Arama

Araba çalıştırılırken önce hangisine basılır?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 24 Ocak 2018 Gösterim: 235.174 Cevap: 10
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Ziyaretçi
5 Şubat 2009       Mesaj #1
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Araba nasıl çalıştırılır, debriyaj, fren ve gaz pedalı neye yarar, nasıl kullanılır?
EN İYİ CEVABI MeLL verdi

MANUEL VİTESLİ ARAÇ KULLANMA


HAZIRLIK
Sponsorlu Bağlantılar
Araca ilk bindiğinizde yapmanız gereken işlemler.
  • Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.
  • Önce, oturduğununuz koltuğu ayarlayınız. Koltuğu ayarlamak için;
  • Sol elinizle koltuk ayar mandalını tutup yukarı doğru çekiniz.
  • Sağ elinizle de direksiyondan yardım alarak koltuğu ileri-geri hareket ettirmek suretiyle, koltuğunuzu aracı rahatlıkla kullanabileceğiniz bir konuma getiriniz. Ayar mandalını bırakınız.
  • Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını, arkadan gelen araçları ve yolu iyice görebileceğiniz şekilde ayarlayınız.
  • Emniyet kemerini takınız.
  • Aracı çalıştırmak için vitesi boşa alınız. Bu işlemi yapmak için debriyaj pedalına sol ayağınızla sonuna kadar basınız ve vites kolunu boş konumuna getiriniz. Debriyaj pedalına tam olarak basmadan kesinlikle vites koluyla oynamayınız.
  • DİKKAT :Aracın vitesi, çalıştırma esnasında kesinlikle boşta ve debriyaja basılı olmalıdır.
  • Aracı çalıştırmak için kontak anahtarını saat dönüş yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır.
  • Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın yada çalışmasın 2-3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız. Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.
KALKIŞ YAPMAK
Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra
  • Kalkış için sola sinyal veriniz.
  • Debriyaja tam basıp aracı birinci vitese takınız. Elfrenini indiriniz. Bu durumda sağ ayağınız fren pedalına basılı olmalıdır.
  • Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapın, kalkmak için,
  • Debriyaj padalını yumuşak bir şekilde bırakırken sağ ayağınızla gerektiği kadar da gaza basınız. Aracınız hareket etmeye başladığı anda debriyaj pedalını birden bire bırakmayınız, padal yukarı hareketini tamamlayana kadar ayağınızı pedalın üzerinden kaldırmayınız.
  • Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
  • Birinci vites kalkış vitesidir.Zorunlu haller dışında, kalkıştan hemen sonra aracınızı ikinci vitese geçiriniz. ( Yaklaşık 3-4 araç boyu bir mesafede ikinci vitese geçmeniz gerekir. )
SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER
  • Trafik kurallarına uyunuz.
  • Aynalardan yolu kontrol ediniz,dönüş sinyallerini veriniz.
  • Trafiği tehlikeye düşürecek gereksiz ikaz ve işaretler yapmayınız.
  • Gerektiğinde vites büyültün veya küçültünüz.
  • Zorunlu haller ( Sollama vb. ) dışında yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI
  • Araçla geri gidilirken sağ sinyal lambası yakılır.
  • Debriyaja basıp aracı geri vitese takınız. Bu durumda geri vites lambaları yanar.
  • Sol eliniz ile direksiyonu üstten tutunuz, arkaya bakmak için sağ taraftan yanlızca başınızı çevirerek değil vücudunuzla beraber geriye doğru dönünüz. Geri gitmek için kalkışınızı yapınız.
  • Debriyajı kontrollü bir şekilde tamamen bırakın, yalnız ayağınızı pedalın üzerinden ayırmayınız.
  • Geri gidişinizi, aracın sağ arka köşesine bakarak ,sağ bankete paralel bir şekilde gazı çok az kullanarak tamamlayınız.
  • Araç durmadan kesinlikle öne bakmayınız. Araç tam olarak durduktan 1 - 2 saniye sonra öne dönünüz ve aracın vitesini boşa alınız.
( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK
  • U dönüşü birinci viteste yapılır.
  • Aracınızı U dönüşü yapacağınız yolun sağ tarafına iyice yanaştırınız.Yolu kontrol ediniz, direksiyonu tam sol yapınız ve birinci vitesle kalkınız, dönüşün yarısına geldiğiniz de gaz kesin ve direksiyonu toplamaya başlayıp dönüşünüzü tamamlayınız. Yolun durumuna göre vites büyülterek yolunuza devam ediniz.
DURMAK. DURMA KURALLARI
  • Durmak istediğiniz yere 15-20 metre mesafe kala sağ sinyalinizi veriniz. Şehirler arası yollarda durmak istenilen yere en az 150 - 200 metre mesafe kala sağ sinyal verilmelidir.
  • Aynalardan aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde yolun sağına bankete, kaldırma veya bordür taşlarına paralel olarak iyice yanaşınız.
  • Önce debriyaja sonuna kadar basınız, sonra da frene yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Araç tam durana kadar iki elinizi direksiyonden bırakmayınız.
  • Yalnız, aracınızın hızı 45 - 50 km. nin üzerinde ise yavaşlamak için önce freni kullanıp aracınızı iyice yavaşlattıktan sonra debriyaja basıp uygun bir şekilde durmanız gerekir.
  • Aracınız tam durduktan sonra vitesini boşa alınız. Debriyajı bırakınız. Bu durumda freni bırakmayınız.
ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKENLER İŞLEMLER
  • Ayağınız frene basılı durumdayken, kontağı kapatınız. ( Açış yönünün tersi istikametine. )
  • Elfrenini çekiniz.
  • Debriyaj padalına basarak aracı birinci vites durumuna getiriniz ve debriyaj pedalını bırakınız.
  • En son fren pedalını bırakınız.
  • Emniyet kemerinizi çıkarınız.
  • Havanın veya aracın durumuna göre farları, silecekleri, camları, radyo v.s açıksa kapatınız.
  • Sağ elinizle aracın kapısını açıp, aralayınız. Aradan, aracın arkasından gelen başka araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın. Aracınız ve kendi güvenliğiniz için , araçtan ayrılmadan önce mutlaka kapıları kilitleyiniz.

Son düzenleyen Safi; 9 Ekim 2016 01:31
MeLL - avatarı
MeLL
Ziyaretçi
5 Şubat 2009       Mesaj #2
MeLL - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.

MANUEL VİTESLİ ARAÇ KULLANMA


HAZIRLIK
Sponsorlu Bağlantılar
Araca ilk bindiğinizde yapmanız gereken işlemler.
  • Aracın kapısını sol elinizle açıp, sağ ayağınızla araca bininiz.
  • Önce, oturduğununuz koltuğu ayarlayınız. Koltuğu ayarlamak için;
  • Sol elinizle koltuk ayar mandalını tutup yukarı doğru çekiniz.
  • Sağ elinizle de direksiyondan yardım alarak koltuğu ileri-geri hareket ettirmek suretiyle, koltuğunuzu aracı rahatlıkla kullanabileceğiniz bir konuma getiriniz. Ayar mandalını bırakınız.
  • Aracın dikiz aynalarını ayarlayınız. Sağ elinizle iç dikiz aynasını, sol elinizle de sol dikiz aynasını, arkadan gelen araçları ve yolu iyice görebileceğiniz şekilde ayarlayınız.
  • Emniyet kemerini takınız.
  • Aracı çalıştırmak için vitesi boşa alınız. Bu işlemi yapmak için debriyaj pedalına sol ayağınızla sonuna kadar basınız ve vites kolunu boş konumuna getiriniz. Debriyaj pedalına tam olarak basmadan kesinlikle vites koluyla oynamayınız.
  • DİKKAT :Aracın vitesi, çalıştırma esnasında kesinlikle boşta ve debriyaja basılı olmalıdır.
  • Aracı çalıştırmak için kontak anahtarını saat dönüş yönünde çeviriniz, gösterge lambaları yanacaktır.
  • Daha sonra aynı yönde anahtarı çevirince marşa basılır. Marşa basınız. Aracın motoru çalışsın yada çalışmasın 2-3 saniyeden fazla marşa basılı tutmayınız. Araç çalışmaz ise işlemi yeniden tekrarlayınız.
KALKIŞ YAPMAK
Yukarıdaki işlemleri yerine getirdikten sonra
  • Kalkış için sola sinyal veriniz.
  • Debriyaja tam basıp aracı birinci vitese takınız. Elfrenini indiriniz. Bu durumda sağ ayağınız fren pedalına basılı olmalıdır.
  • Aynalardan yolu kontrol edin yol boş ve uygun ise kalkışınızı yapın, kalkmak için,
  • Debriyaj padalını yumuşak bir şekilde bırakırken sağ ayağınızla gerektiği kadar da gaza basınız. Aracınız hareket etmeye başladığı anda debriyaj pedalını birden bire bırakmayınız, padal yukarı hareketini tamamlayana kadar ayağınızı pedalın üzerinden kaldırmayınız.
  • Kalkıştan sonra yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
  • Birinci vites kalkış vitesidir.Zorunlu haller dışında, kalkıştan hemen sonra aracınızı ikinci vitese geçiriniz. ( Yaklaşık 3-4 araç boyu bir mesafede ikinci vitese geçmeniz gerekir. )
SÜRÜŞ ESNASINDA YAPILMASI GEREKENLER
  • Trafik kurallarına uyunuz.
  • Aynalardan yolu kontrol ediniz,dönüş sinyallerini veriniz.
  • Trafiği tehlikeye düşürecek gereksiz ikaz ve işaretler yapmayınız.
  • Gerektiğinde vites büyültün veya küçültünüz.
  • Zorunlu haller ( Sollama vb. ) dışında yolun sağından sürüşünüze devam ediniz.
GERİ GİTMEK. GERİ MANEVRA YAPMA KURALLARI
  • Araçla geri gidilirken sağ sinyal lambası yakılır.
  • Debriyaja basıp aracı geri vitese takınız. Bu durumda geri vites lambaları yanar.
  • Sol eliniz ile direksiyonu üstten tutunuz, arkaya bakmak için sağ taraftan yanlızca başınızı çevirerek değil vücudunuzla beraber geriye doğru dönünüz. Geri gitmek için kalkışınızı yapınız.
  • Debriyajı kontrollü bir şekilde tamamen bırakın, yalnız ayağınızı pedalın üzerinden ayırmayınız.
  • Geri gidişinizi, aracın sağ arka köşesine bakarak ,sağ bankete paralel bir şekilde gazı çok az kullanarak tamamlayınız.
  • Araç durmadan kesinlikle öne bakmayınız. Araç tam olarak durduktan 1 - 2 saniye sonra öne dönünüz ve aracın vitesini boşa alınız.
( U ) DÜNÜŞÜ YAPMAK
  • U dönüşü birinci viteste yapılır.
  • Aracınızı U dönüşü yapacağınız yolun sağ tarafına iyice yanaştırınız.Yolu kontrol ediniz, direksiyonu tam sol yapınız ve birinci vitesle kalkınız, dönüşün yarısına geldiğiniz de gaz kesin ve direksiyonu toplamaya başlayıp dönüşünüzü tamamlayınız. Yolun durumuna göre vites büyülterek yolunuza devam ediniz.
DURMAK. DURMA KURALLARI
  • Durmak istediğiniz yere 15-20 metre mesafe kala sağ sinyalinizi veriniz. Şehirler arası yollarda durmak istenilen yere en az 150 - 200 metre mesafe kala sağ sinyal verilmelidir.
  • Aynalardan aracın arkasını kontrol edip, trafiği aksatmayacak bir şekilde yolun sağına bankete, kaldırma veya bordür taşlarına paralel olarak iyice yanaşınız.
  • Önce debriyaja sonuna kadar basınız, sonra da frene yumuşak bir şekilde basarak aracı durdurun. Araç tam durana kadar iki elinizi direksiyonden bırakmayınız.
  • Yalnız, aracınızın hızı 45 - 50 km. nin üzerinde ise yavaşlamak için önce freni kullanıp aracınızı iyice yavaşlattıktan sonra debriyaja basıp uygun bir şekilde durmanız gerekir.
  • Aracınız tam durduktan sonra vitesini boşa alınız. Debriyajı bırakınız. Bu durumda freni bırakmayınız.
ARACI EMNİYETE ALMA VE ARACI TERK ETMEDEN ÖNCE YAPILMASI GEREKENLER İŞLEMLER
  • Ayağınız frene basılı durumdayken, kontağı kapatınız. ( Açış yönünün tersi istikametine. )
  • Elfrenini çekiniz.
  • Debriyaj padalına basarak aracı birinci vites durumuna getiriniz ve debriyaj pedalını bırakınız.
  • En son fren pedalını bırakınız.
  • Emniyet kemerinizi çıkarınız.
  • Havanın veya aracın durumuna göre farları, silecekleri, camları, radyo v.s açıksa kapatınız.
  • Sağ elinizle aracın kapısını açıp, aralayınız. Aradan, aracın arkasından gelen başka araç veya kapının açılmasından kaynaklanabilecek bir tehlikenin olup olmadığını kontrol ediniz. Sonra kapıyı açın ve araçtan inin, kapıyı kapatın. Aracınız ve kendi güvenliğiniz için , araçtan ayrılmadan önce mutlaka kapıları kilitleyiniz.

