Arama

Namazın duygu ve düşünceye etkileri nelerdir? - Sayfa 3

En İyi Cevap Var Güncelleme: 27 Aralık 2012 Gösterim: 29.255 Cevap: 34
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Aralık 2010       Mesaj #21
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
arkadaslar namazın duygu ve davranımışıza olan etkisini yazarmısınz performans odevı var
Sponsorlu Bağlantılar
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
6 Aralık 2010       Mesaj #22
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

arkadaslar namazın duygu ve davranımışıza olan etkisini yazarmısınz performans odevı var

Namazın Kazandırdıkları

Sponsorlu Bağlantılar
Şartlarına uygun olarak kılınan namaz, imanın büyüyerek ve olgunlaşarak kalpten çıkmasına ve hayatın gidişatının iyiye yöneltilmesini sağlar Namazla kişinin içi ve dışı temizlenir, vakitlere bir düzen gelir, kalp ve beden Allah’a teslimiyetle kuvvetlendirilir, ahlâkí davranışlar olgunlaştırılır, çirkin ve günah olan şeylerden kaçma öğrenilir Namaz kılan mü’minler ile namazı terkeden kimseler arasında ahlâk ve davranış açısında gözle görülür farklar vardır
Namazını kılan mü’minin en azından dört kazancı vardır:
Birincisi, maddi temizlik,
İkincisi, kalp sağlamlığı,
Üçüncüsü, zamanların düzenlenmesi,
Dördüncüsü, toplumsal düzenleme
Namaz, nefse boyun eğdirir, kibiri ve gururu azaltır, mü’mini diğer müslümanlarla kardeşliğe hazırlar, duygularını yüceltir, şükretmeyi artırır Namazını ‘setr-i avret-avret yerlerini örterek’ kılan mü’min, takva elbisesini giyer, örtülecek ayıplarını örtmeyi öğrenir, günahlarının tevbe ile silinmesini ister
Namazda bazı şartlara uymak –ki bunlara namazın şartları ve rükünleri denir- namazın şeklen tamamlanması için gerekir Ama asıl önemli olan, istenildiği gibi ‘ikame’ edilmesidir Namazın ruhaní boyutunu yakalayabilmek, namazı bütün bir hayata ve bütün davranışlara etki edecek bir şekilde kılabilmektir
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
19 Aralık 2010       Mesaj #23
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Namaz Kılmanın Faydaları

1- Namaz ibâdetlerin en kıymetlisidir. Namaz kılmak, Allahü teâlânın büyüklüğünü düşünerek O'nun karşısında kendi küçüklüğünü anlamaktır. Kulun acizliğini, Rabbine itiraf etmesidir. Bunu anlayan kimse hep iyilik yapar. Hiç kötülük yapmaz. Her gün beş kere, Rabbinin huzurunda olduğuna niyet eden kimsenin kalbi tertemiz olur. Kimseye zarar vermemeye çalışır. Herkese iyilik yapmaya koşar.

2- Namaz, ruhun gıdasıdır. Namaz kılarken yapılması emir edilen her hareketin hem bedene ve hem de ruha sağladığı faydalar çoktur. Kusursuz kılınan namaz, insanı çirkin işlerden korur. Faydalı işlere alışkanlık kazandırır. Fakirlerden, muhtaçlardan karşılık beklemeksizin, onlara yardım etmeye alıştırır. Yaptığının karşılığını yalnız Allah'tan bekler.

3- Namaz için alınan abdest,insanın beden bakımından temiz olmasını sağladığı için evinin, iş yerinin mahallesinin, köyünün ve şehrinin de temiz tutulma sıra sağlar.

4- Namaz, insanı disiplinli bir hayata alıştım Namazın kazandırdığı bu alışkanlık, insanın bütün işlerinde hâkim olmakta ve böylece verimin ve basarının artmasına sebep olmaktadır. Sabahın erken saatlerinde namaza kalkan müslüman işine erken başlar, gün boyunca Allah'ını hatırlayarak emirlerine uymayı çalışır Rabbine olan bu bağlılığı, onu zararlı işlerden korur. Günün sonunda yatsı namazını kılıp bir günlük hayat muhasebesini yapar. Böylece düzenli ve tedbirli bir hayatı olur.

5- Camilerde cemaatla kılınan namaz ise, müslümanların kalblerini birbirine bağlar. Aralarındaki sevgiyi arttırır. Her vakitte, birbirlerine kardeş oldukların hatırlatır. Büyükler, küçüklere karşı merhametli olur Küçüklerin de büyüklere saygılı davranması öğretilir Zenginler fakirlere ve kuvvetliler zayıflara yardımcı olur. Hastalar, camide görülemeyince, evlerinde aranıp ziyaret edilir.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
21 Aralık 2010       Mesaj #24
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Hep aynı şeyleri yazıyorsunuz.Biraz farklı şeyler yazarmısınız ? ''Namazın duygu ve davranışlarımız üzerindeki etkileri''
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
22 Aralık 2010       Mesaj #25
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
'Namazın duygu ve düşşüncelerimiz üzerine etkileri'
Namaz Kılmanın Faydaları

1- Namaz ibâdetlerin en kıymetlisidir Namaz kılmak, Allahü teâlânın büyüklüğünü düşünerek O'nun karşısında kendi küçüklüğünü anlamaktır Kulun
acizliğini, Rabbine itiraf etmesidir Bunu anlayan kimse hep iyilik yapar
Hiç kötülük yapmaz Her gün beş kere, Rabbinin huzurunda olduğuna
niyet eden kimsenin kalbi tertemiz olur Kimseye zarar vermemeye çalışır
Herkese iyilik yapmaya koşar

2- Namaz, ruhun gıdasıdır Namaz kılarken
yapılması emir edilen her hareketin hem bedene ve hem de
ruha sağladığı faydalar çoktur Kusursuz kılınan namaz, insanı çirkin işlerden
korur Faydalı işlere alışkanlık kazandırır Fakirlerden, muhtaçlardan karşılık beklemeksizin, onlara
yardım etmeye alıştırır Yaptığının karşılığını yalnız Allah'tan bekler

3- Namaz
için alınan abdest,insanın beden bakımından temiz olmasını sağladığı için evinin,
iş yerinin mahallesinin, köyünün ve şehrinin de temiz tutulma sıra
sağlar

4- Namaz, insanı disiplinli bir hayata alıştım Namazın kazandırdığı
bu alışkanlık, insanın bütün işlerinde hâkim olmakta ve böylece verimin
ve basarının artmasına sebep olmaktadır Sabahın erken saatlerinde namaza kalkan
müslüman işine erken başlar, gün boyunca Allah'ını hatırlayarak emirlerine uymayı
çalışır Rabbine olan bu bağlılığı, onu zararlı işlerden korur Günün
sonunda yatsı namazını kılıp bir günlük hayat muhasebesini yapar Böylece
düzenli ve tedbirli bir hayatı olur

5- Camilerde cemaatla kılınan
namaz ise, müslümanların kalblerini birbirine bağlar Aralarındaki sevgiyi arttırır Her
vakitte, birbirlerine kardeş oldukların hatırlatır Büyükler, küçüklere karşı merhametli olur
Küçüklerin de büyüklere saygılı davranması öğretilir Zenginler fakirlere ve kuvvetliler
zayıflara yardımcı olur Hastalar, camide görülemeyince, evlerinde aranıp ziyaret edilir

--------------------------------------------------------------------------------
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
23 Aralık 2010       Mesaj #26
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
namazın insanlar üzerindeki etkisini paylaşabilirmisiniz
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
27 Aralık 2010       Mesaj #27
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
lütfen yardım edin bak size yalvarırım
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Ocak 2011       Mesaj #28
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bana namazın duygu dünyamız üzerinde etkisini bulunmasını istiyorum
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Ocak 2011       Mesaj #29
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
namaz kılarken ki çirkin davranışları istiyorum
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
8 Ocak 2011       Mesaj #30
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

namaz kılarken ki çirkin davranışları istiyorum

Bir müslümanın namaz esnasında, yukarıda ayrı ayrı sayılan namazın farz, vâcip, sünnet ve âdâbını en iyi şekilde yerine getirmeye gayret etmesi ve bu ibadetin mâna ve gayesine aykırı her türlü davranıştan da kaçınması gerekir. Namaza aykırı davranışlar, bu aykırılığın derecesine göre namazın mekruhları ve namazı bozan şeyler şeklinde ikili bir ayırım içinde ele alınır.

A) NAMAZIN MEKRUHLARI
Namazda yapılması hoş karşılanmayan davranışlara "namazın mekruhları" denir. Genel olarak namaz için öngörülmüş bulunan biçimsel yapıya aykırı olan davranışlar ile namazın gerektirdiği saygı, tâzim, tevazu, boyun bükme ve sükûnet haline de aykırı olan ve namazda kalbi meşgul edecek ve insanı ibadetin gerektirdiği kalp huzurundan ve huşûdan alıkoyacak davranışlar mekruh sayılmıştır. Namaz esnasında elbiseyle veya vücudun bir yeriyle oynamak gibi namazla ilgisi olmayan ve onunla bağdaşmayan bir hareketin yapılması mekruhtur. Çünkü bu şekildeki davranışlar namazın biçimsel yapısına aykırıdır ve aynı zamanda namazın gerektirdiği saygı ve tâzim vaziyetiyle de bağdaşmamaktadır.
Bunun yanında namazın vâciplerinden ve sünnetlerinden birini terketmek de mekruh sayılmaktadır.
Namazın vâciplerinden birini, meselâ Fâtiha sûresini okumayı kasten yani bilerek ve isteyerek terketmek tahrîmen mekruhtur. Bir vâcibin terkedilmesi sebebiyle tahrîmen mekruh olan bu namaz esas itibariyle sahih yani geçerli olup kişiden namaz borcunu düşürür ise de iade edilmesi yani yeniden kılınması vâciptir.
Namazın sünnetlerinden birini, meselâ Sübhâneke okumayı, rükû veya secdelerdeki tesbihleri kasten terketmek mekruhtur. Namazın sünnetlerinden birini terketmek, genel olarak tenzîhen mekruh olmakla birlikte, tenzîhen mekruh sayılan şeylerin bir kısmı tahrîmen mekruha yakındır. Meselâ müekked bir sünneti terketmek, bir vâcibi terketmek derecesine yakın bir mekruhluğu (kerâhet) ifade eder. Müstehap (mendup) olan bir şeyi terketmek ise mekruh olmayıp daha iyi ve faziletli olanı terketmek (terk-i evlâ) sayılır.
Namazda mekruh sayılan şeyler şunlardır:
1. Bir zararın giderilmesi veya namazın tamamlanması amacı olmaksızın namaz dışı bir davranışta bulunmak. Meselâ alnın secde mahalline yerleşmesini engelleyen sarık vb. şeyleri çekmek namazın tamamlanması amacı taşıdığından ve akrep gibi zararlı hayvanları öldürmek de bir zararın giderilmesi amacı taşıdığından mekruh sayılmamıştır. Buna karşılık parmak çıtlatmak, giysisinin kolunu kıvırmak, bunu gerektiren bir özür olmadığı halde -peş peşe olmamak üzere- birkaç adım yürümek, sinek vb. haşeratla meşgul olmak gibi davranışlar mekruhtur. Namaz dışı davranış amel-i kesîr (bk. Namazı Bozan Şeyler) boyutuna varırsa namaz bozulur.
2. Namaza ilişkin fiilleri özürsüz yere, namazın sünnet ve âdâbına uymaksızın yerine getirmek. Meselâ bir özrü olmaksızın duvar, direk, baston vb. bir şeye hafifçe yaslanmak; daha dizleri yere koymadan elleri yere koymak, secdeden kalkarken dizleri ellerden önce kaldırmak; oturuşlar esnasında bağdaş kurmak veya dizleri dikmek; kıyam esnasında elleri yana bırakmak; erkekler için secde esnasında kolları tamamıyla yere yapıştırmak böyledir.
3. Kıyam, rükû ve secde aralarındaki tekbir ve zikirleri kendi yerlerinden sonraya bırakmak. Meselâ kıyamdan rükûa vardıktan sonra "Allahüekber" demek, rükûdan doğrulduktan sonra "Semiallahu limen hamideh" demek mekruhtur. Rükû tekbiri alınmaya ayakta iken başlanmalı, rükûa varırken bitirilmelidir. Söz ile fiil eş zamanlı olmalıdır.
4. Namazda esnemek, gerinmek ve boğazı açıyormuş gibi yapmak. Mümkün olduğunca esnemeyi önlemeye çalışmalı, esnemek durumunda kalınca sağ el ile ağzı kapatmalıdır. Nezle vb. sebepten burnu akan kişi, burnunu mendille siler. Grip olan kişi de öksürecek olduğunda ağzını eliyle veya mendiliyle kapatmalıdır. Bu durumda olan kişilerin mescide gelmeleri de mekruhtur.
5. Namazda iken verilen selâmı el veya baş işaretiyle almak. Tahrîmen mekruh olan bu fiille kimilerine göre namaz bozulur.
6. Namazda huşû halini artırmak veya uygunsuz bir şeyi görmekten sakınma gibi bir amaç olmadıkça gözleri yummak, gözleri sağa sola veya aşağı yukarı çevirmek, başı hafifçe bir tarafa çevirip bakmak.
7. Abdesti sıkışık olduğu halde namaz kılmak. Hz. Peygamber sıkışık durumda olan veya yemek hazırken namaza duran kişinin namazının faziletinin tam olmayacağını belirtmiştir (Müslim, "Mesâcid", 67).
8. Elbise, vücut veya namaz mahallinde namazın geçerliliğine engel olmayacak miktarda necâset bulunduğu halde namaz kılmak. Dinen necis sayılmamakla birlikte kirli elbise ile namaz kılmak da mekruhtur.
9. Temiz olmayan şeylere karşı ve bunların yakınında, kişinin kendini ibadete vermesini engelleyecek ve zihni meşgul edecek yerlerde namaz kılmak. Ateşe ve puta tapma inancını çağrıştırması düşüncesinden hareketle ateşe, insan veya hayvan tasviri bulunan resim ve heykele karşı namaz kılınması mekruh sayılmıştır. Aynı şekilde bir insanın yüzüne karşı namaz kılmak da mekruhtur.
10. Başkasına ait bir yerde veya başkasına ait bir elbise içinde, sahibinin izni ve razılığı olmaksızın namaz kılmak.
11. Dişlerin arasında kalmış yutulması namazı bozmayacak miktardaki yiyecek kırıntısını yutmak. Yutulan şey nohut tanesi büyüklüğünde olursa namazı bozar.
12. Cemaatle namaz kılınırken, imamdan önce rükû ve secdeye gitmek veya ondan önce rükû veya secdeden doğrulmak. Bu davranışın muktedînin namazını bozacağı, imamdan önce rükû ve secdeden başını kaldırmış kişinin rükû ve secdeye geri dönüp imamla birlikte hareket etmesi, aksi halde o rek`atın eksik kalacağı ve sonradan tamamlanması gerektiği, bu da yapılmazsa namazının bozulmuş olacağı görüşleri de mevcuttur.
13. Namazda kıraate ilişkin mekruhlar daha ziyade kıraatin sünnetlerinden birinin terki sebebiyle olur:
İkinci rek`atta birinci rek`attan daha uzun okumak böyledir.
Bir rek`atta bir sûrenin iki kere okunması veya farz namazlarda ilk iki rek`atta Fâtiha'dan sonra aynı sûrenin okunması mekruhtur; nâfile namazlarda mekruh değildir.
Fâtiha'dan sonra sürekli olarak belirli bir sûrenin okunması, başka sûrenin okunmaması mekruhtur.
Fâtiha'dan sonra okunacak sûrelerde Kur'an'daki sıraya uymamak, meselâ birinci rek`atta Kevser sûresini okuduktan sonra ikinci rek`atta Fîl sûresini okumak mekruhtur.

kaynak

Benzer Konular

2 Nisan 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
4 Aralık 2013 / Ziyaretçi Soru-Cevap
9 Aralık 2016 / Ziyaretçi Cevaplanmış
3 Aralık 2009 / Misafir Cevaplanmış
13 Ocak 2009 / selenmi Soru-Cevap