babanızla bir daha gözden geçirmeye ne dersiniz?

Her bakımdan güvenli bir okul taşıtına da binseniz, yine de bazı konulara özen gösterilmediğinde bazı tehlikeli durumlara açığız demektir. Her gün kullandığınız bu araçlarda kendi sorumluluklarınızı öğrenmek ister misiniz?

OKUL TAŞITLARINDA DAHA DA FAZLA GÜVENLİK İÇİN...

BİZİM SORUMLULUKLARIMIZ:

Bir okul taşıtının sürücüsü mutlaka iyi bir sürücü olmalı, sizin güvenlik içinde yolculuk etmeniz için gerekli tüm beceri ve bilgiye sahip olmalıdır. Çünkü okul taşıtını kullanırken ve sizi yönlendirirken bu bilgi ve becerilerine ihtiyacı olacaktır.
Bizim de
SÜRÜCÜMÜZLE TANIŞMAMIZ,
OKUL TAŞITINA BİNMEDEN ÖNCE,
YOLCULUK SIRASINDA ve OKUL TAŞITINDAN İNDİKTEN SONRA onunla işbirliği içinde hareket etmemiz gerekir. Bu nasıl olacak?

OKUL TAŞITINA BİNMEDEN ÖNCE NELER YAPMALIYIZ?

Evden çıkarken bir dönüşüm yaşamaya hazır olun. Önce YAYA sonra YOLCU daha sonra yeniden YAYA olacaksınız. Her birinde farklı şeylere dikkat etmeniz gerekecek.
Evden çıkarken giysilerinizi ve okul çantanızı dikkatle hazırlayın. Araca inip binerken elleriniz serbest olsun. En iyisi bir sırt çantasıdır. Gereksiz yere ağırlaştıracak şekilde doldurmayın çantanızı. Giysileriniz de sizin hareketinizi zorlaştırmamalı. Uygun giysiler giyin ve yalnız gerekli eşyalarınızı yanınıza alın. Bunları planlarken anne ve babanızla işbirliği yapın. Unutmayın, amaç yürürken ve okul taşıtına binerken rahat hareket edebilmeniz.
Durağa kadar bir YAYASINIZ. Uygun giysiler ve fazla yüklenmemiş bir çanta ile durağa ilerliyorsunuz. Bir yaya olarak neler yapmanız gerektiğini biliyorsunuz. Tekrar etmek isterseniz bu sayfalarda sizin için bazı bilgiler var. Siz bildiğiniz tüm kurallara, özellikle karşıdan karşıya geçiş kurallarına uyarak durağa ulaşın ve durağa zamanında varın. Çünkü sürücü geç kalanları beklerken zor durumda kalabilir. Uzun süre durağı işgal etmesi diğer araçlara sorun çıkarabilir. Siz zamanında durağa gitmekle sürücünüzle işbirliği içinde hareket etmiş oldunuz.
Bununla birlikte çok erken giderek durakta uzun süre beklemek de sakıncalı olabilir. En doğrusu durakta en fazla 5 dakika bekleyecek şekilde kendimizi ayarlamaktır. Okul Taşıtları belli saatlerde belli duraklara uğrayan araçlardır. Bunu kendimiz ayarlayabiliriz. Okul Taşıtını beklediğiniz durak nasıl bir yer? GÜVENLİ Mİ? Bunu anne ve babanızla değerlendirin...
Okulunuzda daha güvenli duraklar için neler yapılabilir? Öğretmenlerinizle bu konuları konuşmaya ne dersiniz? Eğer okul taşıtını beklediğiniz durakta güvende iseniz size düşen bu güvenliği daha da arttırmaktır.
Nasıl mı?
Her zaman akan trafikten olabildiğince uzak bir noktada durun. HİÇBİR ZAMAN YOLA İNEREK TAŞIT BEKLEMEYİN. Kaldırım kenarından en az 5 adım içeride bekleyin.

Her zaman neşeli olmak güzeldir ama sizce durak yeri bazı şakalar için uygun mu?
En iyisi bütün gürültülü ve hareketli şakaları okul bahçesine erteleyin.
İşte okul taşıtı geldi. Sürücüyle işbirliğinin tam zamanı. Siz kaldırım kenarından 5 adım uzakta beklemeye devam edin. HİÇBİR ZAMAN ARACIN ÖNÜNDE VE ARKASINDA DURMAYIN. Bu çok tehlikelidir. Sürücü sizi göremeyebilir. Sürücü aracın kapısını açtığında ve sizi almaya hazır olduğunu söylediğinde araca binmek üzere hareket edin.

Elinizde fazladan bir şeyler taşımamaya özen gösteriyorsunuz ama yine de bazen elinizde tuttuğunuz bir şeyler olabilir. Daha önemlisi bunları elinizden düşürebilirsiniz.
Böyle durumlarda sürücüye haber vermeden elinizden düşürdüğünüz şeyi almak için araca doğru hareket etmeyin. İşte yine sürücüyle bir işbirliği yaptınız..
Şimdi Özetleyelim:

Okul Taşıtına binmeden önce trafikte güvenliği arttırmak için;
Rahat hareket edebileceğimiz giysiler giymek
Yalnızca gerekli eşyaları almak,
yaya kurallarını uygulamak,
5 dakika kuralı ve 5 adım kuralına uymak
Okul taşıtının önünde ve arkasında durmamak, yürümemek ve sürücü ile işbirliği çok işe yarar!
YOLCULUK SIRASINDA NELER YAPMALIYIZ?
Evden çıkarken başlayan dönüşüm devam ediyor: Önce YAYA oldunuz şimdi ise artık bir YOLCU oldunuz. YOLCU olarak ilk sorumluluğumuz bir an önce kendi yerimize geçmek, çantamızı yerleştirmek ve yerimize oturmak. Eğer taşıt içinde herkesin belli bir yeri yoksa bu sorun çıkarabilir. Bir an önce arkadaşlarınızla bir kural belirleyin ve bu kurala uyun. Servis aracında herkesin yerinin belli olması karışıklığı ve zaman kaybını önler.
Gürültülü ve hareketli şakalar okul bahçesine kadar ertelendi! Bütün şakalar cepte! Okul bahçesini bekliyor... Serviste şakalaşmak çok keyifli olacaktır ama bunu yaparken sürücünün dikkatini dağıtmamak çok akıllıca olur. Neden mi? Çünkü sürücülük hiç basit bir iş değildir. Sürücünün dikkatinin dağılması çok tehlikeli durumlara yol açabilir. Aslında YOLCU olmak demek tam anlamıyla sürücü ile işbirliği yapmak demek: Sürücünün dikkatini dağıtmamak ve işini güçleştirmemek için.
Artık araç hareket etti. Bundan sonra yolculuğun sonuna kadar yerimizden kalkmamamız gerekiyor. Peki ama yolculuk ne zaman bitecek? İşte bu çok yerinde bir soru. Bunun tek bir cevabı var: "Sürücü bize ne zaman inebileceğimizi söylerse o zaman yolculuk biter"

Şimdi Özetleyelim:
YOLCU iken trafikte güvenliği arttırmak için;
Bir an önce kendi yerimize geçmek, çantamızı yerleştirmek, yerimize oturmak gürültülü ve hareketli şakaları okula bahçesine kadar cepte tutmak, yolculuk bitene kadar yerimizde oturmak ve sürücü ile işbirliği çok işe yarar!

OKUL TAŞITINDAN İNDİKTEN SONRA NELER YAPMALIYIZ?
Dönüşüm devam ediyor: Önce YAYA, sonra YOLCU oldunuz ve birazdan tekrar YAYA olacaksınız. Az önce sürücü aracı durdurdu. Güvenli bir şekilde park etti ve aracın kapısını açarak size yolculuğun bittiğini söyledi. Artık inebiliriz.
Araçtan inmeden önce, çantanızı rahat hareket edebileceğiniz şekilde elinize alın ya da sırtıza takın. Sırayla kapıya yaklaşın. Sıraya uymak zaman kaybettirmez. Aksine zaman kazandırır. Hem de herkese...
İsterseniz bunu öğretmeninizle konuşup bir ders konusu yapın ve aranızda tartışın.
Tutunarak inmek işleri kolaylaştırır ve güvenliği arttırır. Hiçbir taşıt aracının merdivenleri tam anlamıyla konforlu değildir. Bu yüzden inerken tutunmak gerekir. Siz en uygun giysileri biraz da bunun için seçtiniz. Araca binerken ve inerken rahat hareket etmek için. Yine de giysilerinizin bir yere takılmaması için özen gösterin. Bu düşmenize bile yol açabilir. Araçtan iner inmez ilk işiniz kaldırımda en güvenli yere doğru yürümek olmalı. Yeniden YAYA oldunuz. 5 adım içeri yürüme kuralını hatırlayın. Okul taşıtının önünden ve arkasından geçmemeniz gerektiğini unutmayın. Hala sürücü ile işbirliğine devam ediyorsunuz. Eğer aracın arkasından geçmenizi gerektiren bir durum varsa bir şeyler yanlış demektir. Ancak bazen aracın önünden geçmeniz gerekebilir. Bu durumda araca çok yaklaşmadan hareket etmeli ve sürücünün sizi gördüğünden emin olmalısınız. Eğer karşıya geçmeniz gerekiyorsa uymanız gereken yaya kurallarını hatırlayın.

Şimdi Özetleyelim:

Taşıttan inerek yeniden YAYA olduğunuzda güvenliği arttırmak için;
İnmek için sürücünün iznini beklemek,sırayla kapıya yaklaşmak, tutunarak inmek, giysilerimizin bir yere takılmadığından emin olmak, 5 adım kuralını bir kez daha hatırlamak
Aracın önünde ve arkasından durmamak, yürümemek, aracın önünden geçmek gerekliyse sürücünün bizi gördüğünden emin olmak ve sürücü ile işbirliği çok işe yarar!

EĞER BURADAKİ KONULARI BİLİYOR VE UYGULUYORSANIZ SİZ OKUL TAŞITINA GİDERKEN, YOLCULUK EDERKEN VE İNİP BİNERKEN KENDİ GÜVENLİĞİNİZİ VE HATTA BAŞKALARININ GÜVENLİĞİNİ SAĞLAMAKTA ÇOK BAŞARILISINIZ DEMEKTİR. SİZ, TRAFİK GÜVENLİĞİNİN ANLAMINI VE BUNUN İÇİN NE YAPILMASI GEREKTİĞİNİ İYİ BİLİYORSUNUZ.

Trafikte Yaya Olmak
Trafik ortamında sürücü, yaya ya da yolcu olarak bulunabiliriz. Her durumda nasıl davrandığımız, nasıl hareket ettiğimiz trafik çevresini paylaşmakta olduğumuz kişiler için çok önem taşır. Davranışlarımızın açık ve anlaşılır olması, ne tür bir harekete hazırlandığımız konusunda "trafik işaret dilini" kullanarak çevremize anlaşılır bir bilgi vermemiz gereklidir.

Trafik ortamında yaya olarak bulunduğumuz yerin gerçekten yayalar için ayrılmış bir yer olması gerekir. Buna rağmen zaman, zaman özellikle karşıdan karşıya geçişlerde araçların kullandığı yola çıkmak zorunda kalabiliriz. Bu durumda uymak zorunda olduğumuz kuralları bilmek ve uygulamak gerek


Selametle Berkant Kılıç
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Ekim 2012       Mesaj #19
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Trafik kuralları olmasaydı neler olurdu?
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Aralık 2012       Mesaj #20
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ya hangi renk olcak

Benzer Konular

4 Nisan 2011 / Ziyaretçi Soru-Cevap
16 Ekim 2011 / Misafir71 Soru-Cevap
20 Mayıs 2013 / Misafir Soru-Cevap
5 Mayıs 2011 / Misafir Soru-Cevap