Arama

Bağlamanın özellikleri nelerdir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 13 Şubat 2012 Gösterim: 3.857 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
12 Şubat 2012       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bağlamanın özellikleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI Rower verdi
Bağlama ve Özellikleri

Sponsorlu Bağlantılar


Anadolu’nun zengin kültürüne zenginlik katan unsurlardan biriside bağlamadır. Taa Orta Asya’dan itibaren günümüze kadar çok zengin bir müzik kültürü olan milletimizin tarih çağlarına bağlı olarak kullandıkları enstümantallar değimekle beraber bazıları günümüze kadar çok az değişerek gelmeyi bazarmıştır. Bin yıllar önce kopuz olarak adlandırılan müzik aleti, günümüzde bağlamaya dönüşmüştür. Bakalım şuanda birçok insanın kullanmış olduğu bağlamanın özellikleri nelermiş;
Bağlamanızın özellikleri nasıl olmalıdır?
  • Sizin vücut yapınıza uygun olmalıdır
  • Burgular kolay çevrilebilir ve sıkılığının iyi olası gerekir.Burguların tahtadan yapılması önemlidir.
  • Eşikler iyi ayarlanmış olmalıdır.
  • Perde bağları sıkı olmalıdır.
  • Bağlama sapı çok kalın olmamalıdır.
  • Tezenenin ne çok kalın ne de çok yumuşak olması önerilir.
Tutuşlar
  • Vücut yapınıza uygun bir sandalyeye oturunuz.
  • Sağ kolunuzu bağlamanın gövdesine bastırarak sağ eliniz tellere yaklaştırınız.Önemli bir nokta ise sol elinizi bağlamanın sapından çektiğiniz zaman bağlamanın dengesinin bozulmaması gerekir.Zira bağlamayı dengede tutan sağ elimizdir.
  • Bağlamanın sapı vücudumuza göre biraz çapraz durmalıdır.

Bağlama da Perde Ayarı
A = Eşik ile Re perdesinin boyu
B = Perde yada sap boyu
C = Tekne boyu
D = Eşik mesafesi ( Teknenin 1/5′i )
E = Alt eşik ile üst eşik arası ( Tel boyu )
Tekne boyuna göre sap ölçüsü ne olmalıdır?
A / 0.6 = B ( Uzun sap için )
A / 0.8 = B ( Kısa sap için )
C / 5 = D ( Alt eşiğin konulacağı mesafe )
Örnek :
40 cm teknemiz olsun. Bu tekneye takılacak ( uzun ) sap boyunu hesap edelim.
Formülümüz şu : A / 0.6
Önce “A” yı bulmalıyız. Bunun için önce “D” yi bulup tekne boyu olan 40 cm den çıkaralım. “D” tekne boyunun 1/5 i olduğuna göre ,40 cm’yi 5′e bölelim. Sonra tekne boyundan çıkarttığımızda “A” yı bulmuş oluruz.
40 / 5 = 8 cm ( Eşik mesafesi )
40 – 8 = 32 cm ( Eşik ile re perdesi arası )
32 / 0.6 = 53.33 cm ( Takılacak sap boyu )
40 cm’lik bir tekneye takılacak sap boyunu bulmuş olduk. Bu hesap pratikte tekne boyuna 12 – 13 cm ilave edilerek te bulunabilir.
Kısa sap için de A / 0.8 formülü kullanılarak sap boyu bulunur. Çıkacak sonucun tekne boyu ile aynı olduğunu göreceksiniz. Yani 40 cm lik bir tekneye 40 cm sap takılır.
Perde ayarı nasıl yapılır?
Yukarıda anlattıklarım imal aşamasında bağlamanın standartlara uygun olarak üretilmesine yarayacak bilgilerdi. Ancak, üretilmiş bağlamaların , ne yazık ki çoğu göz kararı imal edildiğinden perde ayarının ölçülerini elimizde bulunan bağlamaları dikkate alarak veriyorum. Şimdi ,perde ayarının hesap makinesi yardımı ile nasıl yapılacağına bakalım.
B * 0.6 = A ( uzun sap )
B *0.8 = A ( kısa sap ) sabit sayı
0.9438747
0.9438747 ( sayısını yazdıktan sonra ,hesap makinesinde 2 kez * tuşuna basın ) sayısı ile tel boyu ( E ) mesafesi çarpılır. Çıkan rakam bize “si bemol” perdesinin yerini verdi. Bundan sonra sürekli ( = ) eşittir tuşuna basılır. Her basılışta çıkan rakam, bize sırası ile perde yerlerinin ölçüsünü verecektir. Yani sırası ile şu perdelerin yerlerini bulmuş olacağız :
si bemol ,si , do , do diyez , re , mi bemol , mi , fa , fa diyez , sol , la bemol , la , si bemol , si , do , do diyez ,re.
Bulduğumuz perde yerleri ana sesler ve yarım seslerin yerleridir. Koma seslerin yerlerini yarım sesleri 2 ye bölerek ( yani iki perdenin tam ortasına bir perde bağlayarak ) buluruz. Unutmamamız gereken basit bir nokta da metreyi kullanırken yukarıdaki resimde çizdiğim gibi , teknede tellerin bağlandığı noktadan itibaren metreyi kullanmalıyız…
İyi Bağlama Nasıl Olmalı?
Bu tartışılan bir konudur… Kimileri üreticiye ödedikleri paranın büyüklüğüne göre bağlamasının iyi olduğuna karar verir. Kimileri yapımcının meşhurluğuna göre bağlamasının iyiliğine karar verir. Kimileri teknedeki ağacın özelliğine, burgusuna, cilasına göre karar verir… Bu seçenekleri arttırmak mümkün.
En iyi bağlama benimki diye bir yaklaşım yanlıştır. Enstrüman, kullanıcısına kendisini rahat kullanma olanağı veriyorsa, kullanıcısıyla arasında bir iletişim kurabiliyorsa, kullanıcının kendisini ifade etmesine olanak sağlıyorsa yani kullanıcı enstrümanında kendini ifade edebiliyorsa (teknik hariç) o enstrüman İYİDİR.
İki insanın birbirini severek evlenmesi gibi bir durum söz konusu. Arada anlaşmazlıklar çıktığında da medeni bir şekilde ayrılmak (yeni bir bağlama edinmek) veya birlikteliği sürdürebilmek için dışardan yardım aramak gibi yollarla (bağlamaya tamir veya bakım yaptırmak) iyi bir birlikteliği sürdürmek söz konusu.
Teknik olarak da temiz işçiliğe sahip, kulağı tırmalamayan sesleri yansıtan, kullanımda zorluklar çıkarmayan, her altı ayda bir tamir istemeyen (masrafsız) uzun yıllar dayanabilecek bağlamaya ben iyi bağlama diyorum. Tabi bazen bu özelliklerin hepsini bir arada bulmak mümkün olmayabiliyor. O zaman da bir miktar fedakarlık yaparak birlikteliği sürdürmek gerekiyor.
Bağlama Bakımı
Bütün enstrümanlar özel bakım isterler. Biz henüz o düzeyde değiliz ama batılılar enstrüman kutularının içine özel nemlendiriciler koymayı bile ihmal etmiyorlar.
Kullanım sonrasında hafif nemlendirilmiş bir mendil ile bağlamayı silmek gerekiyor. Teller üzerinde oluşan oksitlenmeyi gidermek için de en ideali bulaşık sıngerinin sert tarafıyla hafifçe silmek. Bu seslerin de temiz gelmesini sağlar. Her bağlamaya her kalınlıkta tel takılmaz. Bağlamanın özelliğine göre telleri seçmek gerekiyor. Bunun için bilenlere mutlaka danışın. Uygun tel kombinasyonlarıyla ses niteliklerinin değiştiğini göreceksiniz.
Evinizde enstürüman için doğrudan güneş almayan ısıtıcılara uzak, nem olmayan, cereyan ulaşmayan bir köşe seçmelisiniz. Kışın kalorifer veya soba yanıyorsa odaya bir kapla su koymak ve ıslak havlu asmak iyi bir yöntemdir. Yazında aynı yöntemler kullanılabilir.
Enstrümanın ses tahtası kirlenmişse bunu gidermek için Alkol, Aseton, zımpara vs. kullanmayın. İlk ikisi cilaya zarar verebilir. Zımpara ise ses niteliğini değiştirir.
Enstrümanınızı çaldıktan sonra kılıfına koyarak yerine kaldırın.
Rower - avatarı
Rower
VIP MazessezaM
13 Şubat 2012       Mesaj #2
Rower - avatarı
VIP MazessezaM
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Bağlama ve Özellikleri

