Arama

Wright Kardeşler

Güncelleme: 17 Aralık 2016 Gösterim: 104.359 Cevap: 3
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
23 Kasım 2006       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi

Wright Orville ve Wilbur

Ad:  Wright Kardeşler1.jpg
Gösterim: 1912
Boyut:  46.6 KB

Wright Orville
Sponsorlu Bağlantılar
( d. 19 Ağustos 1871, Dayton, Ohio - ö. 30 Ocak 1948, Dayton, Ohio, ABD)
Wright Wilbur
(d. 16 Nisan 1867, Milleville yakınlan, Indiana - ö. 30 Mayıs 1912, Dayton, Ohio, ABD)

17 Aralık 1903’te havacılık tarihinin ilk motorlu, kesintisiz ve denetimli uçuşunu gerçekleştiren, 1905’te dünyanın tam denetimli
(üç eksen çevresindeki tüm hareketleri yapabilen) ilk uçağını inşa eden ve uçuran ABD’li mucit ve havacı kardeşler.

Büyük ölçüde kendi kendilerini yetiştiren Wright kardeşler, önceleri baskı makinesi tasarımı ve yapım işiyle uğraştılar. Bir süre sonra Dayton’da bir bisiklet yapım ve onarımı atölyesi kurdular. Bu iş, mekaniğe olan üstün yeteneklerini daha da geliştirerek konuya ilişkin yeni bilgiler edinmelerini ve bir süre sonra başlayacakları havacılıkla ilgili çalışmalar için gerekli parasal kaynağı oluşturmalarını sağladı.

Wright kardeşlerin havacılıkla ilgilenmeleri, Wilbur’un Otto Lilienthal’in başarılı planör uçuşlarına ilişkin yazılar okumasıyla başladı. Daha sonra kuşların havadaki hareketlerini gözlemleyerek ve havacılıkla ilgili edinebildikleri tüm kitapları okuyarak kısa sürede bu alanda uzmanlaştılar. Yaptıkları gözlemler sırasında şahinlerin havada yan yatma hareketlerini kanatlarını burarak gerçekleştirdiklerini fark ederek bu ilkeyi hava taşıtlarına uygulamaya karar verdiler.

Bu amaçla ilk olarak 1899’da, kanatları teller yardımıyla burulabilen çift kanatlı bir uçurtma yaptılar. Kanat açıklığı 1,5 m olan bu uçurtmanın kanatlan burularak bir yandaki yanm kanatlardaki taşımanın öbür yandakilerden daha az ya da daha fazla olması sağlanıyor ve böylece de uçurtma istenildiği yana istenildiği kadar yatırılabiliyor ya da yeniden düz konuma getirilebiliyordu.

İki kardeş motorlu uçuş denemelerine başlamadan önce 1900, 1901 ve 1902’de çift kanatlı üç planör inşa ederek bunlarla deneme uçuşları gerçekleştirdiler. Bu planörlerden, 5,2 m kanat açıklıklı olan ilki Kitty Hawk’ta, 6,7 m kanat açıklıklı olan İkincisi ise Kitty Hawk’m 8 km kadar güneyindeki Kili Devil Tepelerinde uçuruldu. Yükselip alçalmaları denetlemek amacıyla bir ön yükseklik dümeni, sağa sola dönüşü sağlamak amacıyla bir arka dümen ve sağa sola yatmayı sağlamak amacıyla da eğilebilir (sarmal biçimde burulabilir) kanatlarla donatılmış olan üçüncü planör ise tam denetimli ilk hava taşıtı oldu. Wright kardeşlerin aerodinamik ve denetimli uçuş alanlarına yaptıkları en önemli katkılardan biri de, 1900-03 arasındaki planör deneme çalışmaları sırasında “üç eksende denetim” (tam denetim) kavramını ortaya atmaları ve bunu 1905’ten başlayarak geliştirdikleri tüm hava taşıtlarına uygulamaları oldu. Wright kardeşler planör çalışmaları sırasında ayrıca rüzgâr tünelinden yararlanarak aerodinamik araştırmalarında önemli bir adımın atılmasını sağladılar.

Planörlerle yaptıkları denemelerin başarıya ulaşması üzerine motorlu uçak yapımına girişen Wright kardeşler, Charles Taylor’un da yardımlarıyla uçakta kullanılmaya uygun dört silindirli hafif bir motor ve istenilen verimlilikte pervaneler geliştirdiler. 1903’te ilk motorlu uçakları olan “Flyer I”in (“Kitty Hawk” olarak önlenmiştir) yapımını tamamladılar. 12,3 m kanat açıklıklı, 47,4 m2 toplam kanat alanlı, çift kanatlı bir uçak olan “Flyer I”in uzunluğu 6,4 m idi. Orville Wright 17 Aralık 1903 sabahı bu uçakla, düz bir yüzeyden, uçağın motoru dışında herhangi bir yardımcı kalkış düzeneği olmadan havalanarak havacılık tarihinin motorlu ve denetimli ilk insanlı uçuşunu gerçekleştirdi. Wright kardeşler aynı sabah üç uçuş daha yaptılar. Bu uçuşlardan Orville’in gerçekleştirdiği ilki yalnızca 12 saniye sürerken, Wilbur’un gerçekleştirdiği sonuncu uçuşta “Flyer I” 59 saniye havada kalarak yaklaşık 255 m yol aldı.

Wilbur, 1904’te daha gelişkin bir motorla donattıkları “Flyer II” ile Dayton yakınlarındaki Huffman Çayırında yaklaşık 5 dakika havada kalmayı başardı. Wright kardeşlerin 1905’te geliştirdikleri ve dünyanın tam denetimli ilk uçağı olan “Flyer III” ise, havada sağa sola yatabiliyor, sağa sola dönebiliyor, daireler ve sekizler çizebiliyordu. Wright kardeşler, saatte 61 km hız yapabilen bu uçakla, erimleri 18-39 km arasında değişen yaklaşık 50 uçuş gerçekleştirdiler. Bu uçuşların erimini kısıtlayan etmen, aerodinamik ya da motor gücüyle ilgili sorunlar değil yakıtın tükenmesiydi.

Geliştirdikleri uçak tasarımlarının başkaları tarafından taklit edilmesini önlemek ve buna yönelik yasal önlemlerin alınması amacıyla Wright kardeşler 16 Ekim 1905’ten 6 Mayıs 1908’e değin hiç uçuş yapmadılar, ama bu arada çok sayıda yeni uçak ve motor inşa ettiler. Bu yeni uçaklar, pilotun uçağı “Flyer”lardaki gibi yüzükoyun uzanmış olarak değil oturarak kullanabilmesini olanaklı kılacak biçimde tasarımlanmıştı. Wright kardeşler 1908’de uçaklarının Avrupa’da da üretilmesine ilişkin anlaşmalar imzaladılar. 1908’de Wilbur Fransa’da 2 saat 20 dakikayı bulan rekor uçuşlar yapıp bazı uçuşlarında yolcu taşırken, Orville ABD’de gösteri ve ticari amaçlı uçuşlar yaptı.

Orville 17 Ekim 1908’de yolcusu Teğmen T.E. Selfridge ile birlikte uçarken kullandığı uçağın mekanik bir anzası sonucunda düştü. Kazada Orville ağır yaralanırken Selfridge yaşamını yitirdi. Orville’ in 1909’da geliştirdiği uçak ABD Kara Kuvvetleri tarafından benimsenerek dünyanın ilk askeri uçağı oldu. Wright kardeşlerin geliştirdiği uçaklar 1910’larm başlarına değin ABD ve Avrupa’nın en iyi uçakları oldu.

Wilbur’un 1912’de tifodan ölmesinden sonra Orville konuya ilişkin çalışmalarını tek başına sürdürerek havacılık alanına önemli katkılarda bulundu.

kaynak: Ana Britannica

Son düzenleyen NeutralizeR; 17 Aralık 2016 02:33
Biyografi Konusu: Wright Kardeşler nereli hayatı kimdir.
servetbasol - avatarı
servetbasol
Ziyaretçi
17 Aralık 2008       Mesaj #2
servetbasol - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  Wright Kardeşler2.jpg
Gösterim: 1519
Boyut:  36.2 KB

WRİGHT KARDEŞLER


Amerikan pilotları ve uçak yapımcıları.
Sponsorlu Bağlantılar

Wright, Orville (1871 Dayton/Ohio-1948 Dayton)
Wright, Wilbur (1867 Millville-1912 Dayton)

Wright Kardeşler önce baskı makineleri tasarımı ve yapımıyla, daha sonra bisiklet satışı, tasarımı ve yapımıyla uğraştılar. Otto Lilienthal'in 1890'lardaki planör deneylerine ilişkin yazılarını okuyan Wilbur Wright, mekanik uçuşa ilgi duymaya başladı.

Şahinlerin havada dengelerini sağlayışını gözlemleyerek 1899'da, bir uçağın da uçuşunu üç eksene dayandırması gerektiğini buldu. Wright Kardeşler, aynı yıl, çift kanatlı (üst üste iki kanatlı) uçurtmalarıyla üç eksenli kontrolü sağlamayı başardılar. Motorlu uçuştan önce planörler yaptılar (1900-1902). 1903'te yaptıkları ve dünyanın ilk motorlu uçağı olan araçları, 17 Aralık 1903'te Kill Devil Hills'de (North Carolina/ABD) uçuş denemesini başarıyla tamamladı.

İki yıl içinde bunu daha da geliştirerek havada uzun süre kalabilen dünyanın ilk uçağını gerçekleştirdiler. 1908'de Wilbur Fransa'da, Orville de ABD'de gösteri uçuşları yaptılar. 1909'da ABD ordusu için dünyanın ilk askerî uçağının yapımını üstlendiler.

MsXLabs & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Son düzenleyen Safi; 21 Ekim 2016 23:07
servetbasol - avatarı
servetbasol
Ziyaretçi
17 Aralık 2008       Mesaj #3
servetbasol - avatarı
Ziyaretçi
Wright Kardeşler
ilk motorlu uçağı yapan ünlü kardeşlerdir.

Wilbur Wright1867 yılında doğmuş, 1912 yılında ölmüştür. Kardeşi Orville Wright ise 1871 yılında doğmuş, 1948 yılında ölmüştür.
Ohio, Daytonlu iki bisiklet ustası olan Wilbur ve Orville Wright, 1899'da kuşların nasıl uçtukları hakkında kendilerine ipucu verebilecek her şeyi sistemli bir şekilde incelemeye başladılar. Bilimsel eserlerde ve eski insanların deneyimleri arasında kendi işlerine yarayacak hiçbir şey olmadığını kısa sürede anlayan Wright kardeşler sadece Berlin yakınlarındaki bir tepe üstünden planörle uçuş denemeleri yapan ve bu konuda çok dikkatli notlar tutan Alman mühendisi Otto Lilienthal'in çalışmaları vardı.

Lilienthal kuşların uçmalarını çok yakından incelediği için planörünün bir kuşu andırmasına fazla şaşmamak gerekir. Fakat o içlerinde ünlü ressam Leonardo Da Vinci'nin de olduğu birçoklarını cezbeden tuzağa, yani kuş uçuşunu temsil eden kanat çırpma olayının cazibesine kapılmadı. Lilienthal uçabilecek bir uçağın havayla temas halinde olan sabit bir kanadı olması gerektiğini gösterdi. Kararlı bir uçuşu gerçekleştirebilmek için gerekli kontrol sadece onun söylediği böyle bir kanat tarafından sağlanabilirdi ve bu konuda Wright kardeşler de onunla uyuşuyordu.
Ad:  Wright Kardeşler4.jpg
Gösterim: 4031
Boyut:  82.5 KB
Wilbur ve Orville Wright bilimsel öğrenim görmemişler, liseden sonra yüksek bir okulda gitmemişlerdi. Fakat uçma alanındaki çalışmalarını ilerlettirken kendi bilimsel yönlerini de model uçaklar, uçurtmalar, insan taşıyan planörler ile yaptıkları yüzlerce deney sayesinde bu konuda bilimsel bir eser hazırlayacak kadar ilerlettiler. Hatta hazırladıkları 200'den çok farklı tipteki kanatları denemek için bir rüzgar tüneli dahi yaptılar. Wright kardeşlerin 17 Aralık 1903'te North Carolina'da Orville'in kontrolünde havalanan ilk uçağı aerodinamik ses teorisine bağlı kalınarak yapılmıştı.

Bu uçak iki pervaneliydi. Pilotla birlikte ağırlığı 335 kg.dı. Bu uçuşun beş tane görgü şahidi vardır. Orville birinci denemede 12 saniye uçtu. Ve sadece 37 metre mesafe katetti. O günkü son denemesinde ise, bu süre 59 saniyeye çıkmıştı ve 280 metrelik bir mesafeye uçmuştu. Daha sonra uçaklarını geliştirdiler ve 1904 yılında uçağa havada dönüşler yaptırarak, geri dönmek suretiyle kalktıkları noktaya inmeyi başardılar.
Wright kardeşler, iyi bir uçak tasarımında kanadın ani esen şiddetli rüzgarların zararlı etkisiyle sert havanın aşağı ve yukarı çekici etkisine karşın pilotun düzeltmesiyle kanadın daha uygun bir vaziyet almasını sağlayan bir mekanizma bulunması gerektiğini anladılar. Kuşları gözleyerek sert havalarda uçuş düzeylerini korumak için kanat uçlarını nasıl büktüklerini not aldılar. Kanat bükmeyi planörlerinin kanatlarının uçaklarını bir mekanizma yardımıyla eğerek taklit ettiler. Deneylerinden bunun işe yarayacağını tahmin etmişlerdir. Gerçekten de işe yaramıştır. Kanat eğmenin uçuş aerodinamiğini nasıl etkilediğini doğru bir şekilde tahmin ettiler ve anladılar.

