Ziyaretçi
İpek yolu üzerinde yer alan devletlerin birbirleriyle siyasi ilişkileri nasıldır?
İpek Yolu
Çin’i Batı’ya bağlayan eski ticaret yolu, iki büyük uygarlık olan Roma ile Çin arasında hem mal, hem de düşünce alışverişinde önemli rol oynamıştır. Doğu’ ya yün, altın ve gümüş, Batı’ya ise ipek gönderilen bu yol üzerinden Nasturilik ve Budacılık (Hindistan üzerinden) Çin’e taşınmıştır.
Sponsorlu Bağlantılar
Xi’an’dan başlayan 6.400 km uzunluğundaki tpek Yolu gerçekte bir kervan yoluydu. Kuzeybatı yönünde Çin Seddi’ni izler, Taklamakan Çölünün yanından geçerek Pamir Dağlarını aşar ve Afganistan’ı geçtikten sonra Doğu Akdeniz’e ulaşırdı. Burada gemilere yüklenen ticari mallar Akdeniz üzerinden Batı’ya gönderilirdi. Yolun tümünü geçen yolcu sayısı çok azdı; mallar aracılar arasında aktarma yoluyla taşınırdı.
Zamanla Romalıların Asya’daki topraklarını kaybetmesi ve Ortadoğu’da Arapların güçlenmesi sonucunda İpek Yolu’nun güvenliği azaldı ve yolculuk yapılamaz hale geldi. Moğollar döneminde (13. ve 14. yy) yol canlandı ve Marco Polo Hitay’a (Çin) giderken ipek Yolu’nu izledi. Avrupa, doğunun kaliteli ipek ve baharatı ile tanışınca, bu ürünlere büyük bir talep doğmuş ve "İpek Yolu" olarak adlandırılan tarihi ticaret yolları yapılmıştır. Çin'in en uç noktasından başlayıp Anadolu'nun çeşitli yerlerinden geçerek İstanbul'da birleşen ve oradan da Avrupa'nın içlerine giden bu yol boyunca, yükleri taşıyan kervanlar sadece ticaretin gelişmesini değil, Asya ile Avrupa arasında günümüzde de izleri görülen kültür alışverişini de sağlamıştır.
Ortaçağda İpek Yolu, Antakya'dan başlayıp, Gaziantep'ten geçerek İran ve Afganistan'ın kuzeyinde Pamir Ovası'na kadar uzanmaktadir. Ayrıca, Anadolu'da Güneydoğu Bölgesi'nde bulunan Gaziantep ve Malatya'yı geçip, Trakya üzerinden ve Ege kıyılarında İzmir, Karadeniz'de Trabzon ve Sinop, Akdeniz'de ise Alanya ve Antalya gibi önemli limanlar üzerinden Avrupa'ya ulaşırdı.
Tarihi İpek Yolu, eski Çin medeniyetini Batı’ya ulaştıran önemli bir kanal olmakla birlikte, aynı zamanda Çin ve Batı arasındaki ekonomik ve kültürül temaslardaki önemli bir köprüydü.
Genel anlamdaki İpek Yolu, Batı Han hanedanı döneminde Zhang Qian tarafından başlatılan, doğuda Chang’an şehrinden başlayan, batıda Roma imparatorluğunda son bulan bir kara ulaşım hattıdır. İki güzergaha bölünen İpek Yolu’nun güney güzergahı, Dunhuang ve Yangguan geçidinden geçtikten sonra batıya doğru ilerleyerek Kunlun Dağları ve Conglin Dağları’nı aşar, oradan da Da Rouzi (bugünkü Xinjiang Özerk Bölgesi ve Afganistan’ın kuzeydoğusu), Anxi (bugünkü İran) ve Tiaoshi (bugünkü Arap yarımadası) üzerinden Roma İmparatorluğu’na ulaşırdı. İpek Yolu’nun kuzey güzergahı, Dunhuang ve Yumen geçidinden geçtikten sonra batıya doğru ilerleyerek Tianshan Dağları’nın (Tanrı Dağları) güney eteklerinden Conglin Dağları’nı aşar, oradan da Dawan ve Kangju devletleri (bugünkü Orta Asya) üzerinden güney güzergahıyla birleşirdi. Bu iki güzergah, “Kara İpek Yolu” olarak da adlandırılıyor.
DEVAMI İpek Yolu
Son düzenleyen Safi; 18 Şubat 2018 17:47