Arama


dogukanbaba - avatarı
dogukanbaba
Ziyaretçi
8 Mart 2010       Mesaj #8
dogukanbaba - avatarı
Ziyaretçi
1. Giri
ş

Birinci ünitede bilimin olu
şumu ve bağlantılı olarak fen bilimlerinin gelişimi ile ilgili
yap
ılan açıklamalardan anlaşılacağı üzere, fen bilimleri denildiğinde "bilimsel bilgiler"
ile "bilgi edinme yollar
ı" (bilimsel süreçler) akla gelmektedir. Fen bilgisi içeriğinin
incelendi
ği bu ünitede, önce bilimsel bilgilerle ilgili açıklamalar yapılmış, daha
sonra da bilgi edinme yollar
ı üzerinde durulmuştur.

2. Bilimsel Bilgiler
Bilimsel bilgiler, insan
ın yeryüzüne gelişinden bugüne kadar, gereksinimlerini gidermek
için do
ğal çevresiyle etkileşmesi sırasında edindiği bilgiler arasından süzülmüş,
belli bir düzene göre biriktirilmi
ş,denenerek güvenirliği kanıtlanmış geçerli
bilgileri kapsar. Bilimsel bilgiler insano
ğlunun, doğal çevresini anlama, açıklama ve
kontrol alt
ına almasını kolaylaştırarak daha rahat ve güvenli bir yaş** sürmesini
olanakl
ı kılar.

Bilimsel bilgiler nas
ıl gruplandırılır?

Bilimsel bilgiler;
• olgusal önermeler
• kavramlar
• bilimsel genellemeler
• denenceler
• bilimsel yasalar
• kuramlar
olarak grupland
ırılır.

2.1. Olgusal Önermeler
Do
ğrudan veya dolaylı bir tek gözlem sonucunda saptanan ve herkes tarafından aynı

ş
ekilde gözlenebilen gerçeklere olgu denir. Bir tek gözlem sonucu saptanan olgunun
ifade edilmi
ş biçimine de olgusal önerme denilir. Hiçbir önerme, gözlem ve deney
sonuçlar
ına dayanılarak kanıtlanmadıkça doğru kabul edilmez.Örneğin, ”bakırın
elektri
ği iletmesi” bir olgudur. Bu olgu, isteyen herkes tarafından tekrarlanıp
gözlenebilir. Bu olguyu, “Bak
ır elektriği iletir” cümlesiyle anlatabiliriz. Bu anlatım
bir olgusal önermedir.

F E N B İ L G İ S İ N İ N İ Ç E R İ Ğ İ 33
?
A N A D O L U Ü N
İ V E R S İ T E S İ

2.2. Kavramlar
Kavramlar, ayn
ı guruptan varlıklar veya olguların ortak özelliklerini içeren anlamlardır.
Kavramlar, varl
ıklar veya olgularla ilgili olarak geçirilen yaşantılar sonucu
zihinde olu
şur.Varlık veya olgu türüyle ilgili olarak geçirilen yaşantı sayısı ne kadar
fazla ve çe
şitliyse, zihinde o varlık veya olgu türüyle ilgili olarak geliştirilen kavram
da o kadar soyut olur. Örne
ğin evlerindeki çöp kutusu ile ilgili olarak zihninde belli
bir çöp kutusu kavram
ı oluşturan, ancak daha sonra bilgisayar monitöründeki sanal
çöp kutusunu da tan
ıyan bir çocuk, zihninde çöp kutusu ile ilgili olarak önceden
olu
şturduğu kavramı yeniden düzenleyerek ona daha soyut bir nitelik kazandırır.
Kavramlar
ın öğrenciler tarafından anlaşılıp anlaşılmadığı, onlara çeşitli seçenekler
sunularak s
ınanır. Örneğin,öğrencilere sodyum kavramı ile ilgili olarak “Sodyum
metal midir, yoksa ametal midir ?” sorusu yöneltilerek ö
ğrencilerin kendilerine sunulan
bu iki seçenekten do
ğru olanını seçmeleri istenir.Öğrencilerin kavramla ilgili
do
ğru seçeneği seçmeleri onların kavramı anladıklarını gösterir.
Kavramlar
ın varlıkları veya olguları sınıflama, ayırt etme özellikleri olduğu gibi ortak
hale getirme, bütünle
ştirme özellikleri de vardır. Örneğin rende, makara, kaldıraç
basit makinalar olarak s
ınıflandırılır. "Tüylü olma, ve yumurtlama” gibi özellikler
de ku
ş kavramında bir araya gelir.

2.3.Bilimsel Genellemeler
Bilimsel genellemelere de
ğişik türden olgu ya da olgusal durumlar gözlenerek ulaşılır.
Bilimsel genellemeler, olgular ya da olgusal önermeler aras
ındaki ilişkileri belirleyen
ifadelerdir.Örne
ğin, herbiri bir olgu olan, "suyun içinde bulunduğu kabın

ş
eklini alması," "zeytinyağının içinde bulunduğu kabın şeklini alması," "gaz yağının
içinde bulundu
ğu kabın şeklini alması" .... gibi "farklı sıvıların içinde bulundukları

kab
ın şeklini almaları," sayılan bütün maddelerin sıvı olduğu düşünülerek, “Sıvılar
içinde bulunduklar
ı kabın şeklini alır” biçiminde ifade edilir. Böylece değişik maddelerle
ayr
ı ayrı gözlenen bir özellik daha büyük bir guruba genellenmiş olur.

2.4. Denenceler
Denence, yeni gözlenen bir olgu veya olay
ın ya da karşılaşılan bir problemin, daha
önceki bilgi ve deneyimlere dayal
ı olarak önerilmiş, ancak doğruluğu henüz sınanmamış

bir ifadesidir. Bir ba
şka deyişle denenceler, denenmeye ve doğru ya da yanlışlığı

kan
ıtlanmaya muhtaç genelleme veya önermelerdir. Denenceler, doğrudan
ya da dolayl
ı gözlem yoluyla elde edilen veriler çözümlenerek sınanır. Verilerin çözümlenmesi

sonucunda denence kabul ya da red edilir.