Arama

Gemiler suda neden batmaz?

En İyi Cevap Var Güncelleme: 5 Nisan 2017 Gösterim: 162.215 Cevap: 8
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Ziyaretçi
13 Aralık 2008       Mesaj #1
Ziyaretçi - avatarı
Ziyaretçi
Gemiler suda neden batmaz?
EN İYİ CEVABI Keten Prenses verdi

GEMİLER NEDEN BATMAZ

63305d1491407154 suyun kaldirma kuvveti arsimet prensibi arsimed prensibi1

evet gemiler içinde hava olduğundan dolayı batmaz,ama bu bi can simidi'nin içindeki hava gibi diil tabiki.Gemini tüm hacmini düşünürsek,tamamen içi dolu değildir,boş kısımlar vardır,işte bu boş kısımlar geminin batmamasını sağlar,ayrıca suya temas eden yüzeyde önemli,maksimum kaldırma kuvvetinden yararlanmak için...
Sponsorlu Bağlantılar

Geminin yoğunluğu (her ne kadar çok ağır olsa da hacimi daha çok olduğu için) suyun yoğunluğundan az olduğu için gemiler batmaz.
Misal vermek gerekirse;
Bir gemi düşünelim 1 milyon dm3 ( litre) hacmi (suyun içindeki) olsun. Kendi ağırlığı 100 ton olsun. Suyun bu gemiye uyguladığı kaldırma kuvveti 1.000.000*1(suyun yoğunluğu) kilogram= 1000tondur.

Dolayısı ile suda batmaz...
Hatta verdiğim örnekte gemi yükselecektir, ta ki suyun içinde kalan hacmi geminin toplam ağırlığına eşitleninceye kadar...

Kaldırma kuvvetinin, yeri değişen sıvının ağırlığı kadar olduğunu biliyoruz. Bu yüzden cismin suya batan hacmi arttıkça, dinamometrenin gösterdiği ağırlık değeri azalır. Cisim suda yüzmeye başladığı anda ise dinamometre sıfırı gösterir. Bu sırada cisme etki eden kaldırma kuvveti cismin ağırlığına eşit olur. Aynı şekilde, kaseye taşan sıvı ağırlığı da cismin havadaki ağırlığına eşit olur.
63312d1491411790 suyun kaldirma kuvveti arsimet prensibi 5
Şekildeki gemiye uygulanan kaldırma kuvvetinin etki alanı sadece batan kısmının alanına veya başka bir değişle batan kısmının hacmi ile ilişkilidir.

Suyun Yoğunluğu > Gemini Yoğunluğunudur
Gemini Yoğunluğunu = Geminin Kütlesi /Geminin Suya Batan Kısmının Hacmi ile bulabiliriz.

BAKINIZ Suyun Kaldırma Kuvveti (Arşimet Prensibi)
Son düzenleyen Safi; 5 Nisan 2017 20:05
Keten Prenses - avatarı
Keten Prenses
Kayıtlı Üye
13 Aralık 2008       Mesaj #2
Keten Prenses - avatarı
Kayıtlı Üye
Bu mesaj 'en iyi cevap' seçilmiştir.

GEMİLER NEDEN BATMAZ

63305d1491407154 suyun kaldirma kuvveti arsimet prensibi arsimed prensibi1

evet gemiler içinde hava olduğundan dolayı batmaz,ama bu bi can simidi'nin içindeki hava gibi diil tabiki.Gemini tüm hacmini düşünürsek,tamamen içi dolu değildir,boş kısımlar vardır,işte bu boş kısımlar geminin batmamasını sağlar,ayrıca suya temas eden yüzeyde önemli,maksimum kaldırma kuvvetinden yararlanmak için...
Sponsorlu Bağlantılar

Geminin yoğunluğu (her ne kadar çok ağır olsa da hacimi daha çok olduğu için) suyun yoğunluğundan az olduğu için gemiler batmaz.
Misal vermek gerekirse;
Bir gemi düşünelim 1 milyon dm3 ( litre) hacmi (suyun içindeki) olsun. Kendi ağırlığı 100 ton olsun. Suyun bu gemiye uyguladığı kaldırma kuvveti 1.000.000*1(suyun yoğunluğu) kilogram= 1000tondur.

Dolayısı ile suda batmaz...
Hatta verdiğim örnekte gemi yükselecektir, ta ki suyun içinde kalan hacmi geminin toplam ağırlığına eşitleninceye kadar...

Kaldırma kuvvetinin, yeri değişen sıvının ağırlığı kadar olduğunu biliyoruz. Bu yüzden cismin suya batan hacmi arttıkça, dinamometrenin gösterdiği ağırlık değeri azalır. Cisim suda yüzmeye başladığı anda ise dinamometre sıfırı gösterir. Bu sırada cisme etki eden kaldırma kuvveti cismin ağırlığına eşit olur. Aynı şekilde, kaseye taşan sıvı ağırlığı da cismin havadaki ağırlığına eşit olur.
63312d1491411790 suyun kaldirma kuvveti arsimet prensibi 5
Şekildeki gemiye uygulanan kaldırma kuvvetinin etki alanı sadece batan kısmının alanına veya başka bir değişle batan kısmının hacmi ile ilişkilidir.

Suyun Yoğunluğu > Gemini Yoğunluğunudur
Gemini Yoğunluğunu = Geminin Kütlesi /Geminin Suya Batan Kısmının Hacmi ile bulabiliriz.

BAKINIZ Suyun Kaldırma Kuvveti (Arşimet Prensibi)
Son düzenleyen Safi; 5 Nisan 2017 20:19
Quo vadis?
MeLL - avatarı
MeLL
Ziyaretçi
29 Aralık 2008       Mesaj #3
MeLL - avatarı
Ziyaretçi
Sıvı içerisine batırılan bir cismin hafiflemesinin nedeni sıvının cisme uyguladığı kaldırma kuvvetidir.
Arşimet Prensibi: Herhangi bir sıvı içine batırılan katı bir cisim sıvı tarafından yukarıya doğru kaldırılır. Kaldırma kuvvetinin büyüklüğü cismin sıvıya batan kısmının hacmi kadar hacimdeki sıvının ağırlığına eşittir.
(X,Y,Z cisimlerini gemi gibi düşünebilirsiniz.Ama her birini ayrı ayrı düşünün.Burda gemi misaline en uygun II.kapta bulunan Y cismidir.)
Son düzenleyen Safi; 5 Nisan 2017 20:12
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
14 Aralık 2009       Mesaj #4
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
çünkü;gemilerin ilk yapımında kase şeklinde içi oyuk bir şey koyuyorlar bunun nedeni geminin batmamasıdır ayrıca geminin içi boş yapılır çünkü; eğer içi dolu olursa geminin ilk yapımında kullanılan kase şekli işe yaramaz içindeki eşyalar ve yikler gemiyi batırır tabi her gemi şiçin ayrı büyüklük ve yoğunlukta farklı şekilde yük gemilerine koyarak istenilen her gemi yüzebiliyor
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
17 Aralık 2009       Mesaj #5
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Gemi havada yer kaplar. Demirden ,tahtadan yapıldığı haliyle gemiyi tartarız. Aynı gemiyi peynir gibi kesilebilen ama kesildikten sonra dağılmayan su ile de yaparız. Karşımızda iki tane gemi olur. Şekil ve büyüklük olarak aynı...ama ağırlıkları farklı...Biri madeni ve tahtadan yapılmış. Ama içinde boşlukları olan gemi...Diğeri aynı şekilde olduğu halde her tarafı su ile dolu olan gemi...

Her ikisini de ayrı ayrı tartarsak ;sudan yapılan geminin daha ağır olduğunu görürüz...Hatta içine alabildiğince insan binse bile yine demir geminin ağırlığı ,aynı şekil,aynı büyüklükte olan sudan geminin ağırlığından hafif olacaktır. Gemi İnşa mühendisleri yaptıkları gemilerde bu hesapları yaparlar. Bu nedenle gemiler suda batmaz.
Son düzenleyen Safi; 5 Nisan 2017 20:15
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
30 Aralık 2009       Mesaj #6
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
GEMİLER NEDEN BATMAZ ?
Geminin suya batmamasında önemli bir faktör ağırlığın yüzeyde dağıtılması.
Yani, bir yağ tenekesi yaklaşık 0,5 kg. dır. Bunu suya koyduğumuzda batmaz ama 0,5 kg. lik demiri (Ör: terazi ağırığı) suya bırakırsak batar.

Buna benzer diğer bir örnek, karda batmamak için ayağa giyilen “hedik” tir. Kara bastığımızda batarız ama ayağımıza hedik giydiğimizde batmayız. Çünkü ağırlığımız yüzeyde dağıtılmıştır. Diğer bir deyişle, yüzeyde cm2′ye uygunanan basınç azaltılmıştır.

Bunu sınıfta şöyle bir örnekle anlatabilirsiniz. 2 ad. boş küçük konserve kutusu alın. (Ton balık kutuları bu iş için çok elverişli) Bunlardan birini çekiçle ezerek iyice küçültün. Kova içerisindeki suya ikisini de bırakın. Aynı ağırlığa sahip olmalarına rağmen biri batarken diğeri batmayacaktır.

Gemilerin kesit olarak bakıldığında üçgene benzemeleri dengeyle ilgili bir durumdur. Ağırlık merkezi en altta tutulur ve devrilmeleri, fazla salınımları önlenir.
Son düzenleyen Safi; 5 Nisan 2017 20:15
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
25 Kasım 2010       Mesaj #7
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Kibrit kutusu B Ü Y Ü K L Ü Ğ Ü N D E ve Ş E K L İ N D E bir tahta parçası ile aynı şekilde bir demir parçasını suya atarsak tahta parçası yüzerken demir parçası batar...su akıcı olmayıpda peynir gibi kesilebilseydi yine kibrit kutusu büyüklüğünde ve şeklinde su parçası kesseydik daha önceden yapmış olduğumuz tahta ve demir parçaları ile bu su parçasını ayrı ayrı tartsaydık ;ağırlık sıralaması şöyle olacaktı:
en ağır..........:demirden kibrit kutusu (içi DEMİR dolu)
orta ağırlıkta...:sudan yapılma kibrit kutusu(içi SU dolu)
en hafif.........:tahta kibrit kutusu(içi TAHTA dolu)
BU sıralama ve deneye göre sonuç: Kütle büyüklüğü (hacmi) eşit olduğu halde kütle ağırlığı sudan hafif olan cisimler yüzer...
Yine bir futbol topu ile sudan yapılmış ve futbol topuyla aynı büyüklükte olan SUDAN TOP tartılacak olursa :
sudan top > futbol topu .....olduğu için futbol topu yüzer.
Sıra geldi geminin yüzmesine:...Gemi havada yer kaplar. Demirden ,tahtadan yapıldığı haliyle gemiyi tartarız. Aynı gemiyi peynir gibi kesilebilen ama kesildikten sonra dağılmayan su ile de yaparız.Karşımızda iki tane gemi olur.Şekil ve büyüklük olarak aynı...ama ağırlıkları farklı...Biri madeni ve tahtadan yapılmış.Ama içinde boşlukları olan gemi...Diğeri aynı şekilde olduğu halde her tarafı su ile dolu olan gemi...
Her ikisini de ayrı ayrı tartarsak ;sudan yapılan geminin daha ağır olduğunu görürüz...Hatta içine alabildiğince insan binse bile yine demir geminin ağırlığı ,aynı şekil,aynı büyüklükte olan sudan geminin ağırlığından hafif olacaktır. Gemi İnşa mühendisleri yaptıkları gemilerde bu hesapları yaparlar.Bu nedenle gemiler suda batmaz.
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
13 Kasım 2012       Mesaj #8
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Denizde gördüğümüz kocaman gemilerin nasıl olup ta batmadan yüzebildiğini çoğumuz merak etmişizdir. Nasıl ufacık bir taş parçası suya atılınca batar da binlerce ton ağırlığındaki gemiler batmadan yüzebilir?

Bunun nedeni suyun kaldırma kuvveti ve yoğunluktur. Bilindiği üzere yoğunluk, kütlenin hacme oranıdır ve suyun yoğunluğu 1 gr/cm3 ‘tür. Suyun yoğunluğundan ağır olan cisimler batar, suyun yoğunluğundan hafif olanlar yüzer ve eşit olanlar su içinde dengede kalır. Gemiler her ne kadar sudan çok daha ağır yoğunlukta materyallerden yapılmış olsa da toplam yoğunlukları sudan az olduğu için yüzebilmektedirler. Bunun nedeni gemilerin oyuk yapısı sebebiyle içlerinde çok miktarda hava barındırmaları ve hacimlerinin geniş olmasındandır. Havanın yoğunluğu suya göre çok az olduğundan dolayı geminin toplam yoğunluğu sudan az olur ve gemi yüzer. Gemi su almaya başladığı takdirde geminin yoğunluğu artacak ve gemi batmaya başlayacaktır. Denizaltıları da bu prensibi kullanarak suya dalıp yükselirler. Denizaltıları su üzerindeyken balast tanklarının içi hava doludur. Deniz altının dalmasını sağlamak için bu tankların vanaları açılarak havanın dışarıya çıkması ve içerisinin su dolması sağlanarak denizaltının toplam kütlesi ve dolayısıyla yoğunluğu artar ve batmaya başlar. Denizaltı yukarıya çıkarılmak istendiğinde de balast tanklarının için
Misafir - avatarı
Misafir
Ziyaretçi
17 Kasım 2012       Mesaj #9
Misafir - avatarı
Ziyaretçi
Yapılan ölçümler sonucu suyun kaldırma kuvvetinin yaklaşık olarak 1 gr./cm3 olduğu saptanmıştır. Bu hesaba göre yoğunluğu santimetre küp başına 1 gramdan az olan tüm cisimler, suyun yüzeyinde batmadan durabilmektedir. Burada ayrıca suyun üzerinde kalma tabirine, eşit oranda batarak yüzeyde kalma kavramının da eklendiği unutulmamalıdır. Cismin bir kısmı suyun içindeyken, kalan kısmı suyun yüzeyinde kalıyorsa da o cisim batmıyor demektir.

Çoğu insan çelik gibi yoğunluğu çok fazla olan metallerden yapılan gemilerin bu anlatıma göre batması gerektiğini düşünse de, bu aşamada da devreye toplam yoğunluk girmektedir. Gemilerin üretiminde kullanılan metal materyallerin yoğunlukları her ne kadar sudan ağır olsa da, geminin toplam yoğunluğu sudan az olduğu için batmadan su üzerinde kalabilmektedir. Gemilerin tasarlanırken geniş bir şekilde dizayn edilmesi, aslında geminin yüzebilmesini sağlamak yani toplam yoğunluğun azaltılması içindir.

Gemiler geniş yapıları nedeniyle içlerinde çok fazla hava barındırdığından, toplam yoğunlukları büyük oranda azalır ve böylece suyun yoğunluğunun altına inebilir. Geminin içerisinde bulunan havanın düşük yoğunluğu, üretimde kullanılan yüksek yoğunluklu metaller ile toplanarak ortalama değer hesaplandığında elde edilen sonuç; suyun yoğunluğunun altındadır. Gemide oluşan hasar nedeniyle su almaya başlaması durumunda batması da, geminin yoğunluğunu düşüren hava yerine içeriye su dolması ve geminin artan toplam yoğunluğu sebebiyle gerçekleşmektedir.

Benzer Konular

31 Aralık 2009 / Misafir Cevaplanmış
8 Ekim 2017 / Misafir Cevaplanmış
8 Kasım 2012 / acil cevabbbbb Cevaplanmış
7 Kasım 2013 / Misafir Cevaplanmış