Sponsorlu Bağlantılar


Anadolu’nun zengin kültürüne zenginlik katan unsurlardan biriside bağlamadır. Taa Orta Asya’dan itibaren günümüze kadar çok zengin bir müzik kültürü olan milletimizin tarih çağlarına bağlı olarak kullandıkları enstümantallar değimekle beraber bazıları günümüze kadar çok az değişerek gelmeyi bazarmıştır. Bin yıllar önce kopuz olarak adlandırılan müzik aleti, günümüzde bağlamaya dönüşmüştür. Bakalım şuanda birçok insanın kullanmış olduğu bağlamanın özellikleri nelermiş;
Bağlamanızın özellikleri nasıl olmalıdır?
  • Sizin vücut yapınıza uygun olmalıdır
  • Burgular kolay çevrilebilir ve sıkılığının iyi olası gerekir.Burguların tahtadan yapılması önemlidir.
  • Eşikler iyi ayarlanmış olmalıdır.
  • Perde bağları sıkı olmalıdır.
  • Bağlama sapı çok kalın olmamalıdır.
  • Tezenenin ne çok kalın ne de çok yumuşak olması önerilir.
Tutuşlar
  • Vücut yapınıza uygun bir sandalyeye oturunuz.
  • Sağ kolunuzu bağlamanın gövdesine bastırarak sağ eliniz tellere yaklaştırınız.Önemli bir nokta ise sol elinizi bağlamanın sapından çektiğiniz zaman bağlamanın dengesinin bozulmaması gerekir.Zira bağlamayı dengede tutan sağ elimizdir.
  • Bağlamanın sapı vücudumuza göre biraz çapraz durmalıdır.

Bağlama da Perde Ayarı
A = Eşik ile Re perdesinin boyu
B = Perde yada sap boyu
C = Tekne boyu
D = Eşik mesafesi ( Teknenin 1/5′i )
E = Alt eşik ile üst eşik arası ( Tel boyu )
Tekne boyuna göre sap ölçüsü ne olmalıdır?
A / 0.6 = B ( Uzun sap için )
A / 0.8 = B ( Kısa sap için )
C / 5 = D ( Alt eşiğin konulacağı mesafe )
Örnek :
40 cm teknemiz olsun. Bu tekneye takılacak ( uzun ) sap boyunu hesap edelim.
Formülümüz şu : A / 0.6
Önce “A” yı bulmalıyız. Bunun için önce “D” yi bulup tekne boyu olan 40 cm den çıkaralım. “D” tekne boyunun 1/5 i olduğuna göre ,40 cm’yi 5′e bölelim. Sonra tekne boyundan çıkarttığımızda “A” yı bulmuş oluruz.
40 / 5 = 8 cm ( Eşik mesafesi )
40 – 8 = 32 cm ( Eşik ile re perdesi arası )
32 / 0.6 = 53.33 cm ( Takılacak sap boyu )
40 cm’lik bir tekneye takılacak sap boyunu bulmuş olduk. Bu hesap pratikte tekne boyuna 12 – 13 cm ilave edilerek te bulunabilir.
Kısa sap için de A / 0.8 formülü kullanılarak sap boyu bulunur. Çıkacak sonucun tekne boyu ile aynı olduğunu göreceksiniz. Yani 40 cm lik bir tekneye 40 cm sap takılır.
Perde ayarı nasıl yapılır?
Yukarıda anlattıklarım imal aşamasında bağlamanın standartlara uygun olarak üretilmesine yarayacak bilgilerdi. Ancak, üretilmiş bağlamaların , ne yazık ki çoğu göz kararı imal edildiğinden perde ayarının ölçülerini elimizde bulunan bağlamaları dikkate alarak veriyorum. Şimdi ,perde ayarının hesap makinesi yardımı ile nasıl yapılacağına bakalım.
B * 0.6 = A ( uzun sap )
B *0.8 = A ( kısa sap ) sabit sayı
0.9438747
0.9438747 ( sayısını yazdıktan sonra ,hesap makinesinde 2 kez * tuşuna basın ) sayısı ile tel boyu ( E ) mesafesi çarpılır. Çıkan rakam bize “si bemol” perdesinin yerini verdi. Bundan sonra sürekli ( = ) eşittir tuşuna basılır. Her basılışta çıkan rakam, bize sırası ile perde yerlerinin ölçüsünü verecektir. Yani sırası ile şu perdelerin yerlerini bulmuş olacağız :
si bemol ,si , do , do diyez , re , mi bemol , mi , fa , fa diyez , sol , la bemol , la , si bemol , si , do , do diyez ,re.
Bulduğumuz perde yerleri ana sesler ve yarım seslerin yerleridir. Koma seslerin yerlerini yarım sesleri 2 ye bölerek ( yani iki perdenin tam ortasına bir perde bağlayarak ) buluruz. Unutmamamız gereken basit bir nokta da metreyi kullanırken yukarıdaki resimde çizdiğim gibi , teknede tellerin bağlandığı noktadan itibaren metreyi kullanmalıyız…
İyi Bağlama Nasıl Olmalı?
Bu tartışılan bir konudur… Kimileri üreticiye ödedikleri paranın büyüklüğüne göre bağlamasının iyi olduğuna karar verir. Kimileri yapımcının meşhurluğuna göre bağlamasının iyiliğine karar verir. Kimileri teknedeki ağacın özelliğine, burgusuna, cilasına göre karar verir… Bu seçenekleri arttırmak mümkün.
En iyi bağlama benimki diye bir yaklaşım yanlıştır. Enstrüman, kullanıcısına kendisini rahat kullanma olanağı veriyorsa, kullanıcısıyla arasında bir iletişim kurabiliyorsa, kullanıcının kendisini ifade etmesine olanak sağlıyorsa yani kullanıcı enstrümanında kendini ifade edebiliyorsa (teknik hariç) o enstrüman İYİDİR.
İki insanın birbirini severek evlenmesi gibi bir durum söz konusu. Arada anlaşmazlıklar çıktığında da medeni bir şekilde ayrılmak (yeni bir bağlama edinmek) veya birlikteliği sürdürebilmek için dışardan yardım aramak gibi yollarla (bağlamaya tamir veya bakım yaptırmak) iyi bir birlikteliği sürdürmek söz konusu.
Teknik olarak da temiz işçiliğe sahip, kulağı tırmalamayan sesleri yansıtan, kullanımda zorluklar çıkarmayan, her altı ayda bir tamir istemeyen (masrafsız) uzun yıllar dayanabilecek bağlamaya ben iyi bağlama diyorum. Tabi bazen bu özelliklerin hepsini bir arada bulmak mümkün olmayabiliyor. O zaman da bir miktar fedakarlık yaparak birlikteliği sürdürmek gerekiyor.
Bağlama Bakımı
Bütün enstrümanlar özel bakım isterler. Biz henüz o düzeyde değiliz ama batılılar enstrüman kutularının içine özel nemlendiriciler koymayı bile ihmal etmiyorlar.
Kullanım sonrasında hafif nemlendirilmiş bir mendil ile bağlamayı silmek gerekiyor. Teller üzerinde oluşan oksitlenmeyi gidermek için de en ideali bulaşık sıngerinin sert tarafıyla hafifçe silmek. Bu seslerin de temiz gelmesini sağlar. Her bağlamaya her kalınlıkta tel takılmaz. Bağlamanın özelliğine göre telleri seçmek gerekiyor. Bunun için bilenlere mutlaka danışın. Uygun tel kombinasyonlarıyla ses niteliklerinin değiştiğini göreceksiniz.
Evinizde enstürüman için doğrudan güneş almayan ısıtıcılara uzak, nem olmayan, cereyan ulaşmayan bir köşe seçmelisiniz. Kışın kalorifer veya soba yanıyorsa odaya bir kapla su koymak ve ıslak havlu asmak iyi bir yöntemdir. Yazında aynı yöntemler kullanılabilir.
Enstrümanın ses tahtası kirlenmişse bunu gidermek için Alkol, Aseton, zımpara vs. kullanmayın. İlk ikisi cilaya zarar verebilir. Zımpara ise ses niteliğini değiştirir.
Enstrümanınızı çaldıktan sonra kılıfına koyarak yerine kaldırın.
Gölgen misali yanındayım!Msn Thunder

Benzer Konular

25 Mayıs 2014 / Ziyaretçi Soru-Cevap
13 Şubat 2012 / Misafir Soru-Cevap
6 Mayıs 2014 / Misafir Soru-Cevap
16 Kasım 2013 / Ziyaretçi Soru-Cevap
11 Mart 2013 / AVATAR Soru-Cevap