Arama

İstanbul'un turizm faliyetleri nelerdir?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 15 Nisan 2013 Gösterim: 1.196 Cevap: 1
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
15 Nisan 2013       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
İstanbul'un turizm faliyetleri nelerdir?
EN İYİ CEVABI Electrify verdi
Dünyada kıyı turizmi ile ön plana çıkan Türkiye, şimdiye dek kullanmayı başaramadığı büyük bir kültür turizmi potansiyeline sahiptir. Kültür turizmi, kıyı turizminin aksine az bulunan bir üründür, savaş-terör gibi istisnai durumlar dışında talebi istikrarlıdır ve getirisi yüksektir. Araştırmalar, kültür turizmi için yapılan harcamanın, kitle turizmi için yapılanın 3 katı olduğunu göstermektedir.

Sponsorlu Bağlantılar
Türkiye, kültür turizminde bir tarih mozaiği ve kültür başkenti olan İstanbul ile öne çıkabilme şansına sahiptir. Tanıtma ve pazarlamadaki eksiklik ve yanlışlar, İstanbul’un bir marka olmasını engellemiştir. Kültür turizmi yanında İstanbul kongre, yat, kruvaziyer, spor, alışveriş turizmi için de büyük bir potansiyele sahiptir. İstanbul’un tanıtma ve pazarlaması için özel çalışılması gereği açıktır.
İstanbul’un turizm açısından bir fotoğrafını çektiğimizde karşımıza şöyle bir resim çıkmaktadır:

Konaklama Kapasitesi
İstanbul’da Kültür ve Turizm Bakanlığı belgesine sahip 300 dolayındaki tesiste 60 bin civarında yatak bulunmaktadır. 5 yıldızlı 30 otelde 20 bin, 4 yıldızlı 55 otelde 15 bin, 3 yıldızlı 80 otelde ise 10 bin yatak mevcuttu.
Belediye belgeli tesis sayısı 450, yatak sayısı ise 25 bindir. Bakanlık ve belediye belgeli konaklama kapasitesi toplamı 85 bini bulmaktadır.
25 bin yataklı 80 tesis, Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan yatırım belgesi almış olup inşaat aşamasındadır. Bunlardan 20 tesis 5 yıldızlıdır ve 15 bin yatağa sahiptir.

Gelen Turist

2004’te İstanbul’u ziyaret eden yabancı turist sayısı 3,5 milyondur. Bu, Türkiye’ye gelen toplam turistin % 20’sidir. Londra, Paris, Prag, Budapeşte gibi merkezlerin, ülkeye gelen turistin yarısından fazlasını çektiğini düşünürsek oldukça düşük bir orandır.

İstanbul’a gelen turistin, Türkiye toplamına oranında da yıllar içinde düşüş vardır. 1995-2004 arasında İstanbul’un Türk turizmi içindeki payı % 26’dan % 20’ye gerilemiştir. Söz konusu dönem içinde İstanbul’u ziyaret eden yabancı turist % 57 artarken, Türkiye’ye gelen turist % 126 artmıştır. 1995-2004 arasında Antalya’ya gelen turist ise % 212 yükselmiştir. Antalya’nın pastadaki payı 1995’te % 25 iken, 2004’te % 35 olmuştur.

İstanbul’a gelen yabancı turistin % 90’ı havayoluyla gelmektedir.

2005 İstanbul turizmi için canlı bir yıldır. Ocak-Temmuz arasında İstanbul’a gelen yabancı turist sayısı % 40 artmıştır. Artan kongre sayısı, festivaller, Avrupa Şampiyonlar Ligi final maçı, Formula-1 gibi faaliyetler turist talebini artıran unsurlardır. Yıl sonunda turist sayısının 5 milyonu bulması beklenmektedir. Artan talep, fiyatları ve doluluk oranlarını yukarı çekmektedir.

Denizyoluyla gelen turist sayısı 2004 itibariyle 190 bindir ve İstanbul’a gelen turistin % 5’ini oluşturmaktadır. Bunların büyük bölümü günübirlikçidir. Kruvaziyer turizminde Akdeniz çanağında yılda 10 milyon dolayında turistin gezdiği bilinmektedir. İstanbul’un bundan aldığı pay sadece % 2’dir. İstanbul’un kruvaziyer turların başlangıç ya da bitiş noktası haline gelmesi geceleme sayısını artıracaktır. Bu bağlamda İstanbul’un daha fazla geminin yanaşabileceği yeni yolcu limanına ihtiyacı vardır. Galataport bu konuda olumlu bir gelişme olsa da, ilerki yıllarda artacak ihtiyacı tam olarak karşılaması zordur.

Orta ve Kuzey Avrupa kökenli turistler, İstanbul yerine Ege ve Akdeniz sahillerini tercih ederken, Güney Avrupa ile Kuzey Amerika ve Japonya’dan gelenlerin tarih ve kültür turizmi amaçlı olarak İstanbul’a ağırlık verdikleri görülmektedir. Örneğin Türkiye’yi ziyaret eden Alman, Hollandalı, Danimarkalı, Belçikalı, Avusturyalı ve İngilizlerin sadece % 10-15’lik bir bölümü İstanbul’a gelmektedir. Buna karşılık, Türkiye’yi ziyaret eden Amerikalı, Kanadalı ve İtalyanların % 50’si, İspanyol ve Japonların % 70’i İstanbul’a gelmektedir. Orta ve Kuzey Avrupa’da İstanbul’a yönelik pazarlamanın zayıflığı açık şekilde görülmektedir.

Yabancıların İstanbul’da ortalama kalış süreleri 2,5 gündür. Oysa bu ortalama Antalya ve Güney Ege’de 7 gündür.

Geceleme Sayısı ve Doluluk Oranı
İstanbul’daki 85 bin yatağın yıllık geceleme kapasitesi 31 milyondur. Ortalama 2,5 gün kalış varsayımıyla İstanbul’un bir yılda yatırabileceği azami turist sayısı 12 milyon dolayındadır.

2004 yılında İstanbul’da 3,5 milyon yabancı turist yanında, 2 milyon yerli turist konaklama tesislerinde kalmıştır. Toplam 5,5 milyon turistin yaptığı geceleme sayısı 14 milyon civarındadır. 2004’te İstanbul’un doluluk oranı % 45’tir. Konaklamada 2/3 yabancı, 1/3 yerli turist oranının devamı halinde İstanbul 8 milyon yabancı, 4 milyon yerli turist ağırlayabilecek kapasiteye sahiptir.
Şu anda İstanbul’da 25 bin yatak yatırım aşamasındadır. Bunlar tamamlandığında İstanbul’un geceleme kapasitesi 9 milyon artacak ve 40 milyona ulaşacaktır. Bu kapasite, 16 milyon turistin konaklamasına olanak sağlamaktadır (örneğin 11 milyon yabancı, 5 milyon yerli turist).

İstanbul’da bir yatak bir yıl içinde 146 turiste hizmet verebilmektedir. İstanbul’a gelen turist sayısının 1 milyon artması 7 bin yatak ihtiyacı doğurmaktadır.

Diğer Ürünler
Kültür ve tarih İstanbul turizminin lokomotifi olurken, diğer turizm faaliyetlerini de tamamlayıcı ve gelir artırıcı unsurlar olarak İstanbul’un ürün gamı içinde bulundurmak gereklidir.

Örneğin marina ve yatçılıkta İstanbul çok geridedir. İstanbul, uluslararası standartta toplam 2.400 yat kapasiteli 2 marinaya sahiptir. Akdeniz kıyılarındaki marinalarda toplam yat bağlama kapasitesi 300 bindir. Akdeniz’deki yat sayısı ise 700 bin olarak tahmin edilmektedir. İstanbul limanına gelen yabancı yat sayısı bir yıl içinde bini bile bulmamaktadır. Gerek yat sayısı, gerekse marina kapasitesi olarak İstanbul son derece yetersiz durumdadır. Oysa Batı Akdeniz’in yoğun trafiği, kirlenen suyu ve limanların kısıtlayıcı kuralları, yatçıların Doğu Akdeniz’e kaymasına neden olmaktadır.

İstanbul’da bir yıl içinde gerçekleştirilen uluslararası kongre sayısı 30 civarındadır. Bu rakam Amsterdam, Paris, Viyana, Kopenhag, Sydney gibi önemli kongre merkezlerinde 50-100 arasında değişmektedir. Tüm dünyada gerçekleştirilen uluslararası kongre sayısı ise binin üzerindedir.
Türkiye’ye kongre amaçlı gelen bir yabancının 2.000 dolar civarında bir harcama yaptığı bilinmektedir. Bu tutar, tatil amaçlı gelen bir turistin yaptığı harcamanın üç katına eşittir.

Gelir düzeyi yüksek grupların ilgi gösterdiği golf sporunu yapanların sayısı tüm dünyada 50 milyon kadardır. Bunların çoğu seyahat etme eğilimi yüksek insanlardır. Özellikle kışları, Kuzey Amerika ve Kuzey Avrupa’dan golf oynamak için ılıman bölgelere giderler. Türkiye’de golf için sadece Antalya yöresinin seçilmiş olması yetersizdir. 6 golf sahası bulunan Antalya’ya ona yakın yeni golf sahası yapılması planlanırken, 2 golf sahalı İstanbul tamamiyle ilgi alanı dışında tutulmuştur.
Karadeniz kıyılarının kullanılmasıyla kıyı turizmi İstanbul için önemli bir ürün olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca Kilyos ve Şile civarındaki geniş alanlar golf sahalarının yapımına uygundur. Gelen turistin daha fazla para harcamasını sağlayacak alışveriş ve eğlence imkanlarının uluslararası düzeye çıkartılmasına da ihtiyaç vardır.

BAKINIZ İstanbul
Electrify - avatarı
Electrify
Ziyaretçi
15 Nisan 2013       Mesaj #2
Electrify - avatarı
Ziyaretçi
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.
Dünyada kıyı turizmi ile ön plana çıkan Türkiye, şimdiye dek kullanmayı başaramadığı büyük bir kültür turizmi potansiyeline sahiptir. Kültür turizmi, kıyı turizminin aksine az bulunan bir üründür, savaş-terör gibi istisnai durumlar dışında talebi istikrarlıdır ve getirisi yüksektir. Araştırmalar, kültür turizmi için yapılan harcamanın, kitle turizmi için yapılanın 3 katı olduğunu göstermektedir.

Sponsorlu Bağlantılar
Türkiye, kültür turizminde bir tarih mozaiği ve kültür başkenti olan İstanbul ile öne çıkabilme şansına sahiptir. Tanıtma ve pazarlamadaki eksiklik ve yanlışlar, İstanbul’un bir marka olmasını engellemiştir. Kültür turizmi yanında İstanbul kongre, yat, kruvaziyer, spor, alışveriş turizmi için de büyük bir potansiyele sahiptir. İstanbul’un tanıtma ve pazarlaması için özel çalışılması gereği açıktır.
İstanbul’un turizm açısından bir fotoğrafını çektiğimizde karşımıza şöyle bir resim çıkmaktadır:

Konaklama Kapasitesi
İstanbul’da Kültür ve Turizm Bakanlığı belgesine sahip 300 dolayındaki tesiste 60 bin civarında yatak bulunmaktadır. 5 yıldızlı 30 otelde 20 bin, 4 yıldızlı 55 otelde 15 bin, 3 yıldızlı 80 otelde ise 10 bin yatak mevcuttu.
Belediye belgeli tesis sayısı 450, yatak sayısı ise 25 bindir. Bakanlık ve belediye belgeli konaklama kapasitesi toplamı 85 bini bulmaktadır.
25 bin yataklı 80 tesis, Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan yatırım belgesi almış olup inşaat aşamasındadır. Bunlardan 20 tesis 5 yıldızlıdır ve 15 bin yatağa sahiptir.

Gelen Turist

2004’te İstanbul’u ziyaret eden yabancı turist sayısı 3,5 milyondur. Bu, Türkiye’ye gelen toplam turistin % 20’sidir. Londra, Paris, Prag, Budapeşte gibi merkezlerin, ülkeye gelen turistin yarısından fazlasını çektiğini düşünürsek oldukça düşük bir orandır.

İstanbul’a gelen turistin, Türkiye toplamına oranında da yıllar içinde düşüş vardır. 1995-2004 arasında İstanbul’un Türk turizmi içindeki payı % 26’dan % 20’ye gerilemiştir. Söz konusu dönem içinde İstanbul’u ziyaret eden yabancı turist % 57 artarken, Türkiye’ye gelen turist % 126 artmıştır. 1995-2004 arasında Antalya’ya gelen turist ise % 212 yükselmiştir. Antalya’nın pastadaki payı 1995’te % 25 iken, 2004’te % 35 olmuştur.

İstanbul’a gelen yabancı turistin % 90’ı havayoluyla gelmektedir.

2005 İstanbul turizmi için canlı bir yıldır. Ocak-Temmuz arasında İstanbul’a gelen yabancı turist sayısı % 40 artmıştır. Artan kongre sayısı, festivaller, Avrupa Şampiyonlar Ligi final maçı, Formula-1 gibi faaliyetler turist talebini artıran unsurlardır. Yıl sonunda turist sayısının 5 milyonu bulması beklenmektedir. Artan talep, fiyatları ve doluluk oranlarını yukarı çekmektedir.

Denizyoluyla gelen turist sayısı 2004 itibariyle 190 bindir ve İstanbul’a gelen turistin % 5’ini oluşturmaktadır. Bunların büyük bölümü günübirlikçidir. Kruvaziyer turizminde Akdeniz çanağında yılda 10 milyon dolayında turistin gezdiği bilinmektedir. İstanbul’un bundan aldığı pay sadece % 2’dir. İstanbul’un kruvaziyer turların başlangıç ya da bitiş noktası haline gelmesi geceleme sayısını artıracaktır. Bu bağlamda İstanbul’un daha fazla geminin yanaşabileceği yeni yolcu limanına ihtiyacı vardır. Galataport bu konuda olumlu bir gelişme olsa da, ilerki yıllarda artacak ihtiyacı tam olarak karşılaması zordur.

Orta ve Kuzey Avrupa kökenli turistler, İstanbul yerine Ege ve Akdeniz sahillerini tercih ederken, Güney Avrupa ile Kuzey Amerika ve Japonya’dan gelenlerin tarih ve kültür turizmi amaçlı olarak İstanbul’a ağırlık verdikleri görülmektedir. Örneğin Türkiye’yi ziyaret eden Alman, Hollandalı, Danimarkalı, Belçikalı, Avusturyalı ve İngilizlerin sadece % 10-15’lik bir bölümü İstanbul’a gelmektedir. Buna karşılık, Türkiye’yi ziyaret eden Amerikalı, Kanadalı ve İtalyanların % 50’si, İspanyol ve Japonların % 70’i İstanbul’a gelmektedir. Orta ve Kuzey Avrupa’da İstanbul’a yönelik pazarlamanın zayıflığı açık şekilde görülmektedir.

Yabancıların İstanbul’da ortalama kalış süreleri 2,5 gündür. Oysa bu ortalama Antalya ve Güney Ege’de 7 gündür.

Geceleme Sayısı ve Doluluk Oranı
İstanbul’daki 85 bin yatağın yıllık geceleme kapasitesi 31 milyondur. Ortalama 2,5 gün kalış varsayımıyla İstanbul’un bir yılda yatırabileceği azami turist sayısı 12 milyon dolayındadır.

2004 yılında İstanbul’da 3,5 milyon yabancı turist yanında, 2 milyon yerli turist konaklama tesislerinde kalmıştır. Toplam 5,5 milyon turistin yaptığı geceleme sayısı 14 milyon civarındadır. 2004’te İstanbul’un doluluk oranı % 45’tir. Konaklamada 2/3 yabancı, 1/3 yerli turist oranının devamı halinde İstanbul 8 milyon yabancı, 4 milyon yerli turist ağırlayabilecek kapasiteye sahiptir.
Şu anda İstanbul’da 25 bin yatak yatırım aşamasındadır. Bunlar tamamlandığında İstanbul’un geceleme kapasitesi 9 milyon artacak ve 40 milyona ulaşacaktır. Bu kapasite, 16 milyon turistin konaklamasına olanak sağlamaktadır (örneğin 11 milyon yabancı, 5 milyon yerli turist).

İstanbul’da bir yatak bir yıl içinde 146 turiste hizmet verebilmektedir. İstanbul’a gelen turist sayısının 1 milyon artması 7 bin yatak ihtiyacı doğurmaktadır.

Diğer Ürünler
Kültür ve tarih İstanbul turizminin lokomotifi olurken, diğer turizm faaliyetlerini de tamamlayıcı ve gelir artırıcı unsurlar olarak İstanbul’un ürün gamı içinde bulundurmak gereklidir.

Örneğin marina ve yatçılıkta İstanbul çok geridedir. İstanbul, uluslararası standartta toplam 2.400 yat kapasiteli 2 marinaya sahiptir. Akdeniz kıyılarındaki marinalarda toplam yat bağlama kapasitesi 300 bindir. Akdeniz’deki yat sayısı ise 700 bin olarak tahmin edilmektedir. İstanbul limanına gelen yabancı yat sayısı bir yıl içinde bini bile bulmamaktadır. Gerek yat sayısı, gerekse marina kapasitesi olarak İstanbul son derece yetersiz durumdadır. Oysa Batı Akdeniz’in yoğun trafiği, kirlenen suyu ve limanların kısıtlayıcı kuralları, yatçıların Doğu Akdeniz’e kaymasına neden olmaktadır.

İstanbul’da bir yıl içinde gerçekleştirilen uluslararası kongre sayısı 30 civarındadır. Bu rakam Amsterdam, Paris, Viyana, Kopenhag, Sydney gibi önemli kongre merkezlerinde 50-100 arasında değişmektedir. Tüm dünyada gerçekleştirilen uluslararası kongre sayısı ise binin üzerindedir.
Türkiye’ye kongre amaçlı gelen bir yabancının 2.000 dolar civarında bir harcama yaptığı bilinmektedir. Bu tutar, tatil amaçlı gelen bir turistin yaptığı harcamanın üç katına eşittir.

Gelir düzeyi yüksek grupların ilgi gösterdiği golf sporunu yapanların sayısı tüm dünyada 50 milyon kadardır. Bunların çoğu seyahat etme eğilimi yüksek insanlardır. Özellikle kışları, Kuzey Amerika ve Kuzey Avrupa’dan golf oynamak için ılıman bölgelere giderler. Türkiye’de golf için sadece Antalya yöresinin seçilmiş olması yetersizdir. 6 golf sahası bulunan Antalya’ya ona yakın yeni golf sahası yapılması planlanırken, 2 golf sahalı İstanbul tamamiyle ilgi alanı dışında tutulmuştur.
Karadeniz kıyılarının kullanılmasıyla kıyı turizmi İstanbul için önemli bir ürün olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca Kilyos ve Şile civarındaki geniş alanlar golf sahalarının yapımına uygundur. Gelen turistin daha fazla para harcamasını sağlayacak alışveriş ve eğlence imkanlarının uluslararası düzeye çıkartılmasına da ihtiyaç vardır.

BAKINIZ İstanbul
Son düzenleyen Safi; 27 Mart 2018 02:49

Benzer Konular

21 Ekim 2013 / Ziyaretçi Cevaplanmış
23 Kasım 2016 / Ziyaretçi Cevaplanmış
20 Şubat 2013 / Misafir Soru-Cevap
9 Ekim 2012 / Misafir Soru-Cevap