Arama

Makaralar hakkında bilgi verir misiniz? - Sayfa 2

En İyi Cevap Var Güncelleme: 2 Kasım 2016 Gösterim: 33.551 Cevap: 34
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Ocak 2010       Mesaj #11
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
ya bana makaralarla ilgili çözümlü soru lazım lütfen bana yardımcı olur musunuz? ödevi de pazartesiye teslim edeceğim ya nolur yardım edin!!!...
Sponsorlu Bağlantılar
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Ocak 2010       Mesaj #12
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
lütfen bana yardımcı olun ya makaralarla ilgili bir ödevim var. makarlarla ilgili 10 tane soru hazırlamam gerekiyor.eğer bana yardım ederseniz eminim çok memnun kalacağınız bir karşılık bekliyor sizi özellikle de erkekler lütfen yardım edin!!!:::
Sponsorlu Bağlantılar
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
1 Ocak 2010       Mesaj #13
Avatarı yok
Yasaklı
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

yide üçüncü makara ne bana yardımcı olun

Üç tür makara sistemi vardır.Sabit makaralar,hareketli makaralar ve her iki makara sisteminide içeren üçüncü sistem ,palanga sistemidir.Palangalarda,kuvvetten kazanç saglanır.Bu kazanç palangaları oluşturan hareketli makaralardan geçen ip sayısına bağlıdır.
Kuvvet=yük/hareketli makaradaki ip sayısı
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
26 Aralık 2010       Mesaj #14
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
3 üncü makarsa hakkında bilgiye ihtiyacım vardı neyse bilemiyorum artık
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
4 Ocak 2011       Mesaj #15
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Makaralar da iş yaparken bir takım kolaylıklar sağlayan basit makinelerdendir. Günlük yaşamda en fazla gördüğümüz şekliyle inşaatlarda harç, tuğla ve diğer yapı malzemelerini taşımak için kullanılmaktadır. Makaralar değişik tiplerden oluşmaktadır. Sabit, hareketli ve palanga makaralar olarak kullanılmaktadır.
Sabit Makaralar
Bir yere monte edilmiş şekilde kullanılan makaralardır. Kullanımda kuvvetin yönünü değiştirme özelliği vardır. Bu makaralar kuvvetten kazanç sağlar. Yükü kaldırmak için yüke eşit bir kuvvet kullanılır. P yükünü kaldırmak için ipin ucunu h kadar çekmek gerekir. Bu işlemde yükün kazanacağı enerji, kuvvetin yaptığı işe eşit olacağından formül şu şekilde oluşur;
P x h = F x h ise P = F olacaktır. Yani kuvvet = yük’tür. Sabit makaralarda kuvvetten ve yoldan kazanç yoktur.

Hareketli Makaralar
Hareketli makaralar, yükün makaranın eksenine asıldığı sistemlerdir. İpin bir ucu tavana asılır diğer uç ise kuvvet kullanılacak olan uçtur. Bu sistemde yük ve makara birlikte yükselir veya alçalır. Hareketli makaralarda yükü kaldırmak için uygulanacak kuvvet yükün yarısına eşdeğerdir. Yani F = P/2 şeklinde formülleştirilebilir. Hareketli makaraya bağlı olan bir yükü kaldırmak için ipi 2h kadar çekmek gerekir. Hareketli makaralarda enerjiden kazanç sağlamaz. Çünkü yük kuvvetin yaptığı iş kadar enerji kazanmaktadır.
Hareketli makaralar, sabit makaralarda olduğu gibi kuvvetin yönünde değişiklik meydana getirmez. Sabit makara ile kaldıramadığımız birçok yükü hareketli makaralar ile kaldırabiliriz. Örneğin 10 N’luk bir yükü kaldırmak için 5 N kuvvet uygulamak yeterlidir. Fakat yükü 2 metre yükseğe çıkarmak için 4 metre ip kullanmak gerekmektedir.
Palanga
Hareketli ve sabit makaraların birlikte kullanıldığı sistemlerdir. Palangalar hem kuvvetten kazanç sağlar hem de uygulanan kuvvetin yönünü değiştirir. Palangalar ile çok büyük kuvvetleri hareket ettirmek mümkündür. Bir palangada ne kadar çok ip ve makara kullanılırsa uygulanacak kuvvet de o kadar artacaktır. Palangaların kaldıracağı kuvvet miktarını belirlemek için bu sistemde kullanılan ip sayıları ile makaraların toplam yükü ile taşınacak yükün toplamı hesaba katılır. Bu ifadeyi formülleştirecek olursak;
Kuvvet = Toplam yük / İp sayısı yani F = P / n diyebiliriz.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
6 Ocak 2011       Mesaj #16
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
lütefen 2 soru yazarmısınız??
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
7 Ocak 2011       Mesaj #17
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
dişli çarklar?
ener - avatarı
ener
Ziyaretçi
7 Ocak 2011       Mesaj #18
ener - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

dişli çarklar?

Vikipedi, özgür ansiklopedi






Dişli çark, hareketi değiştirmek veya iletmek için kullanılan, üzerinde çeşitli profillerde diş açılmış bir makine elemanıdır. Düz dişli, sonsuz dişli, helis dişli, çavuş dişli vb. çeşitleri vardır.
Bir dişli çark tek başına kullanılamaz, hareket için en az iki dişli çark bulunmalıdır.Dişli çark basit bir makinedir. Kısaca dişliler de denir. Araba vitesi, kurmalı saat, mikser, bisiklet, el matkabı gibi makinelerde dişliler vardır.



Formulü

  • 1. dişlinin yarıçapı x 1. dişlinin tur sayısı = 2. dişlinin yarıçapı. 2. dişlinin tur sayısı veya,
  • 1. dişlinin yarıçapı x 2. dişlinin diş sayısı = 2. dişlinin yarıçapı. 1. dişlinin diş sayısı
    • Profil ölçülerinin belirlenmesinde modül, dp, cp, zincir, triger gibi formlardan yararlanılır. Modül, dp ve cp formlarında bu amaca ek olarak profil açısı bulunur. Profil açısı düz 15°, 20°, 30° veya 14°30' vb. gibi.




Dönme hareketi iletilen iki mil arasında dakikadaki devir sayılarının oranı, hareketi ileten dişli çiftinin çapları veya diş sayıları ile ters orantılıdır.
Dişli çarkların en çok tanınanı otomobillerin vites kutusunda olanıdır. Hızlı dönen otomobil motorunun gücü bu kutuya iletilir. Vites kutusunda bu devir düşürülerek, otomobilin ana miline verilir. Dişli kutusunda son bir düşürme yapılarak, hareket arka tekerlek millerine iletilir.
Dişlilerin başlıca büyüklükleri: Bir dişli çarkta dişlinin üstünden geçen çemberin çapına diş üstü çapı, çarkın dişlerinin dibinden geçen çemberin çapına diş dibi çapı denir. Bu iki çap farklı diş yüksekliğini tanımlar. Diş yüksekliği, birlikte çalışan dişlilerin birbirine geçtiği çalışma baş boşluğu kadar daha az derindedir.
Birbirine giren iki dişlinin arasında kalan boşluğa yan boşluk adı verilir. Bu boşlukların olması dişli çiftinin çalışması bakımından gereklidir. Boşluğun az olması dişlilerin ısınmasına, fazla olması da dişlinin sesli çalışmasına ve çabuk yıpranmasına sebeb olur. Bunun için dişlilerin diş kalınlıkları ve eksenler arası mesafeleri dişlilerin tasarımı sırasında hassas olarak hesab edilir.
Dişli çarklar millerin birbirine göre konumlarına ve dişli şekillerine göre değişik sınıflara ayrılırlar. Başlıca dişli çark ve çeşitleri şunlardır:
Dişliler: Birbirine paralel millerlerde hareket iletilmesinde kullanılırlar. En yaygın olan bu türde dişler düz şekillidir.
Helisel dişli çarklar: Bu dişlilerde, dişler dişli çark silindirine helisel olarak sarılmışlardır. Yani dişler, diş eksenine paralel değil bir açı yapacak şekildedirler. Bu tür dişli çiftlerinde dişler birbirleriyle temasa geçerken bir önceki dişler hala temas halindedirler. Birbirleriyle temas halindeki diş sayıları fazla olduğundan, düz dişlilere göre daha yumuşak ve sessiz çalışıp daha büyük güçleri iletebilirler. Vites kutularında ve büyük güç ileten dişli mekanizmalarında yaygın olarak kullanılırlar. Çalışma esnasında dişlerin eğik olmasından dolayı eksenel yönde de bir kuvvet meydana getirdiklerinden bu kuvveti taşıyabilecek şekilde yataklanmalıdırlar. Bu etkilerini dengelemek için çift yönlü helis şeklinde açılmış ok veya çavuş dişli denilen dişliler veya iki helisel dişli çifti beraber kullanılır.
Kremayer: Burada dişlerden biri silindirik diğeri ise düz kremayer şeklindedir. Dönme hareketini doğrusal hareket veya doğrusal hareketi dönme hareketine çevirmek için kullanılır. Dişleri düz veya helisel olabilir.
Konik dişliler: Konik dişlilerin biçimi kesik koniye benzer. Eksenleri belli bir açıyla kesişen dişler arasında güç aktarımında kullanılırlar. Miller aynı düzlemde ve eksenleri kesişecek konumdadır. Eksenlerin birbirine dik olduğu tip en çok kullanılır. Düz, helisel veya eğrisel olabilir. Diş profilleri evolvent değil okloit denilen özel bir eğri şeklindedir. Hipoit dişli denilen eksenleri birbirini kesmeyen, aynı düzlemde bulunan miller arasında güç ileten tipleri de vardır.
Sonsuz vida: Bu tür dişlilerde eksenler ayrı düzlemlerde birbirlerine dik konumdadır. Küçük çark sonsuz vida ismini alır. Vidaya benzer şekildedir. Üzerine dolanan bir veya birkaç helisel diş bulunabilir. Mekanizma sonsuz vidadan tahrik edilir. Tahrik büyük dişli çarktan yapılmaz. Yani hareket nakli tersinir değildir. Sonsuz vidanın çark üzerine sarıldığı gibi globoid mekanizma olmak üzere iki türü vardır. Bu mekanizmalarda dişler arasındaki aşırı sürtünme dolayısıyla verim düşüktür. Fakat çok büyük çevrim oranları (1/30- 1/200) sağlanabildiğinden büyük oranda hız düşürülmesi gereken yerlerde kullanılır.
Planet mekanizmaları: Düz olan dişli çarklardan meydana gelir. Büyük bir güneş dişli çevresinde ve aynı zamanda daha büyük bir iç dişlinin dış güneş içinde dönen küçük birkaç planet dişliden meydana gelen bir sistemdir. Bir planet mekanizmasında dış güneş, planetler veya iç güneşin sabit tutulması ve giriş çıkışın diğerlerinden sağlanmasıyla çeşitli tahvil oranları elde edilebilir. Otomatik transmisyonda ve başka yerlerde kullanılır.
imalat: Yaygın olarak kulanılan büyük güçler taşımayan ve devir sayıları düşük dişliler dökme demir, bronz ve alüminyum alaşımlarından yapılır. Plastik (naylon, teflon) sinterlenmiş malzemelerde son zamanlarda yaygın şekilde kullanılmaktadır. Özel mukavemet isteyen yüksek devir sayılı büyük güç ileten makinalarda yüksek mukavemetli (krom-nikelli) çeliklerden faydalanılır. Dişli çarklar daha büyük yük taşıma kabiliyetine sahib olabilmeleri için ısıl işleme tabi tutularak sertleştirilirler. Dişli çarklarının yüzey sertleştirilmesinde kullanılan usuller; semantasyon, endüksiyon, alev ve nitrürleme ile sertleştirmedir.
Düşük güç ve hızla iletebilen dişli çarklar döküm veya dövme ile imal edilebilirler. Küçük dişliler beyaz alaşımdan veya plastikten pres döküm olarak yapılırlar. Yüksek mukavemet ve hassasiyet istenen hallerde dişliler talaş kaldırma yöntemlerine göre form freze ve yuvarlanma yöntemine göre açılabilirler. Form freze ve yönteminde kesici takımın profili, işlenecek çarkın diş profilinin aynısıdır. Dişler taksimat tahribatı ile donatılmış herhangi bir üniversal freze tezgahında kesilebilir. Bu yöntemde her seferinde diş genişliği boyunca diş aralığında bir kere talaş kaldırıldıktan sonra diş taksimatı kadar döndürülerek öteki diş aralığında talaş kaldırılır. Dişler teker teker açıldığından hem yavaş hem de yuvarlanma yöntemi kadar hassas değildir. Yuvarlanma yönteminde dişli açılacak taslak kesici takım beraberce hareket ederler. Kremayer, planya azdırma ve radyal planya olmak üzere üç diş açma yöntemi vardır. Dişler çok hassas ve çabuk açılabilirler.
Dişli çarklar imalatındaki talaş kaldırma izlerinin temizlenmesi için taşlanırlar. Hassas bir dişli daima taşlanmalıdır. Eğer dişli çark çelikten yapılmış ve su verilmişse taşlama kaçınılmaz bir işlemdi

kaynak
ahmet dursun - avatarı
ahmet dursun
Ziyaretçi
8 Ocak 2011       Mesaj #19
ahmet dursun - avatarı
Ziyaretçi
[
QUOTE]sabit ve hareketli makara ile ilgili daha fazla bilgi istiyorum[/QUOTE]
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
9 Ocak 2011       Mesaj #20
Avatarı yok
Yasaklı
Alıntı
Misafir adlı kullanıcıdan alıntı

3 üncü makarsa hakkında bilgiye ihtiyacım vardı neyse bilemiyorum artık

Üçüncü sistem ,palanga sistemidir.Palangalarda,kuvvetten kazanç saglanır.Bu kazanç palangaları oluşturan hareketli makaralardan geçen ip sayısına bağlıdır.
Kuvvet=yük/hareketli makaradaki ip sayısı...

Benzer Konular

3 Kasım 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
17 Nisan 2014 / Muazzez Şahin Soru-Cevap
24 Mayıs 2011 / Misafir Cevaplanmış