Arama

Sunum Nedir? Nasıl Yapılır?

Güncelleme: 7 Ocak 2017 Gösterim: 16.209 Cevap: 4
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
8 Şubat 2010       Mesaj #1
Misafir - avatarı
Ziyaretçi

Sunum Nedir?

Ad:  sunum1.jpg
Gösterim: 2009
Boyut:  28.6 KB

Sunumda Yapılması Gerekenler
Sponsorlu Bağlantılar
İnsan hayatı, bir toplumun içinde mevcuttur. Bu toplumda her an insanlarla iletişim içindeyiz.
Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan, önemli noktaları öne çıkaran, bir çalışma sonucunu açıklayan, laboratuvar araştırmalarını sunan, anket sonuçlarını ifade eden, önemli olay ve olguları dile getirmek üzere yapılan konuşmalara SUNUM denir.
Konuşurken, yazarken, bakarken, velhasılı her zaman bir iletişimle, bir sunumla karşı karşıyayız.
Lokantayı seçerken bile garsonların servisine dikkat ederiz. Garsonun dış görünüşü, işteki ustalığı müşteriye karşı tavrı o lokantayı seçmemizde birinci derecede etkilidir. Yemekler çok güzel ve kaliteli olabilir; ancak onu sunan bunu gerektiği gibi sunmuyorsa yani kendisi bal; yüzü sirke satıyorsa, yemekler ne kadar kaliteli olsa da asla bir daha orayı tercih etmeyiz.
Öğretmenlerimiz derslerde cd, vcd, tepegöz, slayt, internet, bilgisayar gibi teknolojilerden yararlanırlarsa; dersi daha iyi sunmak için gayret ederlerse bizim dersi daha iyi anlamamızı sağlarlar.
Sonuç olarak hayatımızın her köşesinde karşılaştığımız sunum konusunu bilmek ve en etkili biçimde kullanmamız gerekir.
Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan, önemli noktaları öne çıkaran; bir çalışma sonucunu açıklayan; laboratuvar araştırmalarını sunan, anket sonuçlarını ifade eden; önemli olay ve olguları dile getirmek üzere yapılan konuşmalara sunum adı verilir.

Sunumda amaç;
bilgileri yenileme, araştırma ve anket sonuçlarını değerlendirme, bilime katkıda bulunmadır. Sunumlarda dinleyici kitlesinin, konuya ilgi duyan kişilerden oluşur ve sunumda eldeki teknik imkânlardan yararlanmaya özen gösterilir.

Sunumdan önce yapılması gerekenler


Sunumu yapan kişinin sunumdan önce bazı noktalara dikkat etmesi gerekir.
  • Öncelikle bir konu seçilmelidir. Bu konu güncel olmalıdır.
  • Sunumun hazırlığında bol ve değişik kaynaktan yararlanmak faydalıdır.
  • Sunum yerinin daha önceden görülmesi gerekir.
  • Prova yapma, kullanacağı malzemelerin kontrolü sunumu yapan kişinin amacına ulaşmasında yararlı olacaktır.

Sunum sırasında yapılması gerekenler


  • Sunum esnasında ciddi, ağırbaşlı, temiz ve derli toplu görünüm önemlidir.
  • Sunum yapacak kişi konuşma anında ses tonuna, jest ve mimiklerine, sahneyi veya kürsüyü rahat kullanmaya özen göstermelidir.
  • Konuşmacının dinleyicilerle, başta bakışlar olmak üzere, vücut diliyle iletişim kurması daha etkili olur.
  • Konuşmacı ses ve kelimelerin doğru telaffuza özen göstermesi gerekir.
  • Sunumda, bilgisayar, cd, disket, projeksiyon cihazı, slayt makineleri, mikrofon gibi teknolojik araçlardan faydalanabiliriz.
  • Görsel malzemenin en az espri kadar konuşmanıza ilgi ve tat katacağını unutmamalıyız.
Görsel malzemenin kullanılış amacı:
  • Dinleyicilerin verilen bilgileri iyi algılamaları için
  • Fikirleri, kavramları vb. anlatırken zaman kazanmak için
  • Yanlış anlamalardan kaçınmak için
  • Fikirleri sağlamlaştırmak için
  • Tat ve espri katmak için
İyi hazırlanmış görsel malzemeyi, konuşmacı konuyla güzel ve uyumlu bir şekilde kullandığı zaman başarılı olur. Aksi durumlarda görsel araçlar dinleyicinin dikkatini dağıtabilir. Başka konuşmacı görsel malzeme kullanıyor diye değil, sizin konuşmanız görsel malzeme gerektiriyorsa kullanmalısınız.

Rakamlar, söylendiklerinde anlaşılmaları güç şeylerdir. Görsel olarak sergilendiklerinde daha kolay anlaşılır.
Konuşmada; %55 görüntü, %38 ses, %7 sözler etkili olduğuna göre buradan slaytın önemi daha iyi ortaya çıkar..Bu yüzden sunum esnasında, slaytlarda, konunun önemli yönlerini belirten özlü, açık ve etkili ifadeler yer almalıdır.Slayt metinlerini dinleyiciler dikkatle okurlar.Slaytlarla konuşma eş zamanlı olarak verilmelidir.
  • Sunumda, gerektiğinde daha önce hazırlanmış bazı belgeler, grafikler ve şekiller kullanılabilir.
  • Malzemeleri bir başkası kullanacak ise konuşmacı ile malzemeleri kullanan kişi arasında uyumkaçınılmazdır.
  • Sunumda gereksiz ayrıntılara girilmemesi gerekir.

Sunum sonrasında yapılması gerekenler


  • Sunum yapan konuşmacı sunumdan sonra dinleyicilerin soru sormalarına müsaade etmelidir.
  • Konuşmacı sorulan sorulara tartışmaya girmeden doyurucu, açık ve net cevaplar vermelidir.

İyi bir sunum için nelere dikkat etmeli?


