MsXLabs

MsXLabs (https://www.msxlabs.org/forum/)
-   Bilim ww (https://www.msxlabs.org/forum/bilim-ww/)
-   -   George Stephenson (https://www.msxlabs.org/forum/bilim-ww/455147-george-stephenson.html)

Efulim 2 Temmuz 2013 22:38

1 ek

George Stephenson


(d. 9 Haziran 1781, Wylam, Northumberland - ö. 12 Ağustos 1848, Chesterfield, Derbyshire, İngiltere)
lokomotif yapımı ve demiryolu taşımacılığının öncülerinden biri olarak kabul edilen İngiliz mühendis ve mucit.
Alıntıdaki Ek 53279

Stephenson’m babası Newcastle upon Tyne’daki bir maden ocağında, sulan dışan pompalamakta kullanılan Newcomen buhar makinesinin operatörü olarak çalışıyordu. Stephenson da okula gitmeyip babasının yanında çahşmaya başladı. On dokuz yaşında Newcomen makinesi operatörü oldu. Daha sonra bir gece okulunda okuma yazmâ öğrendi. Kısa bir süre makine operatörlüğünün yanı sıra ayakkabı ve saat onarımcılığı ve terzilik gibi işlerle de uğraştı. Ama mekaniğe, özellikle de buhar makinelerine büyük ilgi duyuyor ve sürekli olarak bu alanda kuramsal bilgi edinmeye çalışıyordu.

1804’te Grand Allies madencilik şirketinin Killingworth’teki maden ocağı vinçlerinin yöneticiliğine, 1812’de de bu şirketin sahip olduğu tüm ocaklarda kullanılan makinelerin ustabaşılığma getirildi. 1813’te, yakınlardaki bir ocakta kömürün dışan taşınmasında kullanılan, John Blenkinsop’un geliştirmiş olduğu “tekerlekli buhar kazanı”nı inceledi. Blenkinsop, makinenin ağır vagonları düz, ahşap raylar üzerinde çekemeyeceğini düşünerek, makinesine aynca bir mandallı çark eklemişti; bu çark raylann arasına döşenen üçüncü bir dişli ray üzerinde yol alıyordu, ama bütün bu düzenek sık sık bozuluyordu.

Stephenson daha verimli ve etkili bir makine tasanmı geliştirdi ve Grand Allies’m sahibi Lord Ravensworth’ün mali desteğiyle 25 Temmuz 1814’te, sekiz vagon çekebilen ve saatte 6 km’lik hızla 30 ton kömür taşıyabilen “Blucher” adlı buhar makinesini yaptı. Bir süre sonra, dışan atılan kullanılmış buhann yerine hava dolmasını sağlayan üstten baca sistemini geliştirerek “Blucher”in çekiş gücünü daha da artırdı. Bu yeni tasanm lokomotifin gerçekten kullanışlı bir araç durumuna gelmesini sağladı.
Stephenson sonraki birkaç yıl boyunca Killingworth ve bazı başka ocaklar için çok sayıda lokomotif yaptı. Bu arada özel bir madenci güvenlik lambası geliştirerek ün kazandı.

Stephenson 1821’de, Stockton- Darlington Demiryolu projesi yetkililerini, vagonların atla çekilmesi yerine buharlı lokomotif kullanılması yolunda ikna etmeyi başardı, aynca bu lokomotifin ve hattın yapım işinin kendisine verilmesini sağladı. Newcastle’da kurduğu fabrikada bu amaçla geliştirdiği “Active” adlı (sonradan “Loco- 309 Stephenson, Robert motion”) lokomotif, 27 Eylül 1825’te 450 yolcu taşıyan tren katannı saatte yaklaşık 24 km hızla Darlington’dan Stockton’a kadar çekerek gerçek anlamdaki ilk demiryolu taşımacılığını gerçekleştirdi. Stephenson bir süre sonra Liverpool ve Manchester arasında 64 km’lik demiryolu hattının yapımıyla görevlendirildi. Yapım çalışmalan sırasında bazı çiftçi ve toprak sahiplerinin şiddetli tepkileriyle karşılaşmakla birlikte, demiryolunu beş yılda tamamladı.

Liverpool-Manchester Demiryolu hizmete girmeden (15 Eylül 1830) yaklaşık bir yıl kadar önce, demiryolunda kullanılacak lokomotifin belirlenmesi amacıyla bir yarışma düzenlendi (1829). Dört lokomotifin katıldığı yarışmada birinciliği, Stephenson’ın saatte yaklaşık 58 km hıza ulaşan “Rocket”ı kazandı. Stephenson’m Newcastle’daki fabrikasında yaptığı sekiz lokomotif Liverpool-Manchester Demiryolu’nda kullanıldı. Bu gelişmelerin hemen ardından demiryolu taşımacılığı İngiltere, Avrupa ve Kuzey Amerika’da hızla yaygınlaştı. Stephenson ise demiryolu yapımı, köprü tasanmı ve lokomotif üretimi konularındaki sorunlann çözümünde en uzman kişi oldu. Stephenson Midlands’da (İngiltere) çok sayıda demiryolu hattı döşedi, Ingiltere ve öbür ülkelerdeki pek çok demiryolunun yapım çalışmalannda danışmanlık yaptı.

kaynak: Ana Britannica


Efulim 2 Temmuz 2013 22:41

1 ek

STEPHENSON (George)


İngiliz mühendis
(Wylam, Nevvcastle yakınında, 1781 - Tapton House, Chesterfield, 1848).
Alıntıdaki Ek 53280

Bir maden ocağında ateşçi olarak çalışan bir işçinin oğluydu, 1802'de Willington Quay taşkömürü ocaklarında makinist ol
du, 1804'te Killingworth maden ocaklarına gitti, 1812’de, burada mühendisliğe atandı. 1813’te ilk kez, kaygan tekerleklerin kaygan bir yüzeye aderansı ilkesini anlayarak demir raylar üzerine yerleştirilince, kendi ağırlığından başka kömür yüklü birkaç vagonu da çekebilecek buharlı bir lokomotif yapmayı düşündü. Blucher adlı lokomotif 25 temmuz 1814'te denendi ve büyük bir başarı kazandı. 1822’de Stephenson, yapımı süren Stockton-Darlington demiryolları yönetimini ikna ederek çekişin hayvan gücü yerine buhar gücüyle gerçekleştirilmesini sağladı. 27 eylül 1825’te, ilk kez bu hatta, Stephenson' un lokomotifiyle işleyen bir yolcu treni sefere başladı; lokomotife önce Aotive, sonra da Locomotion adı verildi. Bundan sonra. Stephenson'un en önemli çalışması, Liverpool-Manchester demiryolunun yapımıdır (1826-1830). ilk kez bu hatta çizim çalışması yapıldı, demiryolunun geçtiği yerlerde sanat yapıları, işaret sistemleri, su, kömür vb. besleme düzenekleri tasarlandı.

Bu arada Stephenson, lokomotifin buhar çıkış borusunu bacaya bağlamayı düşündü; böylece çekiş arttı, aynca, Fransa’da Marc Seguin ile aynı zamanda, lokomotife borulu ısıtma ilkesini uygulamayı tasarladı. Bu düşüncelere dayanılarak yapılan The Rocket (''Roket”) Rainhill’de birkaç lokomotif tipinden birini benimsemek amacıyla yapılan yarışta büyük başarı kazandı (1829). 1830 ve 1840 arasında Stephenson çok sayıda İngiliz hattının yapımını yönetti.

—Oğlu, ROBERT
(Wİllington Quay, Northumberland, 1803 - Londra 1859)
özellikle Stockton-Darlington, Liverpool-Manchester ve Londra-Birmingham demiryolu hatlarının yapımı sırasında babasının çalışmalarına katıldı. 1827'de babasının, Nevvcastle'da kurduğu lokomotif yapım fabrikasını yönetmekle görevlendirildi. Bir yandan, İsveç, Danimarka, Belçika, İsviçre ve Mısır'da demiryolları yapımı için çalışırken, bir yandan da kendi buluşu olan boru köprülerin yapımına katkıda bulundu. Demir ve taştan yapılan Newcastleuporı-Tyne viyadükünü, Ingiltere’yi Anglesey adasına bağlayan Britannia köprüsünü, Conway köprüsünü ve Montreal’de, Saint Lawrence üzerindeki Victoria köprüsünü yaptı.

Kaynak: Büyük Larousse


Safi 24 Temmuz 2016 00:51

1 ek

George Stephenson


(1781 Wyalam-1848 Chesterfield)
İngiliz mühendisi; demiryolu araçlarında buharlı cer sisteminin yaratıcısı.
Alıntıdaki Ek 53281

Bir maden işçisinin oğludur. Öğrenimini çok güç şartlar altında, gece okullarına giderek tamamladı. 1804'te gittiği Killingworth'den mühendis olarak çıktı. İlk buharlı cer deneyi, Blucher adlı lokomotifidir. Bu lokomotif 25 Temmuz 1814'te denendi ve sonuç çok başarılı oldu. 1821'de Stephenson, Stockton-Darlington arasında plânlanan demiryolu yöneticilerine, vagonları atlarla çekecek yerde lokomotifle yürütmek fikrini kabul ettirdi. 27 Eylül 1825'te, bu hat üzerinde, "Locomotion" adı verilen ve saatte 24 km. hız yapabilen bir Stephenson lokomotifinin çektiği ilk yolcu treni çalışmaya başladı. Hayvanlarla çekilen vagonların önüne artık lokomotifler geçti ve demiryolu taşımacılığı başladı.

Stephenson'un bundan sonraki başarısı, Liverpool-Manchester demiryolu hattının kuruluşudur (1826-1830). Daha sonra Marc Seguin'in tasarladığı borulu ısıtma ilkesini lokomotife uyguladı. Bu sisteme göre yaptığı ve "Rocket" adını verdiği lokomotifi, Liverpol-Manchester hattında kullanılacak lokomotif tipini seçmek için yapılan yarışmada, saatte 58 km. hızla birinci seçildi. Oğlu Robert, babasına buluş ve çalışmalarında yardımcı oldu. Ayrıca, kendi buluşu olan borulu köprüler de inşa etti.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi


Safi 24 Temmuz 2016 01:16

1 ek
George Stephenson

Alıntıdaki Ek 53282


Safi 24 Temmuz 2016 01:17

1 ek
George Stephenson

Alıntıdaki Ek 53283



Saat: 06:00

©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık