MsXLabs
Sayfa 1 / 16

MsXLabs (https://www.msxlabs.org/forum/)
-   Soru-Cevap (https://www.msxlabs.org/forum/soru-cevap/)
-   -   Tüketici hakları ile ilgili sorumu cevaplar mısınız? (https://www.msxlabs.org/forum/soru-cevap/258829-tuketici-haklari-ile-ilgili-sorumu-cevaplar-misiniz.html)

ayşemi 17 Haziran 2009 17:36

Tüketici hakları ile ilgili sorumu cevaplar mısınız?
 
BEN MARKA OLAN BİR YERDEN GÖMLEK ALDIM AMA İLK YIKAMADA RENK VERDİ VE BÜTÜN MAKİNADAKİ ÇAMAŞIRI BOYADI NE YAPABİLİRİM .


fadedliver 17 Haziran 2009 18:20

Alıntı:

ayşemi adlı kullanıcıdan alıntı (Mesaj 1423783)
BEN MARKA OLAN BİR YERDEN GÖMLEK ALDIM AMA İLK YIKAMADA RENK VERDİ VE BÜTÜN MAKİNADAKİ ÇAMAŞIRI BOYADI NE YAPABİLİRİM .

Tüketici Haklarını kullanarak gömleği mi değiştirmek istiyorsunuz.Yoksa çamaşırlar için mi soruyorsunuz?Lütfen biraz daha açık sorunuz.


fadedliver 17 Haziran 2009 18:24

Ayrıca tüketici Hakları nelerdir inceleyiniz..

KUSURLU MAL ALANLARIN HAKLARI NELERDİR?

Alışverişlerinizde:
  • Satın aldığınız mallardan belirli standartları bekleme hakkına sahipsiniz.
  • Aldığınız malda hiçbir ayıp olmamalıdır.
  • Ambalajında , kılavuzunda yada reklamlarında belirtilen veya satıcının vaat ettiği özelliklere sahip olmalıdır.
  • Herhangi bir malı satın alırken sözleşme yapmadıysanız,satıcı ile olan her türlü konuşmanız sözleşme sayılır.

    Bir malı aldıktan sonra ayıplı olduğunu fark ederseniz; Satın aldığınız tarihten itibaren 15 gün içinde şunlardan birini yapma hakkına sahipsiniz.
  • Ayıplı malın değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iadesini,
  • Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamirini talep edebilirsiniz.

    • Eğer malın ayıbı gizli ise veya hile ile gizlenmişse, hakkınız 2 yıldır.
    • Ayıplı bir maldan dolayı maddi veya manevi bir zarara uğramışsanız bu zararınızı, satıcı veya üretici veya ithalatçı karşılamak zorundadır.
    • Bir şikâyetin çözümlenmesinde zorlanıyorsanız daha fazla çaba gösterin.
    • Size zorluk çıkaran veya yardımcı olmayan satıcıya, hakem heyetine gideceğinizi söylemeniz bile yeterli olabilecektir.
    • Haklı olduğunuza inanıyorsanız, hakkınızı aramak için size gösterilen tüm yollara başvurun.
    • Zira böyle bir durumda hakkınızı aramazsanız sadece sizin zarara uğramanız değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başkalarının da benzer zararlara uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
Tüketici kimdir?
Tüketici; bir mal veya hizmeti özel amaçlarla satın alarak kullanan veya tüketen gerçek veya tüzel kişidir. Ticari emellerle mal satın alanlar tüketici değildir. Şirketler, ticari iş yaptıkları için kural olarak tüketici değildirler; ancak nihai kullanım amacıyla büroya gıda, kırtasiye alıyorlarsa tüketici olarak değerlendirilirler.

Tüketicinin korunması neden önemlidir?
Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte toplu üretim yapılabilmesi sonucunda insan sağlığına zararlı pek çok mal ya da hizmet piyasaya sunulabilmektedir. Bütün dünya insanlarının ırk, renk, dil, siyasi görüş ve benzeri unsurlardan bağımsız olarak taşıdıkları evrensel kimlik, paylaştıkları ortak yazgı, tüketici olmalarıdır. Bu kadar geniş bir kitlenin korunması elbette önemli bir husustur.

Ayıplı mal ya da hizmet nedir?
Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanım kılavuzunda yer alan veya satıcı tarafından vaad edilen nitelik ve/veya niceliğine aykırı olan, tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan ya da ortadan kaldıran; maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikleri içeren mal veya hizmetlere denir. Daha yalın bir ifadeyle arızalı, bozuk, yırtık, kullanım tarihi geçmiş, defolu, özürlü mal ve hizmetler ayıplı mal ya da hizmetlerdir.

Ayıplı mal ya da hizmet satıldığında tüketici neler yapabilirler?
Aldığı malı vererek ödediği parayı geri alabilirler. Aldığı ayıplı malı vererek yenisiyle değiştirilmesini isteyebilir. Maldaki ayıbın giderilmesini, yani tamirini isteyebilir. Ayıp oranında, ödediği ücretten indirim isteyebilir. Tüketici bu haklardan hangisini isterse onu seçebilir. Satıcılar tüketicinin isteği hangisi olursa olsun yerine getirmek zorundadırlar.

Bu hakları kullanmada süre var mıdır?
Tüketici, malın tesliminden itibaren on beş gün içine aldığı malı kontrol etmelidir ve ayıp varsa satıcıya bildirmelidir. Eğer ayıp gizli ise ve birkaç ay sonra ortaya çıkmışsa, en geç 2 yıl içinde aynı hakları kullanabilir.

Bu hakları kime karşı ileri sürülebilir?
Satıcı, bayi, acente, imalatçı, ithalatçı, üreticilerden herhangi birisine karşı bu hak kullanılabilir.

Bu hakları yerine getirmezlerse tüketici ne yapmalıdır?
Bu isteklerinin yerine getirilmesi için “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”ne gidebilir. Bu heyetler, her valilik ve kaymakamlık bünyesinde kuruludur. Yalnızca bir dilekçe ve aldığı malın faturası ya da fişi ile başvurabilir. Hiçbir masraf alınmaz. Bu heyetin verdiği karar bağlayıcı değildir. Tüketici verilen karardan memnun olmazsa mahkemeye başvurabilir.

Taksitli satışlarda tüketicilerin ne gibi hakları var?
Öncelikle tüketiciye, yapılan sözleşmenin örneği verilmelidir. Malın peşin satış fiyatı, toplam borç miktarı, ödeme tarihleri gibi bilgilerin verilmesi gerekir. Tüketici borçlarının tamamını ya da bir kısmını vadesinden önce ödeyebilir. Önce ödeme halinde, eklenen faiz miktarında indirim yapılması zorunludur.

Kapıdan satışlarda tüketicilerin hakları nelerdir?
Kapıdan satış yapılması halinde, satıcının tüketiciye “cayma bildirim belgesi” vermesi gerekir. Bu belge, tüketicinin 7 gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı geri verebileceğine ve ödediği parayı geri alabileceğine ilişkin bir taahhüttür. Tüketici kararını değiştirirse 7 gün içinde malı vererek ödediği parayı geri alabilir.

Garanti belgeli satışlarda tüketici hakları nelerdir?
Garantili satış halinde, satıcı garanti belgesini doldurarak tüketiciye vermek zorundadır. Garanti belgesi, malda çıkan herhangi bir arızanın, servisine ya da satıcısına bildirilmesi durumunda hiçbir ücret ödemeden arızanın tamirini, bu mümkün değilse malın değiştirilmesini sağlar. Garanti süresi 1 yıldan az olamaz, ancak daha uzun bir süre olabilir. Malda ayıp çıkması halinde tüketici, isterse ayıplı mallara ilişkin haklarını, dilerse garanti belgesinden doğan haklarını kullanabilir.

Tüketici örgütlenmesi nedir?
Tüketicileri bilgilendirmek, haklarını öğretmek ve değişik düzenlemeler yapılırken tüketicileri temsil etmek amacıyla birçok tüketici dernekleri kurulmuştur. Bu dernekler değişik mercilerde tüketicileri temsil ederler. Tüketiciler herhangi bir derneğe üye olabilir ve onların desteğinden yararlanabilirler.


Misafir 7 Eylül 2009 09:07

oturduğum eve avize aldım.avizeyi teslim almadan ücretini peşin ödedim.avize tarfıma teslim edilmeden odaya uygun olmadığının farkına vardım.firmdan ödediğim ücreti geri alma ve ürünü iptal ettirme hakkım varmıdır.


Misafir 14 Eylül 2009 17:14

bir tane empiüç aldım geri vermek istiyorum verebilirmiyim


Misafir 24 Eylül 2009 15:36

bayramda buzdolabım bozuldu samsung servisi aradım bayram dolayısıyla servis yok dediler kii bu büyük bir problem ama onu da geçtim ertesi günü bile gelmediler...zararımı kim tazmin edecek bilmiorum ama gereken neyse yapacağım ve gazeteme dahi yazacağım....


Misafir 28 Eylül 2009 12:56

merhaba nisan ayında katlamalı perde diktirdim birsüre sonra perdeler yamuk sarmaya ve kenarlarını yemeye başladı aradım yanlış sarmaktandır denildi geldiler baktılar kenarlarını kestiler sonra tekrar oldu bu sefer tavanlarlarınız yamuk o yüzden oluyor daha öncede böyle şikayetler aldık hatta kendi evimdede oldu dediler bende bunun için beni uyarmaları gerektigini bende ona göre gerekeni yapardım dedim biz anlayamıyoruz dediler fakat böyle şikayetler almışlar tedbirli olup inşaatçilerin kullandıkları teraziden buludurup yamuksa biz müşterileri uyarmaları gerektigini düşünüyorum açıkcası daha borcum bitmeden perdelerimi düzelmek için kestiler hala yamuk sarıyor bunun için tavana gönyeye sokmak için alçı yada tahta gibi şeyelerle düzelmek gerekiyor dediler ben bunu kabul edemiyorum perdelerim kesildi yenisini istiyorum bu mümkünmü ne yapmam gerekiyor hemen yanıt alabilirsem çok sevinirim teşekkürederim


Misafir 30 Eylül 2009 14:25

12 gün önce tonik aldım fiyatı 12.50 şimdi 9.90 olmuş aldığım fiyata değiştiremezmiyim


Misafir 3 Ekim 2009 10:59

aldıgım telofon çok pahalı nerdeyse ik katı ne yapabilirım nerye baş vurabilirim


Misafir 16 Ekim 2009 14:39

ben ikiyıl önce mutfak mazemesi 4gözlü 1ielektirşkli ocak aldım elektirikli olan gözü arzalan dı
ve servise götürdüm nemden dolayı arzayaptığını söylediler ve 70 tl fatura cıkardılar bende kabul etmadim ve neyapmam gerek



Saat: 21:46
Sayfa 1 / 16

©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık