Hoş geldiniz sayın ziyaretçi Neredeyim ben?!

Web sitemiz; forum, günlük, video ve sohbet bölümlerinin yanı sıra; Skype ile ilgili Türkçe teknik destek makaleleri, resim galerileri, geniş içerikli ansiklopedik bilgiler ve çeşitli soru-cevap konuları sunmaktadır. Daima faydalı olmayı ilke edinmiş sitemize sizin de katkıda bulunmanız bizi son derece memnun eder :) Üye olmak için tıklayınız...


Sohbet (Flash Chat) Forumda Ara

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

Bu konu Soru-Cevap forumunda helga tarafından 12 Kasım 2010 (15:00) tarihinde açılmıştır.FacebookFacebook'ta Paylaş
27682 kez görüntülenmiş, 9 cevap yazılmış ve son mesaj 4 Mart 2014 (20:10) tarihinde gönderilmiştir.
  • 5 üzerinden 2.50  |  Oy Veren: 14      
Cevap Yaz Yeni Konu Aç
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın:    « Önceki Konu | Sonraki Konu »      Yazdırılabilir Sürümü GösterYazdırılabilir Sürümü Göster    AramaBu Konuda Ara  
Eski 12 Kasım 2010, 15:00

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#1 (link)
helga
Ziyaretçi
helga - avatarı
lütfen sorunun cevabı
Rapor Et
Reklam
Eski 12 Kasım 2010, 15:18

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#2 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
Ders 1

Baştan sona kadar hızlıca okunacak,( anlamadığınız kısımları geçin)
Sonra, tekrar ederek anlaşılır hale getireceksiniz.

Nota ve vuruş öğrenirken, Ritm denilen, seslerin veya vuruşların düzenli aralıklarla, ardarda gelmesinden söz edildiğini hatırlatmamız gerekir.

Saatin tik-takları bunun en güzel örneğidir. Bu ses, saniyede bir vurarak devam eder. Mekanik saatlerde, “tik” sesi vuruşun başında gelirken, “tak” sesi de saniyenin ortasında çıkar. Saniye göstergesi olan saatlerde, pil ile çalışıyorsa bu sesi duymayıp saniye ibresinin iki harekette bu saniyelik süreci geçirdiğini izleyebilirsiniz. (Saat vuruşundaki tik-tak seslerinin avantajını ikinci bölümde göreceğiz)

Bateride ana tempoyu veren unsur ayak pedalı olduğu için, bunu ayak tabanının pedalı yukarıdan aşağıya indirdiği andan tekrar yukarıdaki yerine geldiği zaman dilimi kadar süreçte yaptığını, yani tik sesiyle ayağın tabanının yere vuran hareketini, tak sesiyle de tekrar pedalın yukarı kalktığını düşünecek ve uygulamaya çalışacağız.(klasik anlayışta pedal ile tempo vuruşu, ayak topuğunun yere basılı olarak durduğunu, ayağın ön kısmı tabir ettiğimiz uç kısmıyla taban hareketi yaptığını, bilekten hareket olduğunu varsayıyor ve şimdilik bu tip çalışmayı öneriyoruz). Özetle, saatin tik seslerinde ayakla tempo tutuyoruz.

Genelde, dinlediğimiz müzik parçaları bahsettiğimiz tarzda, tik-tak seslerini andıran tempodadır. Marşlar ve disko ritmi, verilebilecek en basit örneklerdir. Ancak, biz saatin tik-taklarının hızı olan, dakikada 60 vuruşluk olan bir tempodan bahsediyor ve “müzikte hız birimi tempo’dur” diyoruz. (Metronom isimli cihaz, saat gibi, tik-tak vuruşlarıyla bize tempo’ları hız dereceleriyle bildiren alettir)
Zaten yeni başlayan biri olarak çok yavaş hızda çalışmanın gerektiğini hatırlatıyoruz.(dakikada 60 vuruşlu bir tempo “yavaş tempo” kavr***** girer)
Şimdi bir saat sesi temposu yardımıyla ayak vuruşumuzu bir – ki – üç – dört - bir – ki – üç – dört diye sayarak tempomuzu tutturmaya çalışalım.
Epeyce bir miktar bir – ki – üç – dört şeklinde kendini tekrarlayan bir döngü kurun. (ayak vuruşlarıyla).

Evet biraz durabilirsiniz.
Şimdi tekrar başlayın, ama mutlaka bir – ki – üç – dört – diye her vuruşta saymaya, saatin düzeninde gitmeye devam edin.

Bu yaptığınız işin Nota’cası aşağıdaki gibidir.



Müzikte sesler nota işaretleriyle gösterilir. Çeşitli müzik programlarında farklılıklar olsa da, bateride sağ ayakla çalınan davul, porte denilen 5 paralel eşit uzunluktaki nota yazmaya yarayan çizgi grubunda, birinci aralığa işaretlenerek gösterilir.(örnekteki notalar kroskes = göbek davulu = bass drum vuruşunu gösterir)

Örnekteki notaların herbiri temel vuruş olan “1/4 = bir dörtlük” nota değerindedir. (“Müzikte temel vuruş değeri bu vuruştur” varsayımıyla hareket edeceğiz.)

Bir ölçü içinde 4 tane dörtlük varsa, yani, “bir vuruş” değerinde 4 adet nota bir grup oluşturularak dikey çizgilerle ayrılıyorsa, 4/4’lük ölçüden bahsetmiş oluruz.(yazıyla “dört dörtlük” dediğimiz şey o parçanın “ritm bilgisi”ni belirten işarettir. Portenin en başına konulan “anahtar” denilen işaretin hemen sağına konulur. Notalar bunun peşinden başlar...)

Örnek notalarımızın herbiri saatin “tik” sesiyle eşdeğerdedir.(tik-tak’la karıştırmayın! TİK-TAK’ları 8’lik nota kavramında, ikinci bölümde konuşacağız)
Biz her saniye itibarıyla ayağımızın tabanını, topuk kısmı sabit kalırken yere vuruyor ve gözlerimizle de notamızı takibediyoruz. (Bu işi binlerce kez yapmanız lazım)
Gerçekten, bateri çalabilmek için tabii bunu notalı-metodlu bir şekilde yapabilmek için eldeki her türlü alıştırma veya ders notlarını bıkmadan usanmadan defalarca, yavaştan başlayarak, alıştıkça hızlanarak çalışmak esastır.
Yeteneği kazanıp belli bir noktaya gelince, daha ileri noktalar için de çalışmak gerekecektir.
Yukarıdaki paragrafta, porteyi dikey kesen çizgilere “ölçü çizgisi” denildiğini belirtmiştik. Dikkat ederseniz her ölçüde dört tane bir vuruş değerinde olan (1/4’lük) nota vardır. Bu notanın ismi neden ¼’lük diye sorarsanız, “tam nota”nın, “birlik” nota olduğunu ve bunun da 4 vuruş değerinde olduğunu, yumurta biçiminde bir işaret olduğunu, 4/4’lük ölçüyü tek başına kapsadığını söyleyebiliriz. Tam nota” görüldüğünde 4 tane ¼’lük tempo vuruşu yapılacak sürede çalınacağı anlaşılır.(varsayımımızdaki tempoya göre 4 saniye sürer).
Baştan ne demiştik: “Her vuruşu saatin tik’lerine göre yapalım”.

BİRAZ MATEMATİK HESAP YAPALIM.
Yukarıda anlattığımız 4’lük notalarla ayak temposu vuruyoruz. Ölçümüz 4/4’lük yazıyor. “1 dakikada kaç ölçü, kaç vuruş yaparız?” diye kendimize sorarsak; 60/4=15 ölçü çalışma yaparız; 1 dakikada da 60 saniye olduğuna göre 60 vuruş yapmış oluruz.
Çok çocukça geldi değil mi? Hayır, öyle düşünmeyin. İşin içine, hiç bilmeyen birilerine nota-vuruş-tempo-hız-değer- v.s. gibi soyut anlatımda bulunursanız ve bunu da yazıyla(mektupla) yapıyorsanız, bu tip esprilerle ortalığı biraz yumuşatmanız gerekir.

Bu dersi yarım saat çalışırsak kaç ölçü çalışmamız gerekir, kaç vuruşluk bir antreman yapmış oluruz?

DERS’imizin 2nci kısmına devam edelim.

Ayak saniyede bir vuruş yaparken, sağ elimizi sağ dizimizin üstüne, kolumuz bacağımızın üst kısmına bitişik durumdayken, elimizi bilekten hareket ettirerek-ayak tempomuzla birlikte-tempoya eşlik ettirelim ve gene bir-ki-üç-dört-bir-ki-üç-dört...diye sayalım.(El için nota yazmadık, sağ ayağın taklidini yapıyoruz.)
Saatin saniyesine göre çalıştığınız için teşekkür ederim. Bu arada kendinize iyilik ettiğinizi bilin.İleride mutlaka bir metronom edinin.

Bu vuruşları yaparken gözünüz mutlaka notadan takipte olacak ve görmüş olduğunuz notayı vuracaksınız. El, ilavesini taklit olarak yapıyoruz ama şu anda “sağ ayak pedal=davul” notasını öğrenmektesiniz.

Aynı varsayımsal el çalışmasını, eksiklik hissedilmesin ve alıştırma olsun diye sol ayak ve sol elle de yapın. Bıkana kadar, yoruluncaya kadar yapın. Tempoyu bozmadan ayak ve el değiştirmeler gibi kendinize eğlence çıkarın.

İyice alıştıktan sonra, hızınızı kendi keyfinizce arttırın.

Söylemeyi unutuyordum, içi kara renkli dörtlük notamızın bir sapı var.
Tam notada ise böyle bir sap yok ve içi boş; dört vuruş değerinde.
Bunun yarısı değerinde olan nota da 2’lik notadır, değeri iki vuruştur. İçi boş yumurta gibi olan işarete bir sap konulunca olur.
Matematik formül şöyledir:



Dörtlük nota esasını çok uzun bir süre, beynimizin içindeki doğal saatin içinde yerleşene kadar kullanacağız.

Birinci dersin son sözünü söyleyelim:

Sayma örneklerinde bir-ki-üç-dört
bir-ki-üç-dört
bir-ki-üç-dört..... şeklinde örnek vermiştim.

“Sayma kalıpları” ileride çok işimize yarayacağı için dört ölçülük bir grup,
birinci-ikinci-üçüncü ve dördüncü satırları(ölçüleri) anımsatması itibarıyla;

Bir-ki-üç-dört,
İki-iki-üç-dört,
Üç-ki-üç-dört,
Dört-ki-üç-dört ...........

şeklinde sayılmaya alışılacak. Bu sayede 4 ölçülük kalıplar kolayca tekrarlanabilecek.

Ders 2

Dörtlük notanın bir vuruş olduğunu ve saniyeyle çalıştığımız için 1 saniyelik bir zaman süresi kapsadığını önceki derste öğrenmiştik.
Dörtlük “Sus” da, notada öğrendiğimiz kadar süreyle vuruş yapılmayacağını – susulacağını – anlatır. (bu susmaya ve kavrama “es” deriz).

Basit bir örnek verirsek, Mehter Marşı temposundan söz edebiliriz.(sadece bilinen bir melodi olduğunu düşündüğüm için.)
Şöyle bir hafızanızı yoklarsanız, Ceddin deden, neslin baban....nay nay nanay .....diye giden marşlarımızdan.... melodisi ve ritmi aklınıza gelecektir. Bunu, öğrenmiş olduğumuz davul pedalında uygularsak, üç tane “dörtlük vuruş ve peşindeki dördüncü vuruşun “sus” olduğunu göreceksiniz.

Demek ki 1-2-3-4 diye sayarken, sağ ayağınız pedala 1-2-3.ncü vuruşları eşzamanlı tempomuza göre yapıyor, 4.ncü vuruş “es” (sus) olduğu için vuruş yapılmıyor.(ama sayılıyor)
Şimdi bunu elle yapıp, ayağımızla tempo sayışı yaparsak, ayakla 1-2-3-4 sayalım ve bununla birlikte tempo vuralım. Elimizle de 1-2-3’ü ayakla paralel vuralım; 4.ncü vuruş es olduğu için elle olan vuruşu yapmayalım “es” geçelim.

Bunu notalı hale getirelim:
Trampet notasını portede 3.ncü aralıkta gösterdiğimiz için sağ elinizi dizinizin üstünde, sanki trampet kullanıyormuş varsayımıyla hareket edip yazacağız. Böylece bateri çalmada iki uzvun nota cinsinden nasıl görüldüğü hakkında bir fikriniz olacak. (Bu arada 4’lük nota ve 4’lük sus kavramını da anlamış olacağız)



İki uzvunuzu, yani el ile ayağınızı bir arada yukarıdaki notaları çalar hale getirebildiniz mi? İnsan refleksi, sağ el için yazmış olduğumuz üstteki trampet vuruşlarını yaparken, daha doğrusu oğrenmeye başlarken, farkında olmadan ayağını da 1-2-3-4 yapmak yerine, 1-2-3-es gibi yapmaya eğilimli olabilir. Eğer bu hataya düşmeyip, ayak 1-2-3-4 giderken elinizle de 1-2-3-es yapabiliyorsanız ‘sizde iş var!’ demektir.
Şimdi bir de tam tersini deneyin; sağ el 1-2-3-4 .... giderken, ayak temposunu melodi haline getirelim, yani 1-2-3-es şeklinde yapalım.
Bu, nota olarak aşağıdaki 3 numaralı alıştırmada yazılmıştır. Bunu da, ilk seferda başarıyorsanız bravo. Refleksiniz iyi demektir.
Bateri çalabilmede bu el ve ayak vuruşlarını ayırma çok önemlidir.



Davul notasında zil vuruşları beşinci çizgiden sonraki(üstte) gelen boşluğa x işareti gibi olan bir simge nota ile yazılır. Yani, geleneksel notadaki yumurta gibi olan işaretten farklıdır.
Bazı metod yazarları, standart, yazılması gereken işlemleri nota çok kalabalık olmasın diye dipnot olarak yazarlar ve önem verilmesi gereken notaları yazarlar. Mesela ayak ve trampet üzerinde çalışılacakların notasını yazıp, dipnotta, “sağ el swing gidecek..... sol ayak 2 ve 4’leri vurup sayacak.....gibi.
Biz şimdi zil, trampet ve davul pedalıyla ilgili basit bir örneğe gitmeden önce “birlik” tam nota, “ikilik” yarım nota gibi, yukarıda sözünü ettiğimiz, fakat örneklemesini yapmadığımız hususları görüp öyle geçelim istiyorum.

ŞİMDİLİK, BAGET OLMADAN EL VE AYAKLA ÇALIŞIYORUZ... BİLGİSİ OLAN VE BATERİYE ALIŞIK, SOPA TUTMAYI BİLENLER İSTEDİĞİ GİBİ ÇALIŞABİLİR. BAGET TUTUŞ VE ALIŞTIRMALARINI, GÜRÜLTÜSÜZ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİNİ DAHA SONRAKİ BÖLÜMLERDE ANLATACAĞIZ.


Yukarıdaki son alıştırmamızdaki, sağ elin dörtlük vuruşlu, 4 ölçülük notamızı hatırlıyorsunuz umarım.



Saniyede 1 vuruşlu, dört-dörtlük ölçüde, dört ölçülük bu alıştırmamızın bir ölçüsünü ayırıp aşağıya yeni bir örnek hazırlıyorum.



Portede ilk boşlukta yer alan pedal satırında gördüğünüz birlik nota, elimizle 1-2-3-4 temposunu vururken, ilk el vuruşumuzla birlikte, sağ ayağımızla vuracağımız ve 4 vuruşu da içeren uzunlukta olan nota değeridir.
Yani, ayağımızla vurduğumuz bu tempo, 4 tane el vuruş süresi kadar süre alacaktır ve siz yene sesli olarak “bir-ki-üç-dört” sayacaksınız, işte bu kadar basit!...
Şimdi bu çalışmayı birlik notayı çok iyi kavrayana kadar 1-2-3-4 diye sayarak defalarca yapınız ve öğrenince hızlanınız.
İyice anlaşılır hale gelince diğer el ve ayağınızla da çalışmanızı sürdürün.

Bu noktada yeni bir kavramı, “Aksan” kavramını da öğrenelim.



Aksan, “vurgu” anl***** gelen, üzerinde görüldüğü notayı biraz daha kuvvetlice vurulacağını gösteren bir işarettir. Örnekte, yan yatmış “v” veya matematikteki “büyüktür” işareti (greater than) aksan işaretidir.

Hadi bakalım, hem “birlik” ayak vuruşunu hem de 1.nci vuruşumuz olan el hareketimizi, biraz daha kuvvetlice vurup diğer 2-3-4’ncü vuruşlarımızı normal kuvvetle vurarak dersimizi öğrenelim. Kızılderili dansı ritmini andıran bu vuruşları, notaya bakarak tekrar-tekrar yapalım.

Sırası gelmişken, nota yazımında, ölçü çizgilerinin sonunda biraz daha kalınca hatlı olan bir çizgi ilavesi yani “çift çizgi” bitiş çizgisi ismini alır.
Bitiş çizgisinden önce konulan iki nokta üstüste işareti de o notaların başa dönülüp tekrar çalınacağını gösterir.(Daha ileride öğrenilecek çok şey var)

Bu kavramın anlaşıldığı ümidiyle, 2’lik nota nedir, bunu örnekle öğrenelim.

İkilik nota, içi boş olan yumurta işaretinin saplısıdır.

Sağ elimiz 1-2-3-4 temposunu (yavaş hızda) vururken, 1.nci vuruşta ayakla yapılan vuruş süresini 1-2’yi geçip 3.ncü vuruşa gelince tekrar ayakla vurulup 3-4.ncü vuruş süresince devam ettirilirse “ikilik” iki vuruşla ölçümüzü tamamlamış oluruz.



Çalışmamızı bir adım daha ilerletelim: Ayak vuruşlarının olduğu 1.nci ve 3.ncü vuruşlara “Aksanlı” vuralım; biraz daha kuvvetlice vuruş yapalım. Diğer vuruşlar normal kuvvette olsun, bakalım nasıl bir ses dizisi elde edeceğiz?



Birlik ve ikilik notalardan bahsedip, dörtlük notanın bizim her bir vuruşumuza eşdeğer olan tempomuzu oluşturduğunu söyledik durduk. Peki bunun küçükleri neler diye soracak olursak, 1/8’lik yani sekizlik notadan bahsetmemiz gerekir.

Hani başta saatin “tik”leriyle çalışıyoruz, “tik-tak”la karıştırmayın diye uyarmıştık ya...... İşte şimdi bu noktaya geldik.
Saatin tik-tak’ları, bizim bir saniye süren dörtlük nota vuruş değerinin yarı yarıya bölünmesini sağlar: Biz, standartımız olan vuruş tempomuzda yani dörtlük notada bir vuruş yaparken, sekizlik notalarla iki adet vuruş yapabiliriz. Bunların değeri de yarımşar saniye sürer.

Aşağıdaki örneğimizde dörtlük notayı ikiye bölünce görüntünün ne olduğunu, sekizlik notanın nasıl yazıldığını gösteriyoruz. Dikkat edilirse sap burada da değişime uğruyor ve değeri değiştiriyor. Saptaki bir adet çengel, eğer nota sayısı artıyorsa, kolaylık olsun diye iki veya daha fazla notayı birbirine bağlayan uzun çengel haline getirilebiliyor.
Nota değeri açısından bakarsak, dörtlük notalarla ayağımızın tempoyu vurup kalkarken yaptığı “iniş-kalkış” hareketi bize sekizlik değeri çok basit anlamda saatin “tik-tak” ları gibi anlatıyor.



Ayakla vurduğumuz tempoda, ayak , aşağıdaki vuruş noktasına ulaşıp, “pam” sesini çıkarırken (yani saatteki “tik” sesi), hareketin yönü aşağı inen ok görünümündedir(vuruş yönü). Bu, bir vuruşluk sürecin yarısı olan, ayağın iniş süresinde el ile yapılan vuruş, ayağın yukarı çıkan oktaki gibi kalkış aşamasında elle bir kez daha vurulacaktır. Bu ikinci vuruş saatin “tak” sesine karşılık gelen ikinci vuruştur. (Ayağın iniş kalkışı: 1 vuruşluk süredeki hareketi ↓↑ bu sürede elin hareketi iki vuruş, biri ayağın inişinde, diğeri kalkışında: ↓↓ )
Ayak pam-pam-pam-pam diye giderken, (tik-tik-tik-tik gibi saniye başı vuruşu yaparken) elinizle vuruşu yapıp, ayağın kalkış yaptığı, yani pedalın üst (maximum) noktaya çıktığı zaman da elinizle vuruyorsunuz.
Müziğe eğilimli biri olduğunuz için sanırım soyut anlatılan bu kavramı anladınız.

Eğer 8.nci sayfadaki 2’lik notalarla yapılan çalışmayı iyice öğrenip geçmişseniz, oradaki 2’lik vuruşu dörtlük, dörtlük trampet vuruşlarını da sekizlik vuruşlar gibi düşünürseniz (simüle ederseniz) bahsettiğimiz sekizlik vuruşları kolayca yapabilirsiniz.

Aşağıdaki örnekteki sekizlik notaların (zillerin) alttaki dörtlük notalarla bağlantılı portede yazılış biçimi, vuruluş yerleri itibarıyla aynı düşey noktalarda, sanki aşağı doğru bir izdüşüm yapıyormuş gibi durur. Bu duruş şeklini önceden yazdığımız nota örneklerimizde de farketmiş olmalısınız.
Bu anlamda öreğimizi geliştirelim....
Biraz önce, zil notasından bahsetmiş ve yazılma işaretinin “x” gibi olduğunu söylemiştik. Sırası gelmişken hem zili hem de sekizlik notayı zevkli hale getirelim ve çok basit bir örnek görelim ve bir ritm öğrenelim.

Dikkat edilirse sağ ayağın üzerinde, 2.nci ve 4.ncü vuruşlara denk düşen sol el trampet vuruşlar, en üstte de sağ elle vurulan zil notaları(8’lik) var ve her ayak vuruşuna iki adet sekizlik vurmaktadır.



Bu son yazdığımız ritm örneği, ilk öğrenenler için, öğretmen olmadan, hemen öğrenilebilecek kadar kolay bir şey değildir. Yapamadıysanız üzülmeyin. Bunun da çözümünü bulacağız.
Ama anlaşılıyor ki önceden görmüş olduğumuz dersleri yeterince etüd etmemişsiniz. Eğer “bunlar basit !” , “bir-iki kere yaptım oldu!” derseniz, ileride çok çalışacaksınız !!!! demektir.

Not: Dört-dörtlük ölçüde yapılmakta zorlanılan her şeyi, ¼’lük kısımlara ayırıp analizini yapın, tek kareler halinde çalışın. İyicene anlayıp ezber noktasına geldiğiniz zaman bütünü üzerinde çalışın. Ve bütünü pratik hale getirin, Etüdleri yüzlerce kez bilinçli olarak, aşama aşama çalışıp başardığınızı kendiniz hissetmeniz lazım.



saygılarrr Ticbor.net l Forum
Rapor Et
Eski 12 Kasım 2010, 15:21

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#3 (link)
azados
Ziyaretçi
azados - avatarı
Ders 1

Baştan sona kadar hızlıca okunacak,( anlamadığınız kısımları geçin)
Sonra, tekrar ederek anlaşılır hale getireceksiniz.

Nota ve vuruş öğrenirken, Ritm denilen, seslerin veya vuruşların düzenli aralıklarla, ardarda gelmesinden söz edildiğini hatırlatmamız gerekir.

Saatin tik-takları bunun en güzel örneğidir. Bu ses, saniyede bir vurarak devam eder. Mekanik saatlerde, “tik” sesi vuruşun başında gelirken, “tak” sesi de saniyenin ortasında çıkar. Saniye göstergesi olan saatlerde, pil ile çalışıyorsa bu sesi duymayıp saniye ibresinin iki harekette bu saniyelik süreci geçirdiğini izleyebilirsiniz. (Saat vuruşundaki tik-tak seslerinin avantajını ikinci bölümde göreceğiz)

Bateride ana tempoyu veren unsur ayak pedalı olduğu için, bunu ayak tabanının pedalı yukarıdan aşağıya indirdiği andan tekrar yukarıdaki yerine geldiği zaman dilimi kadar süreçte yaptığını, yani tik sesiyle ayağın tabanının yere vuran hareketini, tak sesiyle de tekrar pedalın yukarı kalktığını düşünecek ve uygulamaya çalışacağız.(klasik anlayışta pedal ile tempo vuruşu, ayak topuğunun yere basılı olarak durduğunu, ayağın ön kısmı tabir ettiğimiz uç kısmıyla taban hareketi yaptığını, bilekten hareket olduğunu varsayıyor ve şimdilik bu tip çalışmayı öneriyoruz). Özetle, saatin tik seslerinde ayakla tempo tutuyoruz.

Genelde, dinlediğimiz müzik parçaları bahsettiğimiz tarzda, tik-tak seslerini andıran tempodadır. Marşlar ve disko ritmi, verilebilecek en basit örneklerdir. Ancak, biz saatin tik-taklarının hızı olan, dakikada 60 vuruşluk olan bir tempodan bahsediyor ve “müzikte hız birimi tempo’dur” diyoruz. (Metronom isimli cihaz, saat gibi, tik-tak vuruşlarıyla bize tempo’ları hız dereceleriyle bildiren alettir)
Zaten yeni başlayan biri olarak çok yavaş hızda çalışmanın gerektiğini hatırlatıyoruz.(dakikada 60 vuruşlu bir tempo “yavaş tempo” kavr***** girer)
Şimdi bir saat sesi temposu yardımıyla ayak vuruşumuzu bir – ki – üç – dört - bir – ki – üç – dört diye sayarak tempomuzu tutturmaya çalışalım.
Epeyce bir miktar bir – ki – üç – dört şeklinde kendini tekrarlayan bir döngü kurun. (ayak vuruşlarıyla).

Evet biraz durabilirsiniz.
Şimdi tekrar başlayın, ama mutlaka bir – ki – üç – dört – diye her vuruşta saymaya, saatin düzeninde gitmeye devam edin.

Bu yaptığınız işin Nota’cası aşağıdaki gibidir.

ykynota1go6

Müzikte sesler nota işaretleriyle gösterilir. Çeşitli müzik programlarında farklılıklar olsa da, bateride sağ ayakla çalınan davul, porte denilen 5 paralel eşit uzunluktaki nota yazmaya yarayan çizgi grubunda, birinci aralığa işaretlenerek gösterilir.(örnekteki notalar kroskes = göbek davulu = bass drum vuruşunu gösterir)

Örnekteki notaların herbiri temel vuruş olan “1/4 = bir dörtlük” nota değerindedir. (“Müzikte temel vuruş değeri bu vuruştur” varsayımıyla hareket edeceğiz.)

Bir ölçü içinde 4 tane dörtlük varsa, yani, “bir vuruş” değerinde 4 adet nota bir grup oluşturularak dikey çizgilerle ayrılıyorsa, 4/4’lük ölçüden bahsetmiş oluruz.(yazıyla “dört dörtlük” dediğimiz şey o parçanın “ritm bilgisi”ni belirten işarettir. Portenin en başına konulan “anahtar” denilen işaretin hemen sağına konulur. Notalar bunun peşinden başlar...)

Örnek notalarımızın herbiri saatin “tik” sesiyle eşdeğerdedir.(tik-tak’la karıştırmayın! TİK-TAK’ları 8’lik nota kavramında, ikinci bölümde konuşacağız)
Biz her saniye itibarıyla ayağımızın tabanını, topuk kısmı sabit kalırken yere vuruyor ve gözlerimizle de notamızı takibediyoruz. (Bu işi binlerce kez yapmanız lazım)
Gerçekten, bateri çalabilmek için tabii bunu notalı-metodlu bir şekilde yapabilmek için eldeki her türlü alıştırma veya ders notlarını bıkmadan usanmadan defalarca, yavaştan başlayarak, alıştıkça hızlanarak çalışmak esastır.
Yeteneği kazanıp belli bir noktaya gelince, daha ileri noktalar için de çalışmak gerekecektir.
Yukarıdaki paragrafta, porteyi dikey kesen çizgilere “ölçü çizgisi” denildiğini belirtmiştik. Dikkat ederseniz her ölçüde dört tane bir vuruş değerinde olan (1/4’lük) nota vardır. Bu notanın ismi neden ¼’lük diye sorarsanız, “tam nota”nın, “birlik” nota olduğunu ve bunun da 4 vuruş değerinde olduğunu, yumurta biçiminde bir işaret olduğunu, 4/4’lük ölçüyü tek başına kapsadığını söyleyebiliriz. Tam nota” görüldüğünde 4 tane ¼’lük tempo vuruşu yapılacak sürede çalınacağı anlaşılır.(varsayımımızdaki tempoya göre 4 saniye sürer).
Baştan ne demiştik: “Her vuruşu saatin tik’lerine göre yapalım”.

BİRAZ MATEMATİK HESAP YAPALIM.
Yukarıda anlattığımız 4’lük notalarla ayak temposu vuruyoruz. Ölçümüz 4/4’lük yazıyor. “1 dakikada kaç ölçü, kaç vuruş yaparız?” diye kendimize sorarsak; 60/4=15 ölçü çalışma yaparız; 1 dakikada da 60 saniye olduğuna göre 60 vuruş yapmış oluruz.
Çok çocukça geldi değil mi? Hayır, öyle düşünmeyin. İşin içine, hiç bilmeyen birilerine nota-vuruş-tempo-hız-değer- v.s. gibi soyut anlatımda bulunursanız ve bunu da yazıyla(mektupla) yapıyorsanız, bu tip esprilerle ortalığı biraz yumuşatmanız gerekir.

Bu dersi yarım saat çalışırsak kaç ölçü çalışmamız gerekir, kaç vuruşluk bir antreman yapmış oluruz?

DERS’imizin 2nci kısmına devam edelim.

Ayak saniyede bir vuruş yaparken, sağ elimizi sağ dizimizin üstüne, kolumuz bacağımızın üst kısmına bitişik durumdayken, elimizi bilekten hareket ettirerek-ayak tempomuzla birlikte-tempoya eşlik ettirelim ve gene bir-ki-üç-dört-bir-ki-üç-dört...diye sayalım.(El için nota yazmadık, sağ ayağın taklidini yapıyoruz.)
Saatin saniyesine göre çalıştığınız için teşekkür ederim. Bu arada kendinize iyilik ettiğinizi bilin.İleride mutlaka bir metronom edinin.

Bu vuruşları yaparken gözünüz mutlaka notadan takipte olacak ve görmüş olduğunuz notayı vuracaksınız. El, ilavesini taklit olarak yapıyoruz ama şu anda “sağ ayak pedal=davul” notasını öğrenmektesiniz.

Aynı varsayımsal el çalışmasını, eksiklik hissedilmesin ve alıştırma olsun diye sol ayak ve sol elle de yapın. Bıkana kadar, yoruluncaya kadar yapın. Tempoyu bozmadan ayak ve el değiştirmeler gibi kendinize eğlence çıkarın.

İyice alıştıktan sonra, hızınızı kendi keyfinizce arttırın.

Söylemeyi unutuyordum, içi kara renkli dörtlük notamızın bir sapı var.
Tam notada ise böyle bir sap yok ve içi boş; dört vuruş değerinde.
Bunun yarısı değerinde olan nota da 2’lik notadır, değeri iki vuruştur. İçi boş yumurta gibi olan işarete bir sap konulunca olur.
Matematik formül şöyledir:

ykynota2fa9

Dörtlük nota esasını çok uzun bir süre, beynimizin içindeki doğal saatin içinde yerleşene kadar kullanacağız.

Birinci dersin son sözünü söyleyelim:

Sayma örneklerinde bir-ki-üç-dört
bir-ki-üç-dört
bir-ki-üç-dört..... şeklinde örnek vermiştim.

“Sayma kalıpları” ileride çok işimize yarayacağı için dört ölçülük bir grup,
birinci-ikinci-üçüncü ve dördüncü satırları(ölçüleri) anımsatması itibarıyla;

Bir-ki-üç-dört,
İki-iki-üç-dört,
Üç-ki-üç-dört,
Dört-ki-üç-dört ...........

şeklinde sayılmaya alışılacak. Bu sayede 4 ölçülük kalıplar kolayca tekrarlanabilecek.

Ders 2

Dörtlük notanın bir vuruş olduğunu ve saniyeyle çalıştığımız için 1 saniyelik bir zaman süresi kapsadığını önceki derste öğrenmiştik.
Dörtlük “Sus” da, notada öğrendiğimiz kadar süreyle vuruş yapılmayacağını – susulacağını – anlatır. (bu susmaya ve kavrama “es” deriz).

Basit bir örnek verirsek, Mehter Marşı temposundan söz edebiliriz.(sadece bilinen bir melodi olduğunu düşündüğüm için.)
Şöyle bir hafızanızı yoklarsanız, Ceddin deden, neslin baban....nay nay nanay .....diye giden marşlarımızdan.... melodisi ve ritmi aklınıza gelecektir. Bunu, öğrenmiş olduğumuz davul pedalında uygularsak, üç tane “dörtlük vuruş ve peşindeki dördüncü vuruşun “sus” olduğunu göreceksiniz.

Demek ki 1-2-3-4 diye sayarken, sağ ayağınız pedala 1-2-3.ncü vuruşları eşzamanlı tempomuza göre yapıyor, 4.ncü vuruş “es” (sus) olduğu için vuruş yapılmıyor.(ama sayılıyor)
Şimdi bunu elle yapıp, ayağımızla tempo sayışı yaparsak, ayakla 1-2-3-4 sayalım ve bununla birlikte tempo vuralım. Elimizle de 1-2-3’ü ayakla paralel vuralım; 4.ncü vuruş es olduğu için elle olan vuruşu yapmayalım “es” geçelim.

Bunu notalı hale getirelim:
Trampet notasını portede 3.ncü aralıkta gösterdiğimiz için sağ elinizi dizinizin üstünde, sanki trampet kullanıyormuş varsayımıyla hareket edip yazacağız. Böylece bateri çalmada iki uzvun nota cinsinden nasıl görüldüğü hakkında bir fikriniz olacak. (Bu arada 4’lük nota ve 4’lük sus kavramını da anlamış olacağız)

ders2resim1wj7

İki uzvunuzu, yani el ile ayağınızı bir arada yukarıdaki notaları çalar hale getirebildiniz mi? İnsan refleksi, sağ el için yazmış olduğumuz üstteki trampet vuruşlarını yaparken, daha doğrusu oğrenmeye başlarken, farkında olmadan ayağını da 1-2-3-4 yapmak yerine, 1-2-3-es gibi yapmaya eğilimli olabilir. Eğer bu hataya düşmeyip, ayak 1-2-3-4 giderken elinizle de 1-2-3-es yapabiliyorsanız ‘sizde iş var!’ demektir.
Şimdi bir de tam tersini deneyin; sağ el 1-2-3-4 .... giderken, ayak temposunu melodi haline getirelim, yani 1-2-3-es şeklinde yapalım.
Bu, nota olarak aşağıdaki 3 numaralı alıştırmada yazılmıştır. Bunu da, ilk seferda başarıyorsanız bravo. Refleksiniz iyi demektir.
Bateri çalabilmede bu el ve ayak vuruşlarını ayırma çok önemlidir.

ders2resim2kt4

Davul notasında zil vuruşları beşinci çizgiden sonraki(üstte) gelen boşluğa x işareti gibi olan bir simge nota ile yazılır. Yani, geleneksel notadaki yumurta gibi olan işaretten farklıdır.
Bazı metod yazarları, standart, yazılması gereken işlemleri nota çok kalabalık olmasın diye dipnot olarak yazarlar ve önem verilmesi gereken notaları yazarlar. Mesela ayak ve trampet üzerinde çalışılacakların notasını yazıp, dipnotta, “sağ el swing gidecek..... sol ayak 2 ve 4’leri vurup sayacak.....gibi.
Biz şimdi zil, trampet ve davul pedalıyla ilgili basit bir örneğe gitmeden önce “birlik” tam nota, “ikilik” yarım nota gibi, yukarıda sözünü ettiğimiz, fakat örneklemesini yapmadığımız hususları görüp öyle geçelim istiyorum.

ŞİMDİLİK, BAGET OLMADAN EL VE AYAKLA ÇALIŞIYORUZ... BİLGİSİ OLAN VE BATERİYE ALIŞIK, SOPA TUTMAYI BİLENLER İSTEDİĞİ GİBİ ÇALIŞABİLİR. BAGET TUTUŞ VE ALIŞTIRMALARINI, GÜRÜLTÜSÜZ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİNİ DAHA SONRAKİ BÖLÜMLERDE ANLATACAĞIZ.


Yukarıdaki son alıştırmamızdaki, sağ elin dörtlük vuruşlu, 4 ölçülük notamızı hatırlıyorsunuz umarım.

ders2resim3vz0

Saniyede 1 vuruşlu, dört-dörtlük ölçüde, dört ölçülük bu alıştırmamızın bir ölçüsünü ayırıp aşağıya yeni bir örnek hazırlıyorum.

ders2resim4ng5

Portede ilk boşlukta yer alan pedal satırında gördüğünüz birlik nota, elimizle 1-2-3-4 temposunu vururken, ilk el vuruşumuzla birlikte, sağ ayağımızla vuracağımız ve 4 vuruşu da içeren uzunlukta olan nota değeridir.
Yani, ayağımızla vurduğumuz bu tempo, 4 tane el vuruş süresi kadar süre alacaktır ve siz yene sesli olarak “bir-ki-üç-dört” sayacaksınız, işte bu kadar basit!...
Şimdi bu çalışmayı birlik notayı çok iyi kavrayana kadar 1-2-3-4 diye sayarak defalarca yapınız ve öğrenince hızlanınız.
İyice anlaşılır hale gelince diğer el ve ayağınızla da çalışmanızı sürdürün.

Bu noktada yeni bir kavramı, “Aksan” kavramını da öğrenelim.

ders2resim5yw0

Aksan, “vurgu” anl***** gelen, üzerinde görüldüğü notayı biraz daha kuvvetlice vurulacağını gösteren bir işarettir. Örnekte, yan yatmış “v” veya matematikteki “büyüktür” işareti (greater than) aksan işaretidir.

Hadi bakalım, hem “birlik” ayak vuruşunu hem de 1.nci vuruşumuz olan el hareketimizi, biraz daha kuvvetlice vurup diğer 2-3-4’ncü vuruşlarımızı normal kuvvetle vurarak dersimizi öğrenelim. Kızılderili dansı ritmini andıran bu vuruşları, notaya bakarak tekrar-tekrar yapalım.

Sırası gelmişken, nota yazımında, ölçü çizgilerinin sonunda biraz daha kalınca hatlı olan bir çizgi ilavesi yani “çift çizgi” bitiş çizgisi ismini alır.
Bitiş çizgisinden önce konulan iki nokta üstüste işareti de o notaların başa dönülüp tekrar çalınacağını gösterir.(Daha ileride öğrenilecek çok şey var)

Bu kavramın anlaşıldığı ümidiyle, 2’lik nota nedir, bunu örnekle öğrenelim.

İkilik nota, içi boş olan yumurta işaretinin saplısıdır.

Sağ elimiz 1-2-3-4 temposunu (yavaş hızda) vururken, 1.nci vuruşta ayakla yapılan vuruş süresini 1-2’yi geçip 3.ncü vuruşa gelince tekrar ayakla vurulup 3-4.ncü vuruş süresince devam ettirilirse “ikilik” iki vuruşla ölçümüzü tamamlamış oluruz.

ders2resim6ik8

Çalışmamızı bir adım daha ilerletelim: Ayak vuruşlarının olduğu 1.nci ve 3.ncü vuruşlara “Aksanlı” vuralım; biraz daha kuvvetlice vuruş yapalım. Diğer vuruşlar normal kuvvette olsun, bakalım nasıl bir ses dizisi elde edeceğiz?

ders2resim7zg9

Birlik ve ikilik notalardan bahsedip, dörtlük notanın bizim her bir vuruşumuza eşdeğer olan tempomuzu oluşturduğunu söyledik durduk. Peki bunun küçükleri neler diye soracak olursak, 1/8’lik yani sekizlik notadan bahsetmemiz gerekir.

Hani başta saatin “tik”leriyle çalışıyoruz, “tik-tak”la karıştırmayın diye uyarmıştık ya...... İşte şimdi bu noktaya geldik.
Saatin tik-tak’ları, bizim bir saniye süren dörtlük nota vuruş değerinin yarı yarıya bölünmesini sağlar: Biz, standartımız olan vuruş tempomuzda yani dörtlük notada bir vuruş yaparken, sekizlik notalarla iki adet vuruş yapabiliriz. Bunların değeri de yarımşar saniye sürer.

Aşağıdaki örneğimizde dörtlük notayı ikiye bölünce görüntünün ne olduğunu, sekizlik notanın nasıl yazıldığını gösteriyoruz. Dikkat edilirse sap burada da değişime uğruyor ve değeri değiştiriyor. Saptaki bir adet çengel, eğer nota sayısı artıyorsa, kolaylık olsun diye iki veya daha fazla notayı birbirine bağlayan uzun çengel haline getirilebiliyor.
Nota değeri açısından bakarsak, dörtlük notalarla ayağımızın tempoyu vurup kalkarken yaptığı “iniş-kalkış” hareketi bize sekizlik değeri çok basit anlamda saatin “tik-tak” ları gibi anlatıyor.

ders2resim8xw5

Ayakla vurduğumuz tempoda, ayak , aşağıdaki vuruş noktasına ulaşıp, “pam” sesini çıkarırken (yani saatteki “tik” sesi), hareketin yönü aşağı inen ok görünümündedir(vuruş yönü). Bu, bir vuruşluk sürecin yarısı olan, ayağın iniş süresinde el ile yapılan vuruş, ayağın yukarı çıkan oktaki gibi kalkış aşamasında elle bir kez daha vurulacaktır. Bu ikinci vuruş saatin “tak” sesine karşılık gelen ikinci vuruştur. (Ayağın iniş kalkışı: 1 vuruşluk süredeki hareketi ↓↑ bu sürede elin hareketi iki vuruş, biri ayağın inişinde, diğeri kalkışında: ↓↓ )
Ayak pam-pam-pam-pam diye giderken, (tik-tik-tik-tik gibi saniye başı vuruşu yaparken) elinizle vuruşu yapıp, ayağın kalkış yaptığı, yani pedalın üst (maximum) noktaya çıktığı zaman da elinizle vuruyorsunuz.
Müziğe eğilimli biri olduğunuz için sanırım soyut anlatılan bu kavramı anladınız.

Eğer 8.nci sayfadaki 2’lik notalarla yapılan çalışmayı iyice öğrenip geçmişseniz, oradaki 2’lik vuruşu dörtlük, dörtlük trampet vuruşlarını da sekizlik vuruşlar gibi düşünürseniz (simüle ederseniz) bahsettiğimiz sekizlik vuruşları kolayca yapabilirsiniz.

Aşağıdaki örnekteki sekizlik notaların (zillerin) alttaki dörtlük notalarla bağlantılı portede yazılış biçimi, vuruluş yerleri itibarıyla aynı düşey noktalarda, sanki aşağı doğru bir izdüşüm yapıyormuş gibi durur. Bu duruş şeklini önceden yazdığımız nota örneklerimizde de farketmiş olmalısınız.
Bu anlamda öreğimizi geliştirelim....
Biraz önce, zil notasından bahsetmiş ve yazılma işaretinin “x” gibi olduğunu söylemiştik. Sırası gelmişken hem zili hem de sekizlik notayı zevkli hale getirelim ve çok basit bir örnek görelim ve bir ritm öğrenelim.

Dikkat edilirse sağ ayağın üzerinde, 2.nci ve 4.ncü vuruşlara denk düşen sol el trampet vuruşlar, en üstte de sağ elle vurulan zil notaları(8’lik) var ve her ayak vuruşuna iki adet sekizlik vurmaktadır.

ders2resim9ep0

Bu son yazdığımız ritm örneği, ilk öğrenenler için, öğretmen olmadan, hemen öğrenilebilecek kadar kolay bir şey değildir. Yapamadıysanız üzülmeyin. Bunun da çözümünü bulacağız.
Ama anlaşılıyor ki önceden görmüş olduğumuz dersleri yeterince etüd etmemişsiniz. Eğer “bunlar basit !” , “bir-iki kere yaptım oldu!” derseniz, ileride çok çalışacaksınız !!!! demektir.

Not: Dört-dörtlük ölçüde yapılmakta zorlanılan her şeyi, ¼’lük kısımlara ayırıp analizini yapın, tek kareler halinde çalışın. İyicene anlayıp ezber noktasına geldiğiniz zaman bütünü üzerinde çalışın. Ve bütünü pratik hale getirin, Etüdleri yüzlerce kez bilinçli olarak, aşama aşama çalışıp başardığınızı kendiniz hissetmeniz lazım.



ders ders ayırdım saygılar ..!
Rapor Et
Eski 21 Şubat 2011, 20:20

müzik

#4 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
en az 12 en fazla 32 vuruşluk nota verirmisiniz?
Rapor Et
Eski 27 Aralık 2011, 19:41

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#5 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
ya 2lik notanın vuruşu neydi
Rapor Et
Eski 2 Ocak 2012, 22:05

nota vuruş

#6 (link)
daewo
Ziyaretçi
daewo - avatarı
2 dörtlük 4 dörtlük 6 sekizlik ve 9 sekizlik notalari göstere bilir misiniz
Rapor Et
Eski 12 Ocak 2012, 18:41

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#7 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
Nota Ve VurUşları hakkında bilgi verirmisiniz bu yazılım için yeterli değilllllllllll?
Rapor Et
Eski 14 Ocak 2012, 09:38

2 vuruşluk nota

#8 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
iki vuruşluk nota nedir
bir vuruşluk nota nedir
üç vuruşluk nota nedir
dört vuruşluk nota nedir
Rapor Et
Eski 7 Kasım 2012, 20:21

Cvp: Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#9 (link)
Misafir
Ziyaretçi
Misafir - avatarı
yarın müzik sınavı varr ... 1vuruşluk+yarım vuruşluk+yarım vuruşluk+1 vuruşluk+1 vuruşluk notanın tümüne ne ad verilir ben burda sembolünü biliyorum ama bilgisayarda öyle bir sembol yok o sembolün ismi nedir lütfen hemen yardımcı olur musunuz?
Rapor Et
Eski 4 Mart 2014, 20:10

Nota vuruşları hakkında bilgi verir misiniz?

#10 (link)
abbas
Ziyaretçi
abbas - avatarı
lütfen 32'lik notayı ve vuruşu verirmisiniz
Rapor Et
Cevap Yaz Yeni Konu Aç
Hızlı Cevap
Kullanıcı Adı:
Önce bu soruyu cevaplayın
Mesaj:








Yeni Soru
Sayfa 0.170 saniyede (71.74% PHP - 28.26% MySQL) 16 sorgu ile oluşturuldu
Şimdi ücretsiz üye olun!
Saat Dilimi: GMT +3 - Saat: 06:21
  • YASAL BİLGİ

  • İçerik sağlayıcı paylaşım sitelerinden biri olan MsXLabs.org forum adresimizde T.C.K 20.ci Madde ve 5651 Sayılı Kanun'un 4.cü maddesinin (2).ci fıkrasına göre tüm kullanıcılarımız yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. MsXLabs.org hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetler buradan iletişime geçilmesi halinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 3 (üç) iş günü içerisinde MsXLabs.org yönetimi olarak tarafımızdan gerekli işlemler yapıldıktan sonra size dönüş yapılacaktır.
  • » Site ve Forum Kuralları
  • » Gizlilik Sözleşmesi