Arama

Teheccüd namazı iki defa kılınabilir mi?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 26 Ocak 2012 Gösterim: 1.560 Cevap: 1
hasan6612 - avatarı
hasan6612
Ziyaretçi
26 Ocak 2012       Mesaj #1
hasan6612 - avatarı
Ziyaretçi
teheccüd namazı iki defa kılınabir mi ??
EN İYİ CEVABI SaKLI verdi
Fazla rekât sayısında namaz kılmanınsa Kur’an’la çelişen bir tarafı yoktur. Kılınan bir namazın 2 veya 4 rekat yerine daha fazla kılınmasının hiçbir sakıncası olamaz. Farz, asgari sınırı belirler. Ancak asgari sınırdan daha fazla namaz kılmanın makbul olmadığını söyleyemeyiz.Bu durumda kul'un Allah'a olan ibadetinin onun katında değerlendirileceği aşikardır.
Teheccüt namazı ile ilgili geçmiş içtihatlar şöyledir.
Sponsorlu Bağlantılar


Teheccüt namazı nasıl ve kaç rek'at kılınmalıdır?

Teheccüd namazının en azı iki rek'attir. Sünnet olan, dört selamla sekiz rek'at kılmaktır. Dört selam kaydı imameynin görüşüdür. Teheccüdün en azının dört rek'at olduğunu ifade eden rivayetler de vardır . İbn-ü Âbidîn (rahimehullah):''Bu durumda teheccüdün en azı iki rek'at, ortası dört rek'at daha çoğu ise sekiz rek'attir diye söylemek gerekir,'' demiştir.

Gece ve gündüz nâfilelerinin kılınışı konusunda müctehit imamlar arasında değişik görüşler ortaya çıkmıştır. İmam Mâlik, İmam Şafii, İmam Ahmed bin Hanbel ve Hanefîlerden İmam Ebû Yûsuf ile İmam Muhammed, gece namazlarının ikişer rek'atda bir selâm vermek suretiyle kılınacağına kâil olmuşlardır. Delilleri, Abdulah İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)'dan rivayet edilen şu hadis-i şeriftir. Abdullah demiştir ki:''Birisi Peyğamber (sallallahü aleyhi vesellem)'den sordu, ben de o esnada Peygamber ile soran kimsenin aralarında bulunuyordum. O zat:Yâ Rasulallah! Gece namazı nasıl (kılınacak) dır? Diye sordu. Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem):''İkişer ikişer (kılınır). Sabahın girmesinden endişe ettiğin zaman bir rek'at (daha) kıl. (Böylece) kılmış olduğun namazların sonunu vitir (tek) yap!'' buyurdular. (30)

Gündüz nâfilelerine gelince, Hanefiyye imamlarından İmam Muhammed ve Ebû Yusuf'a göre, onlarda dört rek'atda selâm verilir. İmâm-ı A'zam'a göre; gece ve gündüz nâfilelerinin tamamında dört rek'atda bir selâm verilir. İmâm Şafii, gece ve gündüz nâfilelerinde ikişer rek'atda bir selâm verileceğine kâil olmuştur.

Bu konuda İmâm-ı A'zam'ın delili; Ebû Dâvud'un Süneninde tahric ettiği Hz. Âişe hadis-i şerifidir. Hz. Âişe (radıyallahü anha) ya Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) efendimizin gece namazından sorulduğunda:''Peygamber (sallallahü aleyhi vesellem) yatsı namazını cemaatla kılar sonra evine dönerek dört rek'at namaz kılar; sonra döşeğine uzanırdı.'' (31) cevabı vermiştir.

Buharî'nin Hz. Âişe (radıyallahü anha)'dan rivayetinde ise Hz Âişe Peygamber aleyhisselam'ın Ramazan'da gece namazından sorulduğunda şöyle cevap vermiştir:''Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) ne Ramazan'da ne de Ramazan'ın gayri (geceler) de on bir rek'at üzerine ziyâde etmiş değildir. Rasul-ü Ekrem (başlangıçta) dört (rek'at) kılardı. (Artık) o rek'atlerin güzelliğinden ve uzunluğundan sorma! Sonra Rasul-ü Ekrem (sallallahü aleyhi vesellem) dört (rek'at daha) kılardı. Bunların da güzelliğinden ve uzunluğundan sorma! Sonra üç (rek'at) kılardı…) (32)

Peygamber aleyhisselam'ın gece namazı hakkında gelen rivayetler; O'nun gece namazının on bir veya on üç rek'at olduğu şeklindedir. On üç olması halinde; sekiz rek'at teheccüd, üç rek'at vitir ve iki rek'at sabah namazının sünneti şeklinde açıklanmıştır. Başka bir rivâyette, gece namazı on rek'at, bir rek'at vitir, iki rek'at sabah namazının sünneti; tamamı on üç rek'at olarak da rivâyet edilmiştir. Nitekim Hz. Âişe (radıyallahü anha) Urve'ye haber vermiştir ki; Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem)'in gece namazı, sabah namazının sünneti ile beraber on üç rek'attir. (33)

Müslim'in rivayet ettiği hadis-i şerifte Hz. Âişe (radıyallahü anha) şöyle demiştir:''Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) (insanların ateme dedikleri) yatsı nazmını kılıp ayrıldıktan sabah namazına kadarki arada on bir rek'at namaz kılardı. Her iki rek'at arasında selâm verir; bir rek'atle de vitir yapardı. Sabah namazında müezzin (ezanı okuyup) sustuğu, sabahın olduğunu iyice anladığı ve kendisine (haber vermek için) müezzin geldiği vakit kalkar; hafif iki rek'at namaz kılardı. Sonra ikâmet için müezzin gelinceye kadar sağ tarafına yaslanırdı.'' (34)

Nevevî bu hadis-i şerifin açıklamasında Hz Âişe'nin:''bir rek'atle de vitir yapardı'' sözünde:''Bu vitir namazının en azının bir rek'at olduğuna ve tek bir rek'atin sahih bir namaz olduğuna delildir. Bu görüş mezhebimizin ve cumhurun mezhebidir. Ebu Hanife:''tek rek'atle vitir kılmak sahih olmaz ve tek rek'at (başlı başına) namaz olmaz'' demiştir. Halbuki sahih hadisler onu reddetmektedir,'' demiştir. (35)

Ancak İmam Ebu Hanife'nin görüşünü kuvvetlendiren sahih rivâyetler de vardır. Hakim'in, Buharî ve Müslim'in şartlarına uygun olarak rivâyet ettiği bir hadis-i şerifte Hz. Âişe (radıyallahü anha):''Rasulullah (sallallahü aleyhi ve selem) üç rek'at ile vitir yapar, bunların yalnız sonunda selâm verirdi,'' demiştir. Nesâî'nin yine Âişe (radıyallahü anha)'dan rivayet ettiği hadiste, Hz. Âişe:''Peygamber (sallallahü aleyhi vesellem) vitrin iki rek'atinde selâm vermezdi,'' demektedir. (36)

Hz.Aişe (radıyallahü anhâ)'nın diğer bir rivayetinde:"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın gece namazı on rek'atti. Bir rek'at de tek kılardı. Sabahın sünnetini iki rek'at kılardı. Böylece hepsi on üç rek'at olurdu.'' (37) demiştir.

Müslim'in Ebû Seleme'den rivâyet ettiği bir hadis-i şerifte, Ebû Seleme şöyle demiştir:''Ben, Âişe'ye gelerek:''Ey anne! Bana Rasulullah sallallahü aleyhi vesellem'in namazını haber ver!'' dedim. Hz. Âişe (radıyallahü anha) : ''Rasulullah sallallahü aleyhi vesellem'in namazı, Ramazan'da olsun, başka zamanlarda olsun gecede on üç rek'at idi. Sabah namazının iki rek'at sünneti de bunlardandı… cevabını verdi.''

SaKLI - avatarı
SaKLI
VIP VIP Üye
26 Ocak 2012       Mesaj #2
SaKLI - avatarı
VIP VIP Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Fazla rekât sayısında namaz kılmanınsa Kur’an’la çelişen bir tarafı yoktur. Kılınan bir namazın 2 veya 4 rekat yerine daha fazla kılınmasının hiçbir sakıncası olamaz. Farz, asgari sınırı belirler. Ancak asgari sınırdan daha fazla namaz kılmanın makbul olmadığını söyleyemeyiz.Bu durumda kul'un Allah'a olan ibadetinin onun katında değerlendirileceği aşikardır.
Teheccüt namazı ile ilgili geçmiş içtihatlar şöyledir.
Sponsorlu Bağlantılar


Teheccüt namazı nasıl ve kaç rek'at kılınmalıdır?

Teheccüd namazının en azı iki rek'attir. Sünnet olan, dört selamla sekiz rek'at kılmaktır. Dört selam kaydı imameynin görüşüdür. Teheccüdün en azının dört rek'at olduğunu ifade eden rivayetler de vardır . İbn-ü Âbidîn (rahimehullah):''Bu durumda teheccüdün en azı iki rek'at, ortası dört rek'at daha çoğu ise sekiz rek'attir diye söylemek gerekir,'' demiştir.

Gece ve gündüz nâfilelerinin kılınışı konusunda müctehit imamlar arasında değişik görüşler ortaya çıkmıştır. İmam Mâlik, İmam Şafii, İmam Ahmed bin Hanbel ve Hanefîlerden İmam Ebû Yûsuf ile İmam Muhammed, gece namazlarının ikişer rek'atda bir selâm vermek suretiyle kılınacağına kâil olmuşlardır. Delilleri, Abdulah İbn-i Ömer (radıyallahü anhüma)'dan rivayet edilen şu hadis-i şeriftir. Abdullah demiştir ki:''Birisi Peyğamber (sallallahü aleyhi vesellem)'den sordu, ben de o esnada Peygamber ile soran kimsenin aralarında bulunuyordum. O zat:Yâ Rasulallah! Gece namazı nasıl (kılınacak) dır? Diye sordu. Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem):''İkişer ikişer (kılınır). Sabahın girmesinden endişe ettiğin zaman bir rek'at (daha) kıl. (Böylece) kılmış olduğun namazların sonunu vitir (tek) yap!'' buyurdular. (30)

Gündüz nâfilelerine gelince, Hanefiyye imamlarından İmam Muhammed ve Ebû Yusuf'a göre, onlarda dört rek'atda selâm verilir. İmâm-ı A'zam'a göre; gece ve gündüz nâfilelerinin tamamında dört rek'atda bir selâm verilir. İmâm Şafii, gece ve gündüz nâfilelerinde ikişer rek'atda bir selâm verileceğine kâil olmuştur.

Bu konuda İmâm-ı A'zam'ın delili; Ebû Dâvud'un Süneninde tahric ettiği Hz. Âişe hadis-i şerifidir. Hz. Âişe (radıyallahü anha) ya Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) efendimizin gece namazından sorulduğunda:''Peygamber (sallallahü aleyhi vesellem) yatsı namazını cemaatla kılar sonra evine dönerek dört rek'at namaz kılar; sonra döşeğine uzanırdı.'' (31) cevabı vermiştir.

Buharî'nin Hz. Âişe (radıyallahü anha)'dan rivayetinde ise Hz Âişe Peygamber aleyhisselam'ın Ramazan'da gece namazından sorulduğunda şöyle cevap vermiştir:''Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) ne Ramazan'da ne de Ramazan'ın gayri (geceler) de on bir rek'at üzerine ziyâde etmiş değildir. Rasul-ü Ekrem (başlangıçta) dört (rek'at) kılardı. (Artık) o rek'atlerin güzelliğinden ve uzunluğundan sorma! Sonra Rasul-ü Ekrem (sallallahü aleyhi vesellem) dört (rek'at daha) kılardı. Bunların da güzelliğinden ve uzunluğundan sorma! Sonra üç (rek'at) kılardı…) (32)

Peygamber aleyhisselam'ın gece namazı hakkında gelen rivayetler; O'nun gece namazının on bir veya on üç rek'at olduğu şeklindedir. On üç olması halinde; sekiz rek'at teheccüd, üç rek'at vitir ve iki rek'at sabah namazının sünneti şeklinde açıklanmıştır. Başka bir rivâyette, gece namazı on rek'at, bir rek'at vitir, iki rek'at sabah namazının sünneti; tamamı on üç rek'at olarak da rivâyet edilmiştir. Nitekim Hz. Âişe (radıyallahü anha) Urve'ye haber vermiştir ki; Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem)'in gece namazı, sabah namazının sünneti ile beraber on üç rek'attir. (33)

Müslim'in rivayet ettiği hadis-i şerifte Hz. Âişe (radıyallahü anha) şöyle demiştir:''Rasulullah (sallallahü aleyhi vesellem) (insanların ateme dedikleri) yatsı nazmını kılıp ayrıldıktan sabah namazına kadarki arada on bir rek'at namaz kılardı. Her iki rek'at arasında selâm verir; bir rek'atle de vitir yapardı. Sabah namazında müezzin (ezanı okuyup) sustuğu, sabahın olduğunu iyice anladığı ve kendisine (haber vermek için) müezzin geldiği vakit kalkar; hafif iki rek'at namaz kılardı. Sonra ikâmet için müezzin gelinceye kadar sağ tarafına yaslanırdı.'' (34)

Nevevî bu hadis-i şerifin açıklamasında Hz Âişe'nin:''bir rek'atle de vitir yapardı'' sözünde:''Bu vitir namazının en azının bir rek'at olduğuna ve tek bir rek'atin sahih bir namaz olduğuna delildir. Bu görüş mezhebimizin ve cumhurun mezhebidir. Ebu Hanife:''tek rek'atle vitir kılmak sahih olmaz ve tek rek'at (başlı başına) namaz olmaz'' demiştir. Halbuki sahih hadisler onu reddetmektedir,'' demiştir. (35)

Ancak İmam Ebu Hanife'nin görüşünü kuvvetlendiren sahih rivâyetler de vardır. Hakim'in, Buharî ve Müslim'in şartlarına uygun olarak rivâyet ettiği bir hadis-i şerifte Hz. Âişe (radıyallahü anha):''Rasulullah (sallallahü aleyhi ve selem) üç rek'at ile vitir yapar, bunların yalnız sonunda selâm verirdi,'' demiştir. Nesâî'nin yine Âişe (radıyallahü anha)'dan rivayet ettiği hadiste, Hz. Âişe:''Peygamber (sallallahü aleyhi vesellem) vitrin iki rek'atinde selâm vermezdi,'' demektedir. (36)

Hz.Aişe (radıyallahü anhâ)'nın diğer bir rivayetinde:"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın gece namazı on rek'atti. Bir rek'at de tek kılardı. Sabahın sünnetini iki rek'at kılardı. Böylece hepsi on üç rek'at olurdu.'' (37) demiştir.

Müslim'in Ebû Seleme'den rivâyet ettiği bir hadis-i şerifte, Ebû Seleme şöyle demiştir:''Ben, Âişe'ye gelerek:''Ey anne! Bana Rasulullah sallallahü aleyhi vesellem'in namazını haber ver!'' dedim. Hz. Âişe (radıyallahü anha) : ''Rasulullah sallallahü aleyhi vesellem'in namazı, Ramazan'da olsun, başka zamanlarda olsun gecede on üç rek'at idi. Sabah namazının iki rek'at sünneti de bunlardandı… cevabını verdi.''

..

Benzer Konular

7 Aralık 2016 / asla_asla_deme Müslümanlık/İslamiyet
19 Eylül 2013 / Misafir Cevaplanmış
30 Temmuz 2013 / _Yağmur_ Müslümanlık/İslamiyet
27 Ocak 2016 / Ziyaretçişükrü Cevaplanmış