Wright Kardeşler artık uçabilen bir uçak yaratmışlardı ama onu nasıl uçuracaklarını bilmiyorlardı. Bunu onlara gösterebilecek ne bir kitap ne de bir öğretmen vardı. Yavaş yavaş ve metotlu bir şekilde uçakla dönüş yapabileceklerinden çok zaman önce emin olmuşlardı. Daha ilk denemelerinde uçak tam bir daire dönüşünü kolaylıkla tamamlayarak havalandıkları noktanın yanına indi. Uçak dizaynı, diğerleri Wright kardeşlerinin seviyesine gelinceye kadar bir süre olduğu yerde saydı. Pilotun kanadın üzerine yatık bir şekilde durmaktan kurtarıp oturmasını sağlayacak bir yer yapılması gibi zorunlu bir takım şeyler gerekiyordu. Wright kardeşler pilotun oturabildiği bir uçak dizaynı hazırladılar. Ayrıca bir de iniş takımı yaparak kendilerini ilk uçuşlarında yanlarında taşıdıkları tekerlekli kriko ve monoraydan kurtardılar.
Son düzenleyen Safi; 21 Ekim 2016 23:08
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
1 Temmuz 2011       Mesaj #4
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Wright Kardeşler
Orville (d. 19 Ağustos 1871 - ö. 30 Ocak 1948),
Wilbur (d. 16 Nisan 1867 - ö. 30 Mayıs 1912)
motorlu uçak uçuran ABD'li kardeşler.

18 Ağustos 1871 yılında Alphonse Pénaud, ilk defa yapısal dengeli model uçağı Tuileries Gardens, Paris'te Société de Navigation Aérienne kurumu gözetiminde 11 saniyede 40 m uçurarak havacılık da yeni bir çığır açmıştı. “Planophore” adını verdiği bu model uçak, tarihte ilk yapısal dengeli uçaktır. Buna benzer bir oyuncak, Wright kardeşlerin çocukken çok ilgilerini çekmişti.
Ad:  Wright Kardeşler3.jpg
Gösterim: 1299
Boyut:  61.0 KB

1891’de ilk Aerodrome model uçak ile denemelere başlayan Samuel P. Langley, dört senelik çalışmalarının sonunda, buhar gücü ile çalışan Aerodrome No.V’ in 30 m yükselerek 1006 m yol katetmesini sağlamıştır. (Aerodrome Latince'de - Hava Koşusu demektir) Sürati ise saatte 32 km idi. Bir sonraki modeli Aerodrome No.VI ise Kasım 1896’da bu sefer 1280 m uçmuş ve 1 dk.’dan fazla havada kalmıştır. Bu pilotsuz uçuşlar ABD Savaş Bakanlığı ($50,000) ve Smithsonian Enstitüsü ($20,000) tarafından, pilotlu uçuş için desteklenmişti.

Ohio, Dayton'lu iki bisiklet ustası olan Wilbur ve Orville Wright, 1890'da kuşların nasıl uçtukları hakkında kendilerine ipucu verebilecek her şeyi sistemli bir şekilde incelemeye başladılar. Bilimsel eserlerde ve eski insanların deneyimleri arasında kendi işlerine yarayacak hiçbir şey olmadığını kısa sürede anlayan Wright kardeşler sadece Berlin yakınlarındaki bir tepe üstünden planörle uçuş denemeleri yapan ve bu konuda çok dikkatli notlar tutan Alman mühendisi Otto Lilienthal'in çalışmaları ile işe başladılar.

Wilbur ve Orville Wright bilimsel öğrenim görmemişler, liseden sonra yüksek bir okulda gitmemişlerdi. Fakat uçma alanındaki çalışmalarını ilerletirken kendi yöntemlerini de model uçaklar, uçurtmalar, insan taşıyan planörler ile yaptıkları yüzlerce deney sayesinde bu konuda ilerlettiler. Havacılıktaki gelişmelerden ülke olarak geri kalmamak için, Smithsonian Enstitüsü - ABD, Lilienthal’in Lift & Drag tablosu ile birlikte Wenham ve John Browning’in 1871’deki rüzgar tüneli çalışmasını daha 1895 yılında Wright kardeşlere vermişti.

Lilienthal kuşların uçmalarını çok yakından incelediği için planörünün bir kuşu andırmasına fazla şaşmamak gerekir. Lilienthal uçabilecek bir uçağın havayla temas halinde olan sabit bir kanadı olması gerektiğini gösterdi. Kararlı bir uçuşu gerçekleştirebilmek için gerekli kontrol sadece onun söylediği böyle bir kanat tarafından sağlanabilirdi ve bu konuda Wright kardeşler Lilienthal çalışmalarını esas aldılar.

Amerika Birleşik Devletleri'nde tek kanatlı ve buhar motorlu havadan ağır uçan ilk pervaneli uçak, Alman Gustav Weisskopf tarafından Nisan 1899 da Pittsburgh, Pennsylvania sonra 14 Ağustos 1901’de Bridgeport Connecticut, daha sonra da 17 Ocak 1902 de 11,300 m’lik Connecticut uçuşu ile başlamıştı. Gustav Weiskoff (ona İngilizce tercümesi ile Whitehead derlerdi) Amerikan vatandaşlığına geçmemekte ısrar ettiğinden, Smithsonian Enstitüsü Wright Kardeşleri desteklemeye devam etti.

Wright Flyer: 17 Aralık 1903 saat 10:35'te North Carolina Eyaleti'nin Kitty Hawk kasabasına 8 kilometrelik mesafesinde bulunan Kill Devil Hills kumulunda Wright Kardeşler tarafından ilk defa uçakla gerçekleştirilen insanlı uçuş; Orville Wright'in kumandasındaki uçağın yere değmemesi için kanadın ucunu tutan Wilbur Wright'in onu bıraktığı anda ABD devlet sahil kurtarma elemanı John T. Daniels tarafından çekildi.)

Wright kardeşlerin 17 Aralık 1903'te Kuzey Karolina'da Orville'in kontrolünde havalanan ilk uçağı aerodinamik ses teorisine bağlı kalınarak yapılmıştı.

Bu uçak iki pervaneliydi. Pilotla birlikte ağırlığı 335 kg'dı. Orville birinci denemede 12 saniye uçtu ve sadece 37 metre mesafe kat etti. O günkü son denemesinde ise, bu süre 59 saniyeye çıkmıştı ve 280 metrelik bir mesafeye uçmuştu.

Wright Kardeşler artık uçabilen bir uçak yapmışlardı ama onu nasıl uçuracaklarını bilmiyorlardı. Smithsonian Enstitüsü lider havacılardan Louis Mouillard, Gabriel Voisin, John J. Montgomery, Louis Blériot, Alberto Santos Dumont ve Percy Pilcher ile yazışarak elde ettiği tüm bilgileri, Wright Kardeşlere iletmeye devam ediyordu.

4 Haziran 1908 senesinde ABD'nin ilk ‘resmi’ uçuşunu Kanadalı Glenn H. Curtis, June Bug adını verdiği dışarıdan yardım almadan kalkabilen bir uçak ile yaptı.Bu uçuş Amerika’nın ilk resmi “Havadan Ağır Uçağı ve Uçuşudur”. Curtis 1 numaralı Pilot Lisansı sahibidir, Wright Kardeşler ise 4 ve 5 nolu lisansları almışlardır.

Avrupa'daki hızlı havacılık gelişmeleri ve Kanadalı Glenn H. Curtis ile çalışmaya başlayan ABD Savaş Bakanlığı ve Smithsonian Enstitüsü, yarışa başlamakta bile zorlanan Wright Kardeşleri artık “İlk Uçuş” ile pazarlamaya devam edecekti. Nitekim ABD, 12 Aralık 1928 tarihinde İlk Uçuş’un 25'ci yılı adı altında bir Uluslararası Sivil Havacılık konferansı düzenledi. Dünyaya 'İlk Uçuşun 25. Yılı' diye ilan edilen bu konferansa, “İlk Uçuş yalanı” yüzünden hiç bir devlet katılmadı. Tarihte kayıtlara "Güzel bir kutlama" diye geçti. (12-14 Aralık 1928)
Son düzenleyen Safi; 21 Ekim 2016 23:08
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.

Benzer Konular

19 Şubat 2010 / sedat sencan Edebiyat ww
29 Mayıs 2011 / ThinkerBeLL Sinema ww
26 Ağustos 2008 / KisukE UraharA Spor ww
24 Ekim 2015 / estudiantes Müzik ww