Son düzenleyen Safi; 9 Ekim 2016 01:35
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
22 Ekim 2009       Mesaj #3
Avatarı yok
Yasaklı
Arabayı hareket ettirmeden önce debriyaj ve gaz verme arasındaki uyumu iyi yapmak gerekiyordur yoksa kalkışta sorun olur.Debriyaja sonuna kadar basılır ve hafif gaz verilip yavaşça çekilirse arabayı düzgün kaldırmış olursunuz!
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:36
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
11 Şubat 2010       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Merhaba, gerçekten de arabayı ilk çalıştırdığınızda ayağınızı debriyajdan çekerseniz araba birden hopluyor yavaş yavaş çekin ve üç dört araç boyu yol gittikten sonra muhakkak vitesi ikiye atın.
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:37 Sebep: Mesaj düzeni!
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Mart 2010       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Alıntı

Vites nasıl değiştirilir?

Araba çalışır halde iken ayak gaz pedalından çekilmek sureti ile debriyaja sonuna kadar basılır ve araba vitese geçirilir.Sürat arttıkça orantılı olarak vites değişikliği yapılmalıdır.
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:38 Sebep: Alıntı soru düzeni!
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
2 Mayıs 2010       Mesaj #6
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Araba kullanırken dikkat edilmesi gereken en önemli husus direksiyon hakimiyetidir. Islak zeminde olsun, çakıllı ve çukurlu zeminde olsun iyi bir sürüş gerekir ve pedaller, yokuşta kalkarken çok dikkatli kullanılmalıdır.
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:58 Sebep: Mesaj düzeni!
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
14 Mayıs 2011       Mesaj #7
Avatarı yok
Yasaklı
Alıntı

2. vitesten 1. vitese nasıl geçiş yapılır?

Düz vitesli otomobil kullanırken vitesi küçültmek için 2. vitesten 1. vitese geçişlerde vites kolu önce sola (direksiyon tarafına) sonra öne itilerek araç 1. vitese takılmış olur!
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:54
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
14 Ağustos 2011       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Eğer ayağınızı debriyajdan hızlı çekerseniz araba aniden patinaj ile kalkar ve o kadar ani kalkmayı da araç kaldıramaz, durur.
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:47 Sebep: Mesaj düzeni!
Avatarı yok
nötrino
Yasaklı
8 Mart 2013       Mesaj #9
Avatarı yok
Yasaklı
Alıntı

Aracı 2. vitese takarken ayağımızı gazdan çekmeli miyiz?

Araç hareket halindeyken debriyaja sonuna kadar basılır ve 2. Vitese takılır.Bu işlem sırasında ayak gaz pedalından çekilir!

Alıntı

Geri vites işlemi nasıl yapılır?

Değişen bir şey yok aynı şekilde debriyaja sonuna kadar basılır ve araç geri vitese takılır!

Alıntı

Vites nasıl atılır?

Vites arabanın gücünü belirler.Aracın hızına göre vites değiştirilir.Araç hızlandıkça vites kademeli olarak değiştirilir.Mesela 2.vitesi gerektiren bir hız ile 1.viteste gidilemez.Vites değişimi için debriyaja sonuna kadar basılmalıdır.Akabinde uygun vitese takılır yola devam edilir!

Alıntı

Fren ile debriyaj arasındaki uyum nasıl olmalıdır, ayağımızı debriyaj dan yavaş mı yoksa hızlı mı çekmeliyiz?

Fren arabayı acil durumlarda durduran bir sistemdir.Hareket halindeyken debriyaj ile frene birlikte basıldığında araç yavaşlar! Aracın kalkış vitesi her zaman 1.vitestir.(El freni indirilir.)Vites değiştirmek için ya da kalkışta debriyaja sonuna kadar basılır ve hafif gaz verilerek debriyajdan ayak yavaşça çekilir.Aniden çekilirse araba düzgün bir kalkış yapamaz, ani ve sarsıntılı bir kalkış olur ya da debriyaj gaz uyumu kalkışta sağlanamazsa araba durur.Ayrıca araç hareket halindeyken debriyaja yarım basmak debriyaj balatasının aşınmasına neden olur!
Son düzenleyen nötrino; 13 Kasım 2015 12:51
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
24 Ocak 2018       Mesaj #10
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
peki bu debriyajdan ayağı yavaş çekme işi benzinli veya dizellere özgü birşeymi yoksa genel olarak bütün araçlarda bu böylemidir? Ehliyet sınavında debriyajdan ayağımı yaklaşık beş saniye sonra çok ağır şekilde kaldırmam söylenmişti araç hundai getz dizel. Şimdiden teşekkür ederim.

Benzer Konular

31 Mart 2014 / Misafir Cevaplanmış