söz sanatları nedir |
1) TEŞBİH(BENZETME) Sözü daha etkili duruma getirmek için aralarında ilgi bulunan iki unsurdan güçsüzü olanı güçlü olana benzetmektir.Benzetmede dört unsur bulunur: a)Benzenen b)Benzetilen c)Benzetme Yönü d)Benzetme Edatı Bu öğelerin kullanılıp kullanılmaması açısından da üç çeşit benzetme vardır: —Bizim de kalbimizi kımıldatır yerinden— Çocuk tilki gibi kurnaz biriydi. —Minik yavrucak elma gibi kıpkırmızı yanaklarıyla gülücükler saçıyordu. Toprağa diz vuruşu dağ gibi zeybeğin —Binalar kale gibi olduğundan içeri B.tilen B.nen B.E girilemiyordu. —Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki feda? B.tilen B.yen —Karısına yıllarca cehennem hayatı yaşattı. B.tilen B.yen —Muavin,yolculara: Pamuk eller cebe! B.tilen B.yen diye bağrıyordu. 2) İSTİARE(EĞRETİLEME) Benzetmenin asıl unsuru olan benzeyen ve benzetilenden yalnızca biri kullanılarak yapılır.a.)Açık İstiare:Benzeyenin bulunmayıp yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir. b.)Kapalı İstiare:Benzetilenin bulunmayıp yalnızca benzeyenle yapılan istiaredir. —Bir hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor. (A.İ) —Ay,altın ağaçlardan yere damlıyordu.(K.İ) Açtım avucumu altına tuttum. —Ülkemizde üniversiteden mezun olmuş pek çok fidan artık iş de bulamıyor.(A.İ) —Bahar gelince bir ağızdan şarkılar söyler kuşlar.(K.İ) —Bugün gökten inciler yağıyordu.(A.İ) —Galatasaray,Fenerbahçe kalesine gol yağdırdı.(K.İ) —Genç adamın sözleri,kızın yüreğini yakıyordu.(K.İ) —Sanat,hür bir ortamda boy atar.(K.İ) —Kurban olam,kurban olam, Beşikte yatan kuzuya.(A.İ) 3) KİNAYE Bir sözü hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanmaktır. Uyarı:Kinayede daha çok mecaz anlam kastedilir. —Mum dibine ışık vermez. —Hamama giren terler. —Taşıma su ile değirmen dönmez. —Yuvarlanan taş yosun tutmaz. —Ateş düştüğü yeri yakar. —Yaptığı hatayı anlayınca yüzü kızardı. 4) MECAZ-I MÜRSEL(AD AKTARMASI) Benzetme amaç güdülmeden bir sözün ilgili olduğu başka bir söz yerine kullanılmasıdır.—İşe alınman için dün şirketle görüştüm.(İnsan) —Yarın sınıfı 9/H sınıfı yapacak.(Öğrenci) —Toplantıya Milliyet gazetesinin güçlü kalemleri de geldi.(Yazar) —Nihatın golüyle tüm stat ayağa kalktı.(Seyirci) —O evine çok bağlı bir insandır.(Ailesi) —Bu olay üzerine bütün köy ayaklandı.(Halk) —İstanbul’dan kalkan uçak az önce Adana’ya indi.(Havaalanı) 5)TEŞHİS(KİŞİLEŞTİRME) İnsan dışındaki canlı cansız varlıklara insan özelliği kazandırmaktır.Her teşhiste aynı zamanda kapalı istiare vardır. —Güzel gitti diye pınar ağladı. —Menekşeler külahını kaldırır. —Bir sarmaşık uyanıyordu uykusunda Geriniyordu bir eski duvarın sıvasında. —Toros dağlarının üstüne, Ay un eledi bütün gece. —O çay ağır akar,yorgun mu bilmem, Mehtabı hasta mı,solgun mu bilmem. —Aheste çek kürekleri mehtap uyanmasın, Eskici dükkanında asma saat, Çelik bir şal atmış omuzlarına. —Yalnızlığın okşadığı kalbime,yağmurlar küskün, En güzel türküyü bir kurşun söyler. —Bu akşam sonbahar ne kadar serin, Geceyi hasretle zaman. 6)İNTAK(KONUŞTURMA) İnsan dışındaki varlıkları konuşturmaktır.Her intak sanatında teşhis sanatı vardır;ancak her teşhiste intak sanatı yoktur.—Deniz ve Mehtap sordular seni: Neredesin? —Maymun şunu anlatmak istemişti fikrince: Boşa gitmez kötüye bir ceza verilince. —Dal bir gün dedi ki tomurcuğuna: İçimde kanayan yara gibisin. —Ey benim sarı tamburam! Sen ne için inilersin? İçim oyuk,derdim büyük Ben onunçün inilerim —Ben ki toz kanatlı bir kelebeğim, Minicik gövdeme yüklü Kaf dağı. —Adam elini uzattı,tam onu koparacağı sırada menekşe: Bana dokunma!diye bağırdı. 7)TECAHÜL-İ ARİF Anlam inceliği oluşturmak için herkesçe bilinen bir gerçeği bilmiyormuş gibi aktarmalıdır.—Şakaklarıma kar mı yağdı ne var? Benim mi Allahım bu çizgili yüz. —Sular mı yandı,neden tunca benziyor mermer? Geç fark ettim taşın sert olduğunu. —Gökyüzünün başka rengi de varmış, Su insanı boğar,ateş yakarmış. —Şu karşıma göğüs geren, Taş bağırlı dağlar mısın? —Saçların dalgalı,boya mı sürdün? Gelmiyorsun artık,bana mı küstün? —İçimde kar donar,buzlar tutuşur, Yağan ateş midir,kar mıdır bilmem. 8)HÜSN-İ TA’LİL Sebebi bilinen bir olayın meydana gelişini,gerçek sebebinin dışında başka,güzel bir nedene bağlamadır. —Gül bahçesi sevgiliden haber geldiği için Süslendi ve güzel kokular süründü. —Yoksun diye bahçemde çiçekler açmıyor bak. —Senin o gül yüzünü görmek için Sana güneş bakmak için doğuyor. —Benim kaderime ve yalnızlığıma Irmaklar bile ağladı. —Rüzgar gökte bir gezinti, Üşürüz her akşam vakti, Ne sıcak vücutlar gitti, Toprağı ısıtmak için. —Güller kızarır utancından o gonca gül gülünce Sümbül bükülür kıskancından kakül bükülünce. —Bir an önce görülsün diye Akdeniz, Toroslarda ağaçlar hep çocuk kalır. —Toros dağlarının üstüne Ay, un eledi bütün gece. 9) MÜBALAĞA (ABARTMA) Sözün etkisini güçlendirmek için bir şeyi olduğundan daha çok ya da olduğundan daha az göstermektir.—Manda yuva yapmış söğüt dalına, Yavrusunu sinek kapmış. —Alem sele gitti gözüm yaşından. —Bir ah çeksem dağı taşı eritir, Gözüm yaşı değirmeni yürütür. —Bir gün gökyüzüne otursam, Evlerin tavanlarını birer birer açsam. —Sıladan ayrıyım,gözümde yaşlar, Sel olup taşacak bir gün derinden. —Sana olan aşkım dağı taşı eritir, Gözümdeki yaşlardan bir deniz olur. —Ben ki toz kanatlı bir kelebeğim, Minicik gövdeme yüklü Kaf dağı. —Sekizimiz odun çeker, Dokuzumuz ateş yakar Kaz kaldırmış başın bakar Kırk gün oldu ,kaynatırım kaynamaz. —Sana dar gelmeyecek makberi kimler kazsın? Gömelim gel seni tarihe desem,sığmazsın. —Bir of çeksem karşıki dağlar yıkılır. |
arkadaşlar hoca bi ödev verdi :D söz sanatlarını araştırın her bir sanata en az 10 örnek werin diyo. (klasik türk edebiyatı, nazım türleri halk edebyatı v.b) bi yardımcı olursanız coooK sevinirimmm :) |
Sadece söz sanatları nedir? :D |
Alıntı:
Anlama derinlik, yoğunluk katmak ya da söyleyişi Daha etkili hale getirmek için başvurulanSÖZ oyunlarıdır. Sözsanatlarınınbir bölümü söyleyişe, bir bölümü ise anlama dayalıdır. Bunlar genellikle şiirde görülür. Bunun nedeni, şiirin biçimsel ve anlamsal özellikleridir. linke bakınız bilgi için |
Alıntı: Misafir adlı kullanıcıdan alıntı Sadece söz sanatları nedir? Söz sanatları Anlama derinlik, yoğunluk katmak ya da söyleyişi Daha etkili hale getirmek için başvurulanSÖZ oyunlarıdır. Sözsanatlarınınbir bölümü söyleyişe, bir bölümü ise anlama dayalıdır. Bunlar genellikle şiirde görülür. Bunun nedeni, şiirin biçimsel ve anlamsal özellikleridir. linke bakınız bilgi için bakınız katılıyorm |
arkadaşlar söz sanatlarının her birnden 25 er cümle cevaplarıyla beraber nerde bulabilirim |
Söz sanatları nelerdir ? 1- Teşbih (Benzetme) Özellikleri yönüyle zayıf olan varlığın kuvvetli varlığa benzetilmesi sanatıdır. 2- İstiare ( Eğretileme ) Yalnızca benzeyen ya da benzetilenle kurulan benzetmedir. 3. Mecaz – ı Mürsel Bir sözün benzetme özelliği olmaksızın başka bir söz yerine kullanılmasıdır. Örnek : Sobayı yak. ( sobanın içindekileri ) Tencere yandı. ( Tencerenin içi yandı ) Ayağını çıkarda içeri gir. ( ayakkabını çıkar ) Burnu akıyor. ( Burnunun içindeki salgı ) 4. Kinaye Bir sözü hem gerçek hem mecaz anlamı ile kullanma sanatıdır. Örnek : Şu karşıma göğüs geren è Taştan bağır ( gerçek ) Taş bağırlı dağlar mısın. è Taş bağırlı olmak ( mecaz ) 5. Teşhis ( Kişileştirme ) Fabl’ larda görülür. Her teşhiste kapalı istiare vardır. Örnek : Yüce dağlar bir birine göz eder. Rüzgar ile mektuplaşır naz eder. İki sevgili anlamında. 6. Mübalağa ( Abartma ) Edebiyatta bu bir abartma sanatıdır. Örnek : Ağzı kulaklarına vardı. Gömelim seni tarihe desem sığmazsın. 7. Tezat ( Karşıtlık ) Bir varlığın ya da bir olayın birbirine zıt karşıt durumlarının bir arada verilmesi sanatıdır. Örnek : Ne efsunkar imişsin ah, ey didar – ı hürriyet Esir – i aşkın olduk gerçi kurtulduk esaretten. 8. Cinas Sesleri aynı anlamları farklı sözcüklerle yaratılan söz sanatıdır. Örnek : Kader böyle çalınmış yazıma. Her nefeste eyledik yüz bin günah. Yazım kışa uymaz kışım yazıma. Bir güne etmedik bir gün ah. 9. Tenasüb Anlamca birbirine yakın sözcüklerin bir arada kullanılması sanatıdır. Örnek : Bülbül aşıkmış gül, gül naz eyler bülbüle. 10. Tekrir ( Yineleme ) Bir şiirde ahenk yaratmak amacıyla anlamın üzerine yüklendiği sözcüğü tekrar etme. Örnek : Hayata sıfırdan başladı. Daha sıfır, daha sıfır… Şimdi çok sıfırlı bir hesabın sahibi. Ama hali sıfır. 11. Telmih ( Hatırlatma ) Herkesçe bilinen bir olayı hatırlatma sanatıdır. Örnek : Gökyüzünde İsa ile, Tur dağında Musa ile, Elindeki asa ile, Çağırayım Mevla’m seni. 12. Tevrive Birden fazla sözcük anlamı olan bir sözcüğün bir dizede en az iki sözlük anlamını ifade edebilecek şekilde kullanılması sanatıdır. Örnek : Sert oldu hava çıkma koyundan kuzucuğum è Ziya Paşa Ulusun korkma nasıl böyle bir imanı boğar Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar. Örnek : Gül renkli yüzün benli de benli Göğsün niye bensiz. 13. Tecaül – i Arif ( Bilmezden Gelmek ) Örnek : Zinhar eline ayine vermen ol kafirin Zira suretin görüp büt – perest olur. Orhan Veli Örnek : Sular mı yandı neden tunca benziyor mermer è Ahmet Haşim è Merdiven. 14.Hüsnü Talil ( Güzel Sebep ) Bu olayı gerçek oluş sebebinin dışındaki bir sebebe bağlama sanatıdır. Örnek : İşim gücüm budur benim Gökyüzünü ben boyarım her sabah Orhan Veli Uyanır bakarsınız ki mavi Örnek : Güzel şeyler düşünelim diye Yemyeşil oluvermiş ağaçlar Saksımda ruhumun bütün yası var Derdimden soluyor açan gonca. 15. Alli Terasyon Aynı sesi taşıyan sözcükler kullanılarak yapılan bir ahenk sanatıdır. Örnek : Derdimi derin dereye döksem, Dere düz olur gider. Sev seni seveni Yar ile yatan ise Sevme seni sevmeyeni Mısır’ a sultan ise. 16. Seci ( İç Uyak ) Örnek : Ey gözlerin nuru, ey gönüllerin sururu, başımızın tacı ehl-i dilin miracı; gönül hanesinin ziyası, dil hastasının şifası…. Sinan Paşa 17. Tariz ( İğneleme ) Söylenilen sözün tam tersini kast etme sanatıdır. Örnek : Bir nasihatim var zaman uygun. Tut sözünü, yattıkça yat uyanma. 18. Terdit Sözü beklenmedik bir sona bağlama sanatıdır. Örnek : Bu gönül gönül otların yanı başında, Ağacın gölgesine değdi değecek. Tam şeftalinin kokusu başlarken, Öpüşmeye kıl kadar bitişik, Bu zulüm, bu haksızlık, bu işkence… |
Etkili, güzel söz söyleme sanatı olan edebiyatta, dilin gerçek ve sembolik anlamlarına başvurmak, az sözle çok şey ifade etmek, anlam ilgisi kurmak yoluyla yapılan sanatların büyük bir yeri vardır. Bu sanatlara “edebî sanatlar” adı verilir. İnce duyguların, estetik duyarlığın ürünü olan edebî sanatlar, Türk edebiyatında geniş yer tutar. Özellikle Klâsik (Divan) Türk edebiyatında bu sanatlara büyük önem verilir. Edebî sanatlar, dilin gerçek ve sembolik her türlü anlamını karşılamak, az sözle çok şey ifade etmek, anlam ve çağrışım ilgileri kurmak, harf ve sözcüklerin şekil olarak görüntülerinden ve ses değerlerinden yararlanmak amacıyla üretilmiş söz söyleme sanatlarıdır. Edebî sanatlar, ince duyguların, keskin zekâların ve estetik duyarlığın ürünü olarak doğmuştur. Düzyazı temelde düşüncenin tarlasıdır. Bu nedenle düzyazılarda düşünce ağırlıklı konular işlene gelmiştir. Bu açıdan düzyazılarda yalın bir anlatım tercih edilmiştir. Şiirde ise düşünceden çok duygular ağırlıktadır. Şiir, insanların duygu ve hayallerine seslenir. Duygu ve hayallerin canlı tutulması, sözlerin okuru coşturması için şairler söz sanatlarından sık sık yararlanmışlardır. Bir düşünceyi sanatlardan arındırılmış bir şekilde, düz olarak anlatmak ile söz sanatlarından yararlanarak anlatmak, kişide uyandıracağı etki bakımından aynı değildir. Örneğin bir düşünceyi söz sanatı olmadan: - Bu sabah en acımasız olan bile ağladı.” şeklinde ifade etmekle; “En katı yüreklinin bile bu sabah iki Üç damla yaş kurudu solgun yanaklarında” şeklinde ifade etmek birbirinden çok farklıdır. Bu şiirde şair “katı yürekli” sözleri ile sözcükleri gerçek anlamının dışında, mecaz anlamı ile kullanmış, ayrıca kişinin ağladığını “iki üç damla yaş kurudu solgun yanaklarında” sözleri ile daha güzel bir şekilde ifade etmiştir. “Sana dert dökmeye yetmiyor bir gün Kâğıt bile mısralardan tedirgin Vakit gece, kalem hasta, göz yorgun Yazamadım, yazılmıyor sultanım” Bu dörtlükte şair, duygularını sevdiğine anlatırken hem abartmadan (duygularını olduğundan çok gösterme) hem de kişileştirmeden (insan dışındaki varlıkları insana özgü niteliklerle aktarma) yararlanmıştır. Edebî sanatlar mecazlar, anlam sanatları ve söz sanatları olmak üzere üç kümede ele alınabilir: Mecaza Dayalı Sanatlar Teşbih (Benzetme) İstiare (Eğretileme) Mecaz (Değişmece) Mecaz-ı Mürsel (Ad Aktarması) Kinaye (Değinmece) Tariz (Tersini Söyleme) Teşhis (Kişileştirme) İntak (Konuşturma) Anlama Dayalı Sanatlar İham Tevriye (İki Anlamlılık) İstihdam Tenasüp (Uygunluk) Leff ü Neşr (Sıralı Açıklama) Tecahül-i Arif (Bilmezlikten Gelme) Hüsn-i Ta’lil (Güzel Neden Bulma) Sihr-i Helâl Mübalağa (Abartma) Tezat (Zıtlık) İstidrak Tekrir (Tekrar Etme) Nidâ (Seslenme) İstifham (Soru Sorma) Rücu (Geriye Dönme) Tefrik Kat (Kesme) Terdit (Geri Çevirme) İltifat Telmih (Anımsatma) İrsal-i Mesel (Atasözü Söyleme) İktibas (Alıntı Yapma) Söze Dayalı Sanatlar Cinas Aliterasyon Asonans Ulama Seci Kalp (Değiştirme) İştikak (Türetme) Akis (Yansıma) İade (Geri Çevirme) Tarsî‘ Akrostiş Leb-Değmez (Dudak Değmez) |
Saat: 21:40 |
©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık