OTOMOBİL YARIŞI
Çeşitli otomobil yarışı tiplerinden pist (sürat pisti) yarışı esas olarak ABD’de gelişmiştir. On iki yarıştan oluşan ABD Otomobil Kulübü (USAC) Sürücüler Şampiyonasının bir numaralı yanşı Indianapolis 500 ilk olarak
1911’de düzenlenmiştir. Bu yarışta alçak gövdeli ve çamurluksuz otomobiller kullanılır. Otomobilin turboşarjlı motoru kadar süspansiyonu da önemlidir. Çoğu zaman otomobilin şasisi ile motorunu imal eden firmalar farklıdır. Bu nedenle otomobiller, örneğin Barabham/Repco biçiminde tanımlanır. Otomobilin kazanacağı para ya da ödülü şasi imalatçısı alar.
Grand Prix yol yarışlarında kullanılan otomobiller Formuia I (ya da F-I) olarak bilinir, çünkü bu otomobiller I. Dünya Savaşı’ndan sonra Uluslararası Otomobil Federasyonu’nun (FIA) kabul ettiği bir formüle göre üretilmişlerdir. Çoğu F-I’de bir Cosworth-Ford motoru kullanılır. Indianapolis 500 otomobilleri gibi F-I’ler de alçak gövdeli ve çamurluksuzdur. Ama, biraz daha küçük olan F-I’lerin manevra yeteneği daha yüksektir.
Dünya çapında her yıl yaklaşık 12 Grand Prix yarışı düzenlenmektedir. Bu yarışlara katılan sürücülerin hedefi Dünya Otomobil Sürücüleri Şampiyonası’m (1950’de başlatıldı) kazanmaktır. Grand Prix’lerde aldıkları dereceye göre puanlandırılan sürücüler arasında en yüksek puanı alan şampiyon olur.
Grand Prix yarışçılarından birçoğu dünya otomobil imalatçıları şampiyonluğunu oluşturan dayanıklılık yarışlarına da katılır. Bu tür yarışlar arasında Uluslararası Formuia I İmalatçıları Kupası (1950; yalnızca Formuia I otomobilleri katılabilir) ve Uluslararası İmalatçılar Şampiyonası sayılabilir. Yalnızca prototip spor otomobillerin (Grup 6), spor otomobilleri (Grup 5) ve özel binek otomobillerinin (Grup 4) katılabildiği bu şampiyonanın en iyi bilinen eleme yarışı 24 saat süren Le Mans Grand Prix’sidir. Bu arış Fransa’nın Le Mans kentindeki 13,4 m’lik Sarthe yarış pistinde düzenlenir. Bir başka popüler yarış ise ilki 1907’de düzenlenmiş olan otomobil rallisidir. Dünyada her yıl 35 dolayında ralli düzenlenmektedir. Ralliler özel pistler yerine karayollarının yarış sırasında trafiğe kapatılan bölümlerinde düzenlenir. Klasik ralli yanşı
Monte Carlo Rallisi’dir. Bu ralli Avrupa’nın çeşitli kentlerinden başlatılır, ama bitiş noktası Monaco’dur.
Ulusal Standart Otomobil Yarışları Birliği (NASCAR) sezon şampiyonluğu, sezon içinde standart otomobil yanşlannda en yüksek puanı toplamış olan sürücüye verilir.
kaynak: Ana Britannica