Arama

Grup Bunalım

Güncelleme: 31 Mayıs 2008 Gösterim: 2.883 Cevap: 0
SatanpisT - avatarı
SatanpisT
Ziyaretçi
31 Mayıs 2008       Mesaj #1
SatanpisT - avatarı
Ziyaretçi
Türk Rock müzik tarihinin "Rock Okulu" Grup Bunalım; 1969 yazında gitarda Aydın Çakus, basta Ahmet Güvenç, davulda Hüseyin Sultanoğlu kadrosuyla Cem Karaca`nın prodüktör ve menajerliğinde kuruldu.
Türk Rock tarihinin underground müziğe yönelik çalışmalara girişen en ünlü gruplarından biri olan Bunalım`ın ilk 45`liği yukarıda bahsettiğim kadroyla kaydedilen Taş Var Köpek Yok/Yeter Artık Kadın’dır. Aslında bu plak grubun konserlerde bu bahsettiğim türdeki çalışmalara yöneldiğinin plağa aktarılmış ilk ve tek örneği. Dönemin koşullarından dolayı genel olarak daha çok Anadolu Rock tarzında çalışmalar yapıp bunları plağa aktarmak zorunda kalan grubun konser repertuarının daha çok batı ağırlıklı olduğunu dönemin Hey, Ses ve Diskotek gibi dergilerini yakından takip etmiş olanlar ya da grubun konserlerine gitmiş olanlar fark etmişlerdir. Grubun ilk 45`liği Taş Var Köpek Yok/Yeter Artık Kadın`da, 1960`ların ikinci yarısında Amerika Birleşik Devletleri`nde oldukça popüler hale gelmiş ve müzisyenlerin sert sound arayışları ve özgürlükçü düşünceleri üzerine kurulu bir tür olan Garage Rock`ın özellikleri görülüyor. Milattan sonra 500`lerde yazılmış bir şiir olan Taş Var Köpek Yok`u Aydın Çakus bestelemiştir. 45`liğin B yüzü parçası Yeter Artık Kadın ise söz ve müziği Iron Butterfly`ın "Get Out Of My Life Woman" adlı parçasının sözlerinin Cem Karaca tarafından Türkçe`ye çevrilmiş bir aranjmanıdır. Grup, 1970 yılında Hüseyin Sultanoğlu`nun Cem Karaca Kardaşlar’a geçmesi üzerine davula Nihat Örerel`i alarak ikinci kadrosunu kurmuş ve çalışmalarına devam etmiştir. Bunalım, kadrosu 70`ler boyunca birçok değişikliğe uğramış bir gruptur. Grubun önemli bir özelliği Türk Rock piyasasına bir çok müzisyen yetiştirmiş olmasıdır. Müzikal kariyerini daha sonraki dönemlerde başka gruplarda yapmış dönemin birçok önemli müzisyeni profesyonel müzik hayatına bu grupta başlamıştır. Buna verilecek en güzel örneklerden birisi 1999 kışında yitirdiğimiz Türk Rock müziğinin yüzaklarından Barış Manço`nun grubu Kurtalan Ekspres`in çok uzun sürelerden beri basçılığını yapmış ve Türkiye`nin "Kurtalan Ekspres`in basçısı olarak" tanıdığı Ahmet Güvenç`in müzikal yaşamına Bunalım`da başlamış olmasıdır. Bu konudaki en önemli diğer iki örnek ise Nihat Örerel ve Hüseyin Sultanoğlu`dur. Müzik hayatına Bunalım`da başladığında deneyimsiz bir davulcu olan Nihat Örerel müzisyenliği bu grupta ilerletip 1974 yılı civarlarında Erkin Koray`ın arkasındaki değişmez elemanlardan olmuş hatta Erkin Koray`ın iki önemli şarkısına (Krallar,Şaşkın) imzasını atmıştır. Nihat Örerel gibi müzikal hayatına bu grupta başlamış bir davulcu olan Hüseyin Sultanoğlu, Bunalım’dan ayrıldıktan sonra müzikal kariyerini Cem Karaca Kardaşlar grubunda sağlamlaştırmış, Karaca`nın daha sonraki grubu Dervişan’ın ilk kadrosunda da yer almıştır. Cem Karaca Dervişan’ın en ünlü parçalarından bir olan Tamirci Çırağı’nda davulu Sultanoğlu çalmaktadır. Bu grupta yetişmiş diğer iki önemli müzisyen ise dönemin önemli Anadolu Rock grupları Kardaşlar`da uzun süre davul çalmış olan Cengiz Teoman ve Dadaşlar`ın ilk dönem davulcusu Mehmet Gözüpek`dir.
Sponsorlu Bağlantılar

Grubun diğer önemli üç elemanı ise bir süre tamamen Aydın Çakus’la beraber bir kadro oluşturmuş olan gitarist Berç Yenal, kardeşi davulcu Nur Yenal ve bu iki kardeşin kuzeni basçı Melik Yirmibir`dir. Grubun kurucusu Aydın Çakus`la İktisadi ve İdari Bilimler fakültesinde tanışmış olan Berç Yenal`ın anlattığına göre kendisi, daha önceleri konserlerden takip ettiği Bunalım`ın provalarına Aydın Çakus`la tanıştıktan sonra sık sık gitmeye başlamış. Bir süre sonra grubun elemanı olarak çalmaya başlayan genç gitarist, ilk ciddi müzikal deneyimlerini diğer tüm Bunalım elemanları gibi bu grupta yaşamış. Bir süre sonra Melik Yirmibir`in de gruba dahil olmasıyla çalışmalara devam eden grup, bir gün davulcu Mehmet Gözüpek`in ortadan kaybolması sonucu davulcusuz kalmış. Çıkmaları gereken konserler olduğu için davulcuya ihtiyaç duyan grup, o dönemler 15-16 yaşlarında olan ve daha önce hiç davulun başına bile oturmamış Nur Yenal`ı çok kısa bir süre zarfı içinde çalıştırıp konsere çıkarmışlar ve yine Berç Yenal`ın anlattığına göre o gün Nur Yenal konserde gerçekten yaşına ve deneyimsizliğine göre çok sağlam bir performans sergilemiş! Gruba girdiği zaman hiçbirşey bilmemesine rağmen yaklaşık 2 sene sonra Erkin Koray’ın kurduğu TER grubunda da, stüdyo kayıtlarından dinlediğimiz kadarıyla inanılmaz bir performans sergileyen Nur Yenal`ın bu kadar kısa bir süre zarfında müzisyenliği bu kadar geliştirebilmesi gerçekten takdir edilmeye değer. Bunalım maceralarını sona erdirdikten sonra da profesyonel müzisyenliğe devam etmiş olan bu üç müzisyenden Berç Yenal İstanbul`da, Melik Yirmibir New York`da, Nur Yenal New Jersey`de yaşamlarını sürdürmekteler....

Grubun bu elemanları yanında bir de grubun aktif hayatı boyunca değişmez gitaristi ve şefi olmuş Aydın Çakus`tan bahsetmemek haksızlık olur. Grubun tüm kadrolarında yer almış olan Aydın Çakus, sütdyo kayıtlarından anlaşıldığı kadarıyla Jimi Hendrix`in gitar çalış tekniğine karşı ilgisi olan fakat bu ilginin yanında çalışmalarında yer yer Anadolu ezgileri içeren gitar sololarına da yer vermiş olan dönemin iddialı rock müzisyenlerinden. Çakus’un en önemli performanslarından biri ise yukarıda bahsettiğim Erkin Koray ve TER grubunun ilk ve tek 45`liği Hor Görme Garibi/Züleyha`nın A yüzü parçası Hor Görme Garibi`nde müziğin arkasında vokal esnasında dahi kesintisiz olarak attığı gitar solosu. 1974 yılında Türkiye`den ayrılıp Amerika Birleşik Devletleri`ne yerleşen Çakus hala orada yaşamını sürdürmektedir.


Benzer Konular

8 Aralık 2011 / ThinkerBeLL Taslak Konular
3 Mart 2009 / Misafir X-Sözlük