Arama

Tanzimat Edebiyatı 1. ve 2. dönemleri dil ve anlatım özellikleri nasıldır?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 8 Ocak 2014 Gösterim: 32.333 Cevap: 5
sheeyma - avatarı
sheeyma
Ziyaretçi
17 Kasım 2009       Mesaj #1
sheeyma - avatarı
Ziyaretçi
tanzimat fermanı dönemimdeki edebiyatın 1. ve 2. dönemdeki dil ve anlatım karşılaştırması ??? yarın sınavım var lütfn ACİL yardım edin
EN İYİ CEVABI Misafir verdi
BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
* Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
Sponsorlu Bağlantılar
* Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
* Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
* Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak görmüşlerdir.
* Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
* Roman, modern hikâye, tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
* Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.
* Klasizim (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa) romantizm (Namık Kemal, Ahmet Mithat) den etkilenmişlerdir.

İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ (1876-1895)
* Bireysel konulara dönülmüştür.
* Sanat, sanat içindir, görüşü benimsenmiştir.
* Dil oldukça ağırlaştırılmıştır.
* Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
* Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Aralık 2009       Mesaj #2
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
* Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
Sponsorlu Bağlantılar
* Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
* Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
* Toplumu bilinçlendirmek için edebiyatı bir araç olarak görmüşlerdir.
* Dilin sadeleşmesi gerektiğini söylemişler ancak pek başarılı olamamışlardır bu konuda.
* Roman, modern hikâye, tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
* Bu dönemin sanatçıları aynı zamanda devlet adamı sıfatı da taşıyorlardı.
* Klasizim (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa) romantizm (Namık Kemal, Ahmet Mithat) den etkilenmişlerdir.

İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ (1876-1895)
* Bireysel konulara dönülmüştür.
* Sanat, sanat içindir, görüşü benimsenmiştir.
* Dil oldukça ağırlaştırılmıştır.
* Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
* Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
28 Mart 2011       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
A) Bu dönem sanatçıları, Divan edebiyatında hiç bulunmayan makale, tiyatro, roman, hikaye, anı, eleştiri gibi yeni edebiyat türleri getirmişler, Divan edebiyatında bulunan şiir, tarih, mektup gibi edebiyat türlerini Batı anlayışına göre yenileştirmişlerdir.
B) Tanzimat edebiyatının özellikle ilk döneminde yetişen sanatçıların çoğu (Ziya Paşa, Namık Kemal) Montesquieu, Rousseau, Voltaire gibi Fransız yazarlarının etkisi altında kalarak, makale ve şiirlerinde zulme, haksızlığa, geriliğe karşı şiddetli bir dille mücadeleye girişmişler; vatan, millet, hürriyet, hak, adalet, kanun, meşrutiyet gibi kavramları yaymaya çalışmışlar, "toplum için sanat" anlayışını benimsemişlerdir.
C) Tanzimat edebiyatının ikinci döneminde yetişen sanatçılar ise (Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmit, Sami Paşazâde Sezai) toplum işlerine daha az karışmışlar, "sanat için sanat" anlayışını benimser görünmüşlerdir. "Her güzel şey şiire konu olabilir." anlayışını savunmuşlardır.
D) Çoğu Fransız edebiyatını örnek olarak alan bu sanatçıların bir kısmı Klasisizm (Şinasi, Ahmet Vefik Paşa, Ali Bey) bir kısmı Romantizm (Namık Kemal) bir kısmı da Realizm (Recaizâde Mahmut Ekrem, Sami Paşazâde Sezai, Nabizâde Nâzım.) akımlarının etkisi altında eserler vermişlerdir.
E)Tanzimat edebiyatı, Divan Edebiyatı'nın tersine olarak, seçkin kişiler için değil, halk için meydana getirilen bir edebiyat düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu görüşü benimseyen Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Mithat, Ali Bey özellikle makale, tiyatro, anı, kısmen de olsa roman türlerinde eserler vermişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen Recaizâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, başta olmak üzere bazı edebiyatçılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler.
F) Dilin sadeleşmesi, konuşma dilinin yazı dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur. Dil konusunda bu düşünceyle birlikte, eski alışkanlıklarından kurtulup da öz Türkçe yazılmış değildir. Cümlelerin uzunluğu kısalmış, anlaşılır cümleler kurulmaya çalışılmıştır. Türkçe, daha çok, tiyatro; anı, mektup, bir dereceye kadar da makale ve romanlarda kullanılmıştır. Edebi Türk nesrinin temeli bu dönemde ve Şinasi tarafından atılmıştır.
G)Tanzimat edebiyatının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise konuşma dilinden uzaklaşarak Divan Edebiyatı geleneklerini sürdürmüşlerdir.
H) Divan şiirindeki "bölüm güzelliğine" karşın "konu bütünlüğüne, güzelliğine" önem vermişlerdir.
Josie - avatarı
Josie
Ziyaretçi
28 Mart 2011       Mesaj #4
Josie - avatarı
Ziyaretçi
BİRİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATI (1860-1876)
@ Divan edebiyatını eleştirmelerine rağmen onun etkisinden kurtulamamışlardır.
@ Vatan millet, hak adalet, özgürlük gibi kavramlar ilk defa bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
@ Batılı anlamda ilk esereler bu dönemde verilmeye başlanmıştır.
@ Sanat Toplum İçindir Anlayışı Mevcuttur.
@ Dilde Sadeleşmeye Gitmek İstemişlerdir Ancak Başarılı Değillerdir.
@ Roman, modern hikâye, tiyatro, gazete, eleştiri, anı bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.
@ Klasizm ve Romantizmden etkilenmişlerdir.

İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ (1876-1895)
@ Bireysel konulara dönülmüştür.
@ Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır.
@ Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar.
@ Sanat, sanat içindir, görüşü benimsenmiştir.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
1 Nisan 2011       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
tanzimat edebiyatı genel özelliklerini ayrıntılı şekilde bulamıyorum. yıllık ödevimin konusu. nette çok az çıkıyo. 1 2 sayfa falan.1 haftam kaldı. bana yardımcı olurmusun
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Ocak 2014       Mesaj #6
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
İzleyiciye yada okura farklı duygular yaşatmak,halkı güldürerek eğitmek amaçlanır.
Batı'ya ait edebi akımlardan etkilenilmiştir.
Tiplere de yer verilmekle birlikte kahramanlar genelde 'karakter' özelliği taşır.
Olay örgüsünde ayrıntılara yer verilir.

Benzer Konular

26 Eylül 2014 / Misafir Cevaplanmış
29 Aralık 2013 / Misafir Soru-Cevap
15 Aralık 2010 / ThinkerBeLL Edebiyat
1 Mart 2010 / Anonymous61 Soru-Cevap