Arama

TBMM, Bakanlar Kurulu ve bağımsız mahkemelerin görevleri nelerdir?

Güncelleme: 16 Nisan 2014 Gösterim: 6.135 Cevap: 3
ShInUp - avatarı
ShInUp
Ziyaretçi
24 Nisan 2013       Mesaj #1
ShInUp - avatarı
Ziyaretçi
ödevim var ve tbmm nin,bakanlar kurulunun ve bagımsız mahkemelerin görevleri lzm cevap veren olursa cok sevinirim
Sponsorlu Bağlantılar
Son düzenleyen _VICTORY_; 24 Nisan 2013 23:27
SaKLI - avatarı
SaKLI
VIP VIP Üye
26 Nisan 2013       Mesaj #2
SaKLI - avatarı
VIP VIP Üye
Türkiye Büyüm Millet Meclisinin Genel olarak Görevleri
Türkiye Cumhuriyetinde hiçbir kimse veya organ kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz. Egemenlik, kayıtsız şartsız Millete ait olup, Anayasanın koyduğu esaslara göre yetkili organlar eliyle kullanılır. Yasama yetkisi Türk Milleti adına TBMM tarafından kullanılır ve bu yetki devredilemez.
Sponsorlu Bağlantılar
Türkiye Büyük Millet Meclisi 81 ilden, toplam 85 seçim çevresinden doğrudan doğruya seçilen 550 milletvekilinden oluşur.
Anayasanın 87. maddesinde TBMM’nin görev ve yetkileri aşağıdaki şekilde sayılmıştır:
•Kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak,
•Bakanlar Kurulunu ve bakanları denetlemek,
•Bakanlar Kuruluna belli konularda kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi vermek,
•Bütçe ve kesin hesap kanunu tasarılarını görüşmek ve kabul etmek,
•Para basılmasına karar vermek,
•Savaş ilânına karar vermek,
•Milletlerarası antlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak,
•Genel ve özel af ilânına karar vermek,
•Anayasanın diğer maddelerinde öngörülen yetkileri kullanmak ve görevleri yerine getirmek.

Anayasanın diğer maddelerinde ise TBMM’ye aşağıdaki görev ve yetkiler verilmiştir:

•Anayasayı değiştirmek,
•Kalkınma planlarını onaylamak,
•TBMM İçtüzüğünü yapmak,
•Kanun hükmünde kararnameleri onaylamak, değiştirmek veya reddetmek.
•Olağanüstü hâl veya sıkıyönetim kararını onaylamak, süresini her defasında 4 ayı geçmemek üzere uzatmak, kaldırmak,
•Olağanüstü hal veya sıkıyönetim süresince Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulunun çıkaracağı kanun hükmünde kararnameleri onaylamak,
•TBMM Başkanını ve Başkanlık Divanı üyelerini seçmek,
•Anayasa Mahkemesine üye seçmek,
•Radyo ve Televizyon Üst Kurulu üyelerini seçmek.
•Sayıştay Başkan ve üyelerini seçmek.
•Kamu Başdenetçisini seçmek,
•Süresi dolmadan TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek,
•Bakanlar Kuruluna kuruluş aşamasında veya görevi sırasında güvenoyu vermek,
•Cumhurbaşkanını vatana ihanetten dolayı Yüce Divana sevk edebilmek,
•Milletvekili dokunulmazlığını kaldırmak,
•TBMM üyeliğinin düşmesine karar vermek,
•Türk Silahlı Kuvvetlerinin yabancı ülkelere gönderilmesine ve yabancı silahlı kuvvetlerin Türkiye’de bulunmasına izin vermek,
•Kamu iktisadi teşebbüslerini denetlemek.

2. Kurumlara üye seçimi
TBMM tarafından yapılan seçimler iki kısma ayrılabilir. Bu seçimlerin bir kısmı TBMM Başkanlık Divanı ve komisyonlara üye seçiminde olduğu gibi Meclis içindeki kurumlara yapılan seçimlerdir. Bunun dışında TBMM’de Sayıştay, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ve Anayasa Mahkemesi üyelikleri için seçim yapılmaktadır.

Anayasa Mahkemesine üye seçimi
17 üyeden oluşan Anayasa Mahkemesinin 3 üyesi TBMM tarafından seçilir. TBMM 2 üyeyi Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri arasından, her boş yer için gösterecekleri 3’er aday içinden, 1 üyeyi ise baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri 3 aday içinden gizli oylama ile seçer. Bu seçimde her üyelik için ilk oylamada üye tamsayısının 2/3’ü (367) ve ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu (276) aranır. İkinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa bu oylamada en çok oy alan iki aday için üçüncü oylama yapılır. Bu oylamada en çok oy alan aday üye seçilmiş olur.

Radyo ve Televizyon Üst Kuruluna (RTÜK) üye seçimi

RTÜK, TBMM tarafından seçilen 9 üyeden oluşur. RTÜK üyelerinin görev süresi 6 yıldır. Üyelerin 1/3’ü 2 yılda bir yenilenir. Üyelerin görev sürelerinin bitiminden 2 ay önce; üyeliklerde herhangi bir sebeple boşalma olması hâlinde, boşalma tarihinden veya boşalma tarihinde TBMM tatilde ise tatilin bitiminden itibaren 1 ay içinde aynı usulle seçim yapılır. Bu seçimlerde, boşalan üyeliklerin siyasî parti gruplarına dağılımı, ilk seçimde siyasî parti grupları kontenjanından seçilen üye sayısı ve siyasî parti gruplarının hâlihazırdaki oranı dikkate alınmak suretiyle yapılır. Üyeliklerdeki boşalma sebebiyle yapılan seçimlerde seçilen üyeler, yerlerine seçildikleri üyelerin görev süresini tamamlar. Seçim için, siyasî parti gruplarının üye sayısı oranında belirlenecek üye sayısının ikişer katı aday gösterilir ve Üst Kurul üyeleri bu adaylar arasından her siyasî parti grubuna düşen üye sayısı esas alınmak suretiyle TBMM Genel Kurulunca seçilir. Üst Kurul üyelerinin seçimi, adayların belirlenerek ilânından sonra 10 gün içinde yapılır.

Sayıştay Birinci Başkanı ve üyelerinin seçimi

Sayıştay Birinci Başkan ve üyelerinin seçimi 6085 sayılı Sayıştay Kanununda düzenlenmiştir. Anılan Kanuna göre, seçilecek Birinci Başkan ve üye sayısının dört katı kadar aday Sayıştay Genel Kurulu tarafından belirlenip TBMM Başkanlığına sunulur. TBMM Genel Kurulunda yapılacak Sayıştay Başkanlığı ve Sayıştay üyeliği seçimleri için gerekli değerlendirmeleri yapmak ve aday belirlemek üzere “Sayıştay Başkanı ve Üyeleri Ön Seçim Geçici Komisyonu” kurulur. Ön Seçim Geçici Komisyonu, Plan ve Bütçe Komisyonu üyeleri arasından belirlenen onbeş kişiden oluşur. Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı, kendi siyasi parti grubunun kontenjanından Ön Seçim Geçici Komisyonuna katılır ve başkanlık eder. Ön Seçim Geçici Komisyonu salt çoğunluk ile toplanır. Aday seçimleri gizli oyla yapılır. Aday seçilebilmek için ilk turda üye tam sayısının salt çoğunluğu, ikinci turda oylamaya katılanların salt çoğunluğu aranır. İlk iki oylamada sonuç alınamadığı takdirde, üçüncü oylamada geçerli oyların en yükseğini alanlar seçilmiş sayılır. Adayların belirlenmesi sırasında oylarda eşitlik olması halinde, eşit oy alanlar arasında yeniden oylama yapılır. Ön Seçim Geçici Komisyonu tarafından boş üyelik sayısının iki katı olarak belirlenen adayların isimleri, TBMM Genel Kuruluna sunulur. Genel Kuruldaki oylamalarda adayların adlarının karşısındaki özel yer işaretlenmek suretiyle gizli oylama yapılır. Seçilecek üyelerin sayısından fazla verilen oylar geçersiz sayılır.


Bakanlar Kurulunun Görevleri Genel Olarak
* Ana görevi, ülkenin iç ve dış siyasetine yönelik genel siyaseti belirlemek ve uygulamaktır.
* Kanun tasarısı hazırlamak
* TBMM çalışmalarına katılmak (yasama çalışmaları)
* Milletlerarası antlaşmaları imzalamak
* Kanun hükmümde kararname çıkarmak
* Tüzük çıkarmak Türk Silahlı Kuvvetlerini yurt savunmasına hazırlamak
* Genel Kurmay Başkanını seçmek (atamasını ise cumhurbaşkanı yapar)
* Bütçeyi ve kesin hesap tasarılarını hazırlamak
* Milli güvenliği sağlamak (Bu konuda Türkiye Büyük Millet Meclisine karşı sorumludur).
* Seferberlik, Olağanüstü Hal ve Sıkıyönetim ilan etmek (Cumhurbaşkanı'nın başkanlığında)
* Anayasa ve Kanunlarla verilen görev ve yetkileri yerine getirmek
* Bakanlar Kurulu'nun milletvekili olmayan üyeleri de "yasama dokunulmazlığına" sahiptir.
* Bakanlıklar, devlet bakanlıkları ve icracı bakanlıklar olmak üzere ikiye ayrılır. Adalet, İçişleri, Dışişleri, Milli Savunma ve Maliye Bakanlığı gibi bakanlıklar icracı bakanlıklardır.
* Başbakan Bakanlar Kurulu'nun başkanıdır, ancak hiyerarşik amiri değildir.


Mahkemelerin Görevleri Genel Olarak
Mahkemeler, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından hazırlanmış olan kanunlara göre, millet adına, bağımsız olarak adaleti yerine getirirler. Mahkemeler ikiye ayrılır: 1 - Hukuk Mahkemeleri, 2 - Ceza Mahkemeleri. Hukuk Mahkemeleri: Alacak, boşanma, miras, ev boşaltma, evlat edinme gibi dâvalara bakar. Hukuk mahkemeleri şu bölümlere ayrılır: 1 - Sulh Hukuk Mahkemeleri (Bin liraya kadar alacak, nafaka, ev boşaltma dâvalarına bakar). 2 - Asliyle Hukuk Mahkemeleri (Bin liradan fazla alacak, boşanma dâvalarına bakar). 3 - Ticaret Mahkemeleri (Ticaret işlerinden çıkan dâvalara bakar). 4 - îş Mahkemeleri (İşçi ve işverenlerle ilgili dâvalara bakar). 5 - İcra Mahkemeleri (İcra takip işleri ile ilgili dâvalara bakar).

Ceza Mahkemeleri: İşlenen suçlar, bir ceza vermeyi gerektiriyorsa, bu dâvalara Ceza Mahkemeleri bakar. Ceza Mahkemeleri, şu bölümlere ayrılır: 1 - Sulh Ceza Mahkemeleri (Küçük suçlara bakar). 2 - Asliye Ceza Mahkemeleri (Sahte işlemler, hakaret gibi dâvalara bakar). 3 - Toplu Asliye Ceza Mahkemeleri: (Asliye ceza ile ağır ceza mahkemelerinin baktığı suçlar dışında kalan dâvalara bakar). 4 - Ağır Ceza Mahkemeleri (Cana, namusa, mala, devletin güvenliğine karşı suç işleyenlerin yargılandığı mahkemelerdir).

Askerî Mahkemeler: Subay, asker ya da askerlikle ilgili kimseler tarafından işlenen askerlik suçlarına bakar. Asliye ceza Mahkemelerinde, Toplu Asliye Ceza Mahkemelerinde, Ağır Ceza Mahkemelerinde, yargıçlardan başka. Cumhuriyet Savcısı da bulunur. Cumhuriyet Savcısı, suç işleyenleri, Türk milleti adına davacı olarak takip eder.
Bu mahkemelerde, kendisine bir suçu îşlediği söylenen kimse sanık adını alır. Suçu, mahkeme kararı ile kesinleşirse, suçlu adını alır.
Yargıçlar, verdikleri hükümlerde,kanunlara göre hareket ederler ve hiçbir etki altında kalmazlar. Kararlarında serbesttirler. Her dâvâlı, her davacı, her sanık, istediği zaman, mahkemelerde dâvasını daha iyi takip edebilmek için avukat tutabilir. Avukatlar, Hukuk Fakültelerini bitiren ve mahkemelerde başkalarının haklarım savunabilme yetkisini almış olan kimselerdir. Yüksek mahkemeler:
Bu mahkemelerden başka, Yüksek Mahkemeler de vardır. Yüksek Mahkemeler şunlardır: Yargıtay, Askeri Yargıtay, Anayasa Mahkemesi. Yargıtay: Bütün mahkemelerin üstünde olan yüksek bir mahkemedir. En tecrübeli yargıçlardan meydana gelmiştir, Ankaradadır. Yukarda görülen mahkemelerin herhangi birinde dâvası görülmüş olan her vatandaş, yargıç tarafından verilen hükmü, kendine göre, kanunlara uygun görmez ve beğenmezse, bu hükmün bir daha incelenebilmesi için Yargıtaya başvurur, yargıtayda bu hüküm incelenir. Yargıcın verdiği karar doğru bulunursa, onaylanır, böylece hüküm yerine getirilir. Yargıcın verdiği karar, Yargıtayca uygun görülmezse, bozulur ve dâvaya yeniden bakılır. Mahkeme, dâvaya, bu bozulma kararını göz önünde tutarak, yeniden bakar. Ya yeni bir hüküm verir ya da ilk verdiği kararda ısrar eder. O zaman, dâva yeniden Yargıtaya gider ve orada, Yargıtaydaki bütün yargıçların katılması ile incelenir. Bunların vereceği karar, artık kesin olur.
Ağır Ceza Mahkemeleri tarafından verilmiş olan ölüm cezaları, Yargıtayda da onaylandıktan sonra, ölüm cezasının yerine getirilmesi için, Büyük Millet Meclisinden karar alınır. Ölüm cezası. Meclis tarafından onaylanırsa, suçlu, asılmak suretiyle cezalandırılmış olur.

Askerî Yargıtay:
Askerî mahkemelerin vermiş olduğu kararların. Yargıtay gibi, incelenmesinin ve onaylanmasının yapıldığı yüksek bir mahkemedir.

Anayasa Mahkemesi:
Yeni Anayasamıza göre kurulmuş yüksek bir yargı organıdır. Anayasa Mahkemesi, Bakanların işledikleri suçlara ve Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından çıkarılan kanunların Anayasaya aykırı olup olmadığına bakar.

Uyuşmazlık Mahkemesi:
Adliye, idare mahkemeleri ve askerî mahkemeler arasındaki görev ve hüküm uyuşmazlıklarını kesin olarak çözmekle görevli bir mahkemedir.
..
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Nisan 2014       Mesaj #3
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
lütfen bağımsız mahkemelerin görev ve sorumluluklarını yazın
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
16 Nisan 2014       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
bağımsız mahkemelerin görev ve sorumlulukları nelerdir ? kısaca

Benzer Konular

3 Mayıs 2012 / Ziyaretçi Soru-Cevap
29 Mayıs 2014 / Misafir Soru-Cevap
30 Nisan 2015 / Misafir Soru-Cevap
25 Nisan 2011 / asla_asla_deme Siyasal Bilimler