MsXLabs

MsXLabs (https://www.msxlabs.org/forum/)
-   Sanat (https://www.msxlabs.org/forum/sanat/)
-   -   Telli Çalgılar - Gitar (https://www.msxlabs.org/forum/sanat/30556-telli-calgilar-gitar.html)

Misafir 14 Nisan 2007 18:00

Bu konuda Gitar tarihi,türleri ve resimleri yer almaktadır.
Gitar Tarihi Ve Türleri için konunun tüm sayfalarını gözden geçirebilirsiniz

Gitar 20. yüzyıl boyunca kendini dünyanın en popüler müzik enstrümanı
olarak kabul ettirmiştir.Gitar son derece uyarlanabilir, portatif ve çekici bir enstrümandır; çok yönlülüğü onun sınırsız bir çeşitlilikle kullanabilmesini sağlamıştır.Telli enstrümanların aynı anda hem akor hem de melodilerinin çalınmasına olanak veren en pratiklerinde biridir.Gitarın sesi tüm dünyanın bütün ülkelerinde eşsiz bir form ve tür çeşitliliği ile duyulabilir.Bu, ev yapımı enstrümanları çalan etnik müzisyenlerden,gelişmiş bilgisayar sistemleri ile çalışan ve geniş bir malzeme dağarcığından yararlanan kompozitörlere kadar geniş bir yelpazeye yayılmıştır.

MODERN GİTAR

Geçtiğimiz 150 yıl boyunca gitar köklü değişikliklere uğramıştır.Düşük ses şiddetine sahip narin bir salon enstrümanıyken, günümüzde geniş bir çeşitlilikte ses rengi ve dinamiğine sahip bir enstrümana dönüşmüştür.Bazı modern tasarımlar kültleşerek moda haline gelmiş, tüm yaş ve kültür düzeyindeki insanlar için müzikal anlatımın başlıca ögelerinden biri olmuştur...

Gitarın Tarihçesi ve Kökenleri

Gitarı andıran bir enstrümanın 1500 den önce, rönesans sırasında Avrupa’nın Akdeniz bölgesinde var olduğu bilinmektedir.13. ve 14. yüzyıldan kalma betimlemeler kuş tüyü bir pena ile çalınan “8” şeklinde bir enstrümanın varlığını gösterir.Yine bu döneme ait bazı kaynaklar “guitarra latina” adlı bir Latin gitarından bahseder.Gitar içinmüzik içeren kitapların tarihi 16. yüzyıla kadar uzanır.Bu kitaplarda her üç ve ya dört teli de ünison(Adı ve tınlayışı aynı olan notalar) biçiminde akort edilen çiftlerden oluşmak üzere dört telli bir gitardan söz edilir.En alt tel bazen bir oktavlık aralıkla akort edilirken en üst tel çoğunlukla tel çoğunlukla tektir.16. yüzyılda beş telli gitarlar da çıkmıştır.İlk gitarlarda sap kafası düz bir şekilde yerleştirilmişti ve akort burguları arkadan ayarlanıyordu.Bu tip gitarın klavyesi göğsü ile aynı seviyedeydi ve sekiz ile on arasında bağırsak ile bağlanarak yapılmış perdeleri(fret) vardı.Gövdesi bugünün standartlarına göre daha küçük ve daha az kıvrımlıydı.Sırtı bombeli yada düzdü ve ses deliği dekoratif bir parşömen veya ağaç işlemeleriyle kaplanmıştı.Bu tip gitarların kırılgan yapıda olması, değişen modalar, farklılaşan akortlama şekilleri ve metal tellerin kullanımı bir çok enstrümanın yok olmasına veya değişme uğramasına neden olmuştur...

Lavta ve Vihuela

Lavta,Armut şekilli gövdesi ve bombeli sırtıyla Araplara ait udun akrabasıdır.İlk lavta türleri Rönesans zamanında ortaya çıkmıştır.Büyük bir ihtimalle 16. yüzyılda Ortadoğu’dan Avrupa’ya getirilen lavta,çoğunlukla 6 telli ve parmakla çalınan bir enstrümandı.Tüm Avrupa’da eşlik ve kompozisyon amacıyla kullanılmaktaydı....
Vihuela, 16-17. yüzyıllarda gitarın ilk hallerinden daha üstün olduğu düşünülen bu popüler enstrüman için çok sayıda eser yazılmıştır.Gitara benzeyen büyük bir gövdesi ve düz bir sırtı vardır.İlk lavtalarda olduğu gibi çiftler halinde sıralanmış on iki teli vardır.Gitarın gelişimi 17.yüzyılda vihuela’nın ortadan kalkmasına neden olmuştur.Şu anda tüm Dünya’da sadece iki adet orijinal Vihuela bulunmaktadır...


Elektro Gitar

Elektro Gitar, sesini manyetikleri aracılığı ile elektrik akımına dönüştüren ve bir amplifikatör ile bu akımdan ses elde edilmesine olanak tanıyan bir gitar türüdür. Yarattığı sinyalin değiştirilebilir olması, ve zamanında bir devrim niteliği taşıyan yükseklikte bir sese sahip olması nedeniyle, kullanım alanı çok genişlemiş bir gitar türüdür.
Elektronikteki gelişmeler ile tonal olarak sınırları 1960 lardan sonra iyiden iyiye artan elektro gitar, günümüzün en bilindik enstrumanlardan biri haline gelmiştir.

Elektro Gitar Türleri:

Katı (Solid) Gövdeli

Katı gövdeli gitarlar, masif gövdeye sahip, sesin doğal yollardan (gitardaki boşlukta yankılanarak) yükselmesine izin vermeyen tipte gövdelere sahip gitarlardır. Yüksek çıkış gücü olan ses kaynaklarının olduğu yerlerde (konser salonu gibi) geribeslemeyi en aza indirgeyen gövde türüdür. Fender firması, Strocaster ve Telecaster modelleri ile bu tip gövde yapımına katkıda bulunmuştur.

Boş (Hollow) Gövdeli

Boş gövdeli gitarlar,(aynı zamanda kıvrımlı üst yüzeyleri ile Archtop adını da alır) bir yükselticiye gereksinim duymaksızın zengin ton çıkarabilen gitarlardır. Her ne kadar bu özelliğe sahip olsalar dahi, bu gitarlar da manyetiklerle kullanılmaktadır. Üst ve alt ağaç plakaları bir parçadan oyulmuş, yahut ısı ile preslenmiş ağaçlar olabilir. Bu tip gövdelerde keman ailesindeki gibi f delikleri bulunabilir. Bu tarz gövdeyi 1890 da tasarlayan ve dünyaya tanıtan, Gibson firmasıdır.


Elektro Gitarın Kısımları


Sap

Gitarın klavyesinin de bulunduğu kısımdır. Klasik gitardan hem kalınlık hemde genişlik açısından daha ince olan elektro gitar klavyesi genelde 18 ile 24 arasında fret sayısına sahiptir. Sapın içinde genellikle truss rod adı verilen bir metal ayar çubuğu geçer. zamanla eğilen bir sap, bu vida yardımı ile eski haline geri getirebilir. Akort burguları en uçta bulunur ve genellikle metal bir aksama sahiptir.

Köprü

Gitarda telleri gövdeye bağlayan kısımdır. Zamanla değişim geçirmiş olmakla beraber, değişik varyasyonları mevcuttur. Bu aparat sabit yada oynar olabilir. Oynar olabilenler, bir kol yardımı ile telleri gerip gevşetebilir, dolayısıyla ince yada kalın tonlara kayma sağlanır. Genelde metalden olur.


Eşik

Gitarın sapında, telleri akort burgularına gitmeden önce sonlandıran kısımdır. Genelde metalden oluşur.

Manyetik

Gitarın teldeki titreşimleri aldığı kısımdır. Manyetik alanda telin titreşiminin içerideki bir sargıda akım oluşturması prensibi ile çalışır. Çift halinde (Humbucker) yada tek (Single) olabilir. Bazı manyetikler amplifikatöre çıkış sağlamadan sinyali yükseltirler. Manyetikler ikiye ayrılır:

1-Aktif Manyetikler: 9V'luk pil ile çalışan tellerin titreşimini pasif manyetiklere göre daha hassas bir biçimde yakalayan manyetiklerdir.
2-Pasif Manyetiker



http://img360.imageshack.us/img360/4385/232pxegitarreom9.jpghttp://img483.imageshack.us/img483/436/180pxmoodswingerbb0.jpg


Misafir 14 Nisan 2007 22:05

Bas Gitar
Bas gitar, müziğin temelini oluşturduğundan, tüm müzik türlerinde kullanılır. Yoğun olarak pop, caz, funk ve rock gibi müzik türlerinde kullanılır. Çoğunlukla dört telli olan ve kalın ses veren telli çalgı. İlk olarak Fender tarafından 1950li yılların başlarında üretilmiştir.

Özellikler:

Bas gitar, elektrik ve akustik olarak ikiye ayrılır. Elektrik basta tellerden gelen ses manyetikler tarafından elektrik sinyaline çevrilip bu sinyali sese çevirecek olan yükselteçe (amplifikatör) yollanırken, akustik basta akustik gitar gibi geniş ve oyuk olan gövde tellerden gelen sesi güçlendirip duyulabilir bir seviyeye çıkarır. Kimi akustik baslarda sesin yükselteçe de iletilebilmesi icin piezo adı verilen kuvarskristallipiezoelektrik ses alıcıları bulunur. Bas gitarın sesi, normal gitarlardan daha kalın, kontrbas gitarlardan daha incedir. Normal bir gitardan daha kalın tellere ve daha uzun bir ölçeğe sahip olan bas gitarın gövdesinin elektrik baslarda ön, akustik baslarda yan tarafında ton ve sesi değiştirmeye yarayan bir eşitleyici bulunur. Bas gitarların elektro gitar yükselticilerinden farklı olan, düşük frekanstaki sesleri daha iyi verebilen özel yükselteçleri bulunur.
Klasik bas gitar genellikle perdeli ve dört tellidir. Günümüzde sayısı on ikiye ulaşan telleri olanları ve perdesizleri de kullanılmaktadır. Genelde yardımcı çalgı olarak kullanılan bas gitar, elektronik ve bilgisayarların katkısı ile günümüzde yoğun olarak ön çalgı olarak da kullanılmaktadır. Bas gitar partisyonları fa anahtarı ile yazılır .


Misafir 14 Nisan 2007 22:29

Akustik Gitar

Gövdesinin (kasa) ve ses deliðinin klasik gitara göre daha geniþçe olmasý; tüm tellerin çelik veya türevi olmasý esas farklýlýklarýdýr. Amerikan Folk Müziði (Country-Blues) soundu için geliþtirilmiþ, özgün týnýsý ile tüm dünyada gitar müziði içinde yerini almýþtýr. Daha çok Rock (özellikle slow-rock), Blues ve Folk müziðe yatkýn bir soundu vardýr.

http://img377.imageshack.us/img377/4408/akustikkb9.jpg

Gitar
http://img163.imageshack.us/img163/153/devilgirlesp0zvfj3.jpg
Gitar2
http://img442.imageshack.us/img442/2318/uvmc3gpu3.jpg
Gitar3
http://img266.imageshack.us/img266/7898/powerpuffguitarslarge3tlz1.jpg


Misafir 13 Haziran 2007 16:53

Gitar Hakkında Öğrenmek istediğiniz Herşey
 
Gitar Tarihi
Gitarı andıran bir enstrumanın 1500' den önce,Rönesans sırasında Avrupanın Akdeniz bölgesinde var olduğu bilinmektedir. 13. 14 yüzyıldan kalma betimlemeler
kuş tüyü bir pena ile çalınan "8" şeklinde bir enstrümanın varlığını gösterir. Yine bu döneme ait bazı kaynaklar guittara latina adlı bir latin gitarından bahseder. Gitar için müzik içeren ilk kitapların tarihi 16. yüzyıla kadar uzanır. Bu kitaplarda her üç veya dört teli de "ünison" (aynı sese) bir biçimde akort edilen çiftlerden oluşmak üzere, dört telli bir gitardan söz edilir.

En alt tel bazen bir oktavlık bir aralıkla akort edilirken, en üst tel çoğunlukla tektir 16. yüzyılda beş telli gitarlar da ortaya çıkmıştır İlk gitarlarda sap kafası düz bir şekilde yerleştirilmişti ve akort burguları "friction pegs" arkadan ayarlanıyordu. Bu tip gitarın klavyesi enstrümanın göğsü ile aynı seviyedeydi ve sekizle on arasında bağırsak ile bağlanarak yapılmış perdeleri "fret" vardı Gövdesi bugünün standartlarına göre daha küçük ve daha az kıvrımlıydı. Sırtı bombeli veya düzdü ve ses deliği "soundhole" dekoratif bir parşömen veya Ağaç işlemeyle kaplanmıştı. Bu tip gitarın kırılgan yapıda olması, değişen modalar, farklılaşan akortlama şekilleri ve metal tellerin kullanımı pek çok enstrümanın yok olmasına veya değişime neden olmuştur.


Misafir 13 Haziran 2007 17:00

Klasik Gitar
Tarihçesi, türdeşleri ile ele alındığında 16. Yüzyıla hatta öncesine uzanan klasik gitar, İspanyol Flamenco tarzının esas enstrümanı olarak 19. Yüzyıldan itibaren yaygınlaşmış ve bugünkü şekline kavuşturulmuştur. Modern gitar türlerinin tamamının atasıdır. Ağaç gövde ve ses deliği; ayrıca alt üç telinin naylon türevi olması tipik özelliklerindendir.

http://img240.imageshack.us/img240/1589/classicgp8.jpg

Akustik Gitar
Gövdesinin (kasa) ve ses deliğinin klasik gitara göre daha genişçe olması; tüm tellerin çelik veya türevi olması esas farklılıklarıdır. Amerikan Folk Müziği (Country-Blues) soundu için geliştirilmiş, özgün tınısı ile tüm dünyada gitar müziği içinde yerini almıştır. Daha çok Rock (özellikle slow-rock), Blues ve Folk müziğe yatkın bir soundu vardır.

http://img509.imageshack.us/img509/5361/akustikba6.jpg

Elektrik (elektro)
GitarStandart gitar üzerinde yapılan değişikliklerle biçimini bulan modern bir enstrümandır. Gitarın gövdesine, ses deliğinin bulunması gereken yere konulan manyetik (mikrofon vazifesi gören elektro-mıknatıs) ler sayesinde tel titreşimleri amplifikatöre gönderilir. Özellikle yüksek sesli ve güçlü bir sound için geliştirilmiş, mikrofona ihtiyaç duymaksızın daha geniş alana sesi yaymak üzere biçimlendirilmiştir.

Les Paul, Leo Fender gibi tasarım ustaları sayesinde 1940' lardan beri üretilmekle birlikte Rock'n Roll ile hayat bulan elektro gitar faktörü, daha sonraları da Jimi Hendrix, Frank Zappa gibi gitarist öncüler tarafından yapısal değişikliklere ve efekt zenginliğine kavuşturlulmaya başlanmıştır.

Bugün elektro gitar ve efekt soundları tam bir "ses mühendisliğisahası açmıştır. Sınırsız ses varyasyonları performansçıya geniş bir yelpaze sunmaktadır. Müziğin her köşesinde kendine yer bulan elektro gitar, özellikle rock, blues ve jazz dan dünya müziğine ulaşan çizgide cazip bir enstrümandır. Akustik ve Klasik gitarların yapısı değiştirlmeden " elektrik " hale getirilenleri olduğu gibi, standart masif gövdeli bir elektro gitar: ses deliği bulunmayan, yekpare ve görece ince kasalı, tüm telleri çelik veya metal türevi olan bir çalgıdır.





Misafir 13 Haziran 2007 17:03

Nasıl Bir Gitar Almalıyım?
 
Sevdiğiniz, yapmak istediğiniz tür müziğe veya özgün arzunuza uygun bir sound sağlayabilecek ve tınısından hoşlandığınız gitar muhtemelen doğru "gitar türü" seçimidir. Ancak yeni başlayanlar için akustik gitarın çelik ve görece sert tel yapısının, henüz kıvama gelmemiş parmaklar açısından biraz zorlayıcı olacağını belirtmekte fayda var. Tüm gitar çeşitleri genelde aynı çalıma cevap vermekle beraber aslında her tarz için özelleşmiş bir çalış tekniği vardır.
Yaygın ve yanlış bir inanış, gitar çalmaya "klasik gitar" la başlanması, daha sonra istenirse arzulanan diğer çeşitlere geçilmesi gerekliliğidir. Hayır..! Kesinlikle ne tarz gitar çalmak istiyorsanız onunla başlamalısınız.

Gitar Alınırken Dikkat Edilecek Hususlar


Yapısal olarak iyi bir gitarın, ağacı-malzemesi-işçiliği ile birlikte dikkat edilmesi gereken ana özellikler.
a) Telleri klavyesinden çok uzak olmamalı, perdelere rahatlıkla basılabilmeli.
b) En ince perdelerine kadar net bir tını vermeli, parazitli-cızırtılı sesler olmamalı.
c) Her perde vermesi gereken standart notayı (entonans) verebilmeli.


Misafir 13 Haziran 2007 17:04

Hangi gitar markası en iyisi? Bana iyi bir gitar önerebilir misiniz?
Evet, muhtesem bir soru. Dünyada bir tane en iyi gitar markası var, bravo bildiniz! Onu en iyiler kullanıyor, geriye kalan müzisyenler gerizekalı oldugundan bunu akıl edemiyor ve bin tane baska firma bu sekilde geciniyor. Vay be.

Alacaginiz türe ve calim tarzina göre uygun gitarlar ve o gitarlarda daha iyi ürün üreten markalar vardir, tabi ki ödeyeceğiniz paraya göre de alacagınız ürünün kalitesi değişir. Kuskusuz "en iyi" tanımı da kişiden kişiye göre değişir. Bunun icin en iyi yol, dükkana girip gitarı denemenizdir. Gitardan anlamasanız bile o gitarda siz calisacaksiniz, icinize sinmeli. Bir bilenle gitmenin bence yeni baslayan biri icin tek anlami, o kişinin gitarda hasar vs. var mi diye kontrol edip, dükkanın acemiyi kazıklamasını engellemekten ibarettir. Yeni gitar alımı konusunda ince detay asagıdaki sorularda gelecek. (İlla ki!)

Sert müzik yapmak icin hangi gitarı almam gerekir?
Sert müzik yapmaniz icin mutlaka B.C. Rich almanız gerek. Tabi ki mutlaka şekil şemal Warlock model olmalı, agırlıgınızın 1/4unden az olmamalı ki acıyı hissedin..

Sert bir müzik yapacaksanız, bunda gitardan daha cok efekt pedallarının etkisi vardır. Sizin istediğiniz sesi distortion denen efekt verir.(İlk stüdyomda sürekli clean tonda gitari döverek ses cikarmaya calisimi, son kalan 1 dakikada amfi üstündeki drive düğmesini keşfedişimi hatırladım) Gitarın agacı vs. belli tonal değişikliklere neden olur, sertlikle direkt alakası yoktur.

En basitinden Gibson' la thrash yapan Testament' a, Fender' le heavy metal yapan Iron Maiden' a, Ibanez' le Hardcore yapan Korn' a bakabilirsiniz. Bu aletlerin cogu piyasada size göre "yumusak müziklerin gitarı" gibi gözükebilir, ama müziğin "sertliği" gitarın markasından gelmez! İlk gitarınızı alırken rahat etmeye bakın, sonradan bir distortion pedaliyla istediğiniz tonlara yaklasabileceksiniz. (biliyorum: junc junc jururunc)

Temel olarak, sert müzik icin solid body(katı ve ici dolu gövdeli) bir gitar, ve nispeten cıkısı yüksek "humbucker" manyetikler yeterli olacaktır. Aldıgınız gitarın üstündeki manyetiklere sert müzik icin yetersizse sonradan alacagınız bir manyetik istediğiniz tonları verebilir.

Gitardan baska neler almam gerekir? Procesör(efekt pedalı) mü amfi mi alayım?
Amfi gitarınızın sesini besleyip güclendiren ünitedir. Normal hoparlöre gitarı direk girerseniz sesinin cok igrenc geldiğini duyarsınız. Amfi sadece sesi yükseltmekle kalmaz, sesi güclendirip harmonikler eklediğinden gerekli bir alettir. Amfi alacak paranız yoksa bu eksiği "amfi simulatorleri" denen, amfinin yaptıgı taklit eden, pedal tadındaki aletlerden alırsınız. Bunların bizde en bilinenleri Line6 POD, Behringer Vamp, Sansamp Triac gibi ürünlerdir.

Efekt pedalları ve rack' ler, baslangic icin zorunlu değildir, hele ki cogu amfinin üstünde "distortion" verecek drive düğmesinin bulundugunu düşünürsek. Hala en basit gitar+amfi kombinasyonunu kullanan gitaristler olsa da, tonunuzu geliştirmek istediğinizde bu aletlere yavastan girmeniz gerekecek.

Bana 250 dolarlık süper bir gitar önerir misiniz?
Hayır önermem. Hem süper hem 250 dolar olan gitar olsa ben alırdım. Zaten 250 dolar cok para değil, girin dükkana, deneyip begendiğinizi alın. 250 dolar olan iki gitardan birinin süper birinin kötü olması imkansız zaten.

Evde calismak icin 10-20 wattlik hangi amfi iyidir?
Acıkcası hic biri birbirinden cok daha iyi değil. Gitarı takın ve deneyin. Gitarda klavyeyi test ediyorsunuz, sapı deniyorsunuz, amfide daha kolay. Sesi icinize sineni alın. Marka isimlerine cok takılmayın. Zaten 10-20 watt ancak evde calısmak icin yetiyor, süper ton almayı beklemeyin.

Distortion ne? Drive overdive falan diyorlar ne iş?
Yeni genclik cin gibi, ama hani olur ya, benim gibi ilk stüdyosunda distortion ne bilmeden takılmıs bir insan evladi vardir diye söylüyorum. Bu sese o "junc junc" sesini veren şey. Overdrive daha eski klasik tarz soundlar veren dist. lere deniyor. Ya da tam tersi, overdrive' ın asırı olanı, modern tarz rockta kullanılan distortion. Detaylı acıklamasını burada yapmayacagım.

Abi metal zone' u cok seviyorum, distortionu köklüyorum cosuyorum ama dip ses var cehennem gibi?
Terbiyesiz. Neyse. Dip ses yüksek distortion seviyesinde normal kulaklara duyulacak seviyeye gelir dogaldır. Distortion pedalınız ayrıysa veya amfi üstündeyse, ekstra olarak noise suppresor(veya noise reductor) denen "dipses temizleyici" almanız lazım. "Ohoo sürekli sorun cıkartıyorsun sen de" diyecek olan coklu efekt pedalı alsın, onun icinde en sık kullanılan efektlerle birlikte bu da vardır. Bundan dolayı multi-effect procesorler az parası olan insanlarca pek sevilir.

Yeni manyetik alacagım, cok sıcak tonlar istiyorum, ne önerirsiniz?
Sıcak ton ne arkadasım!? Sana göre sıcak olan bana göre soguk belki? Gitar manyetikleri, gitarın tonunu ve parmakların sese olan etkisini(nota tanımı ve netliğini) değiştirirler. Ama bunlar hakkında fikir vermek kullandıgınız ana ekipmanı(gitar+amfi+efekt zinciri) ve istenen soundun özelliklerini bilmediğimiz zaman öneri yapmamız imkansızdır. Denemesi bedava, "bunlar bilmiyor olm" diye alınganlık yapıp, manyetik üreticilerine bu soruyu atıp sansinizi deneyebilirsiniz.

Gitarı bilgisayara baglamak istiyorum, muhtesem gitar caliyorum ama herkesin dinlemesi lazım, anlıyor musun?
Kayıt yapacaksın belli ki. Eğer kastın gitarı direk bilgisayara girip calmaksa, al elektrikciden bir "kucultucu", bunlar jak ucuna takılır ve senin "line-in" denen girişten bilgisayara jakı takmanı saglar. Tabi bundan sonra "neden bu gitarın sesi sivrisinek gibi geliyor" diye soracagını biliyoruz hepimiz, cık yukarı 3. sorunun altını oku.

Okumadın biliyorum, yine de devam edeyim. Gün olur da sen amfiyi mikrofonlayıp kayıt yapayım dersen, mikrofon' u "mic" girişine sokacagını söylemem gerekmiyor sanırım.

Eger amaclarınızı net acıklamazsanız insanların vereceği cevaplar da pek net olmuyor. Üstüne üstlük küfür yiyorsunuz, ne gerek var. Yaşasın dünya barışı.

Gitarımın telleri cok yüksekte duruyor, sap ayarı nasıl ayarlanıyor?
Vallahi soruluyor bu soru. Sap ayarlıgı tel yüksekliğini etkilese de, tel yüksekliği ayarı sap ayarıyla YAPILMAZ. Gitarınızla birlikte kücük bir kılavuz veriyorlar onu okusanıza biraz? Sap ayarı, gitara zarar verebilecek derece önemli bir ayardır, öyle herkes yapmaz -zaten iki günde bir de yapılmaz-, cogu kişi bu ayarı bir bilene bırakır, dogru da yapar. Siz yapamazsınız diye bir kural yok ama bu soruyu soruyorsanız yapmayın.

Cok hızlı calmak istiyorum! Sehrimin en iyi gitaristi ben olucam! Nasıl olacak?
Metronom al, metod kitabı al, oradaki egzersizleri yavas hızda calısmaya basla, temiz caldıkca hızlandır, bu kadar. Gitaristleri izle, tekniğini düzgün oturt, yavas ve hızlı ritmlerde tekniğinin bozulmamasına dikkat et. Merak etme, bu sekilde en fazla 1 sene icinde sehrinin en iyi gitaristi olmasan da, oldugunu sanacak kadar ilerleyeceksin.

Parmaklarımı kuvvetlendirmek icin hedehödö aleti aldım calısayım mı?
Gitar calarak kuvvetlendir parmaklarını, cok kasma. İlla gelişmek adına sıkıcı bir şeyler yapmak istiyorsan, body' e git bari, sahnede daha iyi görünürsün.

Armoni ögrenmek istiyorum! Kasıcam ortalıgı, major minor dominant transpoze!
Armoni, müzik kurallarıdır genel anlamıyla, cogu kişi bunu "temel müzik bilgileri"yle karıstırır. Nota bilgisi, gam bilgisi, akor bilgisi vs. armoniye sadece giriştir. Armoni biliyorum diye ilan asan adamlara klasik müzik armonisinde paralel besli yürüyüşünün serbest olup olmadıgını sordugunuzda size olan bakıslarından bunu test edebilirsiniz. Yani armoni bilmek güzeldir ama herkes ilgilenmeyebilir, zamanında insanların "bu kulaga güzel geliyor" dediği şeylerin kurallastırılmasıdır, herkes ögrenirse süper beste yapar diye bir kural yoktur.

Ben de sizin temel müzik bilgileriyle ilgilendiğinizi varsayıyorum(akorlar, gamlar, zamanlar, notasyon,...). Bu konuda güzel kitaplar var piyasada. Yine de bir hoca yardımcı olabilir. Ben Otto Karoyli' nin kitabından("Müziğe Giriş" olması lazım) ögrenmiştim ilk bilgileri, bastan sona düzenli okumadım, gerekli gördüğüm yerleri önce okumustum.

Profesyonel ev kaydı yapmam icin hangi program lazım?
Kübeyzin profeşınıl. Kuruyorsun yapıyor kendisi.

Esasında cok masumane ve iyi niyetli bir sorudur bu, evde bestesini kaydetmek isteyen bir gitarist vardır hep. Fakat cevap verecek adamı üşendirir, cünkü cevabı kolay değildir. İnsan o uzun cevapları yazmadan önce tek satırdan olusan o soruyu soranın ciddiyet seviyesini, maddi imkanlarını, kafasındaki amacı ve nasıl bir müzik ve calısma ortamı düşündüğünü bilmek istiyor, kaale alabilmek istiyor. Ciddiye alınmak istiyorsanız ciddi olun. Amatörseniz bile ciddi yaklasin, olanaklariniz ve isteğinizden karsı tarafı haberdar edin.

Gitarlar hakkında cok sorum var, adamakıllı bilgi istiyorum, böyle yarım yumalak netten okunmuyor.
İşte güzel bir insan. Piyasada gitarla ve ekipmanla ilgili Türkçe kitaplar var. Ideefixe gibi sitelerden aratabilirsin, ya da cıkıp raflara bakabilirsin, cunku hepsini bilmiyorum. Aklıma tek gelen Cem Öcek' in Elektrogitar adlı kucuk kitabı var yeni baslayanlar icin, cogu sorunuzu giderir. Manyetikten gitar parcalarına, gövdede kullanılan agacın sese etkisinden gitar bakımına kadar az cok birşeyler veriyor.


Misafir 13 Haziran 2007 17:08

Çalma ve tutuş pozisyonları Sağ el çalış pozisyonlarında parmak veya pena kullanılır. Klasik gitar tekniğinde ve arpejde (akor seslerinin çeşitli düzenlerde ayrı ayrı tınlatılması) genellikle parmak kullanılır. İspanyolca parmak isimlerinin ilk harfleriyle literatüre geçen gösterim; baş parmaktan başlayarak sırasıyla : Başparmak : Pİşaret : iOrta : mYüzük : aolarak isimlendirilir.

Hertürlü gitarı çalarken kullanılan yaygın ve ideal bir yöntem de pena kullanımıdır.

Pena doğrudan gitarın gövdesini gösterecek şekilde tutulmalıdır. Pena işaret parmağın ilk boğumunun kenarı ile baş parmağın ilk boğumunun altı arasında tutulur. Tellere vururken herzaman bir üstten (n) bir alttan (v) vuruş kullanılır. Pena ne çok sıkı ne de çok gevşek tutulmalıdır.
http://www.gitarx.com/images/pena4.jpg http://www.gitarx.com/images/pena5.jpg

Pena bu şekilde tutulurken sağ kol gitarın gövdesine yaslanabilir. Baş parmağın devamı olan, elin iç kısmı çalınmayan telleri hafifçe hissedecek şekilde yukarı aşağı hareketlenmelidir. Penanın ucu tellere paralel ( veya 15 derece kadar dışa eğimli) tutulmalıdır. Bu hızlı pasajlarda teller arasında akıcı hareketler için en uygun şekildir. Sol El Tutuş Pozisyonları Baş parmak sapın arkasında; etli kısmı sapın ortalarına yaslanacak ve yukarıya doğru taşmayacak pozisyonda tutulmalıdır. Elin iç kısmı (parmak diplerinden başlayarak) gitar klavyesinin altında uzakta, parmak hareketlerini engellemeyecek biçimde durmalıdır. Parmakların bastığı telleri dik görmeleri sağlanmalı, hepsinin uçları başparmağı gösterecek biçimde durmalıdır. Bu pozisyonu sağlamak için bileğinizi oldukça bükülmüş pozisyonda tutmalısınız. Sürekli bu modeli aklınızda bulundurarak düzenli egzersizlerle mükemmel tutuşa yaklaşmalısınız. Kolay geldiği için teknik dışı hareketler yapmanız uzun vadede aleyhinize olacaktır.

http://www.gitarx.com/images/sol_el.jpg


Misafir 13 Haziran 2007 17:11

Sol Gamı

e I-------3---------------------------------------------
B I-------3----------5--6-----------------------------
G I---2-------4-----5---------------------------------
D I---2--3----------5--------------------------------
A I---2--3----------5--------------------------------
E I---2--------------5--------------------------------


La Gamı

eI----5--------------------------------------------
BI----5--6-----8-------------------------------------
GI-4-5-----7-----------------------------------------
DI----5-----7----------------------------------------
AI----5-----7--8--------------------------------------
EI----5-----7--8--------------------------------------

Si Gamı

eI-----7-------------------------------
BI--------8-------10---------------------
GI-----7------9--10-----------------------
DI-----7------9--10----------------------
AI-----7--8-----10------------------------
EI-----7--8-----10------------------------

Do Gamı

eI----7--8--------------------------------
BI--------8------------10----------------
GI----7---------9-----10---------------------
DI----7---------9-----10----------------------
AI----7---8-----------10----------------------
EI---------8-----------10-------------------

Re Gamı

eI----------10----------------------------
BI----------10--------12---13----------------
GI----9----10--------12-----------------------
DI----9----10--------12------------------------
AI----------10--------12----------------------
EI----------10--------12---13------------------

Fa Gamı

eI--1--------3----------------------------
BI--1--------3---------------------------
GI-------2--------4---5---------------------
DI-------2---3--------5----------------------
AI-------2---3--------5---------------------
EI--1--------3-----------------------------

Mi Gamı

eI----12--13---------15----------------------
BI----12--13---------15----------------------
GI----12--------14---------------------------
DI----12--------14---15-------------------------
AI----12--------14---15-------------------------
EI----12---13--------15------------------------


Misafir 26 Kasım 2007 09:03

Alıntı:

the rock devil adlı kullanıcıdan alıntı (Mesaj 802344)
slm

bişey sorcaktım ben yeni gitar çalmaya başladım
ama sğlam bir kaynak bulamadım sizin bana netten önerebileceniz bir program varmı indireyim

Desktop Guitarist Bu Programı deneyin işinizi görecektir.. :)


we come one 30 Aralık 2007 10:20

.::Gitar Dersleri::.. Temel Bilgiler

Notaların Harflerle Gösterilmesi

Özellikle akorların ya da genel olarak tüm notaların gösterilmesi için bazı harfler de kullanılır. La notası temel bir sestir. Bir orkestra akordunu La notasına göre yapar. Telefonu açtığınızda duyduğunuz düdük sesi (bazı durumlarda çok küçük bir farkla olsa da) La notasıdır. Bu yüzden, notaları gösteren harfler La notasından "A" harfiyle başlar ve sırayla gider. Yalnızca Almanca'da Si notasını göstermek için "B" harfi yerine "H" harfi kullanılır.

La Si Do Re Mi Fa Sol
A B C D E F G

Sol ve Fa Anahtarları

Şimdi de, notaların fa anahtarında başlayıp sol anahtarında nasıl devam ettiğini görelim. İki porte arasında hayali bir çizgi olduğunu düşünün. Bu çizgiye gelen nota Do c notasıdır. Çok kalın ve çok ince notaları göstermek için portenin beş çizgisi yetmez. Bunun için portenin altında ve üstünde ek çizgiler kullanılır. Oktav dediğimiz olay ise, bir notadan başlayıp, ileri ya da geri, daha doğrusu, aşağı ya da yukarı doğru, notaları sırayla sayarak geldiğimiz sekizinci nota - ki bu ilk notanın tekrarıdır - ile ilk nota arasındaki uzaklıktır. Aşağıdaki örnekte oktavlar Mi E notasından - Mi notasına olarak gösterilmiştir

Tam Ses - Yarım Ses

Notalar arasında belirli uzaklıklar vardır. Gitarda birbirinin peşisıra gelen iki perde düşünün (3 ve 4.perdeler gibi). Bu iki perdedeki notalar arasındaki uzaklık yarım sestir (1/2ses). Şimdi de 3 ve 5. perdelerde iki nota düşünün (hangi telde olduğu önemli değil), bunlar arasındaki uzaklık ise bir tam sestir. Şimdi de, notaları Do'dan başlayıp, sayma sayıları gibi, sırayla sayalım: Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si - Do........................ Mi -Fa ve Si - Do notaları arası 1/2 sestir yani bu notalar birbirini takip eden perdelerdedir. Diğer tüm notalar arasında ise tam ses aralıklar vardır. Peki, aralarında tam ses (iki perde) uzaklık bulunan notaların arasındaki fazladan perdelere hangi notalar gelmektedir. Buralara gelen notalar diğer notaların diyez ya da bemolleri yani yarım ses inceltilmişleri ya da yarım ses kalınlaştırılmışlarıdır. Bu işlemi yapmak için arıza işaretleri kullanılır. Bunların bir listesini veriyoruz:

Diyez: Önüne konduğu notayı yarım ses inceltir.

Çift Diyez: Önüne konduğu notayı bir tam ses inceltir.

Bemol: Önüne konduğu notayı yarım ses kalınlaştırır.

Çift Bemol: Önüne konduğu notayı bir tam ses kalınlaştırır.

Bekar (Natürel): Arıza almış notayı doğal haline çevirir.


Şimdi de, Do notasından başlayıp, sırayla tüm notaları - ki bunlar 12 adet kromatik (birbirlerini yarım ses aralıkları ile takip eden) notadan ibarettir - yazalım. Not: İncelme yönünde giderken notalar diyez, kalınlaşma yönünde giderken ise bemol alır. Yani, sözünü ettiğimiz aradaki perdeye gelen nota ya bir önceki notanın diyezi ya da bir sonraki notanın bemolü olarak adlandırılır. Ya da gittiğimiz yöne bağlı olarak, bunun tam tersi olur: Do - Do diyez (ya da Re bemol) - Re - Re diyez (ya da Mi bemol) - Mi - Fa - Fa diyez (ya da Sol bemol) - Sol - Sol diyez (ya da La bemol) - La - La diyez (ya da Si bemol) - Si - Do... Soldan sağa diyez yönü, sağdan sola ise bemol yönüdür. Örneğin, Do ile Re arasındaki notayı, incelirken Do diyez, kalınlaşırken ise Re bemol olarak düşünebilirsiniz. Neticede ikisi de aynı sestir. Daha önce söyledik ama yine hatırlatalım: Mi - Fa ve Si - Do notaları arası yarım sestir yani bu notaların arasında diyez ya da bemol başka bir nota bulunmaz (Türk müziği ve bazı dünya müziklerinde daha küçük aralıklar vardır. Bunları ilgili derslerde inceleyeceğiz).
Bir ölçü içinde bir nota ilk kez arıza aldığı yerden, aksi belirtilmediği takdirde, ölçü sonuna kadar arıza almaya devam eder. Belirli bir yerde nota doğal haline çevrilecekse bekar (natürel) işareti kullanılması gerekir. Sonra tekrar arıza işaretiyle arızalı duruma getirilebilir.

Tablatür

Beş çizgili porte üzerinde yazılan notaları okumak, özellikle yeni başlayanlar için, biraz zor olduğundan tablatür dediğimiz olay geliştirilmilştir. Tablatürde altı çizgi bulunur. Bunlar gitarın tellerine karşı gelir. En alttaki çizgi kalın Mi E telidir. Üste doğru teller sırasıyla La A, Re D, Sol G, Si D ve (ince) Mi E'dir.

Teller üzerinde gösterilen sayılar hangi tellerde hengi perdelere basılacağını belirtir. Bu perdelere hangi parmaklarla basılacağı ise TAB'ın alt tarafındaki sayılarla gösterilir. Pena vuruşları ise üst tarafta verilir.

Herkes biliyordur belki ama yine de hatırlatalım, bare tek bir parmakla iki ya da daha fazla notaya basılacağı anlamına gelir. Basılan nota sayısına göre küçük bare ya da büyük bare olarak adlandırılır.

Gitarın Akordu

Herşeyden önce telefondan, diyapazondan ya da bir akord düdüğünden La sesini alıp gitarın 5 no'lu yani La telini doğru notaya akordlamamız gerekiyor.

5.Perdeden Akord

1) La telinde 5.perdeye basın, buradaki ses size alttaki boş telin olması gereken sesi Re notasını verecektir,
2) Re telinde 5.perdeye basın ve buna göre alttaki boş Sol telini akordlayın,
3) Sol telinde 4.perdeye basın (3'lü aralığa geldik) ve buna göre alttaki boş Si telini akordlayın,
4) Si telinde 5.perdeye basın (tekrar 4'lü aralık) ve buna göre alttaki boş Mi telini akordlayın,
5) (Kalın) Mİ telini akordlamak için iki yolunuz var: 1) (İnce) Mi teline göre (tabi oktav farkını gözeterek) ya da 2) (kalın) Mİ telinde 5.perdeye basıp buradaki sesi alttaki boş La teline göre akordlamak,
6) Son olarak, tüm boş tellerin seslerini teker teker diğer tellerde dağişik yerlerde basarak tüm sesleri karşılaştırmalı olarak kontrol edin

7.Perdeden Akord

1) Re telinde 7.perdeye basarak burada olması gereken La notasını üstteki boş La teline göre (tabi oktav farkına dikkat ederek) akordlayın,
2) Sol telinde 7.perdeye basarak bu notayı üstteki boş Re teline göre akordlayın,
3) Si telinde 8.perdeye basarak (3'lü aralığa geldik) üstteki boş Sol teline göre akordlayın,
4) Mi telinde 7.perdeye basarak (tekrar 4'lü aralık) üstteki boş Si teline göre akordlayın,
5) (Kalın) Mİ telini akord etmek için iki yolunuz var: 1) (İnce) Mi teline göre iki oktav aşağıdan ya da 2) La telinde 7.perdeye basarak buna göre üstteki (kalın) Mİ telini akordlamak,
6) Ve tabi son olarak, tüm boş tellerin seslerini teker teker diğer tellerde değişik yerlerde basarak tüm sesleri karşılaştırmanız gerekiyor

Parmak Açma Çalışmaları

Vereceğimiz örnek neredeyse tüm metod kitaplarında ve bir çok gitar hocası tarafından öğrencilerine verilen çok bilinen bir çalışma. Yeni başlayanlar için bir uyarıda bulunalım: Telden tele geçerken ve dönüş noktalarında çok dikkatli olun çünkü buralarda biraz yavaşlamak zorunda kalabilirsiniz ve tempoyu kaçırırsınız. Buralardaki küçük beklemeleri tempo içinde eritmek için yapılacak en iyi şey ağırdan almak. Tüm notalar eşit sürelerde çalınmalı ve notalar arasında beklemeler olmamalı. Bir de, her bir nota eşit ağırlıkta çalınmalı yani biri kuvvetli diğeri zayıf olmamalı

Gamlar

Gam belirli aralıklarla dizilmiş, bazı özel durumlar dışında, sekiz notadan oluşur. Sekizinci nota, birinci notanın bir oktav üstüdür (bir oktav tizde tekrarı). Bu sekiz nota iki dörtlü grup halinde düşünülür. Bunlardan birincisine alt dörtlü, ikincisine üst dörtlü denir. Birinci nota ("Kök ses" ya da "Tonik") gama ismini veren sestir.





Majör Gam (Ionian ya da İyon modu)

Majör gam, isminden de anlaşılacağı gibi, temel gamdır. Diğer tüm gamlar/modlar majör gam üzerinde yapılan değişiklikler sonucunda elde edilirler. İyon ya da daha sonra duyacağınız lidya, frigya (lydian, phrygian), vs gibi isimler, anlayacağınız gibi, tarihteki bazı geçmiş medeniyetlerle ilgilidir.

Majör gamdaki notalar arasındaki uzaklıklar şu şekildedir:

1.(kök ses) ve 2.sesler arası : Tam ses (iki perde)
2. ve 3.sesler arası : Tam ses
3. ve 4.sesler arası : Yarım ses (bir perde)
Burada alt dörtlü bitiyor. Şimdi, bir tam ses atlayarak üst dörtlüye geçeceğiz. Yani:
4. ve 5.sesler arası : TAM ses
Ve, üst dörtlü başlıyor:
5. ve 6.sesler arası : Tam ses
6. ve 7.sesler arası : Tam ses
7. ve 8.ses (kök sesin oktavı) arası : Yarım ses


Gördüğünüz gibi, her iki dörtlü de, içindeki notalar arasındaki uzaklıklar açısından, tamamen eş yapıdalar. Ve, bu iki dörtlü birbirine bir tam ses ile bağlandığında şu ses aralıkları ortaya çıkıyor:
Tam - Tam - Yarım - TAM - Tam - Tam - Yarım (yani, bazılarının ezberlediği gibi: 2 Tam, 1 Yarım, 3 Tam, 1 Yarım. Ama, bu şekilde ezberlemek iki dörtlü yapısını tam olarak açıklayamıyor.) Şimdi, bu aralıkları notalar ile porte üstünde görelim (Gamın dereceleri üstte sayılarla belirtilmiştir).
Do majör gamı:

Minör Gam

İki çeşit minör gam vardır:
1) Melodik minör gam (Majör gamın 3. derecesi bemol alır),
2) Armonik (doğal) minör gam (Majör gamın 3 ve 6.dereceleri bemol alır).

Majör ve minör gamlar arasındaki temel fark üçüncü sestedir. Majör gam - isminden de anlaşılacağı gibi - baskın bir karaktere, minör gam ise tam tersine çekinik ve daha yumuşak bir özelliğe sahiptir. Gitarınızda majör ve minör akorları peşpeşe çalarak bunu kolaylıkla algılayabilirsiniz

Dominant) Yedili Gam (Mixolydian)

Bu gama kısaca "yedili" gam denir. Majör gamın 7.sesi bemol yapılarak

Minör Yedili Gam

Yedili gamlarda 7.sesin bemol yapıldığını biliyoruz. Öyleyse minör yedili gamlarda da 7.ses bemol yapılacak. Bu durumda, iki çeşit minör gam oluyor:

1) Melodik minörün yedilisi (dorian = Xm7)
2) Armonik minör yedili (aeolian = Xm7 b6)

Akorlar

Basitçe, birden fazla ses birarada çalınıyorsa buna AKOR diyoruz. Yani, iki ses te bir akordur ama temel akor üç sesli (triad) olarak düşünülür.

Majör Akor

Akorları çıkartırken de, gamlarda olduğu gibi, majör gam temel alınır. Temel majör triad maj gamın 1, 3 ve 5.seslerinden oluşur

Şimdi bu akoru gitar klavyesi üzerinde basmamız gerekiyor. Yapacağımız şey bu üç sesin birbirine, beraber basılabilecek kadar, yakın olduğu bölgeleri bulmak. Akor içinde hangi sesin kaç tane geçtiğinin fazla bir önemi yok. Önemli olan, kaçar tane olursa olsun, üçünün birarada bulunması. Genel olarak, akorun en bas notasının, şart olmasa da, kök ses olması tercih edilir. Çünkü tellere genellikle önce yukarıdan-aşağı vurulur ve aşağı vuruşlar genellikle daha kuvvetlidir. Böyle belirgin ve kuvvetli çıkacak sesin kök ses olmasının istenmesi doğaldır. Ama bazen özellikle tınlatılmak istenen sesler olabilir. Bunlar 3 ya da 5.derece gibi akorun sesleri olabileceği gibi, bazı özel durumlarda, akor dışı ve hatta gam dışı sesler de olabilir. C (maj) akorunun bir kaç değişik basış şeklini verelim. 1.pozisyonda verilen ilk şekile basta bir G notası (5.derece) koyarsak ikinci şekli elde ederiz. Benzer şekilde, 3.pozisyondaki üçüncü şekile yine basta bir G notası koyularak dördüncü şekil oluşturulur. Dördüncü şekil ise 8.pozisyonda. (Not: Şekillerde "fr" kısaltmasıyla gösterilen şey perde (fret) no'su yani bulunulan pozisyondur.

Minör Akor

Gamlar bölümünde minör tanımını yapmıştık. Bir majör gamda (ya da akorda) 3.derecenin bemol alması durumuna "minör" diyoruz

Ritm

"Ritm, bize zamanlamayı öğretir. Beynimiz, çaldığımız ritmde belli bir zamanı algılamayı ve geliştirmeyi öğrenir."
Okay Temiz

"Bu dünya solo gitaristlerin dünyası ama öğrenilmesi gereken en temel şey zaman ve ritmdir."
Jimi Hendrix

Temel Pena Vuruşları

Çalınan nota grupları kaçlı olursa olsun (sağ el) pena vuruşları daima "aşağı-yukarı-aşağı-yukarı..." şeklinde gider. Bu kesin kural değildir, daha doğrusu, müzikte kesin kural diye bir şey olamaz zaten. Yine de, çalışmalarda, parmakları belirli bir sisteme oturtmak için "aşağı-yukarı" kuralına uymanız gerekiyor (Bunun dışında, örneğin sweep picking/süpürerek vurma tekniği vardır ki böyle farklı pena tekniklerini biraz ileride inceleyeceğiz). Aşağıdaki örnekte, sekizlik vuruşlar yapılmaktadır. Bazı notaları bağladığımızda, çalınan notaların süreleri uzar. Fakat, temeldeki-en küçük (bu örnekte sekizlik)-vuruşlara göre olan aşağı-yukarı vuruş şekli değişmez. Uzayan notalara düşen takip eden vuruşları yapılmış gibi düşünüp, kalan yerden devam etmek gerekir.





Vuruşları Vurgularla Belirtmek

Sağ elle ritm vuruşları yaparken gitarın altı telini 2 ya da 3 bölge olarak düşünebilirsiniz:

1)Birinci bölge: (Kalın) Mi, La ve Re telleri. Aşağıda, portenin alttaki üç çizgisinde gösterilmiştir.
İkinci bölge: Sol, Si ve (ince) Mi telleri. Aşağıda, portenin üstteki üç çizgisinde gösterilmiştir.("A" ile gösterilen ilk ölçü)

2)Birinci bölge: (Kalın) Mi ve La telleri. Portenin alttaki üç çizgisinde gösterilmiştir.
İkinci bölge: Re ve Sol telleri. Portenin ortadaki üç çizgisinde gösterilmiştir.
Üçüncü bölge: Si ve (ince) Mi telleri. Portenin üstteki üç çizgisinde gösterilmiştir. ("B, C D" ile gösterilen 2, 3 ve 4.ölçüler)

Herhangi bir akoru çalarken bu bölgelerin farklı seslerinden faydalanabilirsiniz. Bir de, ölçü işaretiyle belirtilen vuruşları vurgulama yaparak yani bu vuruşları diğerlerinden biraz daha şiddetli çalarak belirgin hale sokabilirsiniz. İlk örnekte ölçü 2/2'liktir ve bu, her bir ikiliğin ilk vuruşlarına (burada ilk sekizlikler) vurgu koyarak, belirgin hale getirilmiştir. Tabi, her bir ikiliğin ayrı bölgelerde çalınması da ayrı bir vurgulamadır. 3/2'lik ikinci ölçüde de aynı yöntem kullanılmiş fakat bu kez ritm kalıbı üç bölgede çalınmıştır. Bu tür vurgulamaları ölçü işaretiyle belirtilen değere uygun olarak yapmalısınız. Üçüncü ölçü ¾'lüktür ve her bir dörtlük hem ayrı bölgelerde çalınarak hem de vurgular koyularak belirgin hale getirilmiştir. Fakat, bu yöntemlerin tümünü birden aynı anda uygulamanız gerekmiyor. Buna, amacınıza ve kulak zevkinize göre ve deneyerek karar vereceksiniz.





Vurgularla Gruplama Yapmak

4/4'lük bir ritm kalıbındaki tüm sekizlik vuruşları düşünelim. Bir ölçüde 8 adet sekizlik vuruş vardır. Değişik vurgulamalarla bu sekiz vuruşu istediğimiz gibi bölüp parçalayabiliriz (İki adet dörtlü grup A ya da bir adet ikili, bir adet dörtlü ve yine bir adet ikili grup B, vs gibi. Ayrıca, yalnızca grupların başlangıç pena vuruşları verilmiştir. Aradaki vuruşları "aşağı-yukarı" kuralıyla siz çıkartabilirsiniz.).

Teknik Donanım

Gitar

Teknik donanımımızı (takımları) kurarken işe, tabii ki, önce gitardan başlıyoruz. Çünkü sinyal kaynağı gitardır (manyetikler). Elektrik sinyali manyetiklerden çıkar ve bir takım pedallar, vs'den geçerek ampliye girer ve ampliden ses olarak çıkar. Yani, gitar üzerindeki kablo bağlantı yeri gitarın çıkışıdır. Aşağıda klasik bir Strat (Stratocaster) modeli gitar görüyorsunuz. Bu model yıllar önce Leo Fender tarafından, kendisi bir gitarist olmamasına karşın, bu işi çok sevdiğinden ve zamanın önemli müzisyenleri ile yakın ilişkiler sonucu, geliştirilmiş ve artık klasikleşmiş ve de tüm firmalar tarafından, ufak tefek değişikliklerle, üretilir olmuştur. Bu tür bir gitarda üç adet manyetik bulunur, yani ses, manyetikler aracılığıyla, üç ayrı bölgeden alınır ve, 5 konumlu bir anahtar yardımıyla, bu sinyallerin belirli karışımları dışarı (artık her nereye gidiyorsa: pedala, prosesöre, ampliye ya da mix masasına) gönderilir.

1 no'lu manyetik: sap tarafında (en bas sesin alındığı yer)
2 no'lu manyetik: ortada
3 no'lu manyetik: alt eşik tarafında (en tiz sesin alındığı yer)

5 konumlu anahtarın konumlarını inceleyelim:

1.konum (anahtar sap tarafına doğru tam yatık): 1 no'lu (sap tarafındaki) manyetik
2.konum: 1 ve 2 no'lu manyetikler beraber (paralel)
3.konum: 2 no'lu (orta) manyetik tek başına
4.konum: 2 ve 3 no'lu manyetikler beraber (paralel)
5.konum (anahtar alt eşik tarafına doğru tam yatık): 3 no'lu (alt eşik tarafındaki) manyetik.

Bir de, bu tür gitarlarda, bir volüm ve iki adet ton düğmesi bulunur. Volüm tüm manyetikleri kontrol eder. Ton düğmelerinden biri ise yalnızca alt eşik tarafındaki manyetiğe bağlıdır çünkü bu manyetik daha keskin çığlıklar atar ve bu yüzden sololarda daha çok kullanılır ve bu yüzden de ayrı bir ton kontrolunun olması düşünülmüştür, ya da, bir diğer standart bağlantı şekline göre, alt eşik tarafındaki manyetiğe bağlı bir ton kontrolu bulunmaz çünkü burası zaten olabildiğince tizdir, daha çok sololarda kullanılır ve genellikle baslaştırılması istenmez, bu durumda, ton kontrollarından biri sap tarafındaki, diğeri ise ortadaki manyetiği kontrol eder (Bu bağlantıları kendi ihtiyaçlarınıza göre değiştirebilir/değiştirtebilirsiniz de).



(Not: İki manyetikli gitarlarda ise üç konumlu anahtar bulunur. Bunun nasıl çalıştığını tahmin edebilirsiniz. Kontrol için, her konumda, tornavida gibi bir metal parçasıyla manyetiklere dokunun, çalışan manyetiklerden ses gelecektir). Hangi bölgedeki manyetik/manyetiklerin çalıştığına bağlı olarak farklı tınılar alacağız: Sap tarafında daha bas (çünkü burada telin salınımı daha geniştir), alt eşik tarafında daha tiz (çünkü burada telin gerilimi daha fazladır).

Manyetikler

Gelelim manyetiklere. Bunlar, temelde, iki çeşittir:

1- Single Coil (tek bobinli-bunlar biraz gürültülü çalışır)
2- Humbucker (Bunlarda ters yönde çalışan iki adet bobin vardır ve tek bobinli manyetiklerde var olan, belirli bir frekanstaki (60 cycle), "hum (uğultu)" sesini süzerler

Fakat, bu manyetiklerin sesleri de birbirinden farklıdır. Single coil olanların sesleri daha tiz ve dolayısıla daha ısırıcı, humbuckerların ise daha boğuk ve karanlıktır. Humbucker'ların çıkışları daha güçlüdür ve bunlardan daha fazla distorsiyon elde edilebilir. Tek bobinlilerin sesi ise, belki, temiz ve parlak blues sound'larına daha uygundur. Bazı Strat tipi gitarlarda alt eşik tarafında, single coil yerine, bir humbucker manyetik takılıdır. Bu bölgenin tiz sesiyle humbucker'ın boğuk sesi arasında bir tür dengeleme yapılmıştır

Parmakla Çalmak

Arpej

Arpej, basitçe, birkaç notayı belirli bir düzen içinde ve peşpeşe çalmak demektir. Şimdi, sağ elinizin parmaklarını teller üzerine şu şekilde yerleştirin:

- 1, 2, ve 3.parmaklar 3 (Sol), 2 (Si) ve 1 (ince Mi) no'lu telleri alttan çekerek çalacak şekilde, tellerin üzerine,

- Başparmak ta 4, 5 ve 6 no'lu tellerden herhangi birini - yukarıdan aşağıya doğru vuruşla - çalmaya hazır vaziyette.



Şimdi bir Am akoru basalım ve telleri, aşağıdaki tablatürde de gösterildiği gibi, şu şekilde çalmaya başlayalım:

- Önce La teline başparmakla yukarıdan aşağıya doğru vuruyoruz,
- Sonra, 1.parmakla Sol telinde basılan La notasını, parmağın etli kısmıyla (tabii bunu tırnak ta takip ediyor), alttan yukarıya doğru çekerek çalıyoruz,
- Hemen ardından, 2.parmakla, aynı şekilde, Si telinde basılan Do notasını çalıyoruz,
- Son olarak ta, üçüncü parmak boş ince Mi telini yine alttan çekerek çalıyor.

[Not: Akorun bas notasının nasıl değiştirildiğine, düz ve ters çalışlara ve, 3 ve 6.ölçülerdeki hammer-on'lara (sol elin bir parmağı herhangi bir notaya basarken sağ el vuruşu yapılır, sonra vuruş yapılmaz, ikinci nota sol elin diğer bir parmağının tele baskısıyla tınlatılır) dikkat ediniz.]

Aşağıdaki ¾'lük ölçüde, bastaki notayı üç kez değiştirebilme şansına sahibiz. Bu kez Em akoruyla çalışıyoruz. Yine hammer'larla yapılan süslemeler var (2.ölçü). Yine düz-ters çalışlar var. Ayrıca, çalma gruplarının yerlerini değiştirerek te farklı etkiler elde edebilirsiniz (3 ve 4.ölçüler).

Değişik Akordlar

Blues'un köklerini oluşturan insanlar beyaz adamın pamuk tarlalarında çalışan siyah köleler ve göçebe işçilerdi. Bunlar formal bir müzik eğitimi olmayan insanlardı. Zaten bununla ilgilenmiyorlardı da. Enstrümanlarını istedikleri gibi akord ediyorlardı. Amerika'daki Rock'n'Roll müziği bu insanların müzikal kültürlerinden doğmuştur. Ve tabi, onların değişik akordları da rock müzik içinde kendine bir yer bulmuştur. Eski değişik akordları günümüze taşıyan müzisyenler olduğu gibi, yeni değişik akordlar keşfedenler de var. Pearl Jam, Soundgarden gibi rock grupları bu olayı sıkça kullananlardan. Böylece, gitarı daha isyankar bir düzen içinde çalıp onu okul sınıflarından kurtararak, daha özgür nefes alan ve aynı zamanda, karanlık ve tehlikeli sınırlara taşımaya çalışıyorlar. Böyle bir ortamda, daha önce ezberlenmiş gamlar ve arpejler, vs artık daha fazla geçerli olmuyor tabî. Değişik akordları kullananlar yalnızca grunge grupları değil. Örneğin, "slide" çalmak için de hemen her zaman başvurulan bir yöntem bu. Her değişik akord şekli belirli bir amaca hizmet ediyor aslında.

Slide Akordu

Slide çalarken, notalara basan parmaklardan birine slide (Biliyorsunuz bunlar metal ya da cam ve uzun ya da kısa olabilirler) takılı olacağından, az parmakla çok iş bitirmek gerekiyor. Açık/boş tellerin akordlarının belirli bir akorun seslerini verecek şekilde yapıldığını düşünün, böylece, tek bir parmakla bare basarak majör ya da minör akor çalmak mümkün olur. Örnekteki akordları inceleyin:

İsterseniz; sus2, sus4, 6'lı, 7'li, maj7'li, vs gibi diğer akorlara gore de slide akordları yapabilirsiniz.

Yukarıdaki örneğe tekrar bir göz atın. Buradaki "açık Em" akordunda, 3.telde (Sol teli) 1.perdeye , standard basış şeklindeki gibi, basıp g# notasını alarak akoru major de yapabilirsiniz. Gördüğünüz gibi, bir bare parmağı ve bir de ikinci bir parmakla tüm bir major ya da minor akoru altı telde basmak mümkün oluyor. Bu tür slide akordlarının ortaya çıkışı doğal olarak akustik enstrümanlarda olmuştur ama bugün akustik ya da elektrik çeşitli gitaristlerce kullanılıyor.

Bu konuda, dinlemenizde yarar olabilecek bazı gitarist isimleri verelim: Folk rock gitaristleri Joni Mitchell, David Wilcox, Steve Stills ve David Crosby; parmakla çalan John Fahey ve Leo Koltke, genç besteci/icracı akustik gitaristler Michael Hedges, Pierre Bensusan, Will Ackerman ve Alex Grassi; açık A, G, D, E ve diğer akordlarda çalan sayısız blues gitaristi ve Bert Jansch, Martin Simpson, Martin Carthy ve John Renbourn gibi İngiliz gitaristleri.

Düşük Akord

Standard akord edilmiş bir gitarın toplam akordunu yarım ses, bir tam ses ya da daha büyük bir aralıkta düşürerek bir takım neticeler elde edebilirsiniz. Bu yöntem kimi zaman, şarkı söyleyen kişinin, uzun olabilecek sahne performansları sırasında, sesini yıpratmaması ve konserin sonunu daha rahat getirebilmesi için uygulanır, ancak, buna karşı çıkanlar da olabiliyor tabî. Bunlar, her şarkının istenen duyguyu en iyi verebileceği belirli bir ton olduğunu söylüyorlar. Aslında, bu tür şeyler şarkıcılara bağlı olarak değişebilir. Ya da, stüdyoda, kalıcı olacak kayıtlar yapılırken ideal ton, konserde ise, fazla zorlamayacak, biraz düşük akord, bu da olabilir.

Daha çok rock grupları açısından ise, düşük akordun bir başka anlamı daha var: Akordu biraz düşürerek daha karanlık tonlar ve ritmlerde biraz daha esneklik elde edebiliyorsunuz (Black Sabbath, Metallica, Nirvana ve grunge gruplarının çoğunun yaptığı gibi).

evet arkadaşlar devamı

Beşliler Çemberi

Do maj gamının üst dörtlüsünü alıp (G - A - B - C) bir başka gamın alt dörtlüsü olarak düşünerek bu gamı kurarsak tek diyezli (F#) Sol majör gamını elde ederiz (İlk, yani kök, sesin G olduğu belli zaten):

Şimdi, saat yönünde dönmeye devam edip bu kez Sol maj gamının üst dörtlüsünü (D - E - F# - G) alarak bir başka gamın alt dörtlüsü olarak düşünerek bu yeni gamı kurarsak bu kez de iki diyezli (F#, C#) - bu işlem her seferinde bir diyez eklenerek devam eder - Re majör gamını elde ederiz:

Saat yönünde dönmeye devam ediyoruz. Bu kez, Re maj gamının üst dörtlüsünü alıp (A -B - C# - D) diğer bir gamın alt dörtlüsü yapacağız. Bu da, üç diyezli (C#, F#, G#) La majör gamı olacak.

Diyezli gamları bulmaya devam ediyoruz:

Şimdi tekrar Do maj gamıyla başlayıp bu kez ters yönde (saat yönünün tersine) gideceğiz. Bu kez, Do maj'ın alt dörtlüsünü (C - D - E - F) alıp bir başka gamın üst dörtlüsü olarak düşüneceğiz. Son, yani sekizinci, ses (oktav) Fa notası olduğu için bunun Fa maj gamı olduğunu anlıyoruz. Yine tahmin edeceğiniz gibi bu gam tek bemollüdür (Bb). Saat yönünün tersine döndükçe her seferinde bir bemol artar.

Bemol yönünde dönmeye devam ederek diğer bemollü gamları siz çıkartın. Bu olaya beşliler çemberi denmesinin nedenini anlamışsınızdır sanırım. Gamları çıkartırken her seferinde beş ses ileri ya da, yönüne göre, geri gidiyoruz: C - D - E - F - G, G - A - B - C- D ya da C - B - A - G - F, vs.


The_RepLaCeMeNT 9 Şubat 2008 19:58

Nasıl Gitar Çalmayı Ögrenirim?
 
Gitara Giriş...


Gitar 20. Yüzyıl boyunca kendini dünyanın en popüler müzik enstrümanı olarak kabul ettirmiştir. Standart gitar 6 telli bir enstrümandır. Zaman içinde değişik soundlar ve farklı müzik türleri için çok sayıda gitar türleri üretilmiştir. Modern gitarı 3 ana sınıfta incelemek mümkündür.

Klasik Gitar..

Tarihçesi, türdeşleri ile ele alındığında 16. Yüzyıla hatta öncesine uzanan klasik gitar, İspanyol Flamenko tarzının esas enstrümanı olarak 19. Yüzyıldan itibaren yaygınlaşmış ve bugünkü şekline kavuşturulmuştur. Modern gitar türlerinin tamamının atasıdır. Ağaç gövde ve ses deliği; ayrıca alt üç telinin naylon türevi olması tipik özelliklerindendir..

http://img372.imageshack.us/img372/2504/classicgitar2il.th.jpg

Akustik Gitar..

Gövdesinin (kasa) ve ses deliğinin klasik gitara göre daha genişçe olması; tüm tellerin çelik veya türevi olması esas farklılıklarıdır. Amerikan Folk Müziği (Country-Blues) soundu için geliştirilmiş, özgün tınısı ile tüm dünyada gitar müziği içinde yerini almıştır. Daha çok Rock (özellikle slow-rock), Blues ve Folk müziğe yatkın bir soundu vardır.

Elektrik (elektro) Gitar..

Standart gitar üzerinde yapılan değişikliklerle biçimini bulan modern bir enstrümandır. Gitarın gövdesine, ses deliğinin bulunması gereken yere konulan manyetik (mikrofon vazifesi gören elektro-mıknatıs) ler sayesinde tel titreşimleri amplifikatöre gönderilir. Özellikle yüksek sesli ve güçlü bir sound için geliştirilmiş, mikrofona ihtiyaç duymaksızın daha geniş alana sesi yaymak üzere biçimlendirilmiştir.

Les Paul, Leo Fender gibi tasarım ustaları sayesinde 1940' lardan beri üretilmekle birlikte Rock'n Roll ile hayat bulan elektro gitar faktörü, daha sonraları da Jimi Hendrix, Frank Zappa gibi gitarist öncüler tarafından yapısal değişikliklere ve efekt zenginliğine kavuşturulmaya başlanmıştır.

Bugün elektro gitar ve efekt soundları tam bir "ses mühendisliği sahası açmıştır. Sınırsız ses varyasyonları performansçıya geniş bir yelpaze sunmaktadır.

Müziğin her köşesinde kendine yer bulan elektro gitar, özellikle rock, blues ve jazz dan dünya müziğine ulaşan çizgide cazip bir enstrümandır. Akustik ve Klasik gitarların yapısı değiştirmeden " elektrik " hale getirilenleri olduğu gibi, standart masif gövdeli bir elektro gitar: ses deliği bulunmayan, yekpare ve görece ince kasalı, tüm telleri çelik veya metal türevi olan bir çalgıdır.

Nasıl Bir Gitar Almalıyım ?

Sevdiğiniz, yapmak istediğiniz tür müziğe veya özgün arzunuza uygun bir sound sağlayabilecek ve tınısndan hoşlandığınız gitar muhtemelen doğru "gitar türü" seçimidir. Ancak yeni başlayanlar için akustik gitarın çelik ve görece sert tel yapısının, henüz kıvama gelmemiş parmaklar açısından biraz zorlayıcı olacağını belirtmekte fayda var. Tüm gitar çeşitleri genelde aynı çalıma cevap vermekle beraber aslında her tarz için özelleşmiş bir çalış tekniği vardır.

Yaygın ve yanlış bir inanış, gitar çalmaya "klasik gitar" la başlanması, daha sonra istenirse arzulanan diğer çeşitlere geçilmesi gerekliliğidir. Hayır..! Kesinlikle ne tarz gitar çalmak istiyorsanız onunla başlamalısınız.

Gitar Alınırken Dikkat Edilecek Hususlar

Elbette öncelikle sesinden hoşlanacağınız bir enstrüman seçmelisiniz. Sesini duymadan müzik aleti satın almak büyük bir hatadır. Aynı marka iki enstrüman arasında dahi ses farklılığı olacaktır.

Yapısal olarak iyi bir gitarın, ağacı-malzemesi-işçiliği ile birlikte dikkat edilmesi gereken ana özellikler.

a) Telleri klavyesinden çok uzak olmamalı, perdelere rahatlıkla basılabilmeli.

b) En ince perdelerine kadar net bir tını vermeli, parazitli-cızırtılı sesler olmamalı.

c) Her perde vermesi gereken standart notayı (entonans) verebilmeli.

d) Akort anahtarları, köprüleri ve varsa kilit sistemleri düzgün ve verimli çalışmalı.

Gitar alış-verişinde mümkünse bu işte tecrübeli; gitar çalmayı bilen biri ile birlikte almanız gayet iyi olur..

Temel Kavramlar

Notaların uluslararası literatürdeki isimlerinin bilinmesi, her yerde nota veya "akor" (aynı anda birden çok notanın tınlatılması) olarak karşınıza bu şekilde çıkacağı için önemlidir.

http://img352.imageshack.us/img352/8490/adsz8ln.jpg

Gitarda yan yana olan iki perde arası yarım (1/2) sestir. Batı müziğinde kullanılan en dar satndart ses aralığı da budur.

Aşağıdaki tabloda gitar klavyesi üzerindeki notaları görüyorsunuz. Yazım ve şablon tekniği açısından en kalın tel her zaman en altta olarak resmedilir.

http://img352.imageshack.us/img352/425/sap414ey.jpg

Çalma ve tutuş pozisyonları..

Sağ el çalış pozisyonlarında parmak veya pena kullanılır. Klasik gitar tekniğinde ve arpejde (akor seslerinin çeşitli düzenlerde ayrı ayrı tınlatılması) genellikle parmak kullanılır. İspanyolca parmak isimlerinin ilk harfleriyle literatüre geçen gösterim; baş parmaktan başlayarak sırasıyla

Başparmak : P

İşaret : i

Orta : m

Yüzük : a

olarak isimlendirilir.

Her türlü gitarı çalarken kullanılan yaygın ve ideal bir yöntem de pena kullanımıdır.

1.Pena doğrudan gitarın gövdesini gösterecek şekilde tutulmalıdır.

http://img352.imageshack.us/img352/1330/pena14mi.jpg

2.Pena işaret parmağın ilk boğumunun kenarı ile baş parmağın ilk boğumunun altı arasında tutulur.

http://img352.imageshack.us/img352/8985/pena28sd.jpg

3.Tellere vururken herzaman bir üstten (n) bir alttan (v) vuruş kullanılır. Pena ne çok sıkı ne de çok gevşek tutulmalıdır.

http://img361.imageshack.us/img361/1171/pena32on.jpg

4.Pena bu şekilde tutulurken sağ kol gitarın gövdesine yaslanabilir. Baş parmağın devamı olan, elin iç kısmı çalınmayan telleri hafifçe hissedecek şekilde yukarı aşağı hareketlenmelidir..

http://img361.imageshack.us/img361/7681/pena49pb.jpg

5.Penanın ucu tellere paralel ( veya 15 derece kadar dışa eğimli) tutulmalıdır. Bu hızlı pasajlarda teller arasında akıcı hareketler için en uygun şekildir.

http://img361.imageshack.us/img361/946/pena59ca.jpg

Gitar Nasıl Akort Yapılır..

Gitarların akort ayarı genel olarak bir telin seçilen tek bir referans noktasına göre akort edilmesi yoluyla gerçekleştirilir. Gitarın en kalın telinin 5. perdesi la (a)sesi olmalıdır. 440 Hz. lik frekansa sahip bu notayı A sesi akort'una sahip diyapazon, bir tuşlu çalgı veya akortlu olduğuna güvendiğiniz bir başka enstrüman ile sağlayabilirsiniz. Ayrıca normal hatlı bir telefondaki "çevir sinyali" de A-440 Hz. sesine gönül rahatlığı ile akort yapılabilecek derecede yakındır. Piyasada gitarın tüm tellerinin seslerini veren akort düdükleri veya elektronik akort cihazları (tuner) da bulunmaktadır.

http://img361.imageshack.us/img361/6413/sapnota5wp.jpg


En kalın telin 5. perdesi ve hemen altındaki telin boş sesi grafikte görüldüğü üzere "A" notasıdır. Yani en kalın telinin 5. perdesi "A" notası olacak şekilde akortlanmış gitarın, üstten ikinci teli de boş çalındığında aynı sesi vermelidir. Benzer mantıkla kalından inceye doğru tellerinizi, yukarıdaki tabloya uygun akortlayabilirsiniz. Kısaca akortta kalından inceye "beş-boş" metodu geçerlidir. Sadece sol (g)ve si kalın olanın 4. perdesi ince olanın boş çalınması ile eşitlenir "dört-boş”.


Daisy-BT 2 Eylül 2011 22:47

Gitar
 

Gitar

Arap ya da İspanyol kökenli 6 telli müzik aleti.

İlk şeklinin iki telli olduğu bilinmektedir. Şarkı ve İspanyol danslarına eşlik ettiği gibi, solo olarak da çalınır. Büyük gitar virtüözleri arasında De Visée (1650-1725), Gruliani ve Andrés Segovia sayılabilir. Paganini, von Weber, Rossini, Donizetti, Berlioz gibi klasik ve romantik besteciler gitar için besteler yaptılar. Günümüzde pop grupları elektrogitarlar kullanmaktadır.

MsXLabs.org & Morpa Genel Kültür Ansiklopedisi


HANDSOME 2 Ocak 2012 19:10

Gitar

Gitar parmakla veya pena ile çalınan, esasen sekiz şekline benzeyen, yan kısımları oval, sap üzerinde ses perdeleri olan, telli bir çalgı türü.

Gitarlar genelde altı tellidir ve farklı çeşitlerdeki ağaç türlerinden yapılabilirler. Gitar neredeyse her türlü müzik türünde kullanılan bir çalgı türüdür.

Gitarın ilk atası Orta Asya'da yapılmış olan uddur. İlk başlarda ud gibi olurken Orta Asya'dan göç edip Avrupa'ya giden Orta Doğu Türkleri udu değiştirip başka bir hal almasına neden olmuştur. Gitarın ilk örnekleri İspanya'da ve parmakla çalınırdı.Daha sonra gitara 5 tel takıldı, daha önce sayısı az olan perdeler 10'a çıkarıldı. Teller pesten tize doru "la-re-sol-si-mi" olarak akortlanmaya] başlandı. 18.yy'ın sonlarına doğru pes tarafa kalın bir "mi teli" daha eklenerek tel sayısı 6 ya çıkarıldı.

Daha sonra 19. yy. ortalarında Antonio de Torres enstrümana yeni bir biçim verdi. Enstrümanı daha belirgin bir hale getirdi (büyüttü ). Vidalı burgular takıldı; saptaki perde sayısı (fret arttı; sesi güçlendi, göğüs içindeki balkonlar tek bir merkezden çıkan seslere daha net yön verir oldu.

Daha sonra da gitar şekil olarak değişimlere uğradı. Folk ve caz müziğinde kullanılan gitarlara çelik teller takıldı. 1920 yılında elektro gitar doğdu. Elektro gitar sayesinde gövde rezonans kutusu olmaktan çıkmış enstrümanla dinleyici arasına, amplifikatör denen elektronik bir yükseltici girmiştir. Elektronik gitar doğduktan sonrada Gitarın çeşitleri artmaya başlamıştır.Kendi üzerinde Amplifikatör bulunduran gitarlar,12 telli gitarlar, çiftli gitarlar(üstte 12 telli altta 6-7 telli), 7 telli gitarlar, perdesiz gitarlar, Headless(kafasız) gitarlar çıkmıştır.

Tarihçesi

Yunan asıllı bir Çerkez olan gitar Luthier'i Yiannis Jurez Barilmeç ( Barilmeç gitar fabrikasının kurucusu) 1982 yılında 7 telli ilk gitarı piyasaya sürmüştür. Telif hakkını kısa bir süre geçmeden dünyaca ünlü gitarları üreten Ibanez firması almıştır ve şu an hala çoğu müzisyenin ilk tercihi olan ibanez RX 24 ve LB 99 modellerini üretmiştir.Yiannis J. Barilmeç 1985 yılında 8 telli ve 1986 yılında 9 telli gitarları da piyasa sürmüştür. Çalınış zorluğu nedeniyle fazla rağbet görmemiştir.Fakat dünya virtiözlerinden örnek vermek gerekirse, Guthrie govan, Robben Ford, Junior Jay Burfy, Joe satriani de dahil olmak üzere birçok ünlü müzisyenin vazgeçilmez ekipmanı haline gelmiştir. 8 ve 9 telli gitar modellerinde ünlü müzisyenlerin kullandığı modeller arasında Barilmeç JJ ,Barilmeç Strat ve Barilmeç Lespal önde gelir.

Gitarın Kısımları

Sap

Gitarın klavyesinin de bulunduğu kısımdır. Bu klavyede perdeler bunur. Klasik gitardan hem kalınlık hem de genişlik açısından daha ince olan elektro gitar klavyesi ise genelde 18 ile 24 arasında perde sayısına sahiptir. Genellikle Sapın içinden truss rod adı verilen bir metal ayar çubuğu geçer. Zamanla eğilebilen bu sap, bir vida yardımı ile eski haline geri getirebilir. Akort burguları en uçta bulunur ve genellikle metal bir aksama sahiptir.

Köprü

Gitarda telleri gövdeye bağlayan kısımdır. Zamanla değişim geçirmiş olmakla beraber, değişik çeşitleride mevcuttur. Köprü, sabit ya da oynar olabilir. Oynar köprülü gitarlarda köprü bir kol (Tremolo kolu) yardımı ile ileri geri hareket ettirilebilir. Bu ileri veya geri harekette köprüye bağlı olan teller gerilir ya da gevşer. Tellerin gerilip gevşemesi telden çıkan sesi etkileyeceğinden gitardan farklı notalar elde edilebilir. Köprüler genelde metalden yapılır. Köprünün baz ayarlarına dikkat edilmelidir, tellerden birinin kopması halinde elektro gitar geri dönüşü olmayan hasar görebilir.

Eşik

Gitarın sapında, telleri akort burgularına gitmeden önce sonlandıran kısımdır. Genelde ucuz gitarlarda plastikten oluşur. Ayrıca kemikten veya farklı malzemelerden yapılanlar da mevcuttur.

Manyetik

Elektro gitarda veya manyetik takılmış klasik ya da akustik gitarda teldeki titreşimlerin algılandığı kısımdır. Manyetik alanda telin titreşiminin içerideki bir sargıda akım oluşturması prensibi ile çalışır. Çift halinde (Humbucker) ya da tek (Single) olabilir. Bazı manyetikler amplifikatöre çıkış sağlamadan sinyali yükseltebilirler.

Pasif Manyetikler

Ses titreşimlerini elektrik sinyaline herhangi bir elektronik değişime uğratmadan dönüşmesini sağlayan manyetik türüdür. En sık kullanılan manyetik türü olup, sesin tınısı (frekans cevabı) sadece manyetiğin bazı fiziksel özelliklerine (yüksekliğine, mıknatısına, sargısına) bağlıdır.

Aktif Manyetiker

Bu manyetikler ses titreşimlerini bazı elektronik devreler ile bozulmaya uğratan manyetiklerdir. Sinyali, içerisindeki güç kaynağını (genelde bu bir pildir) kullanarak pre-amp ile güçlendiren, aktif filtrelerle ve gömülü equalizerlar ile sinyalin özgününden farklı olarak enstrumandan çıkmasını sağlayan manyetiklerdir.

Çalışma prensibine göre 3 tip manyetik vardır:
1. Manyetik
2. Piezoelektrik
3. Çoklu-Bölünmüş Manyetikler (Polifonik)
Tremolo kolu

Tremolo kolu, gitarın eşik bölümünün bitiminde bulunur. Bu kolu öne veya arkaya gevşeterek tellerden farklı ses çıkartılması sağlanır. Klavye yönüne doğru geveşetilerek kalın, eşik yönüne gevşetilerek daha ince seslerle efekt elde edilebilir.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/Acoustic_guitar_parts.png/220px-Acoustic_guitar_parts.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a1/Electric_guitar_parts.jpg/175px-Electric_guitar_parts.jpg
1. Headstock
2. Eşik
3. Gitar kulakları
4. Perdeler
5. Truss rod
6. Perde işaretleri
7. Sap
8. Topuk (Akustik) – Neckjoint (Elektro)
9. Gövde
10. Manyetikler
11. Elektronikler
12. Köprü
13. Pickguard
14. Arka kısım
15. Sound board
16. Body sides (ribs)
17. Ses deliği
18. Teller
19. Saddle
20. Klavye
Gitar Türleri
  • Klasik Gitar

Klasik gitar, gitar türlerinin en ilkeli ve sadesi olarak tanımlanabilir. Gitarın gövdesinin ortasında ses deliği denilen yuvarlak bir boşluk bulunur. Gitarın telleri titreştiğinde gövdenin içinde bulunan hava titreşir ve tek çıkış noktası olan bu yuvarlak boşluktan dışarı ses olarak geri çıkar. Klasik gitarda; kalın 3 tel, ipek üzerine sarılmış çelik, ince 3 tel ise naylondur. Genellikle parmak ile çalınır. Klasik gitarda sağ elin görevi daha fazladır. Sağ eli kullanarak gitarda çok farklı ritim ve harmonikler oluşturulabilir.
  • Akustik Gitar

Görünüş itibariyle klasik gitarı andıran akustik gitarın gövdesi klasik gitardan biraz daha şişman ve basıktır. Daha dar bir sapa ve çelikten yapılmış tellere sahip olması klasik gitarla arasındaki en büyük farktır. Tellerin çelikten olması akustik gitarın klasik gitardan daha basınçlı gergin bir sapa sahip olmasının nedenidir. Bundan dolayı akustik gitar biraz daha sağlam kasaya sahiptir klasik gitardan ağırdır ve tuşe yapısı daha farklıdır.
  • Elektro Gitar

Katı ve oyulmamış gövdeye sahip olan elektro gitarda tellerden gelen ses manyetikler tarafından elektrik sinyallerine dönüştürülüp yükselticiye yollanır. Genellikle pena ile çalınır. Manyetiklerin titreşimi algılayabilmesi için çelik tel kullanılır.

Elektro gitar çok basit bir tanımla tellerin titreşimini gövdesinde bulunan manyetikler sayesinde elektriğe çeviren ve böylece amfiye bağlandığında yüksek miktarda ses alınabilen gitardır. Diğer gitarlar gibi elektrogitarlar da sap, gövde ve bas olmak üzere üç ana bölümden oluşur. Bu arada bazı elektrogitarlarda bas bulunmayabilmektedir. Gitarda gövde, manyetikleri, sesin tonu ve seviyesini ayarlayan kontrol devrelerini içeren ve tellerin bir ucunun bağlandığı bölümdür. Teller, köprü ad verilen metal bir donanm üstünden geçenek ya gövdeye doğrudan ya da köprünün kendisine bağlanmaktadır. Tellerin hemen altında, köprüyle sap arasında yer alan, tellerin mekanik titreşimini elektriğe çeviren manyetikler, gövdenin içine yerleştirilen elektronik sesi -ton kontrol devresine bağlıdır. Bu devre, manyetiklerden gelen sinyalin, amplifikatöre gitmeden önce tonunda ve ses seviyesinde değişiklik yapmak için kullanılır. Ayrıca yine gövdedeki manyetik seçici anahtar, sesin rengini deştirmek için istenilen manyetik veya manyetiklerin seçilmesini sağlar. Gövdenin sapla birleştiği yerin alt taraf, sapın gövde içindeki perdelerine kolay ulaşılması için, içeri doğru oyuk olarak yapılabilir (Single Cutaway). Bazı gitarlarda bu oyuk hem altta hem de üstte olabilmektedir (Double cutaway). Gövdenin sekli, gitar oturarak veya ayakta çalınırken en iyi dengeyi sağlayacak şekilde tasarlanır. Daha çok rock müzikte kullanılır, çoğu rockçı elektro gitar kullanır.
  • Bas Gitar

Çalışma prensibi elektro gitara benzer. Fakat sesi normal gitarlardan 1 oktav kalındır. Portede bas gitar için Fa anahtarı kullanılır. Değişik çeşitlerde bas gitarlarda bulunmaktadır: 12 telli, 6 telli, 5 telli, perdesiz, kafasız.
  • Perdesiz Gitar

Ara sesleri verebilmek için yapılmıştır. Normal gitara çok benzese de oldukça farklı bir ses rengine sahiptir. Perdesiz gitarı 1976 yılında Erkan OĞUR, Türk müziği seslerine olan ihtiyacı için üretmiştir. Daha sonraları perdesiz elektrik gitar, 8 telli perdesiz gitar, çift saplı elektrik ve klasik perdesiz/perdeli gibi farklı modelleri üretilmiştir.
  • Lap steel Gitar

Hawaii yöresine ait bir gitardır. Gitar 6, 7 ve 9 telli olarak kullanılmaktadır. Gitar çalınırken genellikle kucaktadır. Diğer gitarlardan farklı olarak, fretlere basılarak değil, gitaristin sol eline takdığı bir metal yardımıyla tellere dokunularak çalınır.
  • 7 Telli Gitar

Klasik 6 telli gitarlardan pek bir farkı yoktur.Ancak tek nihai fark en üstte bulunan E (mi) telinden sonra B (si) telinin konulmasıdır. Bu sayede gitarda boş tel dizilimi aşağıdan yukarıya E(ince mi) B (Si) G (Sol) D (Re) A (La) E (Kalın Mi) ve "kalın" B (Si) dir.
  • 12 telli Gitar

12 telli gitarlarda genellile çelik teller kullanılır. Folk, blues ve rock and roll tarzlarında kullanılır.
  • Weissenborn Gitar

Weissenborn ya da diğer deyişle H. Weissenborn bir tür lap slide gitardır ve Los Angeles'da 1920'ler ve 1930'larda Hermann Weissenborn tarafından üretilmiştir. Yaklaşık olarak 5000'den daha az sayıda orijinal enstrüman üretilmiştir ve kaç tanesinin halen sağlam kaldığı bilinmemektedir. Marka şu anda reprodüksiyon ürünleri için kullanılmaktadır.


Candy_Girl 2 Ocak 2012 21:01

Gitar parmakla veya pena ile çalınan, esasen sekiz şekline benzeyen, yan kısımları oval, sap üzerinde ses perdeleri olan, telli bir çalgı türü. Gitarlar genelde altı tellidir ve farklı çeşitlerdeki ağaç türlerinden yapılabilirler. Gitar neredeyse her türlü müzik türünde kullanılan bir müzik aletidir.


CryTeK 29 Ekim 2012 07:40



blackcatSevcan 30 Ağustos 2014 17:25




Saat: 10:04

©2005 - 2024, MsXLabs - MaviKaranlık