Arama

Önemli İcatlar - Uçak Gemisi

Güncelleme: 20 Kasım 2016 Gösterim: 6.345 Cevap: 2
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
27 Temmuz 2011       Mesaj #1
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye

uçak gemisi

Ad:  Uçak Gemisi1.jpg
Gösterim: 548
Boyut:  55.9 KB

uçakların kalkıp inebildiği deniz taşıtı.
Sponsorlu Bağlantılar

Kasım 1910’da ABD’li sivil pilot Eugene Ely, Virginia’daki Hampton Roads’da “Birmingham” adlı kruvazöre yerleştirilmiş özel bir platformdan havalanmayı başarmıştı. 18 Ocak 1911’de Ely, bu kez San Francisco Körfezinde “Pennsylvania” zırhlısının kıç güvertesine yerleştirilen özel bir platforma indi; iniş sırasında fren olarak tel kablolara bağlı kum torbalarından yararlandı. Ely aynca aynı platformdan havalandı.

Aynı dönemde benzer deneyler yapan İngiliz Kraliyet Deniz Kuvvetleri, I. Dünya Savaşı sırasında ilk gerçek uçak gemisini inşa etti. Bir ticaret gemisinden dönüştürülerek gerçekleştirilen “Argus” adlı bu geminin uçuş platformu uçaklar için engelsiz, tam bir alan biçimindeydi. “Argus” göreve başlayamadan savaş bitti, ama Jappn ve ABD deniz kuvvetleri derhal bu İngiliz gemisinin benzerlerini yapmaya giriştiler. Bir kömür gemisinden dönüştürülerek inşa edilen ilk ABD uçak gemisi “Langley” Mart 1922’de donanmaya katıldı. Aralık 1922’de suya indirilen Japon “Hosyo” ise herhangi bir başka gemiden dönüştürülmeyip omurgadan başlanarak doğrudan uçak gemisi olarak inşa edilen ilk gemi oldu.

Uçak gemileri bulundukları ortamın ve boyut sınırlama zorunluluğunun gerektirdiği özelliklere sahip deniz havaalanları olarak düşünülebilir. Kısa erimli kalkış ve inişleri kolaylaştırmak amacıyla, uçakların güverte üzerindeki hızlarını artırabilmek için gemi rüzgâra doğru yönlendirilir. Kalkış sırasında uçaklara ek hız sağlayan özel mancınıklardan da yararlanılır; iniş sırasında ise uçaktaki durdurma kancaları güverte üzerindeki özel çelik ağlara doğru fırlatılarak ek fren gücü elde edilir.

Uçak gemileri ilk olarak II. Dünya Sava- şı’nın başlarında askeri amaçla kullanılmaya başladı. Japonların 7 Aralık 1941’de Pearl Harbor’a yaptıkları baskın bir uçak gemisinden havalanan uçaklarca gerçekleştirildi. Bu saldırının uçak gemilerinin gücünü kanıtlaması aracın bu savaşta daha sonra en çok kullanılan savaş gemisi olmasını sağladı. Uçak gemileri Midway Adası, Mercan Denizi, Leyte Körfezi gibi Büyük Okyanus bölgelerindeki deniz savaşlarında çok önemli bir rol oynadı.

II. Dünya Savaşı’ndan sonra inşa edilen daha büyük uçak gemilerinin zırhlı uçuş güverteleri bulunuyordu. Öte yandan uçaklar jet motorlarıyla donatılmaya başlamış ve ağırlaşmışlardı; daha yavaş ivmeleniyorlardı ve daha çok yakıt taşımak zorundaydılar; bu yüzden uçak gemilerinde de bazı değişikliklerin yapılması zorunlu oldu. Bu sorunların üstesinden gelmek için İngiltere’de üç temel yenilik gerçekleştirildi. Gemilere buhar gücüyle çalışan mancınıklar yerleştirildi, uçuş güverteleri hafif eğimli hale getirildi ve uçuş platformları aynalı iniş işaret sistemleriyle donatıldı.

Dünyanın ilk nükleer güçlü uçak gemisi olan ABD yapımı “Enterprise” 24 Eylül 1960’ta denize indirildi. Bu gemide daha önceki uçak gemilerinde bulunan büyük yakıt tankları ve egzoz gazlarının boşaltılmasında kullanılan kanal ve buhar depoları yer almıyordu.

Daha sonraki yıllarda denizaltıları saptamaya yönelik elektronik donanımları bulunan hafif uçak gemileri ve amfibik saldırılarda kullanılan helikopter gemileri geliştirildi. Aynca ilk uçak gemilerinde bulunan füzeler yerlerini uçaksavar silahlarına bıraktı. Birden çok amaçla kullanılabilen uçak gemilerine, çokamaçlı uçak gemileri denir.

kaynak: Ana Britannica


Son düzenleyen Safi; 20 Kasım 2016 13:21
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
_Yağmur_ - avatarı
_Yağmur_
VIP VIP Üye
27 Temmuz 2011       Mesaj #2
_Yağmur_ - avatarı
VIP VIP Üye
Ad:  Uçak Gemisi2.jpg
Gösterim: 558
Boyut:  36.4 KB
UÇAK GEMİSİ

Savaş uçaklarını uzak mesafelere taşıyan, uçakların inip kalkmasına elverişli savaş gemisi.
Sponsorlu Bağlantılar

I. Dünya Savaşı'nda çarpışmaların kıtalardan binlerce kilometre uzaklıkta cereyan etmesi ve bunun karşısında uçak menzillerinin kısa oluşu, bu tür gemilerin tasarlanmasına yol açtı. 1910'larda Amerikan deniz kuvvetleri, uçak taşıyabilen gemilerin prototiplerini yaptılarsa da, bugünkü anlamıyla zırhlı uçak gemisi ilk kez İngiltere tarafından 1919 yılında gerçekleştirildi. "Hermes" adındaki bu uçak gemisi 10.800 ton ağırlığındaydı ve 20 uçak taşıyabiliyordu.

Aynı yıllarda ABD 70 uçaklık "Saratoga", Japonya da 50-70 uçaklık "Agagi" uçak gemilerini yaptılar. II. Dünya Savaşı'nda, özellikle Pasifik savaşlarında uçak gemileri her iki tarafça da yaygın biçimde kullanıldı. Savaştan sonra büyük devletler, deniz kuvvetlerini güçlendirmek için çeşitli tipte uçak gemisi yapımına giriştiler. Uçak gemilerinin üstü, uçuş pisti hâlindedir. Kaptan köşkü ve baca çıkışı pistin bir tarafına toplanmıştır.

Pist, geminin omurgasına göre 5° -9° eğimlidir. Bu eğiklik uçakların kalkış mesafesini azaltır. Uçak pistinin dışında kalan alan, uçuş için sıra bekleyen ya da yeni inmiş uçaklar için park yeri görevi yapar. Uçak gemilerinin altlarında uçakların muhafaza edildiği, bakımlarının yapıldığı geniş hangarlar bulunur. Hangarlardan piste çıkış, güçlü ve süratli asansörlerle sağlanır.

Alt tarafta ayrıca personel dinlenme odaları, tamir atölyeleri, yakıt ve cephane depoları yer alır. Büyük uçak gemilerinde personel sayısı 4.000 dolayındadır. Hastaneden gazete basımevine dek geniş bir hizmet örgütü de bulunan bu gemilere bu nedenle "yüzen şehir" adı da takılmıştır. Uçak gemilerinin ağırlıkları 8.500 tondan 100.000 tona kadar çıkar. Atom gücüyle çalışan ilk uçak gemisi ABD'nin 70.000 tonluk (tam yüklüyken 85.000 ton) "Enterprise" adlı gemisidir. Boyu 335,5 m., makineleri 300.000 beygir gücünde olan bu gemi, yakıtını değiştirmeden 5 yıl boyunca çalışabilmektedir. Klasik itimli uçak gemilerinin süratleri saatte 20-35 mildir.

Uzunlukları da 150-300 m. arasında değişmektedir. Yine ABD'nin 1973'te suya indirdiği "Nimitz" adlı uçak gemisi, iki atom reaktörüyle çalışır; tam yüklüyken 95.000 ton gelir ve 30 mil sürat yapar. Önceleri uçak gemisi yapmayan, "Moskova" ve "Leningrad" gibi 20.000 tonluk helikopter gemileri yapan SSCB, 1973'te "Kiev" ile başlayarak uçak gemisi de yapmaya başlamıştır.


MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi

Son düzenleyen Safi; 20 Kasım 2016 13:21
"İnşallah"derse Yakaran..."İnşa" eder YARADAN.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
20 Kasım 2016       Mesaj #3
Safi - avatarı
SMD MiSiM

UÇAK-GEMİSİ

Ad:  Uçak Gemisi3.jpg
Gösterim: 483
Boyut:  44.2 KB

a. Ask. denize. Üzerinde, uçak (ana silah donanımını oluşturur) ve helikopterlerin inip kalktığı bir platform bulunan ve içindeki donanımlarla gerçek bir yüzer hava üssü oluşturan büyük tonajlı gemi.

—ÂNSİKL Bir platformla donatılmış gemilerde 1914’te gerçekleştirilen kalkış ve güverteye iniş denemelerine karşın, İngiliz, amerikan, japon ya da fransız donanmalarında gerçek uçak-gemilerinin ortaya çıkışını görmek için Birinci Dünya savaşı sonrasını beklemek gerekir Biçimleri değiştirilen savaş kruvazörleri ve yolcu gemilerinden sonra bu uçak-gemileri, tekerlekli uçakların kullanılmasına olanak veren çözümler sağladı: kesintisiz uçuş güvertesi, "ada" ya da sancak tarafına çıkma yapan köprü bloku. Kalkışlar tüm güverte boyunca gerçekleşse de, güverteye inişler, kancalarla donatılmış uçakları durduran kablolarla geminin kıç tarafından gerçekleşir ikinci Dünya savaşı arifesinde uçak-gemilerinin sayısı çok sınırlıydı. Büyük donanmalarda yalnız 5 ya da 6 uçak-gemisi vardı Uçak-gemisi, zırhlılara oranla yardımcı rollerde kullanıldı ve yalnız ikinci derecede önemli görevler üstlendi: aydınlatma ya da gerektiğinde düşman gemilerinin ilerlemesini geciktirmek ve onlan klasik gemilerin ateş alanına sokmak için bombalı ya da torpidolu saldırı. 1941'e dek, Matapan burnu savaşı'nda ya da Bismarck’ın batırılmasında uçak-gemisinin üstlendiği görev buydu. Ama, 11 kasım 1940'taki Taranto ve özellikle 7 aralık 1941'deki Pearl Harbor çarpışmaları, uçak-gemilerinin, üslere göre çok daha etkili olduğunu kanıtladı.

Bununla birlikte, uçak-gemisinin zırhlıları ikinci plana iterek ana savaş gemisi haline gelişini görmek için, açık denizlerde yapılan Midvvay ya da Mercan denizi
savaşları gibi hava-deniz savaşlarını beklemek gerekti. 1945'e kadar, uçak-gemisi, hava ve deniz altı savunmasında kullanılan savaş hattı gemileri, kruvazörler ve muhriplerden oluşan savaş filolarının merkezinde yer aldı. O tarihlerde birçok uçak -gemisi tipi vardı: yüz kadar uçak taşıyan, 27 000 t'luk, Essex tipi ağır uçak-gemileri: elli kadar uçak taşıyan, Independance tipi, 15 000 t'luk hafif uçak-gemileri; on iki kadar uçak taşıyan, denizaltılara karşı savaşta ya da çıkarmalarda kullanılan 8 000 t’luk refakat uçak-gemileri. Savaştan hemen sonra, uçak-gemilerinin kullanım biçimlerinde küçük değişiklikler yapıldı ve gemi, jet uçaklarına göre uyarlandı. Kalkışlar katapultlarta gerçekleştirilmeye başladı; geminin eksenine oranla hafif eğik bir güverte bir ayna yardımıyla güverteye inişi kolaylaştırdı.

Günümüzde, çok masraflı olduğu ve kalabalık bir personel gerektirdiği için, yalnız amerikan donanmasında Nimitz ya da Forrestal tipi 13 ağır uçak-gemisinden oluşan bir filo bulunur. Bu filoyu meydana getiren gemiler, Tomcat, Homet, Orion ya da Havvkeye tipi yüz kadar önleme hücum, sızma, gözetleme ya da elektronik savaş uçağını ve helikopterini taşıyan, nükleer itmeli, 90 000 t'luk gemilerdir. Fransız de nanmasında ise, tam yüklü olarak her biri 31 0001 gelen, iki uçak-gemisi (Clernenceau ve Focti) vardır. Buna karşılık, Büyük Britanya. 1979'da, son büyük uçak- gemisi Ark Ftoyah kızağa çekmiştir. Bugün Büyük Britanya deniz kuvvetlerinde "cep" tipi uçak gemileri kullanılmaktadır. 133 m uzunluğundaki bu gemiler-dikine kalkış yapabilen 8 Harrier avcı uçağı ya da denizaltılara karşı geliştirilmiş 8 büyük helikopter taşıyabilir.

Savaş filoları, boyutları ve fiyatı nedeniyle uçak-gemisi karşısında kararsız kalsalar bile, denizde uçak ve helikopter kullanımından vazgeçmemişlerdir. 1964 yılında hizmete giren Jeanne-d'Arc ile fransız donanması, helikopter gemisi formülünün ilk uygulayıcısı olmuştur. Hava- taşıti gemisi alanında bir başka formül daha vardır: örneğin 16 OOO t'luk İngiliz gemisi Invincible. Deplasmanı 35 000 t olan bu gemilerde, ağır helikopterler ya da İngiliz Harriet1 lardan türetilmiş, kısa kalkıştı Forger uçakları kullanılır. Ağır uçak-gemilerinin tüm olanaklarına sahip olmayan bu gemiler, hava savunmasında, denizaltılara karşı savaşta, birleşik harekâtları desteklemede kullanılır. Italyan ve İspanyol donanmalarında da bu gemilerden vardır. Özgün bir havataşıtı gemisi formülü de, Tarawa tipi, amerikan "assault ships"lerle ilgilidir. Tam yüklü deplasmanı 40 0001 olan bu gemiler, taşıdıkları helikopterler ve kısa kalkıştı uçaklarla, mavna taşıyıcılarla havataşıtı gemilerinin bir birleşimidir. Bu formülün yararına karşın, Falkland krizi, uçak- gemilerinin önemini göstermiştir. 1991 Körfez savaşı sırasında ABD uçak gemilerinden kalkan uçakların Irak'taki hedeflerin bombalanmasında kullanılması uçak gemilerinin gerekliliğini bir kez daha kanıtlamıştır.

Kaynak: Büyük Larousse
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

5 Mart 2017 / Misafir Mühendislik Bilimleri
18 Kasım 2016 / ThinkerBeLL Mühendislik Bilimleri
2 Ekim 2012 / asla_asla_deme Mühendislik Bilimleri
12 Temmuz 2013 / Efulim Taslak Konular
2 Temmuz 2013 / Efulim Taslak Konular