Cevap Yaz Önceki Konu Sonraki Konu

Tekerleğin icadı sanayinin gelişmesine katkı sağlamış mıdır?

Gösterim: 7349 | Cevap: 7
  • tekerlegin ekonomiye katkisi
cadı-kız
Cevaplanmış   |    10 Şubat 2010 21:26   |   Mesaj #1   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi

Tekerleğin icadı sanayinin gelişmesine katkı sağlamış mıdır?

tekerleğin icadı sanayinin gelişimine nasıl katkı sağlamış olabilir?Tkelerlek ulaşım araçlarından başka nerelerde kullanılmaktadir.
En iyi cevap Mira tarafından gönderildi

Tekerleğin İcadı ve Sanayi Gelişimi

Günümüzde bir çok teknolojik cihazın keşfine sebep olan bir diğer önemli gelişme olan tekerlek, muhtemelen insanların ağaç kütüklerini bir noktadan diğer bir noktaya ulaştırmak için yuvarlayarak götürdükleri dönemde bulundu. MÖ 3500 yıllarında keşfedildiği ileri sürülen tekerlekler, büyük bir iş verimi oluştururken, ticaretin ve ulaşımın keşfedilmesine de zemin sağladı.

Üzerinde çarklar bulunan eğirme makine­leri Sanayi Devrimi sıralarında bulundu ve dokuma sanayisinde çok büyük bir değişime yol açtı. Tarak makineleri de aynı dönemde bulundu; bunların da ana parçalarını çarklar oluşturuyordu. Daha son­ra aldığı biçimiyle buhar makinesi de çarkla­rın yardımıyla çalışıyordu. Tren, gemi ve fabrikalardaki makineler için gerekli güç, Hep bu tur buhar makinelerinden sağlanırdı.

Tekerlek yapım zanaatının en üst noktaya ulaştığı 17. yüzyılda her köyün bir tekerlek yapım ustası vardı; tekerlek göbeğine yük­sükler geçirir ve bu yüksüklere de tekerlek parmakları oturtulurdu. Sonra bu parmakla­rın üzerine yan vana getirildiğinde tam bir çember oluşturacak biçimde kesilmiş eğri parçalardan oluşan tekerlek çemberi ya da kasnağı çepeçevre geçirilirdi, Son işlem olarak da tekerlek yapım ustası ile demirci, tekerlek kasnağıyla aynı çapta olan bir demir çemberi ateşle kızdırırlardı. Demir çember ısınınca genleşir (çapı biraz büyür) ve böylece tekerlek kasnağının üzerine geçirilebilirdi. Sonra üzerine su dökülerek demir soğutulur, soğuyan demir büzülürken bütün tekerlek parçalarının sıkıca birbirine geçmesini sağlar ve bu sırada patlamayı andıran şiddetli sesler çıkardı.

Yolların büyük ölçüde geliştirildiği 18. yüzyılda tekerlekli taşıtlar iyice yaygınlaştı. Daha önceleri yollar oldukça kötü durumdaydı. Yüzeyleri düz ve sert değildi; o kadar çamurlu ve delik deşiktiler ki üzerlerinde tekerlekli araç­ların yol alabilmesi olanaksızdı. Mallar bir yerden bu yere çoğu kez at sırtında ya da suyoluyla taşınırdı. Sanayi Devrimi ilerledik­çe, çok sayıda fabrikanın ürettiği büyük miktarlardaki ürünün taşınabilmesi için bu yöntemlerin uygun olmadığı anlaşıldı. Thomas Telford (1757–1834) ve John McAdam ( 1756–1836) gibi yol mühendisleri, tekerlekli taşıt trafiğinin hızla akmasına elverişli yol yüzeyleri yaptılar. Yüzyılın sonuna yaklaşırken yeni, sert yüzeyli yollar üzerinde atlı yolcu arabaları gibi çok sayıda tekerlekli taşıt kullanılır oldu.

Bu taşıtların tekerlekleri ağaçlan yapılırdı ve çevrelerine demir bir cember şerit geçirilirdi. Demiryolu taşıtlarının tekerlekleri, bugün ol­duğu gibi çelikten yapılır ve tekerleğin üzeri­ne bir kenarı çıkıntılı bir çember geçirilirdi (Flanş olarak bilinen bu kenar çıkınlısı teker­leğin kayıp raydan çıkmasını önler.) Kenarı çıkıntılı, yani flanşlı tekerleği 1900'de William Jessop buldu.
19. yüzyılda karayolu taşıtlarının tekerlekleri de metalden yapılmaya ve tekerleği korumak için çevresine, havayla şişirilmiş lastik takılmaya baskındı. Bu lastikler daha önce bulunmuştu, ama ancak 1887'den sonra kullanıma girdi. Bu tur tekerlekleri olan otomobiller 19. yüzyılın atlı yol arabalarının verini aldı. 19. yüzyılda ortaya tekerlek büyüklükleri birbirinden farklı ilk bisiklet türleri çıkmaya başladı. Günümüzdeki bisikletin iki tekerleği de aynı büyüklüktedir.

Bugün, önceki zamanlara göre birbirinden çok farklı taşıtlarda da tekerleklerden yararlanır. Ayın pü­rüzlü yüzeyinde gitmek için bile tekerlekli taşıtlar tasarlanmıştır. Günümüzde bir mühendis, dişli çarklardan yararlanarak Taş Devri’nin bütün insanlarınca uygulanabilecek olandan çok daha büyük gücü tek bir makineyle üretebilmektedir.

Derleme

Misafir
23 Şubat 2010 16:42   |   Mesaj #2   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
Tekerleğin icadı sanayinin gelişmesine katkı sağlamış mıdır?
Misafir
18 Kasım 2010 20:43   |   Mesaj #3   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
eevet tabiki katkı sağlamıstır tekerlek olmasa fabrikalar bile kurulamazdı
Misafir
3 Nisan 2011 14:37   |   Mesaj #4   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
tekerleğin icadının sanayiye ne gibi katkıları vardır daha fazka bilgi (bu site harika admine burdan tşkk )
Misafir
2 Şubat 2012 14:19   |   Mesaj #5   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
tekerleğin icadı sanayiye ne gibi katkıları vardır?
bilen varmı .........................................................
2 Şubat 2012 15:25   |   Mesaj #6   |   
Mira - avatarı
SMD MsXTeam
İstanbul
3977
3.756 mesaj
Kayıt Tarihi:Üyelik: 27-09-2010
Tekerleğin İcadı ve Sanayi Gelişimi

Günümüzde bir çok teknolojik cihazın keşfine sebep olan bir diğer önemli gelişme olan tekerlek, muhtemelen insanların ağaç kütüklerini bir noktadan diğer bir noktaya ulaştırmak için yuvarlayarak götürdükleri dönemde bulundu. MÖ 3500 yıllarında keşfedildiği ileri sürülen tekerlekler, büyük bir iş verimi oluştururken, ticaretin ve ulaşımın keşfedilmesine de zemin sağladı.

Üzerinde çarklar bulunan eğirme makine­leri Sanayi Devrimi sıralarında bulundu ve dokuma sanayisinde çok büyük bir değişime yol açtı. Tarak makineleri de aynı dönemde bulundu; bunların da ana parçalarını çarklar oluşturuyordu. Daha son­ra aldığı biçimiyle buhar makinesi de çarkla­rın yardımıyla çalışıyordu. Tren, gemi ve fabrikalardaki makineler için gerekli güç, Hep bu tur buhar makinelerinden sağlanırdı.

Tekerlek yapım zanaatının en üst noktaya ulaştığı 17. yüzyılda her köyün bir tekerlek yapım ustası vardı; tekerlek göbeğine yük­sükler geçirir ve bu yüksüklere de tekerlek parmakları oturtulurdu. Sonra bu parmakla­rın üzerine yan vana getirildiğinde tam bir çember oluşturacak biçimde kesilmiş eğri parçalardan oluşan tekerlek çemberi ya da kasnağı çepeçevre geçirilirdi, Son işlem olarak da tekerlek yapım ustası ile demirci, tekerlek kasnağıyla aynı çapta olan bir demir çemberi ateşle kızdırırlardı. Demir çember ısınınca genleşir (çapı biraz büyür) ve böylece tekerlek kasnağının üzerine geçirilebilirdi. Sonra üzerine su dökülerek demir soğutulur, soğuyan demir büzülürken bütün tekerlek parçalarının sıkıca birbirine geçmesini sağlar ve bu sırada patlamayı andıran şiddetli sesler çıkardı.

Yolların büyük ölçüde geliştirildiği 18. yüzyılda tekerlekli taşıtlar iyice yaygınlaştı. Daha önceleri yollar oldukça kötü durumdaydı. Yüzeyleri düz ve sert değildi; o kadar çamurlu ve delik deşiktiler ki üzerlerinde tekerlekli araç­ların yol alabilmesi olanaksızdı. Mallar bir yerden bu yere çoğu kez at sırtında ya da suyoluyla taşınırdı. Sanayi Devrimi ilerledik­çe, çok sayıda fabrikanın ürettiği büyük miktarlardaki ürünün taşınabilmesi için bu yöntemlerin uygun olmadığı anlaşıldı. Thomas Telford (1757–1834) ve John McAdam ( 1756–1836) gibi yol mühendisleri, tekerlekli taşıt trafiğinin hızla akmasına elverişli yol yüzeyleri yaptılar. Yüzyılın sonuna yaklaşırken yeni, sert yüzeyli yollar üzerinde atlı yolcu arabaları gibi çok sayıda tekerlekli taşıt kullanılır oldu.

Bu taşıtların tekerlekleri ağaçlan yapılırdı ve çevrelerine demir bir cember şerit geçirilirdi. Demiryolu taşıtlarının tekerlekleri, bugün ol­duğu gibi çelikten yapılır ve tekerleğin üzeri­ne bir kenarı çıkıntılı bir çember geçirilirdi (Flanş olarak bilinen bu kenar çıkınlısı teker­leğin kayıp raydan çıkmasını önler.) Kenarı çıkıntılı, yani flanşlı tekerleği 1900'de William Jessop buldu.
19. yüzyılda karayolu taşıtlarının tekerlekleri de metalden yapılmaya ve tekerleği korumak için çevresine, havayla şişirilmiş lastik takılmaya baskındı. Bu lastikler daha önce bulunmuştu, ama ancak 1887'den sonra kullanıma girdi. Bu tur tekerlekleri olan otomobiller 19. yüzyılın atlı yol arabalarının verini aldı. 19. yüzyılda ortaya tekerlek büyüklükleri birbirinden farklı ilk bisiklet türleri çıkmaya başladı. Günümüzdeki bisikletin iki tekerleği de aynı büyüklüktedir.

Bugün, önceki zamanlara göre birbirinden çok farklı taşıtlarda da tekerleklerden yararlanır. Ayın pü­rüzlü yüzeyinde gitmek için bile tekerlekli taşıtlar tasarlanmıştır. Günümüzde bir mühendis, dişli çarklardan yararlanarak Taş Devri’nin bütün insanlarınca uygulanabilecek olandan çok daha büyük gücü tek bir makineyle üretebilmektedir.

Derleme
Misafir
7 Şubat 2012 15:18   |   Mesaj #7   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
tekerlek olmasaydı ohoooooooooooooooooooo şimdiye araba olmazdı xD
woltka1001
7 Şubat 2012 17:29   |   Mesaj #8   |   
Avatarı yok
Ziyaretçi
ekerlek belki de bütün çağların en önemli mekanik icadıdır: makinelerin çoğunda, saatlerde, yel değirmenlerinde ve buhar makinelerinde, ayrıca otomobil ve bisiklet gibi taşıtlarda tekerlek ve tekerlek ilkesine dayanan çarklar vardır. İlk tekerlek günümüzde Irak’ ın Kuzey kesimi içinde olan Mezopotamya’ da günümüzden yaklaşık 5000 yıl önce ortaya çıktı çömlekçilerin kil toprağı işlemede yardımcı bir araç olarak kullanadıkları tekerlegin aynı dönemde arabalara takılması, ulaşımda köklü bir dönüşümün yolunu açtı ve ağır gereçler ile büyük eşyaların daha kolay taşınmasını sağladı.
Cevap Yaz
Hızlı Cevap
İsim:
Mesaj:
Önceki Konu Sonraki Konu

Tekerleğin icadı sanayinin gelişmesine katkı sağlamış mıdır? Konusuna Benzer Konular

Tekerleğin icadı hangi sorunu ortadan kaldırmıştır?
Gönderen: karrr::::: Forum: Soru-Cevap
Cevap: 6
Son Mesaj: 21 Şubat 2014 15:50
Tekerleğin icadı ile ilgili bilgi verir misiniz?
Gönderen: Prenses renk Forum: Cevaplanmış
Cevap: 1
Son Mesaj: 31 Ocak 2014 11:05
Önemli İcatlar - Tekerleğin İcadı
Gönderen: Blue Blood Forum: Mühendislik Bilimleri
Cevap: 3
Son Mesaj: 4 Ekim 2012 11:40
Atatürk kadın haklarını yeterince sağlamış mıdır?
Gönderen: esmer kız Forum: Soru-Cevap
Cevap: 0
Son Mesaj: 16 Mart 2011 23:43
Cevap: 1
Son Mesaj: 22 Ocak 2009 13:39
Sayfa 0.293 saniyede 12 sorgu ile oluşturuldu