  1. Sunumdan önce kendinizi topluluğa kısaca tanıtın. Nerede okudunuz, nerede o işe başladınız, nasıl ilginizi çekti, vs vs. Bu toplulukla aranızda bir bağ kurulmasını sağlar, bir iletişim kanalı otomatik olarak açılır. Akademik hava koklamış kişilerce düzenlenen seminerlerde ekseriyetle bir oturum başkanı tayin edilir ve o sizi kısaca tanıtır ama böyle birisi yoksa siz gereğini yapın. İhmal etmeyin. Sunuma gelen herkes sizi tanıyor mu zannediyorsunuz? (20dk'dan kısa sunumlarda 1-2 cümleyi geçmeyin)
  2. Sunumdan önce mutlaka ama mutlaka seyircili prova yapın! Kim oldukları önemli değil, sadece sizi dinlesinler kafi. Bu sayede konuya, slaytların sırasına ve ne kadar süre harcadığınıza hakim olursunuz. Bir provadan sonra sunum performansınızın nasıl arttığına siz de şaşacaksınız.
  3. Asla sunumda söyleyeceğiniz tüm lafları copy-paste edip perdeden bunları tek tek okumayın! Örnek bir slaytta sadece ana hatlar yazıyor olmalı. Slaytı metinle doldurup bir de bunları perdeye bakıp tek tek okuyarak kendinizi küçük düşürmeyin. Burada yabancı bir sitede kullanılan "sunum dosyanızı teleprompter gibi kullanmayın" lafını tekrar etmekte fayda var Düşünün, zaten uzun olan bu blog mesajını alsam tek bir slayta kopyalayıp-yapıştırsam ve yüzümü perdeye çevirip kelime kelime bu metni okusam nasıl olurdu? Böyle bir hataya düşmeyin.
  4. Sunuma kimler gelecek? Bilgi düzeyleri nedir? Sunum dozajını bu parametrelere göre ayarlayın, milleti uyutmayın, emeğinizi rezil etmeyin Yaptığınız işe büyük bir hevesle bağlı olduğunuzdan ne var ne yoksa sunmak istiyor olabilirsiniz, ama inanın dinleyiciler buna hazır olmayabilir ve aşırı doz geri tepebilir.
  5. Görünüm çok önemli değil ama sırıtan bir şeyler giymemeye özen gösterin. Biryantinli saçlar, yakası bağrı açık altın kol düğmeli bir gömlek vs gibi felaketlerden kaçının, maça 2-0 yenik başlamayın. Sizi izleyenler kendini beğenen bir tip olduğunuzu sanmasın, antipati duymasın.
  6. Slaytları numaralandırın, 21/45 gibi hem o anki slayt numarasını hem de toplam adeti gösterecek şekilde izleyicilere bilgi sunun. Böylelikle daha ne kadar sabretmeleri gerektiğini kestirebilsinler. Bu işlemi sunum yazılımları otomatik yapıyor, üşenmeyin.
  7. Lütfen MS Office'in Ataç karakteri gibi komik clipartlar kullanmayın. Modaları çoktan geçti. Comic Sans gibi komik ötesi fontları da kullanmayın. Estetik eksiği olan grafik öğeleri sunumdan silin atın. Yanar döner grafiklerden, aşırı sayfa animasyonlarından ise şiddetle kaçının. Arka plan rengine ve onun üzerine yazdığınız metnin rengine özen gösterin, hiç beceremiyorsanız beyaz üstüne siyah yazın bitsin gitsin.
  8. Çok küçük font kullanmayın! Sakın! Kod içeriğini vesaireyi gösterecekseniz zoom özelliği olan bir yazılım kullanın ki en arkada oturanlar da metni okuyabilsin.
  9. Sunum süresi: 15-20 dk en ideal süredir. Derin olmayan bir konuda 20 slayt bu sürede prova yaptıysanız mis gibi sunulabilir. Ama detaylı bir konu anlatıyorsak ve oturumu düzenleyenler bize süre verdilerse ne olacak? 45 dakikayı aşmayın. Aslında sadece maksimum 20 dk ilgilerini size odaklayabilirler. Elbette bazı istisnalar var ve bazı taktikler ile 1-2 saat sıkılmadan dinlemelerini sağlayabilirsiniz:
  • Esprili bir anlatım, slayttakinden bağımsız bir konuyu gündeme getirmek
  • Konu içeriğinin iyi anlaşılmasını sağlayacak günlük yaşamdan seçilmiş basit benzetme ve örnekler.
  • Multimedya, fotoğraf, illüstrasyon içeren slaytlar (aynen film sunulan otobüs yolculuklarının insana kısa gelmesi gibi). Aman ha; sesli videolardan kaçının.
  • Anlattığınız şeyin pratik uygulamalarını göstermek. Mesela, AJAX anlatıyorsanız ve laf uzadıysa bahsettiğiniz örneğin gerçek bir uygulamasını göstermek için sunumdan çıkıp tarayıcınıza başvurun
  • Hata yapın. Örneğin bir kod sunuyorsanız, bırakın ilk seferde çalışmasın. İzleyenler bu sayede size tekrar odaklanırlar ve hatanızı sizinle birlikte aramaya kalkarlar.
  • 2 yönlü "full duplex" iletişim. Anlattığınız konu ne kadar ilgi çekici ve uyku kaçırıcı da olsa seyircilerinizin de sunumda ses çıkartmalarına müsaade edin, onları özendirin. İstedikleri yerde soru sorabilsinler(ama vakit alacak soru soranlara müdahale edin, cevabı sonra vereceğinizi söyleyin). İzlemeye gelenlerin gözlerine bakmayı ihmal etmeyin. Onlara sorular yöneltin.
Tam hakim olmadığınız bir konuda sunum vermekten kaçının. Cevabını veremeyeceğiniz soruları kalkıp sunumunuza eklemeyin. Ve yavaş tempo ile masal anlatır gibi konuşmayın, canlı ve hızlı konuşun.
  • Sunumun en başında sunumun bir kopyasını internete koyacağınızı belirtin. Internete koyamayacağınız bir içerik ise bunu da belirtin.
  • Çalışmanızla ilgili materyali, tablo ve grafikleri el altında bulundurun. Birisi sorar, lazım olur, sunuma koymanız gerektiğini hatırlarsınız veya laf bir şekilde oraya gelir.
  • İlk slaytlardan birine "içindekiler" başlığı ile sunumda izleyeceğiniz rotayı ve ana başlıkları sunun.
  • Sunumunuzu kayıt edin Böylelikle nerelerde hata yaptığınızı ve konuşmanızın nerelerini düzeltebileceğinizi görebilirsiniz. Bir mp3 çalar kafi.
  • Sunumdan önce masaüstünüzü ve flash diskinizi temizleyin; Splash screen'deki Lisanslı kullanıcı hanesinde "Ali Baba" yazmadığına emin olun Böyle yazıyorsa bari PDF yapın, onu sunun.
  • İlk defa bir kitleye sunum yaptığı her halinden belli olan bir "acemiyi" gördüğünüzde ona destek çıkın, işini kolaylaştırın Sunumdan sonra yaptığı hatalar varsa özel olarak kendisine fısıldayın.
  • İşin erbabının güzel sunumlarını internetten çekin ve dersler alın. Profesyonel firmaların (mesela Nokia, Novell gibi) veya işin erbabının sunum slaytlarını yine internetten çekip kullandıkları fontlara,imajlara, slaytlarının yapısına dikkat edi.
BAKINIZ
Panel Nedir? Nasıl Yapılır?
Tartışma Nedir? Nasıl Yapılır?

Son düzenleyen Safi; 7 Ocak 2017 04:42
YesilBoncuk - avatarı
YesilBoncuk
Ziyaretçi
1 Mayıs 2010       Mesaj #2
YesilBoncuk - avatarı
Ziyaretçi
Ad:  sunum2.jpg
Gösterim: 972
Boyut:  29.4 KB
Sunum nedir?

Sunumlar eğitimin her düzeyinde ve mesleki hayatta önemlidir. Okuma, yazma, dinleme, konuşma ve araştırma becerilerinin tümünü içererek, belirli bir amaca yönelik, sözel ve görsel etkileşimin önemini belirtirler. Amaç, eğitimde yeni veya sentez halinde birikimli bilgi sunumu olabileceği gibi, iş hayatında kar amaçlı yeni ürün veya hizmet tanıtımı, veya satışların hızlandırılması yöntemleri olabilir. Etkin sunum becerileri, özenle kullanılan bir sözel/ yazılı ifade, anlamlı beden dili ve teknolojik görsel - işitsel arçların desteği ile izleyicileri kendinden emin, saygın ve ikna edici biçimde bilgilendirmek, yönlendirmek veya etkilemek adına çağımızda önem kazanmıştır.
Sponsorlu Bağlantılar
Sunumların hazırlanışında sorulması gereken ana sorular şunlardır
Ne Tür Bilgi? Neden? Kimlere? Nerede? Ne Zaman? Hangi Destek Araçlarla? Nasıl?

Sunumlar üç aşamalı bir çalışmadır:
  1. Hazırlanma / Planlama
  2. Sunuş / Etkileşim
  3. Özetleme / Geri Besleme

Hazırlanma / Planlama Yöntemleri


Sunumlarınızı dikkatli planlamanız katılımcılara sunmak istediğiniz bilgiyi onlarla anlamlı ve etkin paylaşımınızı ve mesajınızın doğru algılanmasını sağlayacaktır. İyi planlama aynı zamanda sizin sunum sırasında kendi öz güveninizi arttıracaktır.
Sunumun Amaç, İçerik ve Organizasyonu Üzerinde Odaklanma

İçerik
Size verilen veya sizin seçtiğiniz konu üzerinde Beyin Fırtınası'ndan sonra Tez/ Sav'ınızı oluşturun. Tez/ Sav'ınızın en etkin sunumu için araştırma yapıp, bilgi toplayın. Seçici olun, unutmayın, sunumlarda bilginin doğru, öz, ve kolay anlaşılıp, takip edilir biçimde paylaşılma özelliği çok önemlidir.

Amaç

Hedefinizin bilgilendirme veya ikna etme biçiminde tanımını yapın.

Organizasyon
Sunumlar üç aşamalı bir çalışmadır:
Sunumlar kısa Giriş'le başlayıp, Gelişme ile devam eder ve Kapanış/ Sonuç'la biter. Giriş'te katılımcılara "Hoş Geldiniz" mesajıyla başlayıp kendinizi tanıtın; konunuzu, amacınızı, sunumunuzun ana hatlarını belirtin ve sorgulayacağınız konularla ilgili ip uçları verin,

Sunumunuzun Gelişme bölümünde örneklerle konu/savınızı güçlendirin.
Sunumunuzun Sonuç bölümünde sunumun ana hatlarını/ başlıklarını belirtip, katılımcıların dikkatle izleyip aktif katılımlarına teşekkürlerinizi sunup, soruları yanıtlayın. Katılımı canlı tutmak açısından ana bölümler sonunda da soruları alıp, yanıtlayıp, kendi sorularınızı sorabilirsiniz.

Bilginin planlı bir şekilde aktarımı ve paylaşımı için önerilen aşamalar:
  • Konu üzerinde araştırma yapılması - Bilgi toplama
  • Sunumun yazılı taslağının hazırlanması
  • Sunumun, cümlelerle olmayacak biçimde, yazılı metnini oluşturma
  • Sunum bilgilerinin A4 dosya kağıdı yerine 1/4 dosya kağıdı büyüklüğünde kartlara yazılması
  • Kartlar üzerinde sunum sırasında değişik çalışmaları belirtmek için anahtar kelimelerin işaretlenmesi, simge / renk kodu kullanımı
Sunum Konusu ve Ana Başlıkların Görsel-İşitsel Araçlar / Teknoloji ile Desteklenmesi
Sunum'u Konuşma/Konferans' tan ayıran özellik Görsel-İşitsel Araçlar/ Teknolojik Donanım ile desteklenmesi ve bu biçim gereği yapılan açıklamalardır. Kapsamlı bilgiyi tablo ve şamalarla, başlıklar altında, öz haline ekranda açıklamak etkin bir anlatımdır. PowerPoint slayt kullanımı bu amaç için renk, hareket ve sesi slayt çerçevesinde bir araya getirici özelliğinden çok uygun olsa da, ancak anlatımla paralel gitmesi ve çok fazla cümlelerle yazılı bilgi içermemesi koşuluyla etkindir. Ses veya müzik seçiminin de gürültü niteliğinden uzak, ancak konuyla bağlantısı halinde kullanımı gerekir.

