Arama

Doğaçlama Tiyatro

Güncelleme: 18 Temmuz 2010 Gösterim: 3.128 Cevap: 2
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
25 Mart 2010       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Doğaçlama Tiyatro

Sponsorlu Bağlantılar
Doğaçlama Tiyatro, özellikle Avrupa ve Amerika'da geniş kitleler tarafından yapılan ve bilinen bir iş. Robin Williams, Jim Carrey gibi pek çok ünlü komedyen ve oyuncu doğaçlama tiyatro yapılan kulüplerde keşfedildiler.Bugün için de hala Amerikan eğlence dünyasının en büyük oyuncu kaynağı bu kulüpler.Ayrıca "Whose line is it anyway? ve "Mock the week" gibi Amerikan ve İngiliz televizyonlarında birer efsaneye dönüşmüş televizyon şovları da doğaçlama tiyatro zemin alınarak hazırlanıyor.
İlk başta şunu hatırlatmakta yarar var. Aslında Doğaçlama Tiyatro gösterileri bir tiyatro oyunundan daha çok, seyircinin katılımıyla zenginleşen bir şov. Çünkü normal bir tiyatro oyunuyla kıyaslanamayacak kadar hareketli, interaktif ve eğlenceli.
Doğaçlama Tiyatro'nun en temel özelliği yazılı bir metnin ve yönetmenin olmayışı. Oyuncular, seyircilerden değişik yönelimler (yönelim: oyuncunun oyuna başlamasını sağlayacak herhangi bir şey; bir kelime, bir mekan vb. ) alarak değişik oyunlar doğaçlıyorlar. Oyunlar tamamen sahnede kuruluyor. Doğaçlama Tiyatro'nun en önemli özelliklerinden biri bu. Oyuncular da seyirciler gibi biraz sonra ne olacağını bilmiyor ve her iki taraf için de heyecan verici bir süreç yaşanıyor.

Kısa Tarihçe
Doğaçlama, tiyatro sanatında çok önemli bir yere sahiptir. Çağlar boyunca yazarlar yapıtlarını oluştururken, oyuncular role hazırlanırken, oynarken doğaçlamadan yararlanmıştır. İtalyan halk tiyatrosu Comedia Dell' Arte'de ya da Ortaoyunu'nda olduğu gibi doğaçlama sahne uygulamalarında da kullanılmıştır...
Modern anlamda, Doğaçlama Tiyatro'nun ilk örnekleri 1930 'lu yıllarda Amerika'da Viola Spolin tarafından oluşturuldu. Chicago'da Neva Boyd tarafından yönetilen 'Yeniden Yaratım Eğitim Okulu'nda çalışmaya başlayan Viola Spolin 1927 - 41 yılları arasında okulda bulunan göçmen çocukların topluma sosyal entegrasyonunu sağlamak için değişik tiyatro oyunları geliştirdi.
Şüphesiz Spolin'den öncede bir takım oyunlar vardı ama Spolin'in getirdiği en büyük yenilik,oyunları eğitimde ve özellikle oyuncu eğitiminde kullanmasıydı.
Viola Spolin, oyun duygusuna çok önem vermiş, yaratıcılığın motor gücünün bu duygu olduğunu vurgulamıştır. Onun için, en önemli unsurlardan biri, oyuncuların kişisel olarak özgürleşmesidir. Sahne, yaşamdan yalıtılmış bir sihir alanı değildir. Doğaçlama oyuncusu, çevresine ve diğer oyunculara karşı savunmasız ve oynamaya istekli olmalıdır...
İyi ya da kötü , doğru ya da yanlış yoktur. Doğaçlama tiyatro çalışmalarında, öğretici vb. konumunda baskın bir lider yoktu. Herkes kendi öğrenir, yöneticide oyunculardan biridir. Çalışmalarda daha çok deneyim paylaşımı vardır. Spolin, aynı zamanda modern doğaçlamanın başyapıtlarından olan ve günümüzde de önemli bir başvuru kaynağı olan ''Tiyatro için Doğaçlama'' kitabını yazmıştır.
Viola Spolin'le birlikte doğaçlama'nın en önemli figürlerinden birisi oğlu Paul Sills' dir. Chicago Üniversitesi'nden mezun olan Sills tiyatroya ilgili birisi olmasına karşın ilk başlarda annesinin tekniklerine ilgi duymamış, ama kısa sürede bu tekniklerin oyunculardaki yaratıcılık ve kendiliğindenlik duygularını geliştirdiğini fark etmiştir.

Aynı zamanda Spolin'in doğaçlama oyunlarının seyirciler tarafında ilgiyle izlenildiğini fark edip, düzenli doğaçlama gösterilerini başlatan kişidir. David Sheperd'la birlikte ilk profesyonel doğaçlama tiyatrosu olan "The Compass" ı kurmuştur.
Doğaçlama Tiyatro'nun efsanevi mekanlarından biri The Second City, 16 Aralık 1959 da Şikago'da Paul Sills , Howard Alk ve Bernie Sahlins tarafından kuruldu. The Second City gerek doğaçlamanın geniş kitlelere ulaşması gerek yeni doğaçlamacılar yetiştirmek açısından tam bir okul olmuş, ilerleyen yıllar içerisinde Amerika'nın değişik yerlerinde ve Kanada'da şubeleri açılmıştır...
Second City'nin önemli yönetmenlerinden bir tanesi de Del Close 'du. Uzun yıllar burada yönetmen, oyuncu ve öğretici olarak çalıştıktan sonra ayrılıp Sharna Helpern tarafından kurulmuş Improvolypic'e katılmış ve orada yepyeni bir doğaçlama biçimi olan UZUN FORM'u keşfetmiştir...Dünya'da en yaygın olarak yapılan uzun form biçimi Harold onun tarafından geliştirilmiştir. Harold'ın özel bir anlamı yoktur, tamamamen raslantısal şekilde bulunmuş bir isimdir.
Doğaçlama Tiyatro'nun önemli kişiliklerinden biri de İngiliz Keith Johnstone'dur. Kariyerine ilkokul öğretmeni olarak başlayan Johnstone, Royal Court Theatre'da yaptığı doğaçlama çalışmalarla İngiltere'deki doğaçlama tiyatro'nun temellerini atmış ve çalışmalarını 1966'ya kadar Spolin'den habersiz bir şekilde yürütmüştür... Oyununu izleyen bir seyircinin verdiği kitap sayesinde Spolin'den haberdar olmuştur.
Jerzy Grotowski, Joseph Chaikin, Eugenio Barba, Peter Brook ve Augosto Boal gibi 20. yüzyılın önemli tiyatro adamları da çalışmalarında ve sahnelemelerinde doğaçlamadan yararlanmış ve değişik çalışmalar üretmişlerdir...
Doğaçlama Tiyatro, günümüzde sadece oyun için bir hazırlık ya da oyuncu eğitiminde kullanılan bir yöntem değil ayrı bir tiyatro akımı olarak kabul görmektedir....

oyuncu_girl - avatarı
oyuncu_girl
Ziyaretçi
18 Temmuz 2010       Mesaj #2
oyuncu_girl - avatarı
Ziyaretçi
Doğaçlama: Bir oyunculuk yöntemi; daha önce belli bir sözel ya da mimiksel-davranısal sahne saptaması olmaksızın oyun oynama. Oyun sırasında eylemi ve sözü bulan oyunun temeli Doğaçlama'ya dayanır. Doğaçlama tiyatrosunun ilk örneklerine antik çağda mimus ve pantomimus'ta rastlanabileceği gibi, en çok da tuluat tiyatrosunda rastlanır. Bu bağlamda, örneğin , commedia dell'arte, oyuncuları, kaba eylem taslağına göre, kendiliğinden doğal tepkilere dayanarak, Doğaçlama oynarlar; çok iyi saptanmış oyuncu rolleri içinde, belli bir duruma, yere, zaman, izleyiciye göre oyunu olduğu kadar, ağızdan ağıza söz akışını da çeşitlendirirlerdi; Arlecchino gibi komik tipler, izleyiciye doğrudan seslenerek, yöresel ve güncel olaylara tepki verirlerdi. Doğaçlama, bugün de oyunculuk eğitiminin başlıca alanlarından olup, Stanislavski'nin "doğru algılama" istemi ile Brecht'in "gözlem sanatı"nı geliştirme sanatı istemi arasında, diyalektik bir birlik kurma amacını gütmektedir; bu anlamda, Doğaçlama'nın oyuncunun kendine özgü kişisel anlatımını geliştirmesine ve kendini gözlemci kılmasına yönelik, ikili işlevi karşısındaki oyuncunun oyununu gözlemleyerek kendi oyununu koymasına olanak verir. Doğaçlama, tiyatro topluluklarınca üretim amaçlı olarak da ele alınmakta, özellikle de törensi tiyatro toplulukları, serbest tiyatro toplulukları ve sokak tiyatrosu topluluklarınca uygulamaya konulduğu gibi, "topluca doğaçlama oyunculuk" anlayışı içinde ortaya konmaktadır. Çağdaş törensi tiyatro anlayışı doğrultusunda, doğaçlama ile törensilik içiçe kaynaştırılmakta, oyunculukta temel yöntem olarak alınmaktadır.
Sponsorlu Bağlantılar
alehandro - avatarı
alehandro
Ziyaretçi
18 Temmuz 2010       Mesaj #3
alehandro - avatarı
Ziyaretçi
senaryo unutulduğunda iyi oyuncu mu kötü oyuncumu anlaşılabilen olay.

Benzer Konular

11 Aralık 2012 / Misafir Sanat
20 Haziran 2010 / DEsssT16 X-Sözlük
22 Ocak 2008 / Misafir Sanat
22 Aralık 2012 / Misafir Soru-Cevap
21 Nisan 2009 / ThinkerBeLL Sanat