ÖĞRETİM a.
1. Belli bir alanda, belirli bir amaca göre o alanın gerektirdiği bilgileri öğretmek işi, eylemi; tedrisat, talim, tedris (Bk. ansikl. böl. Eğit.)
2. Öğrenmeyi kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleme, gerekli araçları ve gereçleri sağlamak, öğrencilere kılavuzluk etmek eylemi. (Bk. ansikl. böl. Eğit.)
—Bilş. Öğretim yazılımı, bir bilim dalının, bir yöntemin, kimi bilgilerin öğretiminde uzmanlaştırılmış ve bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yazılım ya da program. || Bilgisayar destekli öğretim, her tür bilim dalının öğretiminde kullanılan uygulamalı bilişim teknik ve yöntemlerinin tümü. (Bk. ansikl. böl.)
—Eğit. Öğretim görevlisi, üniversitelerde öğretim üyesi bulunmayan dersler ya da herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularının eğitim-öğretim uygulamaları için sözleşmeli ya da ders saati ücretiyle görevlendirilen kimse. || Öğretim programı, bir okulu bitirmek ya da bir alanda uzmanlaşmak için okunması gerekilen ders ve konulan kapsayan program.
— Öğrencilere bir plana göre kazandırılması istenilen öğrenim yaşantılarının tümünü içine alan program. || Öğretim üyesi, yükseköğrenim kuruluşlarında görevli profesör, doçent ya da yardımcı doçent. (Bk. ansikl. böl.) || Öğretim yardımcıları, öğretim görevlileri, okutmanlar uzmanlar, çevirmen ve araştırma görevlileridir. || Öğretim yılı, herhangi bir öğretim kurumunun derslere başladığı tarih ile derslere son verdiği tarih arasında geçen süre.
—ANSİKL. Bilş. Bilgisayar destekli öğretim. Belirleyici üç etmenin (öğretim sistemindeki gereksinimlerin artışı, deneysel psikolojideki ilerlemeler ve bilişim tekniklerinin gelişmesi) birleşiminin sonucudur.
Öğretim sistemindeki gereksinim artışı, bilgilerini artırmaya yönelen nüfus yüzde- sindeki artışla doğru orantılıdır ve bu, özellikle, gelişmekte olan ülkeler gibi, genç nüfuslu ülkeler için geçerlidir; öte yandan, bilgilerini artırmaya ya da açığa çıkarmaya yönelmiş, artan sayıda birey, saatte öğrenci başına maliyeti, temel eği- timinkinden daha yüksek olan daha yüksek düzeyde öğrenim görmektedir; ayrıca, üretkenlik kaygısı, öğretim görevlilerini de düşündürmektedir ve saat başına eğitim maliyeti, uzun vadede, ancak, yeni pedagojik tekniklere yapılacak maddi yatırımlar artırılarak elde edilebilir; son olarak, yeni eğitim gereksinimleri ortaya çıkmaktadır; geleneksel eğitim sistemlerinin kolayca sağlayamadığı profesyonel formasyon, yetişkinlerin kişisel kültürlerini arttırma.
Deneysel psikolojideki gelişmeler sayesinde, bilgi edinme süreçleri daha iyi bilinmektedir ve öğrenme kuramına daha fazla yaklaşılabilmektedir.
Bilişim tekniklerinin gelişmesi günümüzde, gittikçe rekabete dayalı maliyetlerle bu yeni öğretim gereksinimlerini karşılamaya olanak vermektedir. Ayrıca, pedagojik araştırmalardan elde edilen sonuçları göz önüne alarak büyük bilgisayarların belleklerine önemli miktarlarda bilgi (bilgi bankası) ve çok sayıda öğretim programı (öğretim yazılımlarına dayalı pedagojik yönlendirme) kaydedilebilir. Evde, işyerinde, öğretim merkezlerinde, pek pahalı olmayan bilgisayar uç birimleri kurulabilir. Belli bir yerel zekâya sahip olan bu uç birimleri öğrenciyle söyleşmeye, kullanıcının yanıtlarını göz önüne alarak, etkileşimli biçimde öğretim yazılımları gerçekleştirmeye ve gerektiğinde bir bilişim ağıyla güçlü merkezi bilgisayarlara bağlanmaya elverişlidir.
—Eğit. Öğretim, bireyin yaşam boyu süren eğitiminin uygun bir öğrenim ortamında (okul) planlı ve programlı olarak yürütülen kısmını oluşturur. Gerek eğitim gerekse öğretim, süregeldiği toplumun toplumsal, kültürel, siyasal ve ekonomik olgularından etkilenir, hem evrensel hem ulusal bir nitelik taşır. (Çeşitli ülkelerdeki öğretim sistemleri için kendi maddelerine bakınız.)
• Öğretim üyesi. Öğretim üyeleri, yükseköğretim kurumlarında önlisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim-öğretim ve uygulama çalışmalarını yapmak ve yaptırmak, proje hazırlıklarını ve seminerleri yönetmek, bilimsel araştırma ve yayın etkinliklerinde bulunmakla görevlidirler. Başka bir işe geçmek, emekli olmak, çekilmek ya da işten çekilmiş sayılmak yoluyla öğretim görevinden aynlanlar unvanlarını taşıyabilirler. Öğretim üyeliğinde yaş haddi 67’dir.
Kaynak: Büyük Larousse