Anlatımı güçlendirecek görsel malzemeler şu şekilde belirtilebilir:
  • Diyagramlar
  • Tablo / Haritalar
  • İstatistikler/ Ölçümler
  • Resimler
  • Posterler/ Resim kartları
  • Filmlerden kesitler/ müzik
  • Denek nesneler
  • Fiziksel / Teknolojik Donanım
Etkin sunumlarda fiziki ortam ve donanımın etkisi büyüktür. Gerekli yapılanmanın sağlanması için belirtilen konularda koşullar en az üç gün önceden belirlenmelidir:
Sunumun yapılacağı oda
  • Işıklar
  • Hareket alanı
  • Oturma planı
  • Araç - gereç
  • Teknoloji
  • Akustik düzen / Ses ayarlamaları
  • Katılımcı / İzleyicilerin Tanımı
Sunum taslağını yapmadan yanıtlamanız gereken sorular:
  • Hitap edeceğiniz grup kimlerden oluşuyor? (Yaş/ Cinsiyet dağılımı, Grubun büyüklüğü/ Katılımcı sayısı)
  • Katılımcıların bilmesi gerekenler neler? Bildikleri neler?
  • İçerik ve Yöntem hakkında katılımcı beklentileri neler?
  • Katılımcılar konuya ne kadar hakim - Konuyu kavrama için hazır oluş durumları ne düzeyde?
  • Katılımcıların ilgi alanları/ uzmanlık konuları/ tercihleri neler?
  • Sunumun Etkileşimli Hareket Planı - Yazılım ve Prova
  • Hazırlık yapmanız gereken konular
  • Sözel ve bedensel iletişimin kontrolü
  • Duygular ve görüntü/ davranışın kontrolü
  • Katılımcı/ İzleyicilerin canlı/ ilgili tutulması
  • Aktarılmak istenen bilgi/ mesajı açık, net, tutarlı ve beğenilir biçimde verme
  • Hareket planını belirleyen tüm etkinliklerin zamanlamasını belirleme
  • İzleyicileri aktif katılımcılar olarak konunun içine alma
  • Etkileşim gerçekleştirecek çalışmalara örnekler
  • Soru/ Anket
  • Problem analiz ve çözümü
  • Beyin fırtınası/ Sıralama/ Gruplama
  • Eşli çalışma/ Grup çalışması
Belirli Soruları Yanıtladıktan sonra Yöntem Saptama
  • Ana Tema: Sunum derslerde işlenen konular üzerine mi, güncel konular üzerine mi odaklanıyor?
  • Konu: Öğretim üyesi/ uzman tarafından mı belirleniyor, sunucu tarafından mı seçiliyor?
  • Sunum Çeşiti: 30-dakika süreli Bireysel Sunum mu, 50-dakika süreli Grup Sunumu mu?
  • Amaç: Araştırma konusu üzerine mi odaklanıyor, sınav türü değerlendirme mi?
  • Sunum Planı: Öğretim üyesi/uzman/katılımcılara sunum öncesi mi, sonrası mı verilmesi bekleniyor?
PowerPoint Slaytların Yazılımı
  • Yazım şekli font'u seçin. En uygun: Arial/ Times New Roman
  • Yazım biçimi font style'ı belirleyin. En uygun: Regular/ Bold
  • Gerek olmadıkça Italic kullanımından kaçının.
  • Font büyüklüğünü saptayın.. En uygun: Başlıklar: 36 - 44 Metin: 20 -32
  • Büyük veya küçük harf seçimini belirleyin. En uygun: Küçük harf - Title Case
  • Gerek olmadıkça Büyük harf UPPER CASE kullanımından kaçının
  • Açık renk seçiminde okunaklılığı sağlamak için gölge shadow'u kullanabilirsiniz.
  • Anahtar kelimeler kullanın.
  • Uzun cümlelerden kaçınıp takım sözcükler ve maddeler kullanın .
  • Sembol ve işaretlemeleri işlevsellik amacıyla organizasyon için kullanın.
  • Sözcük ve maddeleri takım halinde, bütünlük içinde, mesafelere dikkat ederek gruplandırın.
  • Boş alan/ sütunları anlamlı düzenleyin. En uygun: Sol-Sağ/ Üst-Alt boş alan en az 1 cm.
  • Slaytları yazıyla doldurmayın. En uygun: Her slayt'ta 6-10 satır. 14 satırı aşmayın.
  • Renkleri anlamlı bir içerik için kod olarak kullanıp, uyumlu 4 renkten fazla seçim yapmayın.
Görsel- İşitsel Malzemenin Seçimi
  • Amaç ve içerik doğrultusunda resim seçimi yapın. PP slaytlarını figürlerle doldurmayın.
  • PP slaytlarda yoğun bilgi veya sayı içeren tablo/ şama/ haritalar kullanmayıp onları ek malzeme olarak katılımcılara dağıtın.
  • Sözel olarak belirtmeyeceğiniz bilgileri slaytlara yazmayın.
  • Slaytlarda uyumlu renk seçimi ve hareket olanağını bilginin kolay aktarımı amacıyla kullanın.
  • Ses veya müzik seçeneğini doğru amaca yönelik kullanın.
Sunum Odasının Denetimi
  • Katılımcıların birbirlerini görebildiği yarı daire oturma şeklini uygulayın. En uygun:At Nalı modeli.
  • Tüm teknolojik donanımı mutlaka sunum ÖNCESİ kontrol edin.
  • Ekran, projektör ve ses düzenini sunum ÖNCESİ deneyin.
  • Sunum odasının aydınlatma, perde, ısınma ve havalandırma sistemlerini inceleyip, dikkate alın.
Sunucunun Kendini Hazırlaması
  • Vücut dilinizi oluşturan mimik ve el, kol hareketlerinizi izleyebilmeniz için ayna önünde prova yapın.
  • Provaya zaman ayırıp özen göstermeniz, zayıf olabilecek yönlerinizi geliştirmenize yardımcı olacak, sunumda zamanlamanızı belirleyecek ve konuya-özel terminolojinin doğru telaffuzunu sağlayacaktır.
  • Görünüş ve giysinize özen göstermenizin izleyicilerinize saygının göstergesi olduğunu unutmayın.
  • Sunum kartlarınızı, sunum sırasında akıcılığı sağlamak açısından, numaralayın.
  • Sunum'da kesintisiz akışı sağlayacak YAZILI PLANINIZI masanıza yapıştırmak için hazırlayın.
  • Hazırlanan Sunum'un Etkileşimle İşlevselleşmesi
  • Planlananların tümünün etkin kullanımı.
Artık sahnede dikkat odağı olan sunucunun uygulaması ve benimsemesi gereken yöntemler:
  • Ruh Hali: Sunumun başında heyecanlı olabilirsiniz. Bu durumda herkes heyecanlıdır. İlk birkaç dakika çok hızlı konuşmamaya dikkat edin. Yumuşak, kararlı bir ses tonuyla, katılımcılarla iyi etkileşimde "ilk izlenim"in çok önemli olduğunun bilincinde, güven veren bir açılış yapın.
  • Göz Teması: Tavan, yer ve sunum kartlarınıza göz gezdirmenizden önemli olan, katılımcıların sunumunuzdan ne kadar etkilendiklerini ve içeriği takip ettiklerini anlamak için onlara samimiyetle bakışınızdır. Direkt göz temasıyla iyi bir iletişim kurabileceğiniz gibi, katılımcıların duyarlılığını fark edip sunumunuzda kısa özetleme veya kısaltmalar yapabilirsiniz.
  • Ses Kullanımı -Duruşlar/ Tekrarlamalar: Dinleyicilerin sizi sunumunuz süresince açık şekilde duyabilmeleri gerekir. Sesiniz, cümleler sonunda alçalmamalıdır. Sesinizin müzikalite değerini yakalayıp, vurgulama, inişli çıkışlı bir tonlama ve hız ayarlarını iyi yapmanız durumunda izleyici/ katılımcılara içeriği daha etkin biçimde verebilirsiniz.
  • Duru Dil Kullanımı: Sunumlarda akademik içerikte, duru, düzgün, fakat yalın bir dil kullanın. Abartılı ve yapay dil kullanımının etkinlik sağlamadığını unutmayın. Edilgen yüklemler yerine etken'lerini seçin. Ancak izleyicilerin anlayabileceğinden eminseniz jargon kullanın.
  • Yumuşak Geçişler/ Vurgular: Sunumunuzda bir konuyu/ bölümü bitirip diğerine geçerken katılımcıların sunum akışını takiplerini kolaylaştıracak belirgin sinyaller verin. Sözcükleri ve Dikkat İrdeleyici
  • Vücut Dili: Sunumunuz süresince kendinden emin bir şekilde ayakta durun, dinleyiciyi rahatsız edebilecek, hoş görünmeyen, belki sürekli yaptığınız el hareketleri ve tavırlarınızı kontrol etmeye çalışın. Özellikle soruların ve görüşlerin size yönlendirilmesinde mimik ve davranışlarınıza dikkat edin. Tahta kullanımı veya diğer nedenlerle sırtınızı izleyicilere dönmekten kaçının.
  • Sunucunun Yeri/ Hareketi/ Katılımcılara Yakınlığı: Tüm katılımcılara eşit uzaklıkta, rahat hareket edebileceğiniz bir konumda durup, sakince, yanlara veya ekrana yönelebilir, katılımcılara 1metre mesafeyi koruyarak yaklaşabilirsiniz.
  • Görsel-İşitsel Araçların İzleyici önünde Kullanımı: Görsel malzemelerinizi güvenli bir şekilde kullanarak, dinleyicilerinize tablolarda, slaytlarda veya saydamlardaki bilgileri kavramaları için zaman tanıyın. Sunumunuzda gerekli olduğunu düşünerek işitsel malzeme ya da video kasetlerden yararlandığınızda, kullanım sırasında zaman kaybetmemeye dikkat edin.
  • İzleyici/Katılımcı ile İletişim: Sunucu olarak coşkunuz ve konunuza olan ilginiz, katılımcıların da konuya ilgi duymalarını sağlayacaktır. Sunumun bir paylaşım olduğunu hissettirmeli, dinamik bir tonla sorulan özetleyici sorular, eş/ grup çalışmalarıyla izleyicileri aktif katılımcılar olarak canlı tutmalısınız.

Özetleme ve Geri Besleme Teknikleri


Sunum sonunda kısa ana başlıkları vurgulayan özet vermeniz sunumun akılda kalıcılığını sağlar.
Görsel ve sözel bilgi üzerinde sorular etkileşimi geliştirir.

Katılımcı tepkisini olumlu değerlendirmek önemlidir. Bazı saldırgan sorulara kısa, kibar ve diplomatik yanıtlar verebilir, ancak, kendinizi "ateş altında" hissettiğinizde, kapsamlı yanıt gerektirebilecek soruların sunumun sonunda yöneltilmesi ricasıyla sunumunuza devam edebilirsiniz.
  • Katılımcılara görüş ve değerlendirmelerini alabileceğiniz yazılı sorular yönlendirmeniz, geri besleme tekniği olarak yararlıdır. Bu etkinlikte amacın belirtilmesine özen göstermelisiniz.
  • Sunumlarda Yapılması/ Yapılmaması Gerekenler Yapılması Gerekenler
  • Konuşmanızı düzenli ve tutarlı bir şekilde düzenleyin.
  • Konuşmanızı en az üç kez prova edin.
  • Adınızı, soyadınızı ve konumunuzu vererek kendinizi tanıtın.
  • Sunumunuzun ana hatlarını öğretim üyesi/ uzman kişiye sunum öncesi verin.
  • Dinleyicileriniz ile göz teması içinde bulunun ve beden dilinize dikkat edin.
  • Her bölümün başlığının yeterince açıklayıcı olmasına dikkat edin.
  • Görsel malzemelerinizle sözlü anlatımınız arasında denge olmasına dikkat edin.
  • Konuşmanız süresince görsel malzemelerinize işaret edin.
  • Sesinizin vurgularında ve tonlamada önem ve tekrarlama için içeriğe uygun değişiklikler yapın.
  • Zamanınızı iyi kullanın.
  • Yapılmaması Gerekenler
  • Kolay okunmayan görsel malzeme kullanmayın.
  • Görsel malzemeyi çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya çok farklı renklerle doldurmayın.
  • Görsel malzemeyle ilgili olmayan bir konudan bahsetmeyin.
  • Dinleyicilere sırtınızı dönmeyin.
  • Çok hızlı, çok yavaş, ya da okuma biçiminde monoton bir şekilde konuşmayın.
  • Sunum boyunca kartlar üzerindeki notlarınızdan okumayın.
  • Gösterilen Power Point slayt'ta yazılı olan metindeki cümlelerin tıpa tıp aynısını konuşmanızda kullanmayın.

Son düzenleyen Safi; 7 Ocak 2017 04:43
pesimist - avatarı
pesimist
Ziyaretçi
7 Kasım 2010       Mesaj #3
pesimist - avatarı
Ziyaretçi
Herhangi bir konuda yapılan araştırma ve çalışma sonuçlarının dinleyicilere açıklamaya sunum denir.

Özellikleri:
  • Her konuda sunum yapılabilir.
  • Sunumlarda dil göndergesel işlevde yapılabilir
  • sunumu yapacak kişi sunumdan önce sunum yerini görmeli kullanacagı malzemeleri kntrol etmeli ve prova yapmalıdır.
  • Sunumda teknolojik malzemelerden yararlanılmalıdır.
  • Slaytta kullanılacak maddeler konunun çeşitli yönlerini anlatan konuyu özetleer nitelikte kısa yalın duru açık ve etkili olmalıdır.
  • Sunumu yapan kişinin konusmasına uygun slaytlar aynı anda dinleyicilere gösterilmeli konuşmayla slaytlar birbirini tamamlamalıdır.
  • Sunuma engel olmayacak bir tonda sözsüz müzik dinletilebilir.
  • Anlatıcı düzenli ve ağırbaşlı bir görüntü çizmelidir.jest ve mimiklerine vurgu ve tonlamalarına özen göstrmelidr.
  • Sunumu yapan kişi sunumu dinleyicilere tessekkür ederek tamamlamalıdır.
  • Sunumu yapan kişi sunumdan sonra soruları cevaplamalıdır.
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
6 Ocak 2017       Mesaj #4
Safi - avatarı
SMD MiSiM

SUNUM


Bilim ve sanat konularında veya herhangi bir konuda dinleyicileri bilgilendirmek amacıyla düzenlenen, bu düzenlemeyi kimi teknolojik aletlerle destekleyerek sunan konuşmalara sunum denir.

Sunumda amaç; bilgileri yenilemek ve araştırma sonuçlarını değerlendirerek bilime katkıda bulunmaktır.
Konuşmacının sunum öncesi ve sunum sırasında dikkat etmesi gereken birtakım hususlar vardır:

SUNUMDAN ÖNCE YAPILMASI GEREKENLER
  • Güncel bir konu seçilmelidir.
  • Değişik kaynaklardan faydalanılmalıdır.
  • Sunumun yapılacağı yer önceden görülerek prova yapılmalı ve kullanılacak malzemeler kontrol edilmelidir.
  • Hazırlanan notlar büyük kağıtlar yerine küçük kartlara yazılıp numaralandırılmalıdır.
  • Dinleyici kitlesi hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
SUNUM SIRASINDA YAPILMASI GEREKENLER
  • Ciddi ve ağırbaşlı bir görünüm sergilenmelidir.
  • Sunum kaygısı kontrol altında tutulmalıdır.
  • Konuşmacı kendisini dinleyicilere tanıtmalıdır.
  • Konuşurken ses tonuna, jest ve mimiklere dikkat edilmeli; Türkçenin doğru kullanılmasına özen gösterilmelidir.
  • Sahne veya kürsü rahat kullanılmalıdır.
  • Dinleyicilerin tümüne eşit mesafede durulmalıdır.
  • Teknolojik aletlerin kullanımı sırasında dinleyicilere yeterince süre tanınmalıdır.
  • Anlatılan konuyla gösterilen slaytın eş zamanlı yürütülmesine dikkat edilmelidir.
SUNUM SONUNDA YAPILMASI GEREKENLER
  • Konu özetlenmelidir.
  • Varsa, dinleyicilerin soruları alınmalıdır.
  • Sorulara dinleyicilerle tartışmaya girmeden, açık bir şekilde cevap verilmelidir.
  • Dinleyicilere teşekkür edilerek sunum sonlandırılmalıdır.
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM
Safi - avatarı
Safi
SMD MiSiM
7 Ocak 2017       Mesaj #5
Safi - avatarı
SMD MiSiM

ETKİLİ SUNUM TEKNİKLERİ


Giriş
  • Sunumlar eğitimin her düzeyinde ve mesleki hayatta önemlidir.
  • İletişim tüm öğretim faaliyetlerinin temelini oluşturur.
  • Düşünceleriniz ve siz, iletişim kurabilme yeteneğinize göre değerlendirilir.
  • Etkili sunum becerileri
özenle kullanılan bir sözel/yazılı ifade
anlamlı beden dili
teknolojik görsel-işitsel araçların desteği
Ayrıca, sunum sırasında kendinden emin, saygın ve ikna edici biçimde bilgilendirmek, yönlendirmek veya etkilemek önemlidir.

ETKİLİ SUNUM?
  • İstenilen Sonucu Elde Edebilmek
  • Düşüncelerinizin Kabul Görmesi
  • İnsanlar sizi ve düşüncelerinizi iletişim kurabilme yeteneğinize göre değerlendirecektir.
  • Sunumunuzun toplam etkisinin %60-90'ı iletişim kurabilme yeteneğinize bağlıdır.
İyi HABER: Yeteneklerimizi geliştirebiliriz

Öğrenme ve Hatırlama Oranı
  • Duyduklarımız : % 20
  • Gördüklerimiz: % 30
  • Duyduklarımız ve gördüklerimiz: % 50
  • Duyduklarımız, gördüklerimiz, denediklerimiz: % 90
ADIM ADIM SUNUM AŞAMALARI
Sunumun Altı Aşamada Planlanması
  1. Amaç belirleyin
  2. Dinleyiciler hakkında bilginiz olsun
  3. Taslak plan hazırlayın
  4. Kaynak malzemeleri seçin
  5. Sunumu düzene koyun
  6. Pratik yapın ve kendinizi değerlendirin
1- Amacı belirleyin
Sunuş başarılı olursa ne olacak ??
Bu sunumun temel amacı sizlere etkili bir sunumun nasıl yapılabileceği konusunda bilgi verebilmektir.
2- Dinleyici
  • Kaç kişi ?
  • Kim?
  • Beklentileri ne ?
  • Bilgi düzeyi ?
  • İlgi düzeyleri ?
  • Süre ?
  • Sorulacak sorular ?
Dinleyici Kendine Dönüktür
  • Şu konuşma bitse de işimize baksak
  • Günün bu saatinde burada ne işim var?!
  • Ben zaten çok güzel sunum yapıyorum
  • Öyle bir soru sorayım ki bilgisinin eksik olduğu ortaya çıksın
  • İyi ki kahvaltı var, yoksa bu sunum çekilmez.
ZOR DİNLEYİCİLER KİMLERDİR ?
Ad:  1.JPG
Gösterim: 1111
Boyut:  38.1 KB

DİNLEYİCİ TUTUMUNU DEĞİŞTİRMEK İÇİN!!!
  • Açık kalpli davranın
  • Konu hakkında uzman olduğunuzu gösterin
  • Dinleyicilerin saygı gösterdikleri kişilerden örnek verin
  • Söylediklerinizi çürüten el, kol, yüz hareketlerinden kaçının
  • Gruba ve konuya uygun gülmece türlerinden yararlanın
3. Taslak plan hazırlayın
  • Ana düşüncelerin ve temel kavramların özetlenmesi
  • Giriş bölümü (% 15)
  • Ana konu ve alt bölümleri (% 70)
  • Sonuç bölümü (%15)
  • AÇIK, NET ve BASİT !
4- Kaynak Malzemeleri Seçin
Powerpoint
  • Laptopunuz ve projektörünüz hazır olmalı. Mümkünse sunumu powerpointte hazırlamalıyız.
  • Yedekte bir CD de veya flashdiskte sunum kopyası olmalı,
  • Yedek alternatif bir başka eğitim sunumu olmalı,
  • Laptopu projektöre bağlama tekniklerini iyi öğrenmeliyiz.
Mutlaka yedek dokümanınız olmalı

5- Sunumun Düzene Konması
  • Sunumun etkinliğini sağlayacak en önemli faktör budur.
  • Sunuşu yapan kişi:
  1. yeteneklerini gösterebilir
  2. duygularını yansıtabilir
  3. etkinliği sağlayabilir
6- Pratik Yapın
  • Aynanın veya bir grubun karşısında pratik yapın
  • Zamanlamaya dikkat edin
  • Küçük notlar hazırlayabilirsiniz
  • Sunum esnas nda veya ncesinde
  • Sunum esnasında veya öncesinde
  1. Titreyen eller
  2. Kırmızı yanaklar
  3. Titrek ses tonu
  4. Söyleyeceklerinizi unutmanız
  5. Kalp çarpıntısı,
  6. Ağız kuruması,
  7. Soluk alıp vermede güçlük,
  8. Sesinizin çatallanması,
BUNLAR tamamıyla normaldir!

Konuşma Korkusu - Nedenleri
  • Ne olacak ?
  • Kontrolü kaybeder miyim ?
  • Yedek planım ?
  • Konu ilginç mi ?
  • Herkes beni seyrediyor ?
  • Ne konuşacağımı unutur muyum ?
  • Sunum kaygısı bedeninizin hazırlanmanız için sizi uyarma yoludur.
  • Sunum kaygısının konuşmanız üzerinde olumlu bir etkisi olabilir.
  • Durumu ciddiye almanızı sağlar çünkü durumun ciddiyetini anlayamazsanız başarılı olamazsınız.
  • AZ KAYGI HER ZAMAN İYİDİR
  • Hiç bir dinleyici sizin duyduğunuz heyecanı dışardan sizin kadar hissedemez.
  • Öyleyse bu kaygıyı hiç yaşamamak yerine, ona yenik düşmemeniz ve kaygıyı belirli düzeyde tutarak onunla rahat etmeyi öğrenmeniz önemlidir.
  • Sunum sırasında heyecanlanmanın normal olduğunu ve bir süre sonra geçeceğini kabul etmelisiniz.
  • Böylesi bir kabul paniğinizi yatıştırır ve kaygınızı çıkarınız için kullanabilmenizi sağlar.
Konuşma Korkusunu Nasıl Yenersiniz?
1. Dinleyicileri tanıyın
  • Onlar DÜŞMAN değil sadece MERAK ediyor.
  • Konu ma korkusunu nas l yenersiniz1
  • Konuşma Korkusunu Nasıl Yenersiniz?
2. Muhtemel sorulara karşı hazırlık yapın
  • Prova yapın
  • PROVA yapın
  • PROVA YAPIN !!!
3. Gözünüzde Başarılı Bir Sunum Yaptığınızı Canlandırın
  • Başarılıyım,
  • Güçlüyüm,
  • Kendime güven duymaktayım,
  • Çok sakinim,
4. Fiziksel ve Zihinsel Olarak Kendinizi Hazırlayın
  • Ağır yemek yemeyin
  • Gazlı içecek içmeyin
  • Sunum yapacağınız yere erken gelin, ortama alışın
  • Gerektiğinde size yardımcı olabilecek bir kişi belirleyin ve ön sıralarda olmasına dikkat edin

Sunum sırasında yapılması gerekenler


KENDİNE GÜVENLİ GİRİŞ
Çok derin bir nefes alın ve ciğerlerinizi patlayacak gibi olana kadar oksijenle doldurun...tutun ve salona adımınızı atın....salonun ortasına kadar yürüyün,
Yüzünüze kan gelir ve daha canlı daha ışıltılı gözükürsünüz
Ad:  2.JPG
Gösterim: 1079
Boyut:  30.5 KB

İLK 180 SANİYE!!!! KARAR ANI
  • Katılımcılar sizi bu süre zarfında yarattığınız izlenim doğrultusunda izleyecek ve değerlendirecektir.
SALONA HAKİM OLMA TÜYOLARİ
  • Erken gelin ve tüm salonu gezin,
  • Oturma düzenini,
  • Kağıtlı yazı tahtasını,
  • Projektör konumlamasını ve diğer eğitim metaryellerini nasıl ve nerede kullanacağınızın provasını ve düzenlemesini yapın
  • Diyelim ki salona erken gelemediniz… Bu durumda salon sanki kendi salonunuz gibi davranmaktır.
  • Dinleyicilerin gözü önünde mobilyaların yerini değiştirin,
  • Sandalyelerini çekin veya masayı kenara çekin
KÜRSÜNÜN AZİZLİĞİ
  • Ancak kürsü arkasında kalmak sizi “güçsüz” gösterir ve kendinize güveniniz olmadığı mesajını yansıtır
  • Kürsünün önünde durun, arkasında değil.
  • Aksi taktirde salondakiler sadece bedeninizin üstünü görür.
  • Kendinizi arkada savunmada hissedebilirsiniz, notlarınıza bakar ellerinizi yaslarsınız.
  • Mimikler vücudun bu bölümünde toplanmalıdır
  • Neşeli ve gülümseyen bir surat
  • Temiz ve tertipli bir kıyafet
DİKKATİ ÜZERİNDE TOPLAYABİLME
  • Dinleyiciler arasında sağır ve dilsiz biri olduğunu düşünün
  • Dinleyiciler arasında yürümek,
  • Canlı ses tonu,
  • Beden dili,
Dinleyicilerin Dikkati
Bir konuşmanın en çok hatırlanan kısmı BAŞI ve SONUDUR.

NE KADAR HAREKET EDEBİLİRİZ?
  • Atış menzilindeki ördek gibi dolanmama…
  • Ya da bir sokak lambası gibi dikilmeme…
  • Hareket etmek için nedeniniz olsun!
BEDEN DİLİ ÖĞELERİ
  • Beden duruşu
  • Mimikler
  • Başın kullanımı
  • Oturmak için seçilen yer,
  • Giyim,
  • Bakım ve makyaj,
  • Jestler,
  • Göz teması,
  • Ayakların kullanımı,
  • Oturma biçimi,
  • Mesafe,
  • Kullanılan aksesuarlar,
Beden duruşu (PosturE)
Ad:  3.JPG
Gösterim: 972
Boyut:  54.2 KB
İnsanlar birbirleriyle ilişkilerinde çok farklı beden duruşları içindedir ve her bir beden duruşunun karşı tarafa yönelik sayısız mesajlar içerdiği bilinir.
Bunlar zaman zaman ülkeye ve yöreye göre farklılıklar gösterebilir.

Jestler
  • Verilen mesajı renklendiren özelliklerden birisidir.
  • Uygun ölçüde ve şiddette yapılan jestler bir konuşmaya güç katar
  • Jestleri konuşmadaki eksik kelimeleri tamamlayacak bir araç olarak kullanmamak demektir.
  • Sinirli jestlerden kaçınmalıdır.
  • Rahat sakin, yumuşak jestler konuşmacının kendine güvenini, konuştuğu konuya hakimiyetini gösterir
MİMİKLER
  • Sunum yaparken ve bir hiçbir şey belki yüz ifadesi kadar önemli ve anlamlı değildir.
  • İnsan üzüntü veya kızgınlığını gülümseyen bir ifade ile, sevincini çatık kaşlarla ifade etmez
45 DERECE KURALI
Ad:  4.JPG
Gösterim: 873
Boyut:  13.2 KB
  • Sağ ayağınız ileriyi göstersin ve sol ayağınızın topuğunu sağ ayağınızın topuğuna yaklaştırın. Sol ayağınızı hafifçe sola çevirin ve sağ ayağınızla 45 derecelik bir açı oluşturmasını sağlayın
  • İzleyiciler sürekli sallanan bir sunucuya bakmaktan yorulur.
  • Sürekli sallanmayı engelleyecek ve en az şekilde yorulmanızı sağlayacak duruş 45 derece duruşudur.
SES TONU VE KONUŞMA HIZI
  • Tane tane konuşun,
  • Ses tonlamanızı ve sesinizin yüksekliğini değiştirin,
  • Önemli noktaları vurgulamak için kısa süreli duraklayın
GÖZ TEMASI
  • Her dinleyici ile göz teması kurun
  • Kendisini konuşmaya dahil edilmiş hisseder
  • Sunucuya güven ve destek sağlar ve dinleyiciye güven uyandırır
  • İlgiyi sürekli istim üstünde tutar,
  • Doğal reaksiyonları izleyebilme ve sunumu sağlıklı yönlendirebilme imkanı sağlar
EĞİTİM ORTAMINI MÜMKÜN OLDUĞU KADAR EĞLENCELI KILIN
Ad:  5.JPG
Gösterim: 914
Boyut:  15.1 KB
ÇÜNKÜ GÜLMEK

Vücudu rahatlatan ENDORFiN salgısısnı artırır.
Vücudun strese tepkisi olan KORTİZONU azaltır, sakinleştirir.

Yaratıcılığımızı artırır:
  • YENİLİKLERE, BELİRSİZLİKLERE HOŞGÖRÜ
  • GENİŞ FİKİR
  • SORUN ÇÖZMEDE KOLAYLIK
  • RİSK ALMA CESARETİ
Ad:  6.JPG
Gösterim: 966
Boyut:  40.2 KB

‘’ Ne kadar bilirsen bil, anlattıkların karşındakinin anlayabildiği kadardır.’’
(Mevlana)
BEĞEN Paylaş Paylaş
Bu mesajı 1 üye beğendi.
SİLENTİUM EST AURUM

Benzer Konular

19 Ocak 2010 / Ziyaretçi Cevaplanmış
7 Kasım 2010 / sweet90 Cevaplanmış
16 Aralık 2011 / Ziyaretçi Soru-Cevap
17 Aralık 2008 / esraAAA Soru-Cevap
16 Ocak 2012 / Misafir Cevaplanmış