Arama

Naşit Özcan / Naşit Bey

Güncelleme: 1 Ağustos 2013 Gösterim: 2.240 Cevap: 1
_VICTORY_ - avatarı
_VICTORY_
VIP Silent storM
1 Ağustos 2013       Mesaj #1
_VICTORY_ - avatarı
VIP Silent storM
Naşit Özcan (Naşit Bey)
MsXLabs.org & MORPA Genel Kültür Ansiklopedisi
Sponsorlu Bağlantılar
(1886 İstanbul-1938 İstanbul), tiyatro oyuncusu.
Asıl adı Naşit Özcan'dır; Komik Naşit adıyla da tanınır. Öğrenimini ilkokuldan sonra Mızıkayı Hümayun'da (Saray Müzik Okulu) yaptı. Abdürrezzak Efendi'nin saray için kurduğu tiyatro topluluğuna girdi. Saray tarafından sanatını geliştirmesi için Paris'e gönderildi. Böylece Batı Tiyatrosu'nu da öğrendi. Saray Tiyatrosu, İtalyan Opereti ve Güllü Agop Tiyatrosu'nda sahneye çıktı. Kavuklu Hamdi, Üsküdar/Sahne-i Nevin, Osmanlı Komedi Kumpanyası, Ortaoyunu Kolları vb. tiyatro topluluklarında oyuncu ve yönetici olarak çalıştı. Özel tiyatro toplulukları kurdu. Cumhuriyet dönemini de içine alan 40 yıllık sahne yaşamında Türk tiyatrosuna, özellikle tuluat sanatına pek çok katkısı oldu. İlk filmlerde rol aldı. Taklitte büyük ustaydı. Adile Naşit ve Selim Naşit'in (Özcan) babasıdır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Biyografi Konusu: Naşit Özcan / Naşit Bey nereli hayatı kimdir.
Tesadüfen Zirveye Çıkılmaz... Çıkılsa Bile Durulmaz...
_VICTORY_ - avatarı
_VICTORY_
VIP Silent storM
1 Ağustos 2013       Mesaj #2
_VICTORY_ - avatarı
VIP Silent storM
Naşit Özcan (Naşit Bey)
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Sponsorlu Bağlantılar
Naşit Özcan (d. 1886 İstanbul - ö. 26 Nisan 1943 İstanbul), Türk tiyatrosunun ünlü tuluat ustası.
"Sultan Hamid'i bile güldüren adam" olarak anılır. Başarılarıyla Komik-i Şehir (Büyük Komik) ünvanını almış bir sanatçıdır. Tiyatrocu Adile Naşit ve Selim Naşit Özcan'ın babasıdır.

Hayatı
1886'da İstanbul Şehzadebaşı'nda doğdu. Bayezit Rüştiyesi’nden sonra eğitimini Mızıka-ı Hümayun’da tamamladı.
Leman adlı bir bayanla evlendi, evli olduğu sırada Kantocu Amelya Hanım'a aşık oldu, bir süre bu ikili ilişkiyi sürdürdükten sonra Leman Hanım'dan boşanıp, Emel adını alan Amelya Hanım ile evlenmiştir. Bu evlilikten olan çocukları Adile Naşit ve Selim Naşit Özcan da tiyatrocu olmuşlardır. Sanatçı, büyüdüğü ve tiyatro eğitimini aldığı aynı yerde 26 Nisan 1943'te hayata gözlerini yumdu. Cenazesi, Karacaahmet mezarlığı'na defnedilmiştir.
Tarık Buğra'nın İbiş'in Rüyası (1970) adlı romanı, Naşit Özcan'ın hayatını konu edinir.

Tiyatro Hayatı

Şehzadebaşı'nda doğan Naşit'in tiyatro ile ilk tanışıklığı doğduğu evin yakınındaki Abdi Efendi tiyatrosu ile oldu. Oyunculuk yaşamı Mızıka-ı Hümayun'u tamamladığı yıllarda Abdürrezzak Efendi’nin yanında başladı. Meşrutiyetin ilanından iki sene sonra tiyatro topluluğunun dağıtılmasıyla heveskâran cemiyetiyle ilk temsillerine başladı. İlk oyunu "Haremağası Ut Meşkediyor"' du. "Meşrutiyeti Osmaniye" kumpanyasında Nurettin Şefkati, Eliza Binemeciyan, Hekimyan ile birlikte çalıştı. Daha sonra Rıdvan Paşa'nın oğlu Reşat Bey ile "Sahne-i Heves" yaptı. Heveskerân Cemiyeti'nde Büyük Behzat ile sonra Kemal Emin ile Ortaköy tiyatrosunda oynadı.
Kavuklu Hamdi ve Küçük İsmail’in ortaoyunu topluluğu, Kel Hasan’ın tuluat topluluğu, Manakyan topluluğu gibi çeşitli topluluklarda uzun sure çalıştı. Saray tarafından Fransa’ya gönderildi. Dönüşünde sarayda oyunlar sergileyen pantomim topluluğuna katıldı. Kendi adına kurduğu topluluklarda çalışmalarını Cumhuriyet döneminde de sürdürdü. Ortaoyunu, kukla ve Karagöz çalışmaları yaptı.
Tiyatrocu ve özellikle tuluatçı yönüyle tanınan Naşit Bey 14 Ocak 1937 tarihli Tan gazetesine verdiği röportajda sinemadan daha çok hoşlandığını söylemiş ve sözlerine şöyle devam etmiştir, "...Vakıa sahnede halkla karşı karşıya durmaktan zevk alırım amma, film daha rahat ve halk üzerinde tesiri de daha iyi..." Dört film yapan Naşit Bey, "Bir Millet Uyanıyor" adlı filmde asker "İstanbul Sokaklarında" dilenci rollerinde oynamış, "Naşit Dolandırıcı" ve "Düğün Gecesi" adlı iki de komedi yapmıştır.
Sinema, ortaoyunu ve melodramlardaki başarısının yanı sıra asıl ününü yeni tipler yarattığı tuluat tiyatrosunda kazandı. Tuluat tarzının en etkili oyuncusu sayıldı. Tuluat oyunlarının İbiş’ine kişilik kazandırdı. Aşçıbaşı Tosun Ağa, Leblebici Horhor, Hoşkadem Kalfa, Surpik Dudu yarattığı ve başarıyla oynadığı en önemli tiplerdir. Bu başarılarıyla Komik-i Şehir (Büyük Komik) unvanını aldı. Oynadığı oyunlardan bazıları şunlardır: Beyimin Tiyatro Merakı, Yahudi Doktorun Metresi, İstanbul Çapkını, Çifte Köy Düğünü.

BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 2 üye beğendi.
Tesadüfen Zirveye Çıkılmaz... Çıkılsa Bile Durulmaz...

Benzer Konular

18 Haziran 2016 / KisukE UraharA Sinema tr
9 Haziran 2007 / KisukE UraharA Sinema tr
7 Şubat 2010 / Misafir Tiyatro tr
3 Mart 2007 / BARIŞ Edebiyat tr
6 Eylül 2015 / Safi